Gi heller noen en PLUSSstemme

Hvem hadde fått din positive stemme?

• Rødt

Stemmer: 0 0.0%
  • SV

• AP

• Høyre

• Venstre

• KrF

• Senterpartiet

• FrP

• Demokratene

• Kystpartiet

• Pensjonistpartiet

• De grønne

• Hjemmesitterne

• Totalt antall stemmer
    0

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hvem er egentlig det mest positive partiet?
sett med hifi øyne

Vet vi det allerede?

G

Gjestemedlem

Gjest
Hjemmesitterne er nok det mest positive av dette. Mennesker som har sterk trang til å utøve makt over andre er svært lite egnet til oppgaven.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Hjemmesitterne er nok det mest positive av dette. Mennesker som har sterk trang til å utøve makt over andre er svært lite egnet til oppgaven.
Helt klart. De koser seg i sofaen med musikk mens de andre er travelt opptatt med valgkamp og valg og alt det tullet der... kan da ikke kaste bort dyrebar tid på slikt.. 8)

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Gjestemedlem skrev:
Mennesker som har sterk trang til å utøve makt over andre er svært lite egnet til oppgaven.
Platonsk' schwung over den der, og kan iofs tiltredes.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
KUN kålhuer som stiller til lokalvalg, ble sofavelger i år, men vurderte å gi min stemme til venstre ving :p

G

Gjestemedlem

Gjest
ernie70 skrev:
Stemmer du ikke har du IKKE klagerett!
Hvor henvender jeg meg når jeg vil klage på resultatet jeg som har stemt da?

Hvis du mener retten til å være misfornøyd. Hvordan vil du håndheve dette?

Hvis du tenker på retten til å ytre kritiske meninger på web side og i aviser vil vel dette være et alvorlig brudd på ytringsfriheten?

Så hvilken klagererett er det du sikter til? Eller er det bare en tom floskel?

Hva hvis noen vil holde deg personlig ansvarlig for ugangen til partiet du har stemt på? Er du medskyldig i eventuell elendighet de påfører?

S

slowmotion

Gjest
Det positive er at nå er det heldigvis 2 år til neste gang.

Hver gang lurer jeg på om det er noe vits i å stemme,
og hver gang ender det med at jeg drar av gårde og utøver min "borgerplikt".

Nå som valget er over for denne gang er det slutt med partipolitikk for min del,
nå kan de ( politikerne ) drive på som de vil....

Jeg har viktigere ting å holde på med.... ;)

( og ja, dette innlegget var positivt ment ;) )

K

knutinh

Gjest
Hvis du velger å ikke benytte din stemmerett og så blir frustrert over at et parti du har enda mindre til overs for enn de andre får makt, så kan du selvsagt klage så mye du vil, men sytingen faller på steingrunn.

Jeg mistenker at det var det ernie tenkte på, og jeg er helt enig.

Hvis ønskene dine om samfunnet overhodet ikke dekkes av noen partier så har du selvsagt et problem, men jeg mistenker at det er mindretallet. For de fleste er det slik at man finner støtte i forskjellige partier for forskjellige saker, og det vanskelige er å bestemme seg for hvilket parti som på best måte står for et vektet snitt av sakene.

-k

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Tja.
Stemmer du så har du ivertfall brukt stemmen din til noe. Det blir jo opp til partiet som du har stemmt på om de vil bruke den til noe fornuftig. Stemmer du ikke hvordan kan du da klage på de som styrer landet?
Nei jeg synes slettes IKKE at det er en tom floskel!

G

Gjestemedlem

Gjest
ernie70 skrev:
Tja.
Stemmer du så har du ivertfall brukt stemmen din til noe. Det blir jo opp til partiet som du har stemmt på om de vil bruke den til noe fornuftig. Stemmer du ikke hvordan kan du da klage på de som styrer landet?
Nei jeg synes slettes IKKE at det er en tom floskel!
Hva med dem som stemmer blankt da?

Har de lov til å klage?

Hva kan kan bruke denne klageretten til forøvrig?

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Hvis du velger å ikke benytte din stemmerett og så blir frustrert over at et parti du har enda mindre til overs for enn de andre får makt, så kan du selvsagt klage så mye du vil, men sytingen faller på steingrunn.
Jeg er nok redd for at den gjør det samme om man har stemt aldri så mye.

Hvis ønskene dine om samfunnet overhodet ikke dekkes av noen partier så har du selvsagt et problem, men jeg mistenker at det er mindretallet.
Jeg har ikke sett på tallene, men det er jo ofte slik at dem som ikke har funnet det bryet verdt å stemme samlet sett er større enn noen av partiene.

Mine mistanker går i retnig av at det er selve valgordningen som er problemet. Når man kan stemme hjemmefra over nettet vil nok deltagelsen nå nye høyder. Det er jo snakk om en prøveordning med dette til neste lokalvalg. Og jeg regner med at det er innført over hele landet gangen etter det. Dette åpner også for en mye mer aktiv deltagelse i enkeltsaker, og muligjør direkte avstemminger og direkte innflytelse i mye større grad enn dagens antikvariske system, hvis dette er ønskelig.

Og hva med alle som ikke kan stemme f.eks. i et Amerikansk eller Iransk valg da. Er vi fratatt retten til å kritisere disse regjeringene og deres politikk?

Å avgi en stemme er bare en symbolhandlig. Det finnes utallige andre måter å påvirke på. Og å anta at man har et meningsfortrinn bare fordi man har gjennomgått dette ritualet er jo bare tull.

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg forstår egentlig ikke hva du mener. Sier du at det ikke er vits i å stemme?

G

Gjestemedlem

Gjest
ernie70 skrev:
Jeg forstår egentlig ikke hva du mener. Sier du at det ikke er vits i å stemme?
Nei. Det har sin hensikt. Det opprettholder troen på at demokratiet fungerer greit og at man har noen innflytelse. Samt en tillittserklæring på at styre og stell i Norge stort sett fungerer helt utmerket. Jeg har også stemt i år.

Men jeg tillegger ikke noe som helst større tyngde i meningene til de personene som har stemt over dem som ikke har stemt. Og dem som trenger politiske partiprogrammer å støtte seg til når de skal mene noe er ofte mindre gjennomtenkte mennesker enn dem som uttaler seg på mer uavhengig grunnlag.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
Jeg er nok redd for at den gjør det samme om man har stemt aldri så mye.
I og med at du deltar aktivt i en debatt på et diskusjonsforum så går jeg ut ifra at du ønsker at dine utspill skal bli lest av andre, kritiseres, påvirke, etc som i andre debatter.

Det at du har eller ikke har benyttet deg av stemmeretten påvirker min forståelse for din kritikk av systemet. Dermed kan utsagnene dine falle på varierende grad av steingrunn hos meg personlig. Jeg synes ofte du har noe vettug å si.
Hvis ønskene dine om samfunnet overhodet ikke dekkes av noen partier så har du selvsagt et problem, men jeg mistenker at det er mindretallet.
Jeg har ikke sett på tallene, men det er jo ofte slik at dem som ikke har funnet det bryet verdt å stemme samlet sett er større enn noen av partiene.
Men det at man er hjemmesitter er slett ikke noe bevis for at man ikke kan finne støtte for sine meninger i politiske partier. Det kan like gjerne være at man har det så fordømt bra at man ikke gidder, de sender uansett noe spennende på TVN.
Mine mistanker går i retnig av at det er selve valgordningen som er problemet. Når man kan stemme hjemmefra over nettet vil nok deltagelsen nå nye høyder. Det er jo snakk om en prøveordning med dette til neste lokalvalg. Og jeg regner med at det er innført over hele landet gangen etter det. Dette åpner også for en mye mer aktiv deltagelse i enkeltsaker, og muligjør direkte avstemminger og direkte innflytelse i mye større grad enn dagens antikvariske system, hvis dette er ønskelig.
Jeg tror faktisk ikke at det er selve valgordningen.

Jeg tror det skyldes en banaliserende mediadekning og generelt høy velstand i landet. Det er absolutt interessant å diskutere hvordan man kan få et større fokus på sak, og hvordan f.eks NRK burde prioritere folkeopplysning framfor underholdning siden de er løsrevet fra markedet.
Og hva med alle som ikke kan stemme f.eks. i et Amerikansk eller Iransk valg da. Er vi fratatt retten til å kritisere disse regjeringene og deres politikk?
Jeg tror du blander det å nekte noen å ytre seg med det å se bort fra deres ytringer.

Selvsagt skal du få kritisere akkurat det du vil, ingen har vel hevdet noe annet. Å kritisere andre demokratier er vår eneste måte å påvirke på (selv om det ofte fører til motsatt utvikling).

På samme måte som du får kritisere hva du vil, så må vel jeg få lov til å kritisere deg for å være kritisk i ord men apatisk i handling hvis du er hjemmesitter?
Å avgi en stemme er bare en symbolhandlig. Det finnes utallige andre måter å påvirke på. Og å anta at man har et meningsfortrinn bare fordi man har gjennomgått dette ritualet er jo bare tull.
Det må du gjerne mene, men jeg mener altså annerledes. Det at man kan påvirke ved å skrive her eller i aviser eller gå med politiske t-skjorter ender ikke det faktum at man har fått adgang til å være med og direkte påvirke landets styre på lik linje med andre borgere men valgte å avstå. Grunnlaget for at et slikt system skal fungere og ha tilstrekkelig mandat er at folk deltar. Hvis man ikke er fornøyd med alternativene får man stifte et eget parti eller rettlede et av de eksisterende.

-k

Topp Bunn