Musikk og Hi-Fi Gitar til jente på 7

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Barnebarn (jente) på 7 vil spille gitar.
Morfar blar opp.
Hva kjøper man?
Halv størrelse med nylonstrenger antar jeg?
Forslag til fabrikat og type?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jackson har noen kule gitarer som jeg tror passer for barn. Kommer jo veldig an på hva slags musikk barnet liker og faktisk har lyst til å spille. Ville ikke gitt en akustisk gitar med nylonstrenger hvis det er noen som liker litt mer rock-type musikk. Men har man en el-gitar må man nesten ha en forsterker også, så det kan jo balle på seg litt.


 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jackson har noen minion utgaver (2/3 scale). Det viktigste er nok å ha en gitar som engasjerer, nylon gitar kan sikkert være greit i starten men det blir jo fort uengasjerende etter hvert. Øving og herding av fingre må uansett til, mulig nylon er litt snillere der. Man må ikke nødvendigvis gå hele veien igjennom akustisk før man starter på med elgitar. Men alt etter hva barnet ønsker å spille.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kjøpte en liten Yamaha nylonstrenger til niesa mi da hun var 8 eller 9 år.

Gitaren var fin og kosta ikke noe særlig heller, men interessen dabba av ca umiddelbart da hun fant ut at hun måtte øve for å få til ting.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg pleier å la sønnen min på fem sitte og herje med Les Paul'en i sofaen, og han syns det er moro så lenge han får ha på forsterkeren og får litt Marshallvreng. Han har til og med funnet ut pick slides helt på egen hånd. <3 :cool:

IMO har lyden man får utrolig mye å si, og at man blir inspirert av bra tone til å spille.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.116
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
min første gitar var en billig stratocaster kopi og en billig, liten forsterker. Ble utrolig mange timer med den før jeg fikk min første Les Paul.

Selvsagt avhengig av hvilken musikk hun liker, men er det er rock er det jo elektrisk gitar som gjelder.

Vet ikke hvor viktig det er med "mini" gitar - jeg fikk hvertfall vanlig størrelse i 8-9 års alderen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg tror det er lettere å gi opp hvis det for mye motstand. Tror en mindre gitar med kortere skala som er lettere å spille på er et bra sted å starte.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.476
Sted
Sunndalsøra
Gitaren kan virke noe stor ennå.Spansk gitarene har jo opprinnelig bredere hals for klassisk og flamenco. Jeg lærte på en Hagstøm Oslo, som også Alf Prøysen brukte. Men nå er denne gitaren ikke spillbar. Blir heller et klenodium ;)
 

Vedlegg

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg spiller en del selv og da min sønn var i den alderen begynte han også å spille. Kjøpte en Taylor GS mini til han, og den er helt enormt bra. Stålstrenger. I tillegg fikk han en Ibanez el-gitar i 3/4 str som var/er kul og lettspilt. Begge står nå og samler støv her i huset et sted…
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.476
Sted
Sunndalsøra
Jeg spiller nå mest på koreanske Peerless Jazzcity. Utrolig godt instrument, som er på høyde med det beste med en forholdsvis lav pris. De har også akkustiske gitarer som sikkert er gode, met veit ikke om noen forhandler i skandinavia. Jeg handlet i USA. Perrless bygde gitarer for både Gibson og Gretch i sin tid. Det sier ikke så lite om kvaliteten 🙂
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Gitaren kan virke noe stor ennå.Spansk gitarene har jo opprinnelig bredere hals for klassisk og flamenco. Jeg lærte på en Hagstøm Oslo, som også Alf Prøysen brukte. Men nå er denne gitaren ikke spillbar. Blir heller et klenodium ;)
Ja, den er stor for henne. Dette er en 3/4. Tenker å kjøpe en i 1/2-størrelse.
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Lurer på om det faktisk var samme gitar jeg kjøpte til niesa mi i sin tid, eller ihvertfall noe _veldig_ tett på. Var en bitteliten Yamaha, og den virka som en god sak.

nå gjenstår de fire kritiske ukene som avgjør om den blir støvsamler eller ikke.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Xerxes: Gitarer er som flygler. Sålenge de er lettspilte, ordentlig bygget, lyder bra og er tilpassa musikeren…suksess. Jeg plukka ut hovedgitaren for en av lærerne mine da jeg var på folkehøyskole. Endte med en absolutt nydelig Takamine😎
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hun har gitaren fremme stadig vekk, det er bare ei uke, men det ser lovende ut. På farens side er det mange musikalske.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Kommer til å se etter en sånn Jackson som nevnt over til min egen aspirerende bråkebøtte, men ser dessverre ut som det er litt shortage på varer i de fleste musikkbutikker for tiden. Vet jeg hadde satt pris på en skikkelig rockegitar selv når jeg var på den alderen iallfall. Men om akustisk er tingen kjøper man seff ikke en el-gitar. :)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Kommer til å se etter en sånn Jackson som nevnt over til min egen aspirerende bråkebøtte, men ser dessverre ut som det er litt shortage på varer i de fleste musikkbutikker for tiden. Vet jeg hadde satt pris på en skikkelig rockegitar selv når jeg var på den alderen iallfall. Men om akustisk er tingen kjøper man seff ikke en el-gitar. :)
Jeg innbiller meg at akustisk er et godt sted å starte, uansett mål.
Morfar (mao, jeg) har uansett lommeboka på gløtt om et akkutt behov for el-gitar med tilhørende forsterker skulle oppstå…. 🤣
Det samme gjelder for så vidt ski, sykkel og annet sportsutstyr. 🤗
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg innbiller meg at akustisk er et godt sted å starte, uansett mål.
Morfar (mao, jeg) har uansett lommeboka på gløtt om et akkutt behov for el-gitar med tilhørende forsterker skulle oppstå…. 🤣
Det samme gjelder for så vidt ski, sykkel og annet sportsutstyr. 🤗
Tja, det kommer nok veldig an på. Selv er jeg helt sikker på at for de fleste er nøkkelen å få spille det man faktisk vil spille, og ikke tvinge seg til noe man egentlig ikke vil selv om det selvsagt kan være en fordel å være klassisk skolert. Vet for min egen del at jeg gikk for å lære akustisk som barn, og syns det var dritkjedelig, mens el-gitar med fuzz og vreng var gøy.

Forøvrig var både Jimmy Page og Randy Rhoads først klassiske vidunderbarn, før de havnet innen rock/metal, men hører nok til unntakene. Mener bare at jeg tror det er viktig at man liker det man driver med og har det gøy, ellers er det lettere å miste interessen. :)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Tja, det kommer nok veldig an på. Selv er jeg helt sikker på at for de fleste er nøkkelen å få spille det man faktisk vil spille, og ikke tvinge seg til noe man egentlig ikke vil selv om det selvsagt kan være en fordel å være klassisk skolert. Vet for min egen del at jeg gikk for å lære akustisk som barn, og syns det var dritkjedelig, mens el-gitar med fuzz og vreng var gøy.

Forøvrig var både Jimmy Page og Randy Rhoads først klassiske vidunderbarn, før de havnet innen rock/metal, men hører nok til unntakene. Mener bare at jeg tror det er viktig at man liker det man driver med og har det gøy, ellers er det lettere å miste interessen. :)
Overhodet ikke uenig.
Det er lek, moro og glede som er vesentlig.
For barn, som for voksne.
Derfor står jeg for eksempel på ski, sykler, fotografer - og gjør noe med en gitar (tør ikke kalle det å spille, ikke på noe vis).
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.286
Antall liker
9.370
Sted
Interiore Simplicitate
Er nok litt gammeldags av meg, ville nok starte akustisk. Når det er sagt har jeg en 13-åring som spiller el-bass og en 8-åring med el-gitar og trommesett. 😁

Uansett hva man velger er det en god investering å sørge for skikkelig justering. Ingenting er så demotiverende som et tungspilt instrument - et kvarter eller to i kyndige hender gjør underverker.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Er nok litt gammeldags av meg, ville nok starte akustisk. Når det er sagt har jeg en 13-åring som spiller el-bass og en 8-åring med el-gitar og trommesett. 😁

Uansett hva man velger er det en god investering å sørge for skikkelig justering. Ingenting er så demotiverende som et tungspilt instrument - et kvarter eller to i kyndige hender gjør underverker.
Enig i det med tungspilthet, og derfor jeg ville valgt en gitar med kortere skala om mulig, som også er mer lettspilt.
 
Topp Bunn