Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.894
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En liten obs! mht mikrofiberkluter som finnes i ulike varianter - for ulike bruksområder. De "stive" fungerer nesten som den fineste stålullen og lager fine riper og kan matte ned blanke overflater.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.885
    Torget vurderinger
    1
    En liten obs! mht mikrofiberkluter som finnes i ulike varianter - for ulike bruksområder. De "stive" fungerer nesten som den fineste stålullen og lager fine riper og kan matte ned blanke overflater.
    Det er derfor jeg spesifiserte "en god mikrofiber klut". ;)
    Den skal være fluffy på den ene siden ihvertfall, det er det som trengs for å buffe av produktet for å få det til å glinse fra voksen. :)

Men voksen har som sagt god glid på de produktene jeg nevnte, så selv om kluten er litt hard så skal det litt til for at den riper opp noe. Men uansett best å bruke myke og gode kluter til slikt, tenk bil og hva man vil bruke på bil lakken av skånsomme produkter og det kan man fint bruke på gitarene også på lakken når det gjelder shine.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.906
    Sted
    Bergstaden
    Jeg tror den fra Guitar Nomad er trygg på det meste av overflater. Har en i nitro jeg ikke er veldig redd for, men den er i sort nitro og er mer matt. En annen har nitro med nitro klarlakk, den er jeg litt mer redd for. Men den One sprayen er vel den jeg har brukt på den med klarlakken, den matt sorte vasker jeg med sprit. Sprit frisker opp fargen når den har oksidert mye eller vært misbrukt og sikkert vasket med øl og klor tidlere av forrige eier og er blitt mer grå.
    Big bends skal være bra, men jeg har personlig ingen erfaring med den.
    Nesten litt fristende å bare la en gitarekspert ta en polering samtidig når jeg etterhvert får levert den inn for båndskift uansett. Så kan jeg heller vedlikeholde finnishen etterpå.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.906
    Sted
    Bergstaden
    Kyle Bull brukte polermaskin til bil på en Epiphone, men vet ikke om det er noe jeg vil prøve selv.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.885
    Torget vurderinger
    1
    Nesten litt fristende å bare la en gitarekspert ta en polering samtidig når jeg etterhvert får levert den inn for båndskift uansett. Så kan jeg heller vedlikeholde finnishen etterpå.
    Det er nok mye av samme produktene de bruker. Det er jo også litt av kosen da, gnikke litt på gitarene etter bruk også.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.885
    Torget vurderinger
    1
    Kyle Bull brukte polermaskin til bil på en Epiphone, men vet ikke om det er noe jeg vil prøve selv.

Det har jeg brukt selv også, flere ganger. Går fint på poly lakk. Tettet stygge riper, våtslipt og polert med oscillerende maskin til bil etterpå. Blir som ny. ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.906
    Sted
    Bergstaden
    Gibson har jo også en del egne tutorials om alt fra set up til polering.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.906
    Sted
    Bergstaden
    Det er nok mye av samme produktene de bruker. Det er jo også litt av kosen da, gnikke litt på gitarene etter bruk også.
    Det er de sikkert, men tenkte kanskje de hadde noen produkter som ikke jeg får tak i, og sikkert noen lure triks og erfaring også. :) Gjør det sikkert selv etterhvert, men er egentlig ikke polering som er høyest prioritert akkurat nå.

Edit: Er ikke redd for å gjøre ting selv så lenge jeg vet hva jeg gjør. Det jeg er redd for er å gjøre noe uten å vite om spesielle hensyn som må tas o.l. sånn at noe kan bli ødelagt.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.906
    Sted
    Bergstaden
    Det har jeg brukt selv også, flere ganger. Går fint på poly lakk. Tettet stygge riper, våtslipt og polert med oscillerende maskin til bil etterpå. Blir som ny. ;)
    Kunne tenkt meg en Epiphone eller noe lignende som jeg kunne prøvd meg fram litt med før jeg prøvde det på Gibson.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.885
    Torget vurderinger
    1
    Kunne tenkt meg en Epiphone eller noe lignende som jeg kunne prøvd meg fram litt med før jeg prøvde det på Gibson.
    Men Epi er vel gjerne Poly lakk og Gibson Nitro? Nitro er en veldig mye mykere lakk.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.906
    Sted
    Bergstaden
    Tror den sorte på slutten der er mer eller mindre samme som den sorte jeg har i nitro.
    Kunne gjerne hatt en matt svart gitar selv, prøvde en Jackson en gang med lignende finnish jeg angret litt etterpå at jeg ikke kjøpte. 🤓

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.906
    Sted
    Bergstaden
    Men Epi er vel gjerne Poly lakk og Gibson Nitro? Nitro er en veldig mye mykere lakk.
    Det kan godt hende, jeg vet egentlig tilnærmet 0 om Epiphone, annet enn at det virker som de har begynt å lage ganske gode gitarer etterhvert. Mange sier de er på høyde med Gibson kvalitetsmessig, selv om jeg ikke heeelt klarer å tro på akkurat det selv. Men det hadde vært en billigere inngangsbillett til å ha en gitar jeg kan putte EMG's i etterhvert. Hender det ligger Epi' Zakk Wylde signaturmodeller på finn bl.a.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    19.554
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Bra du sa det, for jeg var veldig usikker på hvordan den gull logoen egentlig var påført. Hvis det er klarlakk over (som makes sense), så er det kanskje ikke så farlig å gni litt på den allikevel. :)

Takk for tips, hvis det er trygt på nitro kunne jeg tenkt meg å prøve. Har en polish fra Big Bends som lager Nut Sauce, men den inneholder 'petroleum distillates' som høres litt slemt ut selv om den skal være trygg å bruke på nitro den også.
    Jeg skjønner at du er glad i gitaren din. Men å kline den inn med Nut Sauce er vel litt i overkant😳

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.906
    Sted
    Bergstaden
    Jeg skjønner at du er glad i gitaren din. Men å kline den inn med Nut Sauce er vel litt i overkant😳
    Nut Saucen til Big Ben er altfor dyrebar til å sløse med, så jeg bruker den bare på strategiske steder.

De visste nok hva de gjorde når de ga navn til det produktet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.894
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Som nevnt av @na_X også - bruk en voks - ikke polish.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn