Til å messe om "attribusjonsfeil" og gudene vet hva, så er du faen meg flink til å insinuere tillagte meninger selv også. Ditt perspektiv på innlegg av andre debattanter her inne later til å være nesten like forvrengt som ditt generelle verdenssyn.
Tølper skrev:
1. Europeere er mer verdt en irakere.
Er Tsjetsjenere og/eller Georgiere Européere? Såvidt meg bekjent er ikke folk fra Kaukasus "vestlige". Hm, kanskje du neste gang du vil insinuere at jeg er rasist får forberede injuriene litt bedre først, slik at de ikke blir helt tomme som dette.
2. Overgrep Russland gjør er automatisk verre enn overgrep USA gjør.
Det eneste jeg skrev som igjen trigget din antiamerikanske besettelse var at russiske soldater er mer brutale i en krigssituasjon enn amerikanske, hvilket underbygges/eksemplifiseres av treningsmetodene dokumentert i videoklippet. Selv om du i vanlig insinuerende stil danner et inntrykk av at millioner av mennesker er drept av amerikanske soldaters brutalitet mot sivilbefolkningen, så har dette lite med virkeligheten å gjøre. Du kan sikkert ta Nürnbergtraktaten eller hva som helst til inntekt for ditt forvrengte verdenssyn, faktum er ikke desto mindre at russiske soldater bl.a. i Tsjetsjenia har utøvd langt mer vold og generelt brutal atferd mot sivilbefolkningen enn amerikanske ditto bl.a. i midtøsten. Abu Ghraib blir for en sommerleir å regne sammenlignet med andre lands, inkludert Russlands, behandling av krigsfanger og mer eller mindre tilfeldige ofre rundt omkring.
3. Fornekte amerikanske overgrep i Irak/generelt.
Hvorfor skulle noen fornekte noen overgrep? Uansett hvor mye man ramser opp blir det som et piss i havet sammenlignet med forrige århundres sosialistiske/kommunistiske diktaturhelveter og historiens røde despoter.
3. Tenke i relative tall, hvor jeg tror han fortsatt hadde forvrengt virkeligheten fælt, samt at han burde ha redegjort for dette i innlegget sitt.
Jeg tror ikke du hadde kjent igjen virkeligheten om den hadde slått deg i trynet. Du bygger på et fantasifigment av såvel den som meg og de fleste andre du diskuterer med her inne. At du ikke engang kan diskutere konflikten i Georgia uten å gjøre tråden til en ultraklisjéfylt antiamerikansk tirade sier sitt. Her er det Russland, Georgia og befolkningen i Sør-Ossetia som er direkte involverte parter i konflikten, det må gå an å kunne forholde seg til dette uten nok en formålsløs gjentagelse av utslitte klisjéer om fæle USA som i beste fall er en sekundær part. Saakashvili såvel som Medvedev og Putin er store gutter som kan ta ansvaret for egne handlinger.
Virkeligheten:
Jeg vil også legge til nurnberg-traktaten konkluderte med at alt som følger av død og lidelse er den angripende parts ansvar/skyld ved angrepskrig (parafrasert).
Det gjør den sikkert, min kommentar var uansett med henblikk på soldaters brutalitet i tjeneste. Forøvrig er det kun de færreste fortolkere av internasjonal lov som fraskriver Al Qaida og de tilreisende jihadister ansvar. Når en gjeng freelancere drar fra en radikal madrasah i Egypt eller Syria og inn i Irak for å sprenge markeder og begravelsesfølger, så er de for en temmelig "angripende part" å regne.