gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Meget god og naturlig nær lyd på dette albumet😉👍🏼
    Gitt dette en seriøs lytterunde i dag!!...da været tilsier kaffe og
    kritiske ører foran alteret😉🎶

    FA504DC3-E81D-47C7-BAA5-EDA576BE9236.jpg


    Nergaard, vokal og komposisjoner
    Nils Petter Molvær, trompet
    John Pål Inderberg, sax og vokal
    John Scofield, Jojje Wadenius, Knut Reiersrud, Nils Einar Vinjor, Halgrim Bratberg og Håvar Bendiksen, gitarer

    Mye bra folk og de har fått det til lydmessig👍🏼

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Har hørt litt på denne i dag også , den versjonen som ligger på TIDAL HiFi da (16/44,1).
    Utrolig flott rom og klang på både stemme og piano????????????.... spennende innspilling!
    Søkte litt og denne kunne man også kjøpe på Highresaudio i 24/96, vet ikke om gir så mye mer?
    Noen gang helt klart ja, andre ganger ikke, men med dette utgangspunktet og innspilling skulle man
    kunne tillate seg og tro det????????????

    gismo
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.848
    Antall liker
    38.594
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har hørt litt på denne i dag også , den versjonen som ligger på TIDAL HiFi da (16/44,1).
    Utrolig flott klang på både stemme og piano????????????.... spennende innspilling!
    Søkte litt og denne kunne man også kjøpe på Highresaudio i 24/96, vet ikke om gir så mye mer?
    Noen gang helt klart ja, andre ganger ikke, men med dette utgangspunktet og innspilling skulle man
    kunne tillate seg og tro det????????????

    gismo
    Denne har faktisk jeg også sitter å hørt på i dag :) det ble lagt ut en link på Facebook


    mvh
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Har hørt den i 24/96 på Qobuz jeg. Prøvde med Tidal nå og konsentrerer jeg meg er det nok litt mer «luft» i highres versjonen.
    Men jeg er ikke så god på slik sammenligning hadde ikke lagt merke til forskjell til vanlig.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Har hørt den i 24/96 på Qobuz jeg. Prøvde med Tidal nå og konsentrerer jeg meg er det nok litt mer «luft» i highres versjonen.
    Men jeg er ikke så god på slik sammenligning hadde ikke lagt merke til forskjell til vanlig.
    Ok, takk for test og inntrykk👍
    Uansett så spilt begge album flott her i dag, gode innspillinger er jo like/mere inspirerende å snakke om enn mye annet som ofte diskuteres😎😂

    gismo
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Er enig med deg dær Gismo:). Mange her inne er mere opptatt av antall nuller bak komma enn musikk og hvordan musikken presenteres i hjemmet. Det hører man så ikke mye om. Har lastet ned denne Silje Nergaard innspillingen Japanese Blue . Flott innspilling! Har ikke vunnet å sammenligne med TIDAL ennå. Hvilket format bruker du mest? Jeg last ned flac versjonen nå. Kan ikke spille av hverken DSD eller Moa på hoved anlegget. Det er enkelte hær inne som dømmer disse formatene ''nord og ned''
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.593
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt litt på denne i dag også , den versjonen som ligger på TIDAL HiFi da (16/44,1).
    Utrolig flott rom og klang på både stemme og piano������������.... spennende innspilling!
    Søkte litt og denne kunne man også kjøpe på Highresaudio i 24/96, vet ikke om gir så mye mer?
    Noen gang helt klart ja, andre ganger ikke, men med dette utgangspunktet og innspilling skulle man
    kunne tillate seg og tro det������������

    gismo
    Jeg sa jo at dette var gismomat!
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Er enig med deg dær Gismo:). Mange her inne er mere opptatt av antall nuller bak komma enn musikk og hvordan musikken presenteres i hjemmet. Det hører man så ikke mye om. Har lastet ned denne Silje Nergaard innspillingen Japanese Blue . Flott innspilling! Har ikke vunnet å sammenligne med TIDAL ennå. Hvilket format bruker du mest? Jeg last ned flac versjonen nå. Kan ikke spille av hverken DSD eller Moa på hoved anlegget. Det er enkelte hær inne som dømmer disse formatene ''nord og ned''
    Her spilles mest flac i fra 16/44.1 - 24/96 og noe MQA fra TIDAL HiFi.
    Har også en del hidhres liggende på harddisk😋
    Men Qobuz virker spennende da😉

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Har hørt litt på denne i dag også , den versjonen som ligger på TIDAL HiFi da (16/44,1).
    Utrolig flott rom og klang på både stemme og piano������������.... spennende innspilling!
    Søkte litt og denne kunne man også kjøpe på Highresaudio i 24/96, vet ikke om gir så mye mer?
    Noen gang helt klart ja, andre ganger ikke, men med dette utgangspunktet og innspilling skulle man
    kunne tillate seg og tro det������������

    gismo
    Jeg sa jo at dette var gismomat!
    Jada masa:p;):cool:
    Med den siste innspillingen av Silje ble det litt moro å leke litt hjemmealene
    «akustikk test leken» i kveld:cool:
    En innspilling med masse rom, klang og klangfarger man kunne flytte litt akustikkplater
    (man har liggende) litt hit og dit:)
    Det gjør en forskjell..... «renser» noe som er tålig rent fra før;)

    4C8EF1CC-C251-4666-800C-71B210F32D0D.jpg


    Vi har alle litt fuzz i veggene på både godt og vondt:p

    gismo
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Fuzz i veggene?

    Muz?
    Hehe.... i et hus fra 1900 er det vel også muz i veggene😎😂
    Nei tenker litt på refleksjoner, vi har nok mer av dette enn vi tror (eller ønsker å tro)
    men hører det kanskje ikke før vi tester og hører nøye etter forandringer👍🏼

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.593
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fuzz i veggene?

    Muz?
    Hehe.... i et hus fra 1900 er det vel også muz i veggene????????????
    Nei tenker litt på refleksjoner, vi har nok mer av dette enn vi tror (eller ønsker å tro)
    men hører det kanskje ikke før vi tester og hører nøye etter forandringer????????????

    gismo
    Refleksjoner,- det er livet det.

    Så lenge det høres bra ut, er det ingen grunn til å frykte refleksjoner.
    Hvor store problemer går det egentlig an å få i stua med et piano og ei jazzdame fra Hamar?
    :cool:
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Fuzz i veggene?

    Muz?
    Hehe.... i et hus fra 1900 er det vel også muz i veggene������������
    Nei tenker litt på refleksjoner, vi har nok mer av dette enn vi tror (eller ønsker å tro)
    men hører det kanskje ikke før vi tester og hører nøye etter forandringer������������

    gismo
    Refleksjoner,- det er livet det.

    Så lenge det høres bra ut, er det ingen grunn til å frykte refleksjoner.
    Hvor store problemer går det egentlig an å få i stua med et piano og ei jazzdame fra Hamar?
    :cool:
    Refleksjoner er nok itte livet...... men livet består av refleksjoner vil jeg vil heller si:cool:
    Er nok uenig med deg der, desto enklere og renere fremføringen er, som i dette tilfelle, jo tydligere er
    det å avdekke sånne unoter👍🏼
    Men krever jo at man tester det ut da.... og ikke bare tror/synser😎😂😂🎶

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.593
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Enig i at man må prøve ut ting for å mene noe, men ikke enig i at enkle og rene opptak gjør større nytte av akustiske tiltak.
    Hvis det funker hos deg er det jo selvsagt bra. Hører gjerne på dette ved neste besøk.

    Har du gjort morgengymnastikken din?:)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Må nok rette litt på hvordan du forstår mine egne erfaringer om det vi snakker om, enkle rene fremføringer som feks siste album av Silje Nergaard med kun en kraftfull god stemme og piano gjorde det lettere for MEG og oppfatte effekten av å endre litt akustikk tiltak rundt omkring oppsettet👍 Effekten av det vil jeg nok tro er lik uansett musikk sjanger etc😉
    Morgen gymnastikken har bestått av kun en kaffekopp så langt blues🙄😉😂😂

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.593
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Enda større effekt med storband eller kor f.eks?

    Vedr. morgengym:
    Du har vel en sykkelfelg i garasjen så du kan svinge hoftene som Grace Jones I Slave to The Rythm.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Enda større effekt med storband eller kor f.eks?

    Vedr. morgengym:
    Du har vel en sykkelfelg i garasjen så du kan svinge hoftene som Grace Jones I Slave to The Rythm.
    Sykkelfelger er det lite av, har itte en gang en gammal rockering liggende😎🤪
    Men dama låter bra ho👍🏼
    Ang det vi snakket om.... meget rom avhengig self, noen steder mye mindre aktuelt enn andre steder🎶

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.593
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke inntrykk av at rommet ditt er vanskelig.
    Tømmer og panel er bra. Gardiner,tepper og møbler også.

    Jeg har jo dipoler.
    Hva tenker du om det, og rommet de står i?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Har ikke inntrykk av at rommet ditt er vanskelig.
    Tømmer og panel er bra. Gardiner,tepper og møbler også.

    Jeg har jo dipoler.
    Hva tenker du om det, og rommet de står i?
    Enig der blues, jeg opplever heller ikke mitt rom som vanskelig, alt det du nevner er jo riktig her👍🏼
    Men allikevel hører jeg forbedringspotensialet ved litt test, da spesielt i hjørnene bak anlegget men som nå har fått
    permanente løsninger😉 Men også med litt «ikke permanente testløsninger» på veggen bak anl/talere.
    Dette er min smak også kommer sikkert andre og mener det motsatte😂
    Ja du har dipoler, spiller jo begge veier, men har jo ikke de samme hjørnene som jeg har, heller ikke sidevegg på ene siden.
    Så ikke godt å si, det beste hadde vært å kunne testet for å høre om det har noen effekt, feks på bakveggen din bak dipolene?
    Men så er jo, både hos meg og hos deg, en stue og hva kan/vil man «henge opp»😎😉
    I tillegg kan det også oppleves at den lyden man tross alt har vent seg til over tid kan oppleves litt «tammere» med sånne tiltak
    uten at det er mindre riktig😎 ..... da er vi tilbake til det velkjente: Smaken er som baken😅😂

    Nå en kaffe til😉😋🎶

    gismo
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.375
    Antall liker
    63.343
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Med det vinduet kan det umulig låte bra! I tillegg blander trådeier mellom bakvegg og frontvegg. Nei, dette er totalt useriøst! Mannen må være ødelagt av alle pikestemmene han omgir seg med! Jeg kan ikke annet enn å konkludere med at det nok låter crappy på det meste i denne stuen. Ja, men hva kan man nå forvente hos folk langt ute på landet.

    Hvis jeg skulle driste meg til å være litt seriøs (går snart over), er jeg sikker på at det låter like bra som det tar seg lekkert ut i stuen din! Til og med akustikktiltakene i hjørnene er behagelige for øyet. Ha en riktig god helg, gismoen :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Med det vinduet kan det umulig låte bra! I tillegg blander trådeier mellom bakvegg og frontvegg. Nei, dette er totalt useriøst! Mannen må være ødelagt av alle pikestemmene han omgir seg med! Jeg kan ikke annet enn å konkludere med at det nok låter crappy på det meste i denne stuen. Ja, men hva kan man nå forvente hos folk langt ute på landet.

    Hvis jeg skulle driste meg til å være litt seriøs (går snart over), er jeg sikker på at det låter like bra som det tar seg lekkert ut i stuen din! Til og med akustikktiltakene i hjørnene er behagelige for øyet. Ha en riktig god helg, gismoen :)
    Hehe...du har nok rett Karmana, her blandes bakvegger og frontvegger, øl og vin, streaming og vinyl i en salig blanding og det meste låter helt ræva🤪😉😂
    Men det viktigste er jo at bildene blir bra😎😂
    Men ellers har je det rimelig godt og kan tenke mæ at det er sikkert livet
    i drottningsviken også👍🏼😂😂
    Ha ei trivelig helg UTEN akustikk hjørner😅😂

    gismo
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Studerte en gang arkitektur, og kalte tegning av planter i fugleperpektiv (for å forskjønne tegningen) som «panikkamøber».... For å skape et bedre inntrykk når tiden egentlig ikke strakk til. Men nå holder jeg meg til jazzplanter. :)
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Nydelig oppsett gismo! våger meg allikevel på en liten tanke her siden det er snakk om forbedre noe som allerede er meget godt! Er litt nysgjerrig på hva du hadde opplevd med økt kvadrat på de Vertere ht kablene dine...opp til Vertere X std...jeg opplevde relativt stor forskjell da jeg hadde begge hjemme på mine WB Vertex tidligere, bare for å ha nevnt det liksom ;)

    mvh
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nydelig oppsett gismo! våger meg allikevel på en liten tanke her siden det er snakk om forbedre noe som allerede er meget godt! Er litt nysgjerrig på hva du hadde opplevd med økt kvadrat på de Vertere ht kablene dine...opp til Vertere X std...jeg opplevde relativt stor forskjell da jeg hadde begge hjemme på mine WB Vertex tidligere, bare for å ha nevnt det liksom ;)

    mvh
    Du er inne på rett spor der tror jeg musicus😎
    Har fulgt med på den muligheten men sjelden de dukker opp på
    bruktmarkedet😉
    Ønsker ikke å kjøpe de nye til full pris, blitt så jævla kostbare også😎
    Vet ikke om Arild kan ha noe liggende ennå?

    gismo
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Nydelig oppsett gismo! våger meg allikevel på en liten tanke her siden det er snakk om forbedre noe som allerede er meget godt! Er litt nysgjerrig på hva du hadde opplevd med økt kvadrat på de Vertere ht kablene dine...opp til Vertere X std...jeg opplevde relativt stor forskjell da jeg hadde begge hjemme på mine WB Vertex tidligere, bare for å ha nevnt det liksom ;)

    mvh
    Du er inne på rett spor der tror jeg musicus������
    Har fulgt med på den muligheten men sjelden de dukker opp på
    bruktmarkedet������
    Ønsker ikke å kjøpe de nye til full pris, blitt så jævla kostbare også������
    Vet ikke om Arild kan ha noe liggende ennå?

    gismo
    De har priset seg helt vekk den siste tiden, helt enig, knapt verdt det! Men det burde väre mulig å finne noen brukt, så det lå ett par i Reference utgaven på sentralen her, men det var også en saftig pris, Std (bare pluggene som er forskjellen) burde väre mulig å oppdrive til en mer edruelig pris, hadde tatt en telefon til Arild og hört, om ikke annet flagget interessen, så vil det kanskje dukke opp noe! :)

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn