gjør-det-selv prosjekter av diverse typer

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
"Gjør-det-selv prosjekter av diverse typer" står det i overskriften av denne DIY avdelingen.

Og da tenker jeg, som den ihuga diy fyren jeg er at:
Hva typer DIY prosjekter foruten HiFi driver medlemmene på HFS med?
Jeg kan jo starte med meg selv, og så får vi se hvor lenge tråden får være før den EVT blir flyttet?

Jeg har mange jern i ilden, men tar ikke alle med en gang.
Får starte med et par, så får vi se om det er noen som henger seg på?

Først litt treprodukter.

Knivmaker

Kopper

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg har gjort det til prinsipp å kjøre bil som er minst tyve år gammel, det blir det mye DIY av, men ikke så mye fine bilder å vise frem ;)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg har gjort det til prinsipp å kjøre bil som er minst tyve år gammel, det blir det mye DIY av, men ikke så mye fine bilder å vise frem ;)
Å kjøre gammel bil kvalifiserer nok heller under plagsom hobby, enn DIY ;D ;D
(var bilmekaniker fra 77 til 90)

Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.406
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Flott håndarbeide Lars. Nå spørs det bare hvor langt Høvdingen synes at ordet etc. kan strekkes. Tenker på emnet her.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Flott håndarbeide Lars. Nå spørs detbare hvor langt Høvdingen synes at ordet etc. kan strekkes. Tenker på emnet her.
Ja Audiomix ;D
Det var defor jeg skrev akkurat slik det står:
gjør-det-selv prosjekter av diverse typer
Vel, det var dårlig respons her, så jeg legger ut et par bilder til ;)

For de som fisker. Her er noe jeg drev med for noen år siden, når fiske interessen var på topp.
Alltid morro å få fisk på egenprodusert utstyr.

Og litt close up.

Laget i gran, med blysøkke innlimt i bunn. Lakkert med diverse farger, og med en overflate av Epoxy.

Lars

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Jeg prøver å lage mest mulig av ting jeg trenger selv. Hyller, senger osv. Nå holder jeg på med en Gitarhøytalerkasse, med 2x12" Jensen vintageseries elementer og Hypex usd180 effektforsterker :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.406
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
For de som fisker. Her er noe jeg drev med for noen år siden, når fiske interessen var på topp.
Alltid morro å få fisk på egenprodusert utstyr.
Lars
Så den bet på altså?
Jeg var ganske aktiv selv for ........ det må være 35 år siden. Den gang ABU's Napp & Nytt var bibelen. Endte med ABU's gullmerke for stor fisk :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.406
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
En kompis i California hadde som mål å holde ved like alt selv. Dersom han ikke klarte det, kunne han like godt kvitte seg med det. Det var slik han sluttet å fly eget fly. Tidligere har jeg nevnt opphavet til Audiomix. En audio mixer basert på op amper fra Burr Brown og analoge switcher fra Analog Devices.
Den her:

I mange år dreide hobbyen seg om amatørradio. Mest bygging og eksperimentering. Store rør og høye effekter. Med et par XL rør og 3000 volt på anodene gikk det lett ut en hel kiloWatt.
Det har blitt noen timer med mekking av bil. Etter hvert følte jeg at det ble vanskelig å få kjørt nok. Ikke var det like enkelt med plass heller.
I fint vær er det lite som kan måle seg mot å kjøre toppløst.

Riktige solbriller ;)
Og et knippe røde italienere:

Nå er det denne som jeg pleier etter beste evne. Har hatt den i over 10 år uten problemer. Ikke si noe stygt om FIAT!

Nå er det glødende rør som gjelder. Underlig at denne teknologien overlever.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Flotte italienere!

Selv liker jeg å DIYe på denne:

Overkommelig innsprøytningselektronikk og en herlig analog reguleringskrets for styring av turbotrykk blant mange andre festlige løsninger :D

O

OivindJ

Gjest
Har vist en på Nammo min ide for en flytende-drivstoff-rakettmotor (no joke) :)

Ideen går på å kunne bruke vanlige kule-lagere (liten skala motorer)ved å holde det svært kalde drivstiffet unna disse.

Er vel en god del tid og kroner inn i framtida tipper jeg.  ;D

O

OivindJ

Gjest
Blir nok spennende nok (les: livsfarlig.. ) å produsere LOX (liquid oxygen).

EditHmm; hadde jo vært veldig interesant om varmen fra forbrenningskammeret kunne produsere drivstoffet. Aner ikke om dette kunne ha gått, men kanskje ved å tilsette litt oksygen/hydrogen i forbrenningskammeret?

Edit..edit En kan jo bruke nesten hva som helst som drivstoff i en hybrid rakett da. tre/glassfiber/gummi/osv.. Kanskje litt vann i tillegg? hmmm.. :)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Bilen gidder jeg ikke å DIY`e på, men den som ligger på taket
har jeg lagd sjæl ;D

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Har vist en på Nammo min ide for en flytende-drivstoff-rakettmotor (no joke) :)

Ideen går på å kunne bruke vanlige kule-lagere (liten skala motorer)ved å holde det svært kalde drivstiffet unna disse.

Er vel en god del tid og kroner inn i framtida tipper jeg. ;D
Bilder? Eller er det da noen som stjeler idèèn ;)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Så den bet på altså?
Jeg var ganske aktiv selv for ........ det må være 35 år siden. Den gang ABU's Napp & Nytt var bibelen. Endte med ABU's gullmerke for stor fisk :)
Ørret? Laks? Eller?

Ja, har tatt masse fisk på eget utstyr. Fisken kan ikke lese hva som står på de forskjellige slukene/wobblerne veit du ;D ;D

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg prøver å lage mest mulig av ting jeg trenger selv. Hyller, senger osv. Nå holder jeg på med en Gitarhøytalerkasse, med 2x12" Jensen vintageseries elementer og Hypex usd180 effektforsterker :)
Kan du ikke ta noen bilder`a Jaerbu?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Dette hører nok hjemme under off-topic, men samtidig har jeg latt meg inspirere av mange forskjellige DIY-grener for å lage høyttalere. Driver nå med et kabinettprosjekt - på tegnebrettet - som er inspirert av diverse sportsbiler. Så på forsiden av et blad Audi R8. Denne er tøff og rå syns jeg. Kan man jage et hifi-oppsett som ser tøft og rått ut, med fine linjer og maskulint utseende? Vi får se hva Goole SketchUp (Et gratis 3D program) er i stand til å levere, med meg bak rattet....

Vidar

O

OivindJ

Gjest
Dette hører nok hjemme under off-topic, men samtidig har jeg latt meg inspirere av mange forskjellige DIY-grener for å lage høyttalere. Driver nå med et kabinettprosjekt - på tegnebrettet - som er inspirert av diverse sportsbiler. Så på forsiden av et blad Audi R8. Denne er tøff og rå syns jeg. Kan man jage et hifi-oppsett som ser tøft og rått ut, med fine linjer og maskulint utseende? Vi får se hva Goole SketchUp (Et gratis 3D program) er i stand til å levere, med meg bak rattet....

Vidar
Synes denne kan bli liggende her. De fleste høyttalerbyggerne finner vel slikt interesant?

Noen som trenger inventor-tegninger? Skal vi si 500,- kroner/timen? ;D

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Kan du ikke ta noen bilder`a Jaerbu?
Jeg har tatt ett par bilder underveis, men jeg er ikke flink med kameraet, det må sies. Og når jeg holder på nede i kjelleren kommer jeg svært skjelden på å hente kameraet for å knipse. Men! Skal skjerpe meg!:)
Har ett par/tre bildetråder under planlegging/bildetagning ;-)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Bilen gidder jeg ikke å DIY`e på, men den som ligger på taket
har jeg lagd sjæl ;D
Hvor mye bærer denne kanoen din?
Har du bygget etter eget hode?

Fin var den ihvertfall!

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg driver også litt med forskjellig trearbeid, slik som treskjæring og tredreiing.

Her er f. eks. et barometer jeg har laget:

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg fyller på med litt mer DIY jeg ;)
Mye av det jeg har drevet med, har handlet om en stor interesse, nemlig fisking, og ting relatert til friluftsliv.

Starter med litt gamle wobblere som har havnet i "kassert skuffen" ettersom de har blitt finere etterhvert.
Legg merke til den gule med rød striper nederst i venstre hjørne. Det er mitt aller første forsøk. Den har aldri vært i vannet, men har tatt vare på den som et minne.

Her er noen prototyper til en pilkestikke og stativ støpt i Polyrethan.
Disse havnet til slutt hos Sølvsluken som satte den i produksjon.

Her er et utvalg sluker og pilker støpt i bly. Fikk tak i en hel bærepose med avbalanseringslodd til bilhjul ;D

Noe måtte jeg jo bruke dem til ;D ;D

Her er en kniv jeg ikke er helt ferdig med. Fiskehode av reinsdyrhorn, og resten av skaftet av mazurbjørk.

O

OivindJ

Gjest
Her er noen prototyper til en pilkestikke og stativ støpt i Polyrethan.
Disse havnet til slutt hos Sølvsluken som satte den i produksjon.
Kult. :)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hvor mye bærer denne kanoen din?
Har du bygget etter eget hode?

Fin var den ihvertfall!
Hvor mye den bærer er jeg jaggu ikke sikker på, men den er 6,5m lang og 1m bred så litt tåler den vel ;D
Den er utrolig stødig. Bytting av plass underveis på vannet er ikke noe problem. (har prøvd)
Men det er klart at den ikke er så smidig som den TweakMan ønsker seg.
Men den er allikevel temmelig håndterbar syns jeg.
Den veier ca 35-40 kilo. Jeg klarer å få den opp på taket av bilen alene, men ikke helt uten problem. Lønner seg nok å være to ;)

Kanoen er bygget etter modell av denne:

Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg driver også litt med forskjellig trearbeid, slik som treskjæring og tredreiing.
Nydelig arbeid SvSig!
Dette er noe jeg alltid har hatt lyst til å lære, men har aldri funnet tid til.
Du får få fruen til å lære seg å rosemale ;)

Lars

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvor mye den bærer er jeg jaggu ikke sikker på, men den er 6,5m lang og 1m bred så litt tåler den vel ;D
Den er utrolig stødig. Bytting av plass underveis på vannet er ikke noe problem. (har prøvd)
Men det er klart at den ikke er så smidig som den TweakMan ønsker seg.
Men den er allikevel temmelig håndterbar syns jeg.
Den veier ca 35-40 kilo. Jeg klarer å få den opp på taket av bilen alene, men ikke helt uten problem. Lønner seg nok å være to ;)

Kanoen er bygget etter modell av denne:

Lars
Er dette tegninger som man må kjøpe eller kan de finnes noe sted?
Fikk lyst til å bygge gitt.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
En liten opplysning til. En slik kano koster rundt mellom 25 og 40k hvis den skal kjøpes.( i hvert fall her i norden)
Lager du den selv, et sted mellom 6 og 10k må du regne med.
Kommer litt an på hvor billig du kan skaffe materialene.
Den jeg lagde, kom på 6k, men jeg lagde alle deler selv.

Lars

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Den, og andre bøker om emnet finnes på nettet. I disse bøkene finnes tegninger, mål, og fremgangsmåter godt forklart.

Her er en link hvor du har en del alternativ:

http://www.google.com/search?q=strip+canoe&num=100&hl=en
En liten opplysning til. En slik kano koster rundt mellom 25 og 40k hvis den skal kjøpes.( i hvert fall her i norden)
Lager du den selv, et sted mellom 6 og 10k må du regne med.
Kommer litt an på hvor billig du kan skaffe materialene.
Den jeg lagde, kom på 6k, men jeg lagde alle deler selv.

Lars
Takker, dette må jeg se nærmere på.
Hva slags tre er cedar forresten?

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Når det gjelder dette med fruen og rosemaling, så er det nok ikke håp :-/. Hun hater håndarbeid. Men jeg lar meg ikke stoppe av det. Her er et dreid stettefat i bjørk:

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Sveiping er en gammel håndverksteknikk som brukes når man lager tiner og den slags. Et tynt spon, helst av ferskt tre legges i varmt vann og bøyes rundt en form. Så får det stå der til det er tørt. Deretter må det pusses før man former endene og limer det sammen. Sømmen er gjort av tynne trerøtter, kalt tæger, helst av bjørk. Bunn og lokk kan ha mange forskjellige utforminger. Her er en enkel utgave, en såkalt sveipøskje laget av ask:

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei igjen!
Fyller på med litt mer bilder.
Denne gang fra et motorsykkel prosjekt jeg gjorde i 2001-2002.
Total restaurering av en 31 år gammel Kawasaki Z900.
Litt dårlige bilder på førsten her. Hadde ikke fått meg digitalkamera enda.

Her er alt tatt fra hverandre.

Her gjelder det å holde tunga rett i munnen ;D

Motoren ute.

Her har jeg lakkert ramma på jobben. Kjekt med lakkboks.

Etter en hel haug med timer med Dremel.

Det eneste jeg ikke gjorde på denne sykkelen var lakkering av tank, deksler og hekk. Legg merke til hjelmen.
Fikk den lakkert samtidig. "Harry" skal det være!

Lars

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.522
Audiomix: jeg visste ikke du var italofil! Henger du på klubbforumet?

Selv DIY-er jeg med en Fiat Punto 75SX -94, og så vinterbilen da, en Lancia Delta HF "Vintergrale".

Så mye mer DIY enn det er det ikke tid til akkurat nå, men jeg har et sett Morel Supreme 130 liggende som venter på noen Flexunitser å leke med..

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.406
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg var nok litt hyper på det forumet for leeeenge siden. Nå har jeg kun Coupé og er ikke aktiv i noen klubb. Og så en Intergrale da! Da har du både noe å kjøre med og mekke på. Ikke sant? Vi var en gjeng gale nordmenn som feiret 100 årsdagen (den varte hele uka) til FIAT i 1999 i Torino. OL ble som et etterimiddagselskap i forhold! Vi var så mange og gjorde oss såpass bemerket at italienerne trodde at FIAT var det mest populære merket i Norge. Det sitter forresten Moreller i mine Monopulse høyttalere.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Vi var en gjeng gale nordmenn som feiret 100 årsdagen (den varte hele uka) til FIAT i 1999 i Torino. OL ble som et etterimiddagselskap i forhold! Vi var så mange og gjorde oss såpass bemerket at italienerne trodde at FIAT var det mest populære merket i Norge.

Det sitter forresten Moreller i mine Monopulse høyttalere.
Bare for å ha sagt det, jeg får tårer i øynene ved å tenke på min gamle Fiat 132 GLS 1800 1978 modell. Skulle likt å ha en.

Kan du ikke lage en lite tråd på disse monopulse høyttaleren dine?

Håvard

Topp Bunn