Gir rørforsterkere mer glede?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.401
Min rørpre låter ikke "rør".

Mine transistorblokker låter ikke "transistor".

Kanskje det er derfor jeg er så fornøyd?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Rør eller transistor?, Hva er best? Rør er best, og jeg er blitt glad i denne tassen selv om den har sine begrensinger...

God jul Sleiven,

Redigert av bjornh grunnet Hifisentralens regel 1 og innhold som kan virke støtende.

Beklager overtrampet, takk for korreksjonen

Vedlegg

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.225
Sted
Nøtterøy
Har rør i alle ledd fram til høyttaler. Derfor er jeg fornøyd. ;)

Kunne sikkert blitt fornøyd med transistor også, men føler at litt av magien blir borte i forhold til rør.

Hvor "begrensningene" ligger er jeg usikker på, men for min del er det viktig med en kraftig rørforsterker.

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Antall liker
0
Uansett hva rør gir eller ikke, det er MYE penere enn de svarte boksene.

GOD JUL ;D

M

musicus

Gjest
soundscape skrev:
De beste rørforsterkere jeg har hørt låter ikke "rør" , akkurat som de beste transistorforsterkere ikke låter "transistor".

Det beste fra begge leiere spiller musikk på en måte som får deg til å glemme teknologien, og heller "meditere" på musikken.

God musikalsk Jul ! , med eller uten rør ;)
Denne er det ikke vanskelig å bifalle! ;D ...

mvh

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.164
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
gubben skrev:
Uansett hva rør gir eller ikke, det er MYE penere enn de svarte boksene.

GOD JUL ;D
Her ser man hvor vakkert 8 stk KT88 lyser i stille grender :) Uansett hvor pene de er.., så står de vakre monoblokkene nå barnevennlig plassert inni et skap. Dette til samboeren min sin store glede ;D

Det som uten tvil gleder oss mest, er den deilige, fantastiske lyden Rogue Audio gir.. Jeg skjønner godt hvorfor Fidelity skryter disse opp i skyene! Riktig maching er hemmeligheten og selvfølgelig fins det gode transistortrinn som også gir masse glede. Er åpen for å teste ut andre forsterkere, men i dag er vi er veldig fornøyd med musikkgleden rørforsterkerene gir oss :)

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
audionut skrev:
Carver greide å dupliserte noe som lignet nok til å overtale noen skribenter i Stereophile, etter å ha slitt dem ut med timeslange økter ned AB-testing. På slutten av dagen hadde de nok ikke hørt forskjell på en kassettspiller og en platespiller heller.

En ting som linkeglade folk glemmer: Carver fikk aldri kopien til å oppføre seg stabil. Under hele testdagen var det justering og herjing, et under at de som var tilstede hadde tålmodighet til alt dette. Og forsterkeren som Carver tilslutt produserte og solgte, hørtes ikke ut som en Conrad Johnson-forsterkeren i det hele tatt.

Bob Carver er et sideshow, en parantes, og artig klovn. Ikke noe mer.
Ømme tær? ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Det er ikke min erfaring, og jeg håper det ikke er din. I det minste kom denne tråden til alle slike diskusjoners stoppested rimelig fort: blindtester duger ikke.
Jeg tror ikke jeg orker å pløye meg gjennom en åpenbar krangletråd for å finne det ut, så: Kan du forklare meg hvorfor blindtester ikke duger til å avsløre om opplevde forskjeller er innbilning/psykoakustikk eller faktisk bedre lyd?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Om rørforsterkere gir mer glede? Ja og nei.

Ja, da man kan utvide sin horisont i et helt nytt terreng. Ulike rør. Ulike kombinasjoner. Ulike konstruksjoner. Eierglede. Eie noe "gammelt".

Nei, da rør har begrenset levetid. Hva gjør man når sine "mest fantastiske rør" går føyken? Gode rør koster skjorta. OG, såpass mange kombinasjoner av rør gir tilnærmet ubegrenset antall permutasjoner (=frustrasjon).

Men, eierglede kan være noe så enklet som stemning. Og det får man med rør- Som fra min (korte) rørtid...

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Sexlivet til medlemmer på sentralen er sikkert noe noen er interessert i, men det er samtidig way-off-topic. Hold dere til tema.

Mbare - moderator

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Audiophile-Arve skrev:
Det fine med rør er fråveret av transistorlyd. Då får ein tåle litt rør innimellom...
Husker enda min store rørrigg som jeg hadde i mange år, med samlet 16 stk 6550 pluss 34 smårør. Fin lyd, men resulterte samtidig i høye strømregninger og 30grader på lytterommet. Har nå største HEGEL settet(transe- mosfet) og gleder meg like mye over fantastisk god lyd med det. Mitt inntrykk og erfaring er, at når utstyrskvaliteten kommer høyt nok, er forskjellene mellom rør og transe mye mindre enn med rimeligere utstyr.
Jeg har fremdeles rørforsterkere som kan kjøres igang når den lysten kommer, men det er en stund siden nå.....

Samleren

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.219
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Merkelig problemstilling, og litt rart at folk kan være "så" uenige...

Burde det ikke være underordnet hvilken teknologi som råder, så lenge det spiller slik en ønsker. Om det da er transistor, så er det transistor, og er det rør, så er det bare rør... ;D

Når det er sagt, er det jo litt kos med rør som gløder i mørket.... ;D
(les: jeg har ennå ikke hørt en transistorforsterker som kan "gi" meg det samme som en rørforsterker lydmessig...men så har jeg langt fra hørt alt som finnes heller, da, bare så det er sagt!)

God jul!

mvh
Proffen

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Idiotisk tråd. Det blir like givende å diskutere forskjellen på en kanon og lille Julaften.....Forøvrig God Jul...og ja,jeg skal nyde Julefreden med 300B...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.277
Ser ingenting idiotisk med denne tråden .... :)

Men så er jeg overbevist rør entusiast,
og ser ingen grunn til å bruke transistorforsterkere,
unntatt i bassen, hvor jeg synes transistorer er mer praktiske enn rør.
Men det er kun et praktisk hensyn, ikke lydmessig.

;)

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.734
Jeg synes egentlig denne beskrivelsen av hva rørlyd og hva transistorlyd er i forhold til hverandre blandt audiofile er ekstremt overdrevet. Jeg har hatt både rør og transistorutyst, cd\pre\effekt som har spilt med kvaliteter som er typisk for motparten.

For å få den lyden JEG vil ha i mitt anlegg har det stort sett gått i rør. Smaksak.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I de sammenhengene jeg har hørt mange forskjellige transistorforsterkere opp mot rør så ender det med forskjellige konklusjoner avhengig av høyttalere. Det er ingen bombe for noen. Men hvis jeg ekskluderer de tilfellene der impedansen har vært et problem for rørene så vil jeg si at den gamle teknologien har gått av med seieren. Spesielt gjelder det Sequerra og ESL63. Begge de to høyttalerne spiller mer realistisk bass (!) med rør vs transistor i de oppsettene jeg har hørt. I tillegg kommer den såkalte magien og atmosfæren. Sequerraene har jeg hørt på mange forskjellige transistorforsterkere, og de har aldri vært tilfredsstillende før min bror fikk rør. ESL63 har jeg selvfølgelig hørt i vellykkede kombinasjoner med transistor, men ikke bedre enn det jeg har hørt med rør.

Den lyden som har gitt meg mest ståpels de siste årene er MingDa med EL84 og Klipsch RB61. Det låt rett og slett magisk med en Xindak cdp som kilde. Til den prisen låt det utrolig flott, og ville også vært en flott kombinasjon til langt høyere pris. Jeg kan ikke forestille meg noe som låter mer "high end" i den prisklassen, som kan settes sammen med transistorer. Spille høyt kunne det anlegget også gjøre.

I studio brukte vi rør i mikrofonforsterkerne. Vi brukte også røremulering i nedmiks, og noen av de emulatorene låt riktig bra. Men de låt ikke helt skikkelig rør, følte vi. Greit til endel bruk der instrumenter har blitt plugget rett inn i DAW, men vokal eller akustiske opptak ville vi aldri gjort uten rør i pre. Det låt rett og slett veldig bra. Men, det finnes også fantastiske mikrofonstriper basert på transistor. SSL-miksere har klart bedre striper enn de rørstripene vi brukte.

Det gleder meg å se at mange er så sikre på sin seksualitet at de åpent innrømmer at de foretrekker transer. ;D

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Rør er som en Alfa Romeo, jeg vil gjerne ha det selv men jeg nøler med å anbefale det til andre.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
FatmanFlump skrev:
Rør er som en Alfa Romeo, jeg vil gjerne ha det selv men jeg nøler med å anbefale det til andre.
Det har du faktisk rett i. Når enkelte sier at de liker rørlyden hjemme hos meg så ser jeg an hvem det er. I noen tilfeller så anbefaler jeg å låne et øre til f.eks. KingRex T20U. Med de rette høyttalerne vil det gi mye av den samme karakteren. Jeg opplevde T20U med PSU som "musikalsk som rør", da jeg hørte den hos RM. Tripath kan etter min ringe erfaring være et godt alternativ til rør hvis det kombineres med lettdrevne høyttalere som Klipsch.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
FatmanFlump skrev:
Hvorfor det?

Jeg har begge deler, OG anbefaler begge til andre, GITT de vil ha kjøre og spilleglede :)

(litt service påregnes;))

Ellers til de som tenker "rør er grøt". Riktig konstruerte rørforsterkere "låter" som godt konstruerte transistorforsterkere, men MED "klang" :)

mvh

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
soundscape skrev:
De beste rørforsterkere jeg har hørt låter ikke "rør" , akkurat som de beste transistorforsterkere ikke låter "transistor".

Det beste fra begge leiere spiller musikk på en måte som får deg til å glemme teknologien, og heller "meditere" på musikken.

God musikalsk Jul ! , med eller uten rør ;)
Helt rett! :)

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Må bare innrømme at det er koseligere med rør, og for all del mye mer spennende. Bruker ikke mye tid og penger på rørbytte, og bias må bare skjekkes eller stilles en sjelden gang. Litt sjokkerende med blå lyn og smell i høyttalerne forrige dagen, men igrunnen godt å kose med rør og sikringsbytte.
Er ikke kin på å bytte transistorer.......................................
Også den deilige lyden....og så eiergleden.....
RØR, og så litt transistor :-\

Topp Bunn