Gitar!!!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Du har i hvert fall Evenstad musikk og Sound1, som begge er fysiske butikker i Norge, i tillegg.
    Takk, det var iallfall norske forhandlere, selv om den ene ligger i Grimstad, og den andre ligger i Harstad. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Har du sjekket Procom i Drammen? De har ryddesalg nå, ellers har de jo "alt".
    Sjekket nettopp nettsidene dems også, og det ser ikke ut som de fører Marshall som er det jeg har øverst på lista mi. Sikkert mye annet som er bra også, men jeg vil ha noe som relativt rimelig og bra. Hadde jeg vært rik hadde jeg kjøpt Mesa. :D
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Denne da kanskje ? .... :)


    Line 6 Spider lV 30 gitarkombo
    Plug into perfectly distilled collections of American and British amp tones, paired down to the very essentials. Spider IV 15 and Spider IV 30 give you access to a variety of tones that every guitarist wants. Shimmering clean tones, a classic crunch inspired by* a 100-watt Marshall® Plexi, punchy high-gain heaven inspired by* a Mesa/Boogie® Dual Rectifier®, and more.
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    4Sound kan være ett alternativ.
    Mulig kjeden ikke er norskeid (svensk?), men de har butikker og fører marshall.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Var innom Procom i Drammen i dag for å se hva de hadde, men det later til at det er forsterkertørke i kongeriket Norge om dagen. De hadde ikke Marshall, men trodde kanskje de fikk inn i September/Oktober. Ble til at jeg slang avgårde en bestilling på en bitteliten combo fra Thomann for en drøy halvtime siden, og den skal de etter sigende klare å levere her i morgen. Det blir spennende å se. Og høre. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ja, den kom ikke i går sånn som jeg egentlig faktisk ble lovet på nettsiden når jeg la inn ordren. Men jeg skjønte jo egentlig at det ikke kom til å skje, siden jeg la inn bestilling litt i kveldingen på tirsdag. Hvis ikke den kommer i dag kommer jeg til å bli litt inkvisitorisk og henvende meg til dem, lettere undrende.

    1623917602791.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Husk at den må igjennom tollen og tollbehandling. Det kan fort gå en dag "ekstra" der - og så spørs det hvem varen kjøres ut med (DHL, Posten, Post Nord osv).

    Til orientering - neste gang du evt skal handle.
    Du har (foruten Evenstad som jeg er meget fornøyd med) SpeakON med nettbutikk og fysisk butikk i Tønsberg og Larvik:
    https://www.speakon.no/
    Hyggelige folk det også.

    Videre har 4Sound kjeden både nettbutikk og flere fysiske butikker.
    Flere andre også rundt i landet.

    BTW - hvorfor Marshall - når det finnes så mye annet "gøy" ;) ?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det er UPS som har fått æren av å være forsterkerkusker fra Tyskland, det stod mellom dem og Posten, og en uke lengers lenger leveringstid.

    Som sagt var jeg innom Procom i Drammen i forgårs, og der hadde nesten ingeting! inne på lager, og demorommet deres så helt ribbet ut. Jeg snakket litt med han som virket som han var sjef der, og han fortalte at trøsten i det minste var ingen andre hadde noe heller. Men at de kanskje får inn noe til høsten, September/Oktober. Så jeg ble egentlig bare dritt lei av å sitte og bla i nettbutikker, og litt frustrert over at det virker litt vanskeligere nå enn før å bare kunne dra til en fysisk og få teste litt forskjellig. Men Thomann hadde på lager og kunne levere umiddelbart, så jeg utviste litt dårlig impulskontroll og bestilte ASAP. :)

    Speakon, takk for tipset, men de hadde heller ikke på lager.
    1623922024192.png


    Og hvorfor Marshall? Hvorfor ikke. :) Det er lenge siden jeg har hatt Marshall, og de hadde det jeg egentlig var ute etter, en lite rørforsterker som man kan bruke på lavt volum uten at den bare går på tomgang. Den her virker rett og slett morsom, og jeg gleder meg til å prøve den. Var usikker på om jeg skulle bestille toppen isteden, men prøver denne først og ser. Noen har sagt at den burde komme med en 12" og spring reverb isteden, og det er jeg forsåvidt enig i, men den kan kobles til et kabinett med 12" hvis man vil det. Og utfra youtube videoene jeg har sett virker det som denne har ganske bra tone, selv om toppen kanskje egentlig er veien å gå hvis man har plass til et kabinett med en 12".

    Hva annet burde jeg kjøpt isteden med 1 rørwatt, fet vreng, og til denne prisen? :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hva annet burde jeg kjøpt isteden med 1 rørwatt, fet vreng, og til denne prisen? :)
    50-100W Laney med rør. ;) Ofte undervurderte forsterkere, så bruktprisene er svært hyggelige på de. Men ofte er det jo en 12" da, eller to, og veier jo deretter.
    Gitarhuset har vel endel på lager ser jeg for meg om man er ute etter å prøve, i Oslo-området så er det vel også de som har kjøpt opp 4sound. Procom er hovedsaklig en tangent-butikk og fokuset er vel deretter mener jeg å huske.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    50-100W Laney med rør. ;) Ofte undervurderte forsterkere, så bruktprisene er svært hyggelige på de. Men ofte er det jo en 12" da, eller to, og veier jo deretter.
    Gitarhuset har vel endel på lager ser jeg for meg om man er ute etter å prøve, i Oslo-området så er det vel også de som har kjøpt opp 4sound. Procom er hovedsaklig en tangent-butikk og fokuset er vel deretter mener jeg å huske.
    Det har jeg faktisk eid, så det vet jeg hva er. Og jeg kan bare si at 100 rørwatt på vanlig øve-volum er bare tull. :)

    Faktisk solgte jeg en defekt GH-100L for bare en uke eller to siden for en symbolsk sum. Dritbra forsterker, men jeg gadd ikke sende den på service og styre med det, og ville bare få ryddet opp litt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg vil bare ha litt fet, forvrengt tone i en kompakt pakke NÅ med en gang. :cool: :LOL:

    Så har jeg ikke giftet meg med denne minikomboen, men hvis man ikke prøver ting så får man aldri prøvd ting. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Nå har jo han her ca. 1000 ganger mer peiling enn meg, men han får den lille rakkeren til å låte ganske bra. :)

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sikkert en fin liten sak den der. Jeg var bare nysgjerrig :) .
    Selv valgte jeg (selvom begge mine Engl´s har Powersoak på 5W og 1W å kjøpe en Blackstar HT1 MkII. Liten nett sak på 1W rør. Låter fint med 12" Vintage 30:cool:

    IMG_1559.JPG
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ja, det er såklart mye fint og fett som jeg også kunne hatt lyst til å prøve, og som jeg sikkert hadde likt. Men nå var det faktorer som tilgjengelighet, pris, og størrelse, og kanskje en god porsjon utålmodighet som fikk styre og gjorde at det ble en lite Marshall denne gangen.

    Kunne godt tenkt meg å prøve Engl og Blackstar forresten, men det får eventuelt bli neste gang. Og kanskje når jeg føler jeg har litt bedre tid på meg og kan undersøke litt og reise litt rundt i forskjellige butikker o.s.v.

    Neste blir nok at jeg får lyst til å kjøpe meg en litt mer moderne gitar, type metal med lettspilt hals og litt små-hotte PU'er. Har lyst til å være impulsiv der også, men er skeptisk og ganske nysgjerrig på hva man får for f.eks. 10.000,- i dag. Eller om man må opp i det dobbelte eller tredobbelte for å få noe som gir kvalitetsfølelse. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det har jeg faktisk eid, så det vet jeg hva er. Og jeg kan bare si at 100 rørwatt på vanlig øve-volum er bare tull. :)

    Faktisk solgte jeg en defekt GH-100L for bare en uke eller to siden for en symbolsk sum. Dritbra forsterker, men jeg gadd ikke sende den på service og styre med det, og ville bare få ryddet opp litt.
    Ja, det holder med 50W! til øving.. :ROFLMAO:
    Har en Peavey 6505+ og en Laney IRT60-212 selv, begge er comboer og er vel 60W og høylytte nok. Til stillere øving så har jeg en Boss Katana-Air, og den har vel egentlig alt jeg trenger + litt til.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ja, det holder med 50W! til øving.. :ROFLMAO:
    Har en Peavey 6505+ og en Laney IRT60-212 selv, begge er comboer og er vel 60W og høylytte nok. Til stillere øving så har jeg en Boss Katana-Air, og den har vel egentlig alt jeg trenger + litt til.
    Hva kan jeg si? Jeg trenger å øve. :LOL:

    Husker hundrewatts Laney'en jeg hadde som den første amp'en jeg hadde som faktisk låt bra på egen hånd, uten ekstra boost eller vreng. Brukte den på 2 x 12", men den spilte så tordnende høyt at jeg tror aldri jeg brukte den på noe særlig mer enn 1 eller 2 på volumet. Føltes ganske poengløst til mitt bruk, for å si det sånn. Men den låt bra. :)

    Boss Katana er visst også bra har jeg hørt, men jeg fikk LYST på denne lille Marshallen, og det virker morsomt at du faktisk kan presse den siden den bare er på 1, alternativt 0,1 watt. Men på sikt, kanskje jeg vil ha et kabinett isteden, får se hva jeg har plass til og hva føler jeg egentlig trenger.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Neste blir nok at jeg får lyst til å kjøpe meg en litt mer moderne gitar, type metal med lettspilt hals og litt små-hotte PU'er. Har lyst til å være impulsiv der også, men er skeptisk og ganske nysgjerrig på hva man får for f.eks. 10.000,- i dag. Eller om man må opp i det dobbelte eller tredobbelte for å få noe som gir kvalitetsfølelse. :)
    Der høres det ut som du trenger en Jackson eller Schecter. ;) Jeg har en Indonesisk Jackson selv, og den er fullt på høyde med US Jackson og er nok den beste gitaren i sortimentet mitt i feeling synes jeg (men US er 3 ganger dyrere). Og Schecter er bare bang for the bucks, god hardware som standard er det også. Ellers så er jo også Charvel godt innenfor her også. Går man Gibson så har man Dirty fingers pickups som vel er de hotteste også kommer 500 under den og 498. Disse 3 står ofte på enkelte utgaver av Explorer og V. Ellers så har jo også Chapman mye digg til en rimelig penge og god kvalitet og feeling, men ofte trengs det bytte av pickups.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Der høres det ut som du trenger en Jackson eller Schecter. ;) Jeg har en Indonesisk Jackson selv, og den er fullt på høyde med US Jackson og er nok den beste gitaren i sortimentet mitt i feeling synes jeg (men US er 3 ganger dyrere). Og Schecter er bare bang for the bucks, god hardware som standard er det også. Ellers så er jo også Charvel godt innenfor her også. Går man Gibson så har man Dirty fingers pickups som vel er de hotteste også kommer 500 under den og 498. Disse 3 står ofte på enkelte utgaver av Explorer og V. Ellers så har jo også Chapman mye digg til en rimelig penge og god kvalitet og feeling, men ofte trengs det bytte av pickups.
    Artig at du sier det, for det er faktisk Indonesisk Jackson jeg har hatt litt i tankene de siste par dagene. :)

    Har hatt en koreansk bygd gitar tidligere i ca. samme prisklasse, og den var det ganske mye tull med, så jeg måtte bruke ganske mye penger på å få den i bra stand. Er bare derfor jeg er litt redd for å bli skuffet hvis jeg kjøper noe i den prisklassen igjen, og lurer på om ting kan ha blitt bedre de siste årene.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Artig at du sier det, for det er faktisk Indonesisk Jackson jeg har hatt litt i tankene de siste par dagene. :)

    Har hatt en koreansk bygd gitar tidligere i ca. samme prisklasse, og den var det ganske mye tull med, så jeg måtte bruke ganske mye penger på å få den i bra stand. Er bare derfor jeg er litt redd for å bli skuffet hvis jeg kjøper noe i den prisklassen igjen, og lurer på om ting kan ha blitt bedre de siste årene.
    Charvel og Jackson er vel begge lagd i Indonesia på samme fabrikk om jeg ikke tar helt feil, men de har vel samme eier bak seg også. Procom har jo endel Jackson på lager står det, det samme med Charvel og en test av de er nok på sin plass. Når man starter å komme på X series så starter det å komme seg, Pro-series er den jeg har og er hakket bedre og på den jeg har så er det en smooth satin neck.
    Lurer på om Chapman er koreansk, men kvaliteten der har jeg liksom ikke noe å sette fingeren på så det har nok kommet seg de siste åra også kommer det jo mye an på hvilken hardware som brukes og ikke minst QC fra produsent. Tunere og slikt har jo kommet seg de siste åra på litt rimeligere modeller, men ofte så er det de og broen som sliter med litt for mykt metall (det samme gjelder forøvrig rimeligere gitarer med Floyd Rose også, der broen gjerne er lagd i lavkostland og har mykere og tynnere metall enn bedre modeller).
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Charvel og Jackson er vel begge lagd i Indonesia på samme fabrikk om jeg ikke tar helt feil, men de har vel samme eier bak seg også. Procom har jo endel Jackson på lager står det, det samme med Charvel og en test av de er nok på sin plass. Når man starter å komme på X series så starter det å komme seg, Pro-series er den jeg har og er hakket bedre og på den jeg har så er det en smooth satin neck
    Lurer på om Chapman er koreansk, men kvaliteten der har jeg liksom ikke noe å sette fingeren på så det har nok kommet seg de siste åra også kommer det jo mye an på hvilken hardware som brukes og ikke minst QC fra produsent. Tunere og slikt har jo kommet seg de siste åra på litt rimeligere modeller, men ofte så er det de og broen som sliter med litt for mykt metall (det samme gjelder forøvrig rimeligere gitarer med Floyd Rose også, der broen gjerne er lagd i lavkostland og har mykere og tynnere metall enn bedre modeller).

    Ja, det er en Pro series jeg har tenkt litt på også. Så en i butikken som jeg likte utseendet på, men prøvde den ikke. Etter hva jeg har skjønt så er det en del kosmetiske ting som ikke er like bra på en Pro som på USA modellene, også er det forskjellig stol, stemmeskruer, pick-uper, og nut. Altså hardware som det går an å oppgradere hvis grunnlaget er der når det gjelder spillbarhet o.s.v., noe det kanskje virker som. Det var forresten også nickel bånd på Pro, kontra rustfritt stål på USA modellen.

    Egentlig har jeg lyst på en i en litt kul farge, men da må jeg eventuelt bestille og får kanskje ikke prøvd først. Den jeg så på var i en matt svart, og var fin nok på sin måte. Syns bare det er litt kult med en spenstig farge, eller fint treverk.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig har jeg lyst på en i en litt kul farge, men da må jeg eventuelt bestille og får kanskje ikke prøvd først. Den jeg så på var i en matt svart, og var fin nok på sin måte. Syns bare det er litt kult med en spenstig farge, eller fint treverk.
    US-utgaven har en bedre Floyd Rose, men den indonesiske er helt grei og ingen problemer med tuning selv ved store bends eller dives. Man får også hardtail, men det er jo ikke like morsomt.
    Min SL2Q MAH. Mønsteret er fra eike-toppen, kropp er i mahogni og hals er i eik.

    DSC_0517.JPG
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    US-utgaven har en bedre Floyd Rose, men den indonesiske er helt grei og ingen problemer med tuning selv ved store bends eller dives. Man får også hardtail, men det er jo ikke like morsomt.
    Min SL2Q MAH. Mønsteret er fra eike-toppen, kropp er i mahogni og hals er i eik.

    Vis vedlegget 729671
    Det var en kul farge. :)

    Den indonesiske er helt sikkert grei, ja. Det var bare disse forskjellene som bl.a. ble dratt fram i en video jeg så med direkte sammenligning av indonesisk og USA Jackson.
    Også er jeg en sånn særing som helst ikke vil ha Floyd Rose, fordi jeg er vant til hardtail og syns det føles og låter bedre. Pluss at jeg hater litt de unbrakoskruene man må løsne og stramme på. :cool:
    Er allikevel litt åpen for Floyd Rose hvis jeg finner en som jeg virkelig liker å spille på. Har litt lyst til å prøve Ibanez JS også.

    Han her snakker litt fort, men går ganske grundig gjennom forskjellene på Indonesisk og USA bygd.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ja, hva skal jeg si? Førsteinntrykket er rett og slett bare veldig bra, og jeg føler at det her var litt innertier faktisk. Cleanlyden kommer ikke til å imponere noen tror jeg, for den er litt typisk sånn jeg kjenner Marshall, litt lys og 'twangy' og temmelig langt fra f.eks. Fender cleanlyd. Mulig det blir bedre med litt innkjøring av både rør og høyttaler, og det er ikke sånn at det er helt forferdelig heller. Men ultra gain kanalen, det var temmelig nøyaktig akkurat noe sånt jeg håpet på, og her syns jeg virkelig den leverer i forhold til både størrelse og pris. 1 watt er nok. :) Syns også det var en god del mer bunn i lyden enn jeg ventet fra en 8", men det kan kanskje være at pickupene på gitaren min ikke er de strammeste nedover, heller.

    Utfra førsteinntrykket føler jeg at det er trygt å anbefale den her videre til andre som er ute etter en liten øvingsforsterker med fin Marshall vreng, effektsløyfe, og fotpedal. Jeg er iallfall hittil veldig fornøyd. :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Var iferd med å foreslå å se om det fantes noen gamle Peavey rigger tilgjengelig. Hørte en slik big banger på 70 tallet en gang. Lyden minnet mye om Marshall syntes jeg den gang. Låt temmelig bra, litt tørr. Ligger vel noe av dette merket på Finn men ser ut til å være mye mindre kalibre.

    Vel, lykke til med nyerhvervelsen :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Takk. :) Tror ikke gammel Peavey er helt det jeg ser etter, men moderne Peavey kunne vært aktuelt hvis jeg trengte noe med masse effekt. Har bare litt blandete minner fra forskjellige versjoner av Peavey Bandit eller hva de het i sin tid. :D
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vai kan sine saker, men har aldri vært my cup of guitarist.

    «Gitaren» han har fått konstruert kan man få litt mer innblikk i bl.a her:

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Når Guthrie Gowan adder videoen din til sine favoritter på YouTube vet du at du har gjort noe rett:

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn