Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
Hvis du velger å ikke benytte din stemmerett og så blir frustrert over at et parti du har enda mindre til overs for enn de andre får makt, så kan du selvsagt klage så mye du vil, men sytingen faller på steingrunn.
Jeg er nok redd for at den gjør det samme om man har stemt aldri så mye.
I og med at du deltar aktivt i en debatt på et diskusjonsforum så går jeg ut ifra at du ønsker at dine utspill skal bli lest av andre, kritiseres, påvirke, etc som i andre debatter.
Det at du har eller ikke har benyttet deg av stemmeretten påvirker min forståelse for din kritikk av systemet. Dermed kan utsagnene dine falle på varierende grad av steingrunn hos meg personlig. Jeg synes ofte du har noe vettug å si.
Hvis ønskene dine om samfunnet overhodet ikke dekkes av noen partier så har du selvsagt et problem, men jeg mistenker at det er mindretallet.
Jeg har ikke sett på tallene, men det er jo ofte slik at dem som ikke har funnet det bryet verdt å stemme samlet sett er større enn noen av partiene.
Men det at man er hjemmesitter er slett ikke noe bevis for at man ikke kan finne støtte for sine meninger i politiske partier. Det kan like gjerne være at man har det så fordømt bra at man ikke gidder, de sender uansett noe spennende på TVN.
Mine mistanker går i retnig av at det er selve valgordningen som er problemet. Når man kan stemme hjemmefra over nettet vil nok deltagelsen nå nye høyder. Det er jo snakk om en prøveordning med dette til neste lokalvalg. Og jeg regner med at det er innført over hele landet gangen etter det. Dette åpner også for en mye mer aktiv deltagelse i enkeltsaker, og muligjør direkte avstemminger og direkte innflytelse i mye større grad enn dagens antikvariske system, hvis dette er ønskelig.
Jeg tror faktisk ikke at det er selve valgordningen.
Jeg tror det skyldes en banaliserende mediadekning og generelt høy velstand i landet. Det er absolutt interessant å diskutere hvordan man kan få et større fokus på sak, og hvordan f.eks NRK burde prioritere folkeopplysning framfor underholdning siden de er løsrevet fra markedet.
Og hva med alle som ikke kan stemme f.eks. i et Amerikansk eller Iransk valg da. Er vi fratatt retten til å kritisere disse regjeringene og deres politikk?
Jeg tror du blander det å nekte noen å ytre seg med det å se bort fra deres ytringer.
Selvsagt skal du få kritisere akkurat det du vil, ingen har vel hevdet noe annet. Å kritisere andre demokratier er vår eneste måte å påvirke på (selv om det ofte fører til motsatt utvikling).
På samme måte som du får kritisere hva du vil, så må vel jeg få lov til å kritisere deg for å være kritisk i ord men apatisk i handling hvis du er hjemmesitter?
Å avgi en stemme er bare en symbolhandlig. Det finnes utallige andre måter å påvirke på. Og å anta at man har et meningsfortrinn bare fordi man har gjennomgått dette ritualet er jo bare tull.
Det må du gjerne mene, men jeg mener altså annerledes. Det at man kan påvirke ved å skrive her eller i aviser eller gå med politiske t-skjorter ender ikke det faktum at man har fått adgang til å være med og direkte påvirke landets styre på lik linje med andre borgere men valgte å avstå. Grunnlaget for at et slikt system skal fungere og ha tilstrekkelig mandat er at folk deltar. Hvis man ikke er fornøyd med alternativene får man stifte et eget parti eller rettlede et av de eksisterende.
-k