- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.882
O gru - dette blir stygt.
Ja til et mykt militær!Slubbert skrev:[...] Men den russiske hæren er kjent for å gå hardt til verks, så befolkningen i Georgia kan nok komme til å få svi skikkelig for sine politikeres hovmod.
Et mykt militærvesen er like nyttig som en slapp p***. Bedre å være bevisst på hva man bruker, og ikke bruker, disse tingene til.Tølper skrev:Ja til et mykt militær!
Vel, russerne må i så tilfelle nærme seg nazistenes grusomhet mot jødene i og med at det kun finnes 4,6 mill georgiere og Clinton og Bush m.fl. allerede har drept to millioner irakere, om du ikke snakker i relative tall - noe som er for pyser.Slubbert skrev:@ Parelius: Det er vel fordi de fleste er russere at separatistene retter seg mot Russland. Dog anser jeg generelt politikere som så kyniske at egne maktinteresser går foran "landsmenn" sitt vel og ve.
@ Tølper: Russian army training:
Hvis russerne invaderer Georgia kommer folk til å rømme INN i Irak.
Slubbert skrev:Er ikke snakk om at to millioner har blitt drept i krigshandlinger i Irak, not even close. Å telle dødsfall for dødsfall er et regnestykke uten mening, på verdensbasis dør 150.000 mennesker hver eneste dag og de fleste kan sikkert relateres til ett eller annet politisk hvis det er opportunt. Å bli drept betyr å bli drept, i en voldshandling, Iraq Body Count gir et realistisk estimat på sivile drapstall i Irak. Og det overveldende flertall av disse er drept av opprørere og terrorister, slike som bl.a. RV har samlet inn penger til.
Hvis du betviler russernes evne til å gå langt hardere frem mot sivilbefolkningen i en krig enn det amerikanerne eller NATO gjør, ta en tur til Grozny sentrum:
Og gjennomsnittslevealder for sorte menn i Harlem er 42 eller noe slikt. Et overgrep gjør ikke det andre mindre smertefullt for dem det gjelder.Slubbert skrev:Vri tall dit så mye du vil, faktum er at russerne er langt mer brutale og hensynsløse mot sivilbefolkningen i krig enn amerikanerne eller vesten. Forventet levealder i Tsjetsjenia gikk ned fra 72 år til 59 år på mindre enn et decennium, det forteller om et omfang av sivil lidelse som Irak ikke er i nærheten av. Og ta en kikk til på bildene fra Grozny før du spiller ned denne lidelsen i din krampeaktige desperasjon etter å gjøre USA til verdens største busemann.
Vi snakker jo i to forskjellige skalaer her. En million (Irak) mot i høyden en tiendedel (Tsjetsjenia) - i relative tall ser det kanskje annerledes ut. Dessuten er gjennomsnittlig levealder for arbeidere i Nikel 56 år (Redd Barna, http://www.reddbarna.no/default.asp?V_ITEM_ID=12512), jeg antar høyere for resten av befolkningen (mindre utsatt for forurensningen, blant annet).BT skrev:Gjennomsnittlig levealder i Nikel er 40.
Ta dere sammen gutter. Dette er som å krangle om hva som er verst av pest og kolera.
Vi får håpe du tar feil.toref skrev:Det er allerede stygt. Georgia har brukbare bakkestyrker. Russerne er flinke i lufta. Dette blir nok blodig. I følge BBC har det politiske presset internt i Georgia mot Mikheil Saakashvili økt de siste to årene for å få Sør-Ossetia inn i folden. Både han og Putin har nok ønsket seg en (liten) krig. Det ville nesten blitt for romantisk om vi skulle fått sett den vakre åpningen av OL i Beijing uten dette dystre bakteppet.
Mvh
haha. ingen har startet så mange kriger og drept så mange sivile som usa, langt flere enn hitler!! og alt er selfølgelig satt i gang på grunnlag av en eller annen løgn.Slubbert skrev:Gakk-gakk-gakk, jeg hadde fortsatt valgt Irak over Grozny med en margin på størrelse med melkeveien. Du er så desperat etter å pisse på USA at det hele bare blir teit, diskusjon over. Jeg håper at det ikke blir krig i Georgia.
Det jeg sier er at skalaen er mye større. 2 millioner døde irakere er et større overtramp mot menneskeheten enn 100 tusen døde tsjetsjenere. Dog begge deler er aldri så forferdelig. Når det gjelder Afganistan kan jeg ikke se at Russland(/Sovjet) var noe verre, dessuten er mye av situasjonen i dag skapt av USA ved at de nektet å inngå kompromisser i forhandlingene etter at Sovjet så seg for svake i forbanna maktaroganse og neglekt ovenfor afganistans innbyggere.Zomby_Woof skrev:Her må jeg bare si meg fullstendig enig med Slubbert.
Amerikanerne har ikke fart pent fram i Irak. Men, å fremstille det som værre enn det russiske styrker har stått for i Afghanistan, Tsjetsjenia, osv. er løgnaktig pisspreik.
Men ikke desto mindre sant.Tølper skrev:Å kalle noe pisspreik er sjeldent videre konstruktivt.
Right on!Zomby_Woof skrev:Men ikke desto mindre sant.Tølper skrev:Å kalle noe pisspreik er sjeldent videre konstruktivt.
Her må man skille mellom russere og russere. Etter at tusenvis av etniske georgiere ble fordrevet på tidlig 90-tall, så består den overveldende majoritet av de 70,000 innbyggerne i Sør Ossetia av ossetere, som vel etnolinguistisk er en iransk/persisk gruppe. "Russere" er de først og fremst ved at Russland har gitt dem russisk statsborgerskap og pass, som de har gjort med separatistiske minoriteter i flere land de har sterke geopolitiske interesser i.Gjestemedlem skrev:Dette området med 90% russere (?) er i praksis tapt for Georgia etter denne militærbruken.
NATO står ved løftet om medlemskap for Georgia etter NATO ambassadørenes møte med Georgias ambassadør nylig.toref skrev:Godt innlegg noruego! Hvordan kan sjansen for at Georgia skal få NATO medlemskap betraktes etter dette?
Mvh