Gjøre om Dual 1219 til manuell spiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    688
    Antall liker
    624
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde en gang en velfungerende 1219, men etterhvert dukket det velkjente problemet med Dualspillere opp, nemlig dårlig kontakt inernt i headshellet, og følgelig bare lyd i en kanal. Etterhvert sluttet også automatikken å virke slik den skal, noe som sannsynligvis skyldes enda et velkjent problem ved Dualspillere, nemlig defekt in der steuerpimpel.
    Sistnevnte ser jeg ikke så mørkt på, det problemet skal sannsynligvis også en amatør som meg kunne gjøre noe med (ligger noen videoer ute på youtube). Verre er det med headshellet og det å få godt signal i begge kanaler, tror vel jeg skal være så ærlig å si at jeg i min iver etter å pusse delene kan ha slitt vekk det som visstnok skal være et sølvbelegg i kontaktpunktene internt i headshellet. Og så er det jo det at originalarmen aldri har vært denne spillerens sterke side.
    Men drivverket, med mellomhjul, skal være bra. Så tanken om å enten la spilleren støve ned eller å selge hele rukla har etterhvert blitt avløst av ideen om å montere en annen og bedre arm, samt å glemme hele den avanserte mekanikken. Demontere arm og automatikk må jeg vel klare....

    Men først: Er det noen som har gjort dette før, og som evt har noen gode råd? Pfh takk.
    Legger ved et mobilkamerabilde av innmaten:

    image.jpg


    Ole G
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Jeg har gjort det. Bare å fjerne de delene som ikke trengs. Du må finne en måte å kople på/av til en av velgerne på topplaten. Jeg lot armen stå, og på/av ble styrt med den.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    688
    Antall liker
    624
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Fint, takk. Ble det vellykket?

    Ole G
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Nå kommer vel noen til å riste litt på hodet, men jeg har akkurat bytta ut VPI Classic med en velfungerende 1219 i stua...

    Jeg har en 1229 som trenger innslagsmehkanismen til automatikken for å kunne fungere automatisk igjen. Hvis du ender opp med å demontere/slakte din 1219, kan jeg få kjøpe det gule tannhjulet med innslagsmekanismen på ?

    Når det er sagt, om du bestemmer deg for å bevare den original og erstatte stuerpimpelen har du jo fortsatt muligheten til å benytte spilleren både manuelt og automatisk. En bit av gummistrømpen på f.eks en kabel kan fungere som en god erstatning.

    mvh.
    Stian
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn