Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Bergstaden
    Har forresten blitt litt bedre venn med JOYO'en jeg kjøpte før jul også. Den mangler fortsatt litt sizzle og gnistrer liksom ikke på samme måten som en Marshall gjør med vreng, men det hjalp ganske mye å få flyttet kabinettet litt lenger unna og få prøvd den på litt høyere volum også. Lyden er fortsatt liksom litt døllere enn en ren rørforsterker, men det er ganske mye gain allikevel, og den er veldig stille av seg. Til rett under 1700,- pluss frakt syns jeg den gir mye for pengene som øvingsforsterker. Det trøkker bra, mangler bare litt "liv" i toppen på en måte.

IMG_2758.jpeg

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.472
    Sted
    Polen
    Rør er rør. Men ikke for det – jeg vil heller ha en bra transistorforsterker enn en dårlig rørforsterker. Og rørforsterkere må gjerne opp på et visst nivå volummessig før de åpner seg. Jeg hadde en fin Rivera-forsterker en gang, og den låt begredelig på soveromsvolum ...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Bergstaden
    Ja, jeg sammenligner med den lille 1-watts Marshallen min først og fremst siden den er det jeg har tilgjengelig for tiden. Den er jo laget for å spille lavt og fungere som soveromsforsterker.

Kommer nok til å prøve med litt forskjellige pedaler foran Joyo’en igjen for å se om det inspirerer. Har en tube screamer liggende også. 🙂

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.472
    Sted
    Polen
    ^Minner meg på at jeg googlet russiske gitarer en gang.

Vis vedlegget 1111742

Den nederste gitaren er dritkul. Det er sikkert bare én touch på den vibbarmen, så er gitaren fullstendig utstemt :ROFLMAO: Minner litt om japanske Teisco-gitarer, som heller ikke akkurat var kremkvalitet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Bergstaden
    Den nederste gitaren er dritkul. Det er sikkert bare én touch på den vibbarmen, så er gitaren fullstendig utstemt :ROFLMAO: Minner litt om japanske Teisco-gitarer, som heller ikke akkurat var kremkvalitet.
    Minner meg litt om den første el-gitaren jeg hadde som var en rød Maya SG-kopi. Den hadde noe vibb-greier som så ut som det var stanset ut av en stålplate. Husker bare at den ikke holdt så godt på stemmingen. 🙂

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.111
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    En av mine medkorister bygger gitarer under navnet Faust. I tillegg til å ha et nokså unikt utseende, sier alle gitarister jeg kjenner som har spilt på de at de er svært gode instrument.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.545
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    IMG_2847.jpeg
    Føler meg noenlunde ydmyk i dag. En venninne spurte om jeg var interessert i å låne/inspisere et par gitarer etter hennes avdøde far. Vi snakker om en -71 Standard Telecaster og en -74 Tele Custom! Begge er hardt brukt, ikke vedlikeholdt…men utrolige instrumenter likevel. Halsen på standarden er en drøm og helt utrolig at den er 54 år gammel. Begge er uvanlig lette i vekt, helt nydelig balanse. Jeg lurer på hva disse er verdt? Må være sjeldne saker.

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Antall liker
    126
    Sjekka reverb og fant en som ligna på 71 bortsett fra at denne er blond. Rosewood freboard. 1971-fender-telecaster-blonde-exc-condition
    Før du tar av, så er prisene selger prøver å få på reverb ofte "en smule over the top". Om man forsøker seg på finn med priser som dette, blir de nok liggende lenge usolgt ...

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.545
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Verdien er for min del egentlig uinteressant, bare nysgjerrig. Eier sier de aldri skal selges. Utfordringen når slike klenodier eies av folk uten verken interesse eller kompetanse, er nok at oppbevaring osv blir helt tilfeldig. Disse lå slengt i en bod. Kasser osv finnes på et annet sted osv.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.880
    Torget vurderinger
    1
    Verdien er for min del egentlig uinteressant, bare nysgjerrig. Eier sier de aldri skal selges. Utfordringen når slike klenodier eies av folk uten verken interesse eller kompetanse, er nok at oppbevaring osv blir helt tilfeldig. Disse lå slengt i en bod. Kasser osv finnes på et annet sted osv.
    Alltid fint å ta en ordentlig rens av de, olje inn det som bør oljes inn og puttes i kassene for oppbevaring.
    Fett og salt fra svette hender gjør gjerne at ting ruster/korroderer og det tørker også ut plekterbrettet. Trevirke trenger også litt TLC.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Bergstaden
    Har begynt å forberede meg mentalt på pickup-bytte og gjort litt research. Ser ut som det skal være overkommelig, men forventer på en måte alltid at det skal være uforutsette hindringer når jeg gjør noe for første gang. Har ikke hatt ut selve pu'ene enda, så jeg håper bare de metallbrakettene til å skru i er nedi der så jeg ikke må finne på noe selv. Blir nok i løpet av påskeuka en gang tenker jeg. 🙂

norlin_wiring.jpg IMG_2981.jpeg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Bergstaden
    Og jeg har endelig fått meg en Boss SD-1. 50 års anniversary ed. i smakfull skinnende gullfinnish. 🧐

Med den og Metal Zone er jeg ganske godt dekket. Har en TS9 i bakcup også, men hittil liker jeg SD-1 best av de to. Da gjenstår det å finne et pedalbrett etterhvert så jeg kan få laget et slags permanent oppsett med de pedalene jeg vil ha.

IMG_3016.jpeg

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ekte Klon-pedaler går for tullete mye penger. Mye hype og overtro knyttet til den pedalen, godt hjulpet av John Mayer m.fl.
    Andertons sammenligner en ekte med en haug kloner, inkludert den siste fra Behringer til under 1000-lappen.
    Særlig forskjell....? ;)

Jeg hadde en Wampler Tumnus Deluxe selv. Den var veldig bra den, men ble aldri helt venn med den så den ble solgt.

Nylig ankommet her er en Marshall Bluesbreaker, når vi først snakker hype og John Mayer. Originalversjonene av disse gikk jo
    også for voldsomme summer, og antallet BB-kopier er det mange av. Marshalls reissues fås får under 2000, og låter akkurat
    som de originale. Jeg har Drivemaster fra før og er superfornøyd med den, og gikk for Bluesbreakeren for low gain og alltid
    påslått alternativ. Så langt veldig fornøyd. :)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.768
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har bygd noen kopipedaler for sønnen min......Det der Klon-hysteriet kunne jo like gjerne vært en haifai-greie.... det finnes ingen logisk grunn til at en clone av Klon skal låte forskjellig fra originalen, så lenge delene er identiske... men så er det samme gjengen som hører forskjeller på mustard caps, orange drops, tropical fish og hva det nå heter alt sammen... :cool:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Bergstaden
    Mitt inntrykk er at det er utrolig mye hype angående utstyr i gitarmiljøet. Bare se hva Gibson gitarer ligger ute for på Reverb f.eks. Det fikk meg til å revurdere om jeg tør å bytte pickuper på min egen, hvis det gjør at den potensielt taper seg masse i verdi. Ikke at jeg har noen som helst planer om å selge, og den er allerede smått uoriginal, men allikevel. For mange tannleger og blues lawyers som har drevet opp prisene. Når det gjelder pedaler er vel det omtrent så lite hokus pokus som det kan få blitt så lenge den opprinnelige kretsen kan gjenskapes?

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    922
    Torget vurderinger
    8
    Ekte Klon-pedaler går for tullete mye penger. Mye hype og overtro knyttet til den pedalen, godt hjulpet av John Mayer m.fl.
    Andertons sammenligner en ekte med en haug kloner, inkludert den siste fra Behringer til under 1000-lappen.
    Særlig forskjell....? ;)

Jeg hadde en Wampler Tumnus Deluxe selv. Den var veldig bra den, men ble aldri helt venn med den så den ble solgt.

Nylig ankommet her er en Marshall Bluesbreaker, når vi først snakker hype og John Mayer. Originalversjonene av disse gikk jo
    også for voldsomme summer, og antallet BB-kopier er det mange av. Marshalls reissues fås får under 2000, og låter akkurat
    som de originale. Jeg har Drivemaster fra før og er superfornøyd med den, og gikk for Bluesbreakeren for low gain og alltid
    påslått alternativ. Så langt veldig fornøyd. :)

Jeg har brukt Nordvang Custom sin 83` Drive pedal ( Bluesbreaker side + Klon side) i 5 år nå og begge sider låter veldig bra. Har hatt en god del BB type pedaler i årenes løp, men Nordvang er uten tvil den beste jeg har brukt (lett til medium transparent overdrive som er lett å kontrollere via volum pot på gitaren)

Klon siden på pedalen låter også meget bra og jeg bruker den som en "feit" boost med ( drive ca kl 10-11)i front av andre overdrive pedaler eller forsterkere på grensen til break up. Denne tilfører da også mer overtoner og mer sustain. Så for meg er Klon kretsen en veldig viktig pedal på brettet som gjør noe ingen av mine andre overdrive/boost/distortion pedaler kan trylle frem.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    19.545
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Mitt inntrykk er at det er utrolig mye hype angående utstyr i gitarmiljøet. Bare se hva Gibson gitarer ligger ute for på Reverb f.eks. Det fikk meg til å revurdere om jeg tør å bytte pickuper på min egen, hvis det gjør at den potensielt taper seg masse i verdi. Ikke at jeg har noen som helst planer om å selge, og den er allerede smått uoriginal, men allikevel. For mange tannleger og blues lawyers som har drevet opp prisene. Når det gjelder pedaler er vel det omtrent så lite hokus pokus som det kan få blitt så lenge den opprinnelige kretsen kan gjenskapes?
    Så lenge du tar vare på original PU'ene så betyr det nok ikke så mye. Det er jo reverserbart.
    Hvilke PU'er har du tenkt å bytte til ?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Bergstaden
    Så lenge du tar vare på original PU'ene så betyr det nok ikke så mye. Det er jo reverserbart.
    Hvilke PU'er har du tenkt å bytte til ?
    Det var det jeg tenkte også, før jeg falt ned i et kaninhull og leste noen som mente at de som verdivurderer gamle gitarer kan se på loddingene om de er originale eller ikke, og at uoriginale loddinger forringer verdien. Jeg syns det er litt perverst, og mener at det viktigste er at instrumentet er bra å spille på og er tilpasset den som bruker det. Siden jeg uansett ikke har planer om å selge akkurat den gitaren kan det nok hende jeg bestemmer meg for å bare gjøre det uansett.

Har to DiMarzio pu'er jeg har hatt liggende en stund. En Super Distortion (til bridge) i P90 format, og en Virtual P90 (til neck) som er en humbucker som skal låte litt som en P90 i samme formfaktor. Virker som de er laget av DiMarzio til formålet også, for skruehullene er tilpasset mini humbuckere og ikke P90'er. De skal passe rett inn i en LP Deluxe uten modifiseringer.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.894
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det var det jeg tenkte også, før jeg falt ned i et kaninhull og leste noen som mente at de som verdivurderer gamle gitarer kan se på loddingene om de er originale eller ikke, og at uoriginale loddinger forringer verdien. Jeg syns det er litt perverst...
    Det er alltid slik, uansett produkt, at en 100% original gjenstand vil ha høyere (samler-) verdi en en gjenstand som har vært modifisert. Mht om en gitar har vært moddet med PU bytte, så forringes nok ikke verdien så mye dersom de originale er tilgjengelig - og gitaren ellers er original (matching numbers).

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Bergstaden
    Det er alltid slik, uansett produkt, at en 100% original gjenstand vil ha høyere (samler-) verdi en en gjenstand som har vært modifisert. Mht om en gitar har vært moddet med PU bytte, så forringes nok ikke verdien så mye dersom de originale er tilgjengelig - og gitaren ellers er original (matching numbers).
    Denne ser ut som har fått nye bånd allerede en gang for lenge siden og har ikke lenger nibs, pluss at den måtte ha nye stemmeskruer, og plekterbrettet den kom med var til en gitar med fullsize humbuckere, så det har jeg byttet til et med riktig størrelse. Ellers er potmetere, kabling, og pickuper originalt, og det er vel ikke noe annet som kan identifiseres med datostempling/nummer enn potmetere tror jeg.

Uansett tenker jeg mest på det som at dette er min gitar som jeg skal ha resten av livet, og at det har verdi for meg at jeg syns den er kul å spille på. Allikevel ser det ut som jeg kunne kjøpt en temmelig fet ny gitar for pengene jeg hadde fått ved et eventuelt salg, og jeg drømmer litt om en ESP e.l. med aktive EMG'er. 🥴 Tror det er mest den følelsen av å vite at man kanskje gjør gitaren mindre verdt når man modder den som stikker litt, bare.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Bergstaden
    Også syns jo jeg selv at den er sykt mye kulere med Schaller stemmeskruene den har fått enn de gamle originale som aldri holdt gitaren stemt.

Skulle rengjort den litt bedre, men jeg var usikker på om den gamle lakken kunne ta skade av å poleres, særlig gullbokstavene hvor det står "Les Paul".

IMG_3125.jpeg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.894
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Skal du rengjøre, eller har du behov for å polere - dvs fjerne små overflateriper?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Bergstaden
    Mest bare for å få det rent og se om jeg kunne fått det blankt, eventuelt. Den var allerede ganske roadworn før den ble min, så jeg bryr meg ikke så veldig om eventuelle riper her og der.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.894
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da bør jo en mild såpeblanding påført med fuktig klut være tilstrekkelig for alle lakkerte overflater.
    Du kan jo alternativt gå over med en bilvoks etterpå.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Bergstaden
    Jeg har noe gitarpolish som funket greit på kroppen og halsen, men turte ikke gå så hardt til verks på headstocken. En mild såpeblanding er kanskje ikke så dumt, iallfall inntil jeg finner ut hva slags lakk det er og hva bokstavene tåler.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.880
    Torget vurderinger
    1
    Gibson bruker ofte nitro lakk.
    Slikk på fingeren og gnukk på overflaten, gir det motstand så er det nitro. Glir fingeren fint så er det gjerne epoxy eller annet hardt man fint kan polere. Ikke poler nitro!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Bergstaden
    Ja, jeg tror det er nitrolakk på denne siden den er fra 70-tallet. Epoksy tviler jeg litt på at det er, men det kunne kanskje vært polyuretan hvis det ikke var nitro?

Det er egentlig ikke selve lakken ellers jeg er mest bekymret for, men selve gullbokstavene i Les Paul logoen. Hadde følt meg temmelig dum hvis jeg klarte å gnukke vekk logoen. Lever helt greit med at den ser litt støvete ut også, hadde bare vært kult å få den blank som jeg har sett på en del andre LP'er.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.880
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg tror det er nitrolakk på denne siden den er fra 70-tallet. Epoksy tviler jeg litt på at det er, men det kunne kanskje vært polyuretan hvis det ikke var nitro?

Det er egentlig ikke selve lakken ellers jeg er mest bekymret for, men selve gullbokstavene i Les Paul logoen. Hadde følt meg temmelig dum hvis jeg klarte å gnukke vekk logoen. Lever helt greit med at den ser litt støvete ut også, hadde bare vært kult å få den blank som jeg har sett på en del andre LP'er.
    Poly lakk var det jeg såklart mente ja, sto bare litt stille for meg.
    Det er vel egentlig ganske vanlig at de lakkerer over gull logoene også, men man vet jo aldri hvr tykk lakk det er etter mange år.
    Kjenner man lett med en negl, så kjenner du sikkert at det er uten kant på logoene så det er litt lakk over da.

Denne fås hos de fleste musikk forretninger, og Clasern: https://www.gear4music.no/no/Gitar-...zUbW1ka150nb0bHODey57UBIkMNpxJ18aAvlcEALw_wcB

Den har jeg brukt på både messing og chrome som var fullt av irr og gørr, ble blankt og fint etter litt gnukking. Finfint på lakk på gitarer også, det er litt voks i den så den både renser og etterlater en liten hinne med beskyttelse. Buffes etter det har blitt tørket bort med microfiber. Minner veldig om en vask til bil som heter Chemical Guys Ecosmart, som fungerer på samme måte. Har brukt begge deler på både gitarer og høyttalere. Det skraper ikke med disse produktene og har fin glid, så det er kun dritten på overflaten man fjerner da det løser opp slikt skånsomt og etterlater en glatt og fin overflate etter buffing som er enklere å vedlikeholde neste gang og de aller minste ripene skjules med voksen. Men en god mikrofiber klut bør jo brukes. En flaske varer veldig lenge også.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Bergstaden
    Poly lakk var det jeg såklart mente ja, sto bare litt stille for meg.
    Det er vel egentlig ganske vanlig at de lakkerer over gull logoene også, men man vet jo aldri hvr tykk lakk det er etter mange år.
    Kjenner man lett med en negl, så kjenner du sikkert at det er uten kant på logoene så det er litt lakk over da.

Denne fås hos de fleste musikk forretninger, og Clasern: https://www.gear4music.no/no/Gitar-...zUbW1ka150nb0bHODey57UBIkMNpxJ18aAvlcEALw_wcB

Den har jeg brukt på både messing og chrome som var fullt av irr og gørr, ble blankt og fint etter litt gnukking. Finfint på lakk på gitarer også, det er litt voks i den så den både renser og etterlater en liten hinne med beskyttelse. Buffes etter det har blitt tørket bort med microfiber. Minner veldig om en vask til bil som heter Chemical Guys Ecosmart, som fungerer på samme måte. Har brukt begge deler på både gitarer og høyttalere. Det skraper ikke med disse produktene og har fin glid, så det er kun dritten på overflaten man fjerner da det løser opp slikt skånsomt og etterlater en glatt og fin overflate etter buffing som er enklere å vedlikeholde neste gang og de aller minste ripene skjules med voksen. Men en god mikrofiber klut bør jo brukes. En flaske varer veldig lenge også.
    Bra du sa det, for jeg var veldig usikker på hvordan den gull logoen egentlig var påført. Hvis det er klarlakk over (som makes sense), så er det kanskje ikke så farlig å gni litt på den allikevel. :)

Takk for tips, hvis det er trygt på nitro kunne jeg tenkt meg å prøve. Har en polish fra Big Bends som lager Nut Sauce, men den inneholder 'petroleum distillates' som høres litt slemt ut selv om den skal være trygg å bruke på nitro den også.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.880
    Torget vurderinger
    1
    Bra du sa det, for jeg var veldig usikker på hvordan den gull logoen egentlig var påført. Hvis det er klarlakk over (som makes sense), så er det kanskje ikke så farlig å gni litt på den allikevel. :)

Takk for tips, hvis det er trygt på nitro kunne jeg tenkt meg å prøve. Har en polish fra Big Bends som lager Nut Sauce, men den inneholder 'petroleum distillates' som høres litt slemt ut selv om den skal være trygg å bruke på nitro den også.
    Jeg tror den fra Guitar Nomad er trygg på det meste av overflater. Har en i nitro jeg ikke er veldig redd for, men den er i sort nitro og er mer matt. En annen har nitro med nitro klarlakk, den er jeg litt mer redd for. Men den One sprayen er vel den jeg har brukt på den med klarlakken, den matt sorte vasker jeg med sprit. Sprit frisker opp fargen når den har oksidert mye eller vært misbrukt og sikkert vasket med øl og klor tidlere av forrige eier og er blitt mer grå.
    Big bends skal være bra, men jeg har personlig ingen erfaring med den.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn