Gitar på Jysk ?!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
For noen måneder siden hadde Jysk et tilbud på Western gitar, hva nå enn det er for noe. Kostet "ingenting", ....500,- tror jeg. Da det var slutt på slike gitarer i butikken kommer jentungen og sier at hun vil lære å spille gitar ! Timing er noe kvinner er født med. ::) Nå var det for sent til å få meldt henne inn på kulturskolen, så på sett og vis gjorde det ikke så mye. :-\

Nå har Jysk tilbud på el-gitar. 600,-med forsterker. Stativ og gitarbag koster 120,-. Klok av skade ??? kjøpte jeg mens det fantes på lager. 720,- Riksdaler er da ikke så mye penger at jeg går konkurs uansett, og om ikke annet får jeg sikkert solgt det for det dobbelte på ebay ;D ;D

Gitaren ser da pen og OK ut, og den gjør seg da bra stående på stativet. Sikkert laget av kinesiske barnearbeidere :-X I følge damen i butikken var det flere av de som kjøpte Western gitaren som sa at det faktisk var en bra gitar.
Er det noen av dere som:
Pkt 1. kanskje har kjøpt en slik gitar,
og
Pkt 2 har peiling på gitarer ?
og ikke minst
Pkt 3 tør innrømme at dere har gjort Pkt 1 ?

Det jeg lurer på er om dette er noe å spille på eller om den skal få gjøre en karriære ut avå stå på stativet og se pen ut ? Som de fleste sikkert har forstått har jeg selv ikke noen peiling på gitarer. ;)

O

OivindJ

Gjest
En ok el-gitar starter prismessig på rundt 4000,-

Ser du etter noe rimeligere så er en "kasse"-gitar til ca 1000,- tingen.

Det er INGENTING som heter "nybegynner gitar", det finnes bare bra og mindre bra. Mindre bra ting er det vanskelig og frustrerende å prøve å lære seg noe på.

Skal du kjøpe brukt, bør du ha litt peil, da disse instrumentene f.eks kan ha vært utsatt for større variasjoner i temperatur og fuktighet enn det de hadde godt av.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg kjøpte nettopp en Cort akk.gitar for å ha i båten. Den ga jeg 1.300 for, og etter litt justering og bytte av strenger låter den ok.
Den er nok litt tungspilt for søte små pikefingre, men alternativet er en gitar fra ca 2.000 og oppover.

Hvis du vurderer el-gitar bør du satse på noe annet enn den pakken til 750.
plusser du på en tusenlapp får du en ok gitar, som både lar seg stemme, og som lager noenlunde støyfri lyd. ;D
Amper får du rimelig (1.000 +) på musikkforretninger nå for tiden. De fleste av dem er helt ok.

El-gitar til 4000 til en jente som skal lære seg å spille er overkill.

Proffutstyr koster litt mer. Gitaren gjerne 15 - 30.000 og forsterkeren 15 - 40.000, eller enda mer. Men da snakker vi High End. 8)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Støtter det som skriver her om tungspilte girarer og hvordan det er å lære på dem.

Min mor hadde gitar og i tillegg fikk jeg som 10-åring en el-gitar av en slektning som holdt på med musikk.

Jeg fikk det for meg at jeg skulle lære å spille, og at "mutter'ns" akustiske gitar var bare for husmødre....
Alle, inkl gitarlæreren frarådet meg å øve med el-gitaren, for det var en type som var særdeles tungspilt.

Men lyttet jeg til dem? Selvfølgelig ikke!
Mao jeg holdt på med el-gitaren til jeg ble drittlei uten å komme noen vei.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Ok, da får den gjøre en karriere som "pynt" helt til "Hun Som Tror Hun Bestemmer" blir lei av den. Så får vi kaste den ut på ebay. ;D ;D ;D

Når det gjelder avkommet kommer hun helt sikkert til å bli lei før hun har lært å spille uansett. Noe annet vil overaske meg. ::) Den eneste interessen som har vart ovet tid er noe stort noe som har fire bein, ett i hvert hjørne, og som sier "vriiiiinsk" ;D Jenter og hest ! ??? ??? ??? ???

Men da er vi tilbake til et nytt spørsmål. Skal man da kjøpe en kassegitar ? Mener å ha hørt at det kan være enkle å lære på en slik enn å lære å spille el-gitar.

O

OivindJ

Gjest
oddgeir skrev:
Da mener jeg at å starte med en "kasse-gitar" er tingen. El-gitarer til noe særlig under 3500,- er ikke bra.

PS; Du sparer nok degselv for en del brydderi ved å kjøpe en sånn "elektronisk stemme boks" til noen få hundrelapper også. Bare husk at strengene skal strammes opp til rett tone, ikke slakkes ned.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
OivindJ skrev:
oddgeir skrev:
Da mener jeg at å starte med en "kasse-gitar" er tingen. El-gitarer til noe særlig under 3500,- er ikke bra.
Vi er helt enige.
Begynn med kasse, spiller du fortsatt etter 12 mnd, og du begynner å få snøring, kjøp gjerne el.gitar, men da en som koster mer enn +/- 3.500. Forskjellen mellom en el-gitartil 750 og en til 7.500 er STOR. Egentlig et helt annet instrument.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
Til å lære ville jeg også kjøpt en gitar med nylonstrenger, da nylonstrenger ikke borrer seg så hardt inn i fingre som aldri har tatt i en gitar før.

Så kan hun eventuelt gå over til stålstrenger og el-gitar senere.

Roy

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.708
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Kategoriske meninger her også ja ;)

Kina har gjort prisbildet en smule annerledes og med dagens dollar får du til og med Fendere langt ned i pris. Schlagerforlaget selger Cruise gitarer til rundt 2500,- som faktisk var ganske bra. OLP er et annet tips til pene priser, så det går an å komme unna med en startpakke som ikke dreper hverken fingertupper eller spillerglede til under 4000,- inkl. forsterker.

Jeg tilhører de som anbefaler å starte rett på elgitar, rett og slett for å lage så mye morro ut av det å starte med gitarspilling at det fenger også i lengden. Uttallige små gitar- og pianohelter har gått lei allerede i tredje måneds innlæring av klassiske stykker/viser/etc. etc. som ungene rett og slett ikke har det gøy med. Og "back in black" låter heller ikke tøft med vinyltrenger vel... ::)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
R.E.S. skrev:
Til å lære ville jeg også kjøpt en gitar med nylonstrenger, da nylonstrenger ikke borrer seg så hardt inn i fingre som aldri har tatt i en gitar før.

Roy
Er ikke strenger egentlig en variant av kabler? Bør de superkjøles slik at spillemotstanden reduseres, eller er det tungt å spille med votter?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
erato skrev:
R.E.S. skrev:

Roy
Er ikke strenger egentlig en variant av kabler? Bør de superkjøles slik at spillemotstanden reduseres, eller er det tungt å spille med votter?
Hvis jeg ikke husker feil, så ble det på 80-tallet produsert gitarstrenger som under produksjonen ble nedkjølt til - 20 garader (?). Jeg husker ikke begrunnelsen til dette, men det minnet mest om snakeoil.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.708
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
R.E.S. skrev:

Roy
Her kommer tidenes vektøy inn i bildet: Med superlim på fingertuppene oppnår du ikke bare at det gjør mindre vondt å spille, men ungene får rue fingertupper som gjør det lettere å la være med nesepilling, tommelsuging og annet som er vanskelig å slutte med.

Strenger skal forresten ikke fryses - de skal kokes.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Gikk selv i samme fella her og kjøpte en elektrisk gitar ( VEL... gitar og gitar fru blom, det var en superbillig behringer som ikke holder på stemminga i det hele. Men forsterkeren var forholdsvis ok) Kjøp en fin akustisk gitar, eller hva med en halvakustisk
( med mic)
En annen ting jeg ser er lite nevnt når det gjelder "nybegynnergitarer" er bredden på halsen.
Selv fikk jeg en gitar i 12 årsgave og denne var så brei i halsen at den var umulig for meg å spille på.
SÅ kjøp en gitar som passer vedkommede som skal spille på denne.
En elektrisk "stemmemaskin" er også nesten et must for nybegynnere ( og ja enkelte viderekommede og ::) )
Mvh en "alltid nybegynner på gitar" Jan I

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Vidar_M skrev:
Strenger skal forresten ikke fryses - de skal kokes.
Bassister har vel kokt strengene sine til alle tider.
En grei måte å spare noen kroner med tanke på hva et sett basstrenger koster.

Gitarister gjør vel ikke det, ikk ejeg i alle fall. ;D

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.708
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Koking fremskynder strekkingen av strengene, så får du en gitar som holder stemmingen fra første sekund.
Tror jeg plukket det opp i en artikkel om Eddie Van Halen en gang på åttitallet.
Ikke så kritisk til hjemmebruk, men greit den gang man spilte i band...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Ja siden sist har far begynnt å lure på hvor lur han er ? ???

Gitaren ble prøvespillt av en av guttungens kamerater som KAN spille el-gitar. Dommen var at "jo-OK-da" mye bedre enn prisen skulle tilsi. Går da an å spille på den der. :D

Da kommer "junior": " Dø fattern, kan jeg få en sånn der ? "
- " HÆæææ !? Hva skal du med gittar ? La den ligge synlig i bilen for å dra damer ? "
- " Nei for å spille på den "
- " ?? ?? ?? ?? "
- " Ja kan jeg få en sånn ? "
- " Ja " sier en far som er overbevist om at ALT er bedre enn at junior ber om å få balettsko ! ::)

Lillesøster vet ikke at hun skal få gitar i julegave og er heltennt på å prøve det hun tror er kameratens gitar som storebror har lånt. :eek: Er det oppriktig interesse blir det kanskje gitarist av jenta, kan jo også være at "forbuden" eller lånt frukt smaker best ? :-\ Junior sitter da og klimprer på instrumentet om ettermiddagene. Det faderlige opphav har gutten fortsatt mistenkt for at "chicks for free" er større motivasjon enn å skulle gå Mark Knopfler i næringa.

Men uansett har jeg her skapt et lydmessig monster utpå etterjulsvinteren ! :eek: To barn med hver sin el-gitar ! Hjelper det om jeg hevder å ha vært bevisstløs i gjerningsøyeblikket ? Nå må jeg kjøpe Peltor hørselvern med HiFi hodetelefoner. Hjeeelp !! ::)

Edit:
Kjøpte en slik elektronisk stemmedings. Så nå er faderen blitt en racer på å stemme gitar. ;D

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Spiralis skrev:
Ja siden sist har far begynnt å lure på hvor lur han er ? ???

Men uansett har jeg her skapt et lydmessig monster utpå etterjulsvinteren ! :eek: To barn med hver sin el-gitar ! Hjelper det om jeg hevder å ha vært bevisstløs i gjerningsøyeblikket ? Nå må jeg kjøpe Peltor hørselvern med HiFi hodetelefoner. Hjeeelp !! ::)
He,he, vi var tre brødre som installerte oss på et rom i kjelleren med gitar, bass og trommer. Trur fattern angra mer enn en gang på de instrumentene som ble innkjøpt i julegave. Det hjalp lite at vi spikra gamle dyner og skumgummimadrasser i kjellertaket når forsterkerne stod på kokepunktet hele tiden.
Var jo litt kjipt når gamlingen skrudde ut sikringene midt i gitarsoloen på Johnny B Goode, men jeg antar det var eneste metoden for å bevare både hørsel, vett og forstand. ;D

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
I mine yngre dager var jeg såvidt innom et band. Litt usikker på hvorfor det hele endte i ingenting, men en av grunnene var dårlig gitar..

Fatter, som var lite hjelpsom i opplæringen, viste meg noen grep på sin akustiske tolv-strenger som han hadde fjernet halvparten av strengene på. Altfor tungspilt for en liten pjokk selv om iveren var stor. Det hele endte i null etter at en 3 - 4 grep satt sånn nogenlunde, og smoke on the water bynte å bli noe kjedelig i lengden..

Men så var det et par år tilbake at jeg trengte en go hobby, og ruslet innom den lokale og meget gode instrumentsjappa. Jeg forklarte at jeg ønsket meg en gitar som var enklest mulig å lære å spille på. Ikke for dyr, men kvalitet nok til å ikke miste interessen sånn med en gang. Og joda, dette ordnet han lett med å servere en spansk Ritmo, modell 200. 1200,- med etui :)

Den har nylonstrenger, kassestørelse er sånn medium og den mangler "prikker" som indikerer tone og hvilket bånd man befinner seg på. Noe som kan være både pluss og minus. Den er lett og gir et greit kvalitetsinntrykk. Og ikke minst, den spiller reint når du gjør det ;) "Denne lærer du å spille på hvis tålmodigheten holder", forklarte ekspeditøren. Og jaggu fikk han rett! Den er helt konge å spille på. Spesiellt go på fingerspill og alt med litt spansk feeling går så det uler.

Et år seiner innvesterte jeg i en stålstrenger, denne kostet rundt 3000,- og spiller helt anderledes. Ved kjøp av denne begynte jeg på lavest pris og ba ekspeditøren servere en etter en til jeg fant soundet jeg likte. Så spurte jeg om pris.. Her var eneste kriteriet at det skulle være mulig å komme høyere opp på halsen for å kunne leke litt i solo verden. "En cut-away" sa den behjelpelige herren. Og jaggu fant jeg gitaren jeg likte igjen. Og dermed har jeg fortsatt å spille... ;D

Mitt råd da må vel være å stikke innom en seriøs aktør og få en gitar eller annet instrument som holder mål. Hold deg unna overprisede merkevarer og stol på øra og mavefølelsen når du skal velge.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.875
Spiralis skrev:
Uansett så er det bedre med to barn øvende på gitar enn et barn med blokkfløyte.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Pink_Panther skrev:
Spiralis skrev:

Uansett så er det bedre med to barn øvende på gitar enn et barn med blokkfløyte.
;D
Ja det har du jaggu rett i. El-gitar kan da ikke være så ille, er jo bare å la "strømmen gå" om det skulle bli for gale, de der blokkfløytene derimot... :eek:

Jeg synes du burde kjøpe piano til jenten din jeg Spiralis, det er da et kjekt og hendig instrument. :D ;D Mye lettere å lære og vil jeg tro, uten at jeg noensinne har spilt gitar, men det virker i alle fall vanskelig.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Da mangler egentlig bare dette,

så kan far leve ut rock'n roll drømmen. ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
Jeg synes du burde kjøpe piano til jenten din jeg Spiralis, det er da et kjekt og hendig instrument. :D ;D Mye lettere å lære og vil jeg tro, uten at jeg noensinne har spilt gitar, men det virker i alle fall vanskelig.
Gitar er mye lettere å spille blant annet fordi at alle grep og sekvenser er like, du bare flytter de opp og ned halsen. Sagt på en annen måte: en G-dur skala = en C-dur skala flyttet en kvart opp på halsen. På piano er de to skalaene helt ulike og krever helt ulik fingersetting. Skal du spille enfingersoloer på keyboard a la de fleste engelske synthgrupper på 80 tallet er nok keyboard lett å lære, men det er en grunn til at det går 10 dyktige gitarister på hver dyktig keyboardist i popbransjen!

A

Atle Kristiansen

Gjest
erato skrev:
Komponenten skrev:
men det er en grunn til at det går 10 dyktige gitarister på hver dyktig keyboardist i popbransjen!
Alle de flinke spiller hardcore?

Mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
erato skrev:
Komponenten skrev:
Gitar er mye lettere å spille blant annet fordi at alle grep og sekvenser er like, du bare flytter de opp og ned halsen. Sagt på en annen måte: en G-dur skala = en C-dur skala flyttet en kvart opp på halsen. På piano er de to skalaene helt ulike og krever helt ulik fingersetting. Skal du spille enfingersoloer på keyboard a la de fleste engelske synthgrupper på 80 tallet er nok keyboard lett å lære, men det er en grunn til at det går 10 dyktige gitarister på hver dyktig keyboardist i popbransjen!
Mulig det, har som sagt aldri spilt gitar, men har prøvd å holde på disse strengene, og det var i alle fall vanskelig, dessuten ser man ikke helt hva man holder på med...
Var egentlig ment som en spøk dette med piano da, tenkte når han først var i siget kunne han jo ta den helt ut... ;)

N

nb

Gjest
I følge en kompis av meg som er i bransjen (teknisk sjef på et kosertsted) og storkjøper av stæsj, så er det Hornaas Musikk i Oslo som gjelder for gitarkjøp. Der er de flinke, og om man går dit for å kjøpe en gitar, sier litt om hva man skal bruke den til og hvor mye den skal koste, så legger de virkelig sjela si i å finne det instrumentet som er best mulig gitt forutsetningene.

Har handlet der selv, og opplevde en service som blir sjeldnere og sjeldnere i disse tider.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Duverden så likt vi tenker Kompo. I vårt neste liv får vi slå oss sammen og se hvordan det vil fungere. :eek: ;D

Jeg har alltid vært av den formening at unge piker fra dannede hjem bør kunne mestre et piano. Jeg husker juelselskapene hos mormor fra min barndom. Da ble alltid julesangene akkompagnert av min mor eller tante som spillte piano. Det var slik det var i gamle dage i de dannede borgerhjem. ;D

Av den grunn har jeg IKKE lagt fra men planene om å kjøpe et flygel til å ha i stuen. Naboen har piano, så da må jeg nok satse på flygel, og så har jeg en 10-12 kvadratmeter "toplass" som burde vert fyllt ! ;D ;D

O

OivindJ

Gjest
Spiralis skrev:
Jeg har alltid vært av den formening at unge piker fra dannede hjem bør kunne mestre et piano. Jeg husker juelselskapene hos mormor fra min barndom. Da ble alltid julesangene akkompagnert av min mor eller tante som spillte piano. Det var slik det var i gamle dage i de dannede borgerhjem. ;D
Crosser eller Go-cart til henne!!!!!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Fant en billig Steinway & Son, kun USD 65.000.

Gunstig kurs nå vet du.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:

Fant en billig Steinway & Son, kun USD 65.000.

Gunstig kurs nå vet du.
Wow. Og det er utweaket. Tenk hva dette kan bli med litt tweaking.

K

kbwh

Gjest
Tre pedaler. Midt i blinken for Spiralis, som da slipper å iføre seg Peltor når pikebarnet øver.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Komponenten skrev:
Duverden så likt vi tenker Kompo. I vårt neste liv får vi slå oss sammen og se hvordan det vil fungere. :eek: ;D

Av den grunn har jeg IKKE lagt fra men planene om å kjøpe et flygel til å ha i stuen. Naboen har piano, så da må jeg nok satse på flygel, og så har jeg en 10-12 kvadratmeter "toplass" som burde vert fyllt ! ;D ;D
Det ante meg... ;D

Som den kultiverte piken jeg er, selvsagt fra et dannet hjem, hadde jeg mine år med pianoundervisning. Nå må man vel kunne si at det muligens var bortkastede penger for mine kjære foreldre, men om ikke annet så prøvde de..
Min mor mistet vel sine illusjoner om sin snille, dannede datter da hun stod og lyttet utenfor døren en av disse timene, og jeg nektet å spille leksen, men i steden spilte om og om igjen Trompetmenuett, som var en jeg faktisk kunne, i motsetning til leksen, men det trenger vi kanskje ikke å rippe opp i nå... :-[

Min kusine var i motsetning til meg flink på piano, så det var hun som underholdt i juleselskapene, til min store lettelse. 8)

Flygel er tingen ja, jeg tenkte faktisk å foreslå det, eller harpe, men man bør vel ikke gå alt for hardt ut i starten heller da... ;D

Topp Bunn