gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.822
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Alltid. Er jo virkelig en grom-sub det der 💪
    Tror og håper 30 lapper gir grei bass, og forstår at han ikke fleska til med den som er laget til høyttalerne. 75 tusen penger er mange penger 🙈😅

    Mvh
    Takker RoDa, tror valget itte var så gæli😉🤣
    Den Gravis VI som du nevner koster ALT for mye penger, da blir det nok heller 2x Gravis III i stereo og heller 15k inn på pensjonistkonto’n😎🤣🤣

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Men front plassering, som man skulle mene og tro er ideelt, blir det ikke hos meg. Det hørte jeg allerede etter kun 2-3 låter. Sub bør ikke stå lenger frem enn max på linje med hovedhøytalere eller gjerne litt bakenfor.
    Grunnen er at da jeg lyttet med den sub plassering hos meg så opplever jeg et slags forstyrrende slør/hindring av tonene fra de øvrige elementer (diskant/mellomtone) fra hovedhøytslere. Vi snakker om veldig lite men allikevel sånn at jeg kunne ane dette så vidt. Ble bedre da jeg flyttet den på en av sidene og en aning bak frontlinjen. Kan ikke forklare hvorfor jeg opplevde dette sånn, kanskje noen andre kan eller at det er en teori her med bølge lengder etc??? ….men jeg blir nok ikke å finne i «elite-gjengen» gjeldende «frontsymetrisk» sub plassering😎😇🤣

    gismo
    Nå skjønner du snart hvorfor jeg skulle ha en fysisk liten sub. 😊 Senterplassert, litt bak linjen mellom høyttalerne. 👍
    Kaffebordstørrelse, med rack bak, så må evt høyttalerne ut på gulvet.

    Forklaringen til din opplevelse er kanskje at du ikke endret på polaritet og/eller fase da du flyttet den rundt?
    Uansett så blir det jo noen praktiske hensyn å ta, så om ikke suben kan plasseres i senter så er det ikke vits å brenne verken krutt eller korsrygg på å lempe den rundtomkring. 😊

    mvh
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.822
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nå skjønner du snart hvorfor jeg skulle ha en fysisk liten sub. 😊 Senterplassert, litt bak linjen mellom høyttalerne. 👍
    Kaffebordstørrelse, med rack bak, så må evt høyttalerne ut på gulvet.

    Forklaringen til din opplevelse er kanskje at du ikke endret på polaritet og/eller fase da du flyttet den rundt?
    Uansett så blir det jo noen praktiske hensyn å ta, så om ikke suben kan plasseres i senter så er det ikke vits å brenne verken krutt eller korsrygg på å lempe den rundtomkring. 😊

    mvh
    Ryggen holdt, jobbet ikke mye med fase etc
    men uansett en litt merkelig opplevelse.
    Her må den nok på ene siden racket ellers kommer Guarneriene mine mitt i stua for å få sub bak linjen mellom høyttalerene, de står jo alle 110 fra vegg😎🤣
    Men tror det skal funke meget bra på en av sidene også👍🏼☺ Er jo plass til en på hver også😳😇

    gismo
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde den på høyresiden. Litt foran Accordoene. Funket bra.
    Bjørn
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.822
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Du får prøve litt. Og optimalsere via appen.
    Jeg har ingen problemer med å tro at jeg får til denne på en sømløs god måte👍🏼😉
    Det lille jeg fikk testet en kort time før helga gav meg meget gode følelse☺
    Men er bortreist så det blir mer test senere i uka Bjørn😀

    gismo
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    "Men front plassering, som man skulle mene og tro er ideelt, blir det ikke hos meg. Det hørte jeg allerede etter kun 2-3 låter. Sub bør ikke stå lenger frem enn max på linje med hovedhøytalere eller gjerne litt bakenfor.
    Grunnen er at da jeg lyttet med den sub plassering hos meg så opplever jeg et slags forstyrrende slør/hindring av tonene fra de øvrige elementer (diskant/mellomtone) fra hovedhøytslere. Vi snakker om veldig lite men allikevel sånn at jeg kunne ane dette så vidt. Ble bedre da jeg flyttet den på en av sidene og en aning bak frontlinjen. Kan ikke forklare hvorfor jeg opplevde dette sånn, kanskje noen andre kan eller at det er en teori her med bølge lengder etc??? "

    Helt riktig, Gismo!
    Sub bør ikke står foran hovedhøttalere, heller bak linja. Det er også min erfaring.

    Men, først og fremst, gratulerer med fin Sub!

    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.822
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hjemme igjen og ikke noe var rørt i stua siden jeg dro, nå er det bare å vaske øra og starte med litt plasseringer og tuning etter hvert😎🎶🎵

    41FEA612-0374-436A-B153-38B50CAF6BA6.jpeg


    Fikk januar sammendrag fra TIDAL….. ser ut som de avslører min kvinnevokal svakhet😎🤣

    1BE5EDC8-9C7F-4556-BF29-9A19F85F86F8.jpeg

    Ja ja…..😇

    gismo
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synd med REL(en). De gjorde seg visuelt veldig godt i oppsettet ditt. Forhåpentligvis klarer du å lokke frem enda bedre lyd med SFen 😊
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.822
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Synd med REL(en). De gjorde seg visuelt veldig godt i oppsettet ditt. Forhåpentligvis klarer du å lokke frem enda bedre lyd med SFen 😊
    Ja det var dumt Karmana, likte de godt og fikk de veldig fint og sømløst integrert. De satt som du sier veldig fint visuelt på veggen bak også.
    Men nå har REL sakt sitt dessverre, de har ikke noen modul og ønsker ikke å komme med serviceskjema🙃. OHC har spilt med åpne kort og sendt meg all Mail korr med REL, så de har gjort hva de kunne😊
    Men jobber med Gravis III nå og det lover ikke så ille, har vel funnet beste plassen med kun 1 sub, venstre side pga stuen forøverig også kan man jo fin tune med EQ, delefrekvenser og nivå til man blir smårar😎😅🤣

    BE4DEDC5-4AFC-4B5E-85E2-B6A5C424040A.jpeg


    Men det mangler lissom en på andre siden da….😇🤣

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.822
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nå begynner det å ligne noe (nærme sæ😎)….. litt tøft nivå ennå, men fint å høre hva man driver med gjeldende de øvrige parameteren😉🤣 Nivå er jo det enkleste å tilpasse til slutt😅🎶🎼

    814067C2-FE3E-4AE2-A643-7F4F59BC7B5B.jpeg


    gismo
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Men har du prøvd den andre?
    Rossinis overtyre til Wilhelm Tell på Telarc.
    Der er det litt mer utfordringer.

    At flodhesten funker der den bumper rundt i stua overrasker ikke. 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Helt sikkert en god kabel, men i min verden ligner dette overkill. 🙊
    Jeg kjører medfølgende strømkabel på min REL, men har prøvd med andre.
    Bl.a.Furutech som jeg bruker mellom Octave og kontakt i veggen. Jeg hørte altså ikke forskjell. Ikke djupere, ikke fastere, ikke raskere, ikke mer oomph.
    Ikke engang etter 2 små whisky og en IPA. 😊
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    La nå Gismo og meg få ha nevrosene våre i fred herr Hunde-, og Hestevisker ;)
    Dyr fet kabel med "overkill" kontakter er moro, fordyrende og angstdempende.
    Eksempelvis er det mye dyrere og installere "Wife 2.0" eller "Mistress 5.0", samt et langt større sjansespill i disse pandemi tider.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Helt sikkert en god kabel, men i min verden ligner dette overkill. 🙊
    Jeg kjører medfølgende strømkabel på min REL, men har prøvd med andre.
    Bl.a.Furutech som jeg bruker mellom Octave og kontakt i veggen. Jeg hørte altså ikke forskjell. Ikke djupere, ikke fastere, ikke raskere, ikke mer oomph.
    Ikke engang etter 2 små whisky og en IPA. 😊
    Hehe, samme erfaring her. Kjører lavnivå inn på sub også, og i en "gruppetest" vant en gammel Monster RCA til 399,- over andre signalkabler på opptil 10k... Betryggende og behagelig 😉👍
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.822
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Helt sikkert en god kabel, men i min verden ligner dette overkill. 🙊
    Jeg kjører medfølgende strømkabel på min REL, men har prøvd med andre.
    Bl.a.Furutech som jeg bruker mellom Octave og kontakt i veggen. Jeg hørte altså ikke forskjell. Ikke djupere, ikke fastere, ikke raskere, ikke mer oomph.
    Ikke engang etter 2 små whisky og en IPA. 😊
    Du har sikkert rett, men kjøpt’n lell😇
    Pen var’n og lengden gjør at je kan fløtte litt på klumpen😅🤣

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er sånn sett billig moro med en kabel motfor mye annet, og det var ikke meningen å si noe støtende.
    (😜⚡)
    Det var bare min erfaring med denslagsens.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.822
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Spiller flott om natta også GIII, henger fint med her nå🎼🎶

    D027BD0D-FF56-4349-86EE-6D24CECA9A1C.jpeg


    Tenker å koble den av litt fra gulvet…. itte vant til gulvstående vettu😎, så 4 sånne er på vei😉

    DA568F6A-4581-4342-9B3B-B1AC2868A655.jpeg


    gismo
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Helt sikkert en god kabel, men i min verden ligner dette overkill. 🙊
    Jeg kjører medfølgende strømkabel på min REL, men har prøvd med andre.
    Bl.a.Furutech som jeg bruker mellom Octave og kontakt i veggen. Jeg hørte altså ikke forskjell. Ikke djupere, ikke fastere, ikke raskere, ikke mer oomph.
    Ikke engang etter 2 små whisky og en IPA.
    Altså- her trengs helt tydelig en inkvisisjonstur til blåskogen- holder nok ikke bare med kraftig misjonering..... Sekken begynner å bli tung, med ring, clamp og NÅ kabel🤪.....

    God helg til dere begge👍. Råtipp på at Det blir noen runder justering før trådeier er i "mål" 😀 Mon tro om søken etter tvillingbroren har begynt allerede🤗.....
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hoc est corpus filioque.
    Storinkvisitoren fra Mölf er atter velkommen til Blåskogen. Det har gått bra med liv og lemmer i behold tidligere. Det eneste er noe gnagsår i ørene.
    Sånn rundt påsketider må vel være passende?
    😇
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Sånn rundt påsketider må vel være passende?
    😇
    Rundt Påsketider høres generelt ut som en fornuftig tid for misjonering👍 Først må vi belage oss på vår runde Covid. Nå er det massivt i klassene til alle småtrolla i hus, og med null tiltak blir det nok vår tur innen en uke (maks to).

    Ps! Har blitt gammal, stille og forsagt etter 2 år så og si helt alene for meg selv, på hjemmekontor og div. karantener- så det er sjangs for mindre gnagsår i øra nå🤞.....
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Rundt Påsketider høres generelt ut som en fornuftig tid for misjonering👍 Først må vi belage oss på vår runde Covid. Nå er det massivt i klassene til alle småtrolla i hus, og med null tiltak blir det nok vår tur innen en uke (maks to).

    Ps! Har blitt gammal, stille og forsagt etter 2 år så og si helt alene for meg selv, på hjemmekontor og div. karantener- så det er sjangs for mindre gnagsår i øra nå🤞.....
    Etter 2 år nærmest mutters alene er det vel tvert imot mye som må ut tenker jeg. 🙊😆
    Vi har jo truffet hverandre på "klubben" på Hjellum, så det er fel itte så gæli ve. 😊
    Ettersom vi holder på i "feil" tråd, så er du invitert til vekkelsesmøte du også Gismo!
    Tema er; Tvil og tro i audiofile subkulturer i Innlandet.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.822
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Etter 2 år nærmest mutters alene er det vel tvert imot mye som må ut tenker jeg. 🙊😆
    Vi har jo truffet hverandre på "klubben" på Hjellum, så det er fel itte så gæli ve. 😊
    Ettersom vi holder på i "feil" tråd, så er du invitert til vekkelsesmøte du også Gismo!
    Tema er; Tvil og tro i audiofile subkulturer i Innlandet.
    Haha blues😎
    Det møte føler jeg det er både fagelig og sosialt umulig å itte stille opp på👍🏼😉
    Keep me informed!!!☺🎶

    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn