Spiralis skrev:
Nja.. Hva er det de sier: "Pent hus, lysene er på, synd at ingen er hjemme!"
Føler meg på mange måter partiløs. Det Høyre jeg arbeidet aktivt for og med i ungdommen er ikke det samme partiet som heter Høyre i dag. Føles litt trist og vondt egentlig. Kåre Willochs Høyre var et verdikonservativt parti med hjerterom og omsorg også for de som falt utenfor. Det sto for noe. Det ekskluderte ikke de som ikke fikset alt selv. Det sto faktisk for en sterk stat som skulle regulere markedet, sette rammebetingelser uten nødvendigvis å skulle drive markedet eller å operere i markedet, hvilket på det tidspunkt var sosialdemokratisk politikk.
Jeg var aktiv unge høyre medlem den gangen. Satt i styret og sto på stand. Hovedsakene den gang var å bryte NRK monopolet på kringkasting. Og så tror jeg det var mye øl på festene. Kan ikke egentlig huske så mye mer hva de sto for den gang borsett fra at de var mot sosialismen, som jeg tror var noe østeuropeisk og fargeløst noe. Og der de fremdeles hadde statsmonopol på kringkasting og sikkert ikke mye øl heller. men Willoch var bra han. Man var aldri i tvil om hva Willoch mente, selv om jeg ikke husker det nå lenger. Min bestefar var svært lite glad for min Unge Høyre jakkebutton. Og jeg tror han gremmet seg hver gang vi gikk forbi noen han kjente. Han var og er Ap mann med bordflagg fra jern og metallarbeiderforbundet.
Jeg meldte meg ut da jeg begynte på gymnaset. Da var det andre ting som fenget mer enn å stå på stand. Og øl var det mange andre plasser også. Mulig de første nærradiostasjonene var begynt å sende også. Ikke mye igjen da.
Det verste er at jeg ikke er det eneste Høyremedlem som mener at Erna og Jan Tore Sanner har "stjært" partiet vårt.
De har ikke mye karisma noen av dem, og Syse og Five var ikke noe bedre dem heller.
Men jeg har fremdeles sansen for Willoch. Det er en mann med integritet og meninger på tvers av partidogmene.
KRF kunne ha vært et alternativ, men jeg klarer ikke Høybråten. Sorry det er primitivt av meg men slik er det.
Bare som en practcal joke.
Gildes poltiske faksjon.
Venstre har faktisk av og til noen gode poenger men de vet jo knapt selv hva de står for. Og Storbonden sjøl, Sponheim er da enda værre enn Ayatolla Høybråten. Den gutten vet ikke mye om ydmykhet nei.
Ydmykhet og blyghet er for småpiker. Men det bli litt mye fokus på gryndere og kollektivtrafikk. Den liberale delen detter litt ut av folus av og til. Der er ungdomspartiet flinkere. Men det er vel egentlig alle ungdomspartiene, før pragmatismen slukker dem.
AP er ikke så hakkande gale, ikke alle av dem. Jens har jeg litt tro på, Kolberg og Giske derimot..... ! Nei ikke noe alternativ.
De er ikke så gale. Men av og til tenker jeg på Jokke (
Har du problemer, med å omgås overdrevent positive folk) når de kommer med slagordene sine. Alle skal med. Klapp i hendene. Hurra for 17 mai.
FRP? Som protest mot Erna kanskje, men FRP er bare Ernas Høyre X10 så noe reelt altenativ er det knapt. Selv om mye av politikken er grei nok så blir totalsummen litt "over the top".
Jeg har vel gitt inntrykk av hva jeg mener om dem i andre tråder.
SV er ikke for meg, noe livsfjerne etter min mening.
Mange greie folk som er med eller sympatiserer med partiet. Men når man kommer litt utpå fløyene og de feministiske furiene og altmuligmotstanderne kommer frem blir jeg skremt.
Rødt? Nei.... De skal få for overbevisning og engasjement, men jeg deler ikke vesentlige deler av deres politiske analyse og planer for samfunnet. Dale er kunnskapsrik og fin å høre på, finnes mye fornuft inniblandt også. Men et samfunn styrt etter Rødts prinsipper ønsker jeg ikke å delta i! Fikk nok ikke muligheten heller, det ble nok Gulag for meg!
1 representant er iallefall nok i enhver kommune. Vi får se hva de finner på i Risør da, nå når de har fått ordføreren i byen. Jeg tenker nok mest på trebåter og hytter i mangesifrede prisklasser når jeg skal forbinde noen med den borettingen.
Nei dette blir man bare deppa av. Irsk musikk på anlegget og en stiv Tullamore Dew så kommer nok humøret tilbake!
Ja la tankene fare hen til irsk politikk, så blir man nok egentlig ganske komfortabelt apatisk med våre håpefulle folkevalgte.