Genesis!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.535
    Antall liker
    3.393
    Torget vurderinger
    1
    Erland skrev:
    Jeg har alltid likt Genesis, og har en noen plater i samlingen. Likevel:

    Spm til dere "hardcore" Genesis fans;

    Sliter litt med å catche "The Lamb Lies Down on Broadway"
    Jeg kjøpte denne på mint condition original vinyl her for noen mnd siden

    Er et par kutt der som jeg liker, men (jeg beklager å skrive det) jeg finner denne en smule oppskrytt ???
    Genesis var det første bandet jeg hadde "alle" albumene med, så jeg regner meg som stor fan. Selv om det er kommet til mange andre band etter hvert. Er for såvidt også glad i Phil Collins tiden. Han ble litt pop'et, men det var jo i en tid hvor progrocken uansett var dau. Forøvrig har han all verdens kred å gå på fra Genesis, Brand-X og andre prosjekter, så en Tarzan ballade på tampen må tåles.

    Uansett, Selling England er for meg det virkelige Mesterverket. Gabriell i storform. Med han så forsvant også fløytespillet ut av lydbildet til Genesis. Passe kort album. Ikke et eneste dødpunkt. Lamb Lies Down er også dødsbra, med ikke "et par kutt", men mange kanon låter. Imidlertid er det et par fyllkalklåter som trekker ned. Den lange spilletiden gjør også dette albumet til en større munnfull å fordøye.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    pedal skrev:
    Erland skrev:
    Jeg har alltid likt Genesis, og har en noen plater i samlingen. Likevel:

    Spm til dere "hardcore" Genesis fans;

    Sliter litt med å catche "The Lamb Lies Down on Broadway"
    Jeg kjøpte denne på mint condition original vinyl her for noen mnd siden

    Er et par kutt der som jeg liker, men (jeg beklager å skrive det) jeg finner denne en smule oppskrytt ???
    Genesis var det første bandet jeg hadde "alle" albumene med, så jeg regner meg som stor fan. Selv om det er kommet til mange andre band etter hvert. Er for såvidt også glad i Phil Collins tiden. Han ble litt pop'et, men det var jo i en tid hvor progrocken uansett var dau. Forøvrig har han all verdens kred å gå på fra Genesis, Brand-X og andre prosjekter, så en Tarzan ballade på tampen må tåles.

    Uansett, Selling England er for meg det virkelige Mesterverket. Gabriell i storform. Med han så forsvant også fløytespillet ut av lydbildet til Genesis. Passe kort album. Ikke et eneste dødpunkt. Lamb Lies Down er også dødsbra, med ikke "et par kutt", men mange kanon låter. Imidlertid er det et par fyllkalklåter som trekker ned. Den lange spilletiden gjør også dette albumet til en større munnfull å fordøye.
    Enig Pedal. Samtidig er "The Lamb" en konseptplate, dvs den omhandler et tema eller som her, den forteller en historie. Melodiene eller kanskje rettere sagt temaene henger tett sammen og går over i hverandre. Det er derfor slik at det er først når man spiller plata som en helhet at den blir virkelig stor. Melodiene er også utradisjonelt og friere oppbygd, stort sett uten den vanlige vers-refreng-vers-refreng stilen. Genesis hadde i stedet klassiske symfonier som forbilde der temaer bygget seg opp for så å gå over i nye. Med raske taktskifter og Tony Banks flotte keyboard-temaer som til tider var minst like viktige som det som vokalisten sang. Derfor kunne enkelte melodier også bli svært lange som f.eks "Suppers Ready" som med sine 23 minutter fyller en hel LP-plate side.

    På 80-tallet kom Marillion med bla plata Misplaced Childhood der de prøvde å etterligne Genesis fra Peter Gabriel-perioden. På den tiden syntes jeg de var helt konge, nå i ettertid har Marillion falmet betraktelig mens det beste fra Genesis fortsatt står som en påle. 8)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Personlig så elsker jeg de 5 "gode" albummene, men om jeg skulle spille kun en låt så hadde det blitt "The Musical Box" eller "The Knife". Kansje ikke så rart at tributt bandet heter The Mus... :D
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.489
    Antall liker
    917
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    SACD boksen er nå tilgjengelig.Min ble sendt fra amazon.uk i dag. ;D

    MVH
     

    mell22

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    65
    Antall liker
    1
    Ser at noen har sterke meninger om "originalutgaver" her, finnes det egentlig?
    Jeg sitter på dobbelt opp av alle "Gabriel"- albumene og de er alle gitt ut på 70tallet, og trykkene er fra:
    Frankrike/Phonogram
    Holland/Phonogram
    Tyskland/Phonogram
    Tyskland/Druckhaus Maack
    B&C/Holland
    Stemra/Holland?
    Virgin
    Canada, Scarborough fabrikken.


    Svar meg så gjerne på hva som er "originalt"? Er det noen som er bedre enn andre? I så fall hvorfor?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.088
    Antall liker
    8.412
    Torget vurderinger
    1
    Erland skrev:
    Jeg har alltid likt Genesis, og har en noen plater i samlingen. Likevel:

    Spm til dere "hardcore" Genesis fans;

    Sliter litt med å catche "The Lamb Lies Down on Broadway"
    Jeg kjøpte denne på mint condition original vinyl her for noen mnd siden

    Er et par kutt der som jeg liker, men (jeg beklager å skrive det) jeg finner denne en smule oppskrytt ???
    Ja, den er oppskrytt. Den inneholder alt for mye fyllstoff. Det er materiale til èn LP side; ikke et dobbeltalbum. Musikken mangler det intrikate Genesispreget og er tilnærmet mainstream. Genesis pastorale uttrykk, som preger hele deres 70-talls produksjon, er omtrent totalt fraværende.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.088
    Antall liker
    8.412
    Torget vurderinger
    1
    Multikanal skrev:
    Hei
    SACD boksen er nå tilgjengelig.Min ble sendt fra amazon.uk i dag. ;D

    MVH

    Send oss rapport om hvordan den nye remastringen låter!
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Har hatt boksen i helgen, og fått lyttet til Trespass og Nursery Cryme. Trespass var meget stor forbedring.
    Detaljer kommer mye tydeligere frem, luftigheten i lydbildet har blitt betydelig bedre, endelig kan man høre potensialet i masterne fra denne innspillingen. Nursery Cryme har også blitt betydelig bedre, men kanskje har Trespass hatt spesielt godt av denne remasteringen.

    Jeg har også sett reissue intervjuene opp til selling England by the pound, og til og med jeg som har fulgt med gruppa siden midten av syttitallet fant mye ny info her.

    Jeg har også fått sjekket ut Genesis plays Jackson opptakene som er uutgitt fra før, og stammer fra 1970 med Anthony Phillips (original gitarist) og trommis John Mayhew (før Phil Collins). Inneholder referanser til musikk som kommer på The Lamb og Nursery Cryme, men også et helt før uutgitt kutt.

    Typisk tidlig Genesis
    med klare tegn på hva som skulle komme senere.

    Anbefales!
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Har spilt igjennom Foxtrot, og kan bare slå fast at forbedringene er store også her. Detaljeringsnivået er bitt høyere, mer luft i lydbildet. Fundamentet i basspedalene har fått mer tyngde og er også lettere å følge. Visste ikke at det var fløyte på Time Table!! Horizons har mer romfølelse og detaljnivået er som sagt høyere over linja etter min mening. Suppers ready har mistet noe av den teppefølelsen som de tidligere versjonene hadde. Instrumentene lar seg lettere separere ut.

    Mektig opplevelse!
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.742
    Antall liker
    4.698
    Sted
    Nøtterøy
    Hei voff!

    Tror vi har ganske så lik musikksmak. Leser med stor interesse jazzrock anbefalingene dine.
    Men, når det gjelder "Lamb Lies Down" så tror jeg ikke at vi er enige. ;)
    "Lamb Lies Down" synes jeg er det beste albumet Genesis har laget. Dette albumet spiller jeg bare ved spesielle anledninger.
    Jeg synes alle låtene henger sammen på en helt spesiell måte, ulikt alle andre Genesis album. Låtene har hyppigere taktskifter og er litt tyngre å fordøye enn andre Genesis låter, men når de først sitter så blir det bare magiskt. :eek:
    Blir en helt spesiell stemning i stua når jeg spiller denne.

    Uansett sjanger så tror jeg kanskje jeg våger den påstanden at "Lamb Lies Down" er den beste plata i samlingen min.

    Smaken er forskjellig!
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Hei igjen.

    Jeg har nå lyttet igjennom alle platene i Genesis boksen, og konklusjonen er klar: Dette er etter min mening den største lydmessige forbedringen jeg har opplevd med noen Genesis utgivelse!

    Klarere lydbilde, bedre innsikt i musikken, lettere å følge de enkelte musikerne, bedre bassfundament. Hører små detaljer som tidligere har vært fraværende (i hvert fall i mitt anlegg).

    Etter min mening er spesielt Trespass og The Lamb spesielt bra.

    Reissue intervjuene er også meget bra og ga i hvert fall meg endel ny informasjon.

    Hvis Genesis tidlige utgivelser er noe du setter pris på og du skal investere i en utgivelse i år, vil jeg anbefale denne.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.088
    Antall liker
    8.412
    Torget vurderinger
    1
    olemar skrev:
    Jeg har nå lyttet igjennom alle platene i Genesis boksen, og konklusjonen er klar: Dette er etter min mening den største lydmessige forbedringen jeg har opplevd med noen Genesis utgivelse!.

    Takk for feedback! Enkelte hevder at disse er hardt komprimerte. Stemmer dette? Hvordan låter de i forhold til 90-tallsremasteren (Nick Davis første remaster)?. Hørte på Selling England i dag 90-talls remaster og riktignok er den mindre muddy, vokalen mangler de irritrende sibilanter vinylen (min) har, samt at detaljer og rom kommer bedre frem, men det låter veldig flatt; antakelig mye kompresjon.

    Vet forresten noen om LP boksen, som forøvrig er utsatt til januar, også vil inneholdet DVD'er med intervjuer? Er det en booklet med?
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.088
    Antall liker
    8.412
    Torget vurderinger
    1
    mell22 skrev:
    Ser at noen har sterke meninger om "originalutgaver" her, finnes det egentlig?
    Jeg sitter på dobbelt opp av alle "Gabriel"- albumene og de er alle gitt ut på 70tallet, og trykkene er fra:
    Frankrike/Phonogram
    Holland/Phonogram
    Tyskland/Phonogram
    Tyskland/Druckhaus Maack
    B&C/Holland
    Stemra/Holland?
    Virgin
    Canada, Scarborough fabrikken.


    Svar meg så gjerne på hva som er "originalt"? Er det noen som er bedre enn andre? I så fall hvorfor?
    Tjaa...om noen er bedre enn noen andre bør vel du vite som har alle disse ;) :D Hvorfor ikke gi oss din mening. Kunne vært artig å vite om det er noen definitive utgaver av Genesis albumene som er verdt å lete etter.

    Normalt menes de opprinnelige britiske pressingene som original pressinger.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Voff skrev:
    Vet forresten noen om LP boksen, som forøvrig er utsatt til januar, også vil inneholdet DVD'er med intervjuer? Er det en booklet med?
    Har bestillt denne LP boksen og venter i spenning. Fikk høre i dag at det er nettopp pga feil på DVD'en utgivelsen er utsatt...
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Noen flere som har kjøpt Genesis 70-boksen? Har sett waveforms på Hoffman-forum, men hvordan låter denne boksen egentlig?

    Kan også nevne at jeg hele livet har hata prog, men må innrømme at jeg begynner å bli gammal og har nylig handlet den største hat-plata av dem alle; The Dark Side of The Moon.

    Lurer altså på om det finnes noen bedre utgaver av Genesis-platene for en prog-novise?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg fått tatt i cd boksen til en kammerat, ikke hørt på, men den så veldig fin ut!

    Gleder meg til lp boksen! må være moro å se hva som låter best av lp og cd/sacd DVD!
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Wergeland skrev:
    Noen flere som har kjøpt Genesis 70-boksen? Har sett waveforms på Hoffman-forum, men hvordan låter denne boksen egentlig?

    Kan også nevne at jeg hele livet har hata prog, men må innrømme at jeg begynner å bli gammal og har nylig handlet den største hat-plata av dem alle; The Dark Side of The Moon.

    Lurer altså på om det finnes noen bedre utgaver av Genesis-platene for en prog-novise?


    Bedre utgaver?

    Kan du spesifisere litt bedre!

    Det går vel en liten stund, så kommer den siste boksen i enkelt utgaver (som sist)

    Du kan jo begynne med f.eks. Wind And Whutering, før du går på resten, av samlingen ;D
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Andy skrev:
    Hei voff!

    Tror vi har ganske så lik musikksmak. Leser med stor interesse jazzrock anbefalingene dine.
    Men, når det gjelder "Lamb Lies Down" så tror jeg ikke at vi er enige. ;)
    "Lamb Lies Down" synes jeg er det beste albumet Genesis har laget. Dette albumet spiller jeg bare ved spesielle anledninger.
    Jeg synes alle låtene henger sammen på en helt spesiell måte, ulikt alle andre Genesis album. Låtene har hyppigere taktskifter og er litt tyngre å fordøye enn andre Genesis låter, men når de først sitter så blir det bare magiskt. :eek:
    Blir en helt spesiell stemning i stua når jeg spiller denne.

    Uansett sjanger så tror jeg kanskje jeg våger den påstanden at "Lamb Lies Down" er den beste plata i samlingen min.

    Smaken er forskjellig!
    Der er vi enig Andy!
    Fra første utgivelse, "Trespass" og videre fremover til "The Lamb..." ble Genesis bedre og mer proffe for hver utgivelse: de var inne i en svært kreativ periode og lærte mye underveis. Det høres. "Selling England by the Pound" var stort og det skikkelige gjennombruddet for Genesis, men "The lamb" ble høydepunktet og finalen i Gabriel æraen. Som du skriver så er dette albumet litt tyngre enn de andre, men når det først kommer innenfor huden så sitter det. Og det er helt klart, skal man få en skikkelig opplevelse så må det høres fra begynnelse til slutt. Det er da dette konseptalbumet (Genesis' eneste) virkelig vokser og blir stort. Og da blir det egentlig ingen dødpunkter heller, i motsetning til alle foregående album som alle har sine svakere sider.
    Da Peter G forlot gruppa var et av de mest kreative elementene borte, men ånden hans var der fortsatt da de to neste albumene ble lagd. "A trick of the tail" er for meg Genesis' beste plate. Den er enklere, mer proff faktisk og bedre lydmessig med mer bruk av akustiske instrumenter (piano/gitar). Og ikke minst: her fikk de to gjenværende kreative drivkreftene Tony Banks (keyboard/piano) og Steve Hackett (gitar) større alburom. Men jeg føler som sagt at Peters ånd fortsatt er der. I 1977 forlater også Hackett gruppa og gruppa tar en ny retning og nedturen starter.

    Høydepunktet er altså for meg midten av 70-tallet, med to meget gode plater før og det samme etter at Peter forlater gruppa. Før den tid er det en gradvis stigende opptur, etter dette det motsatte. Likevel sitter "Duke" fra 1979 fortsatt som en påle! 8)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.458
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    2
    A trick of the tail va første gamle Genesis æ hørte og æ fikk et positivt sjokk og en a-ha-opplevelse når æ fikk høre "Dance On A Volcano" Fyf.. førr en heftig låt og førr ei bra skive..enig med dæ Finn M
    mvh Filip
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Wergeland skrev:
    Noen flere som har kjøpt Genesis 70-boksen? Har sett waveforms på Hoffman-forum, men hvordan låter denne boksen egentlig?

    Kan også nevne at jeg hele livet har hata prog, men må innrømme at jeg begynner å bli gammal og har nylig handlet den største hat-plata av dem alle; The Dark Side of The Moon.

    Lurer altså på om det finnes noen bedre utgaver av Genesis-platene for en prog-novise?
    Har hørt litt på disse i jula, og det høres ut som om noen har trykket inn loudnessknappen og i tillegg gått bananas med EQ.
    Ikke desto mindre låter det rimelig fett og jeg skjønner godt at mange liker disse.
    Sanneheten er vel at disse ikke bare er resmastret men også delvis remixet. Dynamikkomfanget er omtrent halvert så disse er fine når du må spille lavt om natta eller spiller på 'mikke-mus' høyttalere.
    De er såpass annerledes at en er nødt til å ha originalene også, helst på vinyl selvsagt.
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Tor Nado skrev:
    Wergeland skrev:
    Noen flere som har kjøpt Genesis 70-boksen? Har sett waveforms på Hoffman-forum, men hvordan låter denne boksen egentlig?

    Kan også nevne at jeg hele livet har hata prog, men må innrømme at jeg begynner å bli gammal og har nylig handlet den største hat-plata av dem alle; The Dark Side of The Moon.

    Lurer altså på om det finnes noen bedre utgaver av Genesis-platene for en prog-novise?
    Har hørt litt på disse i jula, og det høres ut som om noen har trykket inn loudnessknappen og i tillegg gått bananas med EQ.
    Ikke desto mindre låter det rimelig fett og jeg skjønner godt at mange liker disse.
    Sanneheten er vel at disse ikke bare er resmastret men også delvis remixet. Dynamikkomfanget er omtrent halvert så disse er fine når du må spille lavt om natta eller spiller på 'mikke-mus' høyttalere.
    De er såpass annerledes at en er nødt til å ha originalene også, helst på vinyl selvsagt.
    Kjøpte boksen i helga og har spilt Trespass og The Lamb Lies Down On Broadway. Liker det jeg hører (kun hodetelefoner så langt - Corda Cantate amp og Beyer Dynamic DT 770 250 ohm), men så har jeg ingen andre utgaver å sammenligne med. Skal holde øynene åpne for originalene på vinyl, men noen stor leteaksjon blir det ikke - jeg er ganske fornøyd med boksen. Innpakning er dog noe kjip - særlig den stygge 80-talls Genesis-fonten.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.013
    Antall liker
    395
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Disse boksene er hybrid SACD/CD, men kun i Europa.
    I USA/Japan blir de utgitt som vanlig CD uten SACD-sjikt. Noen som har en forklaring på dette?
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Som tidligere spurt, er det noen som vet når disse (boksen) kommer ut enkeltvis?
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Har spilt spilt 70-75 boksen på Tannoyene nå. Ingen superlyd nei, men ikke spesielt ille heller. Jeg har ingen andre utgivelser å sammenligne med.

    Denne boksen er min første ordentlig introduksjon til Genesis og egentlig også til progsjangeren. Har noen år bak disken i platebutikk og har i god High Fidelity-stil ledd godt av progfolket. Kanskje særlig fans av Yes og Uriah Heep, men også ustelte karer som har handlet Jethro, Ian Anderson solo-plater og Genesis.

    Men siden jul er altså Genesis-platene de mest spilte i heimen. Leser her at en del ikke er like glad i The Lamb Lies Down on Broadway som resten av Genesis (m/Gabriel) katalogen. Personlig så er det favoritten min nå. Har mer sansen for Lambs postmoderne og mørke fortelling enn de mer pastorale og eventyrinspirerte platene som kom før. Når det er sagt, så liker egentlig alle platene fra Gabriel-perioden godt. Særlig Foxtrot. Men jeg er ennå bare i starten av min utforskning av Genesis.

    Litt om selve boksen. Boksen er litt kjip, og jeg synes de flotte utbrettscoverne kunne vært gjengitt langt bedre. Kun The Lams Lies Down On Broadway har gjengitt originalcoveret på en fin måte – en slags digipack i grov papp. De andre er standard dobbel jewelcase.

    Bonusmaterialet er absolutt interessant. Dyptgående intervjuer av alle bandmedlemmer om hver eneste plate. For gamle fans må dette være gull! Men det kunne vært enda bedre. Kun ett kamera filmer intervjuene og i tillegg er mange av sekvensene ute av fokus! Mellom intervjuene av Hackett, Ganriel, Collins, Banks og Rutherford klippes det kun til utsnitt av albumcoveret til platen det snakkes. Kunne gjerne ha klipt til noen liveopptak o.l inni mellom. Bonusopptakene (konsertopptak og live i tv-studio) er interessante, men skulle gjerne sett at de var ”pyntet” litt på. Skulle ikke forundre meg om kilden til disse opptakene var en fan. Og de har ikke gjort noe med opptakene før de ble gitt ut her.

    Alt i alt en fin boks.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.088
    Antall liker
    8.412
    Torget vurderinger
    1
    SOA skrev:
    Voff skrev:
    Vet forresten noen om LP boksen, som forøvrig er utsatt til januar, også vil inneholdet DVD'er med intervjuer? Er det en booklet med?
    Har bestillt denne LP boksen og venter i spenning. Fikk høre i dag at det er nettopp pga feil på DVD'en utgivelsen er utsatt...

    Er det noen som kan bekrefte at LP boksen også inneholder DVD med intervjuer? Ingen nettsteder nevner at det er DVD'er i LP boksen. Boksen er nå tilgjengelig og jeg er klar til å bestille. :D

    Ellers bruker de Nick Davis mixen (som forventet), men skal være remastered av Tony Cousins & Tim Young og "cut" av Miles Showell & Crispin Murray. Half-Speed mastered via "The Paradigm Process at Metropolis Mastering!" (hva nå enn det måtte være). Uansette r det interessant og kan tyde på at LP'ene bruker en annen, dedikert master enn CD'ene. Kanskje vi kan håpe på mindre kompresjon?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.088
    Antall liker
    8.412
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Er det noen som kan bekrefte at LP boksen også inneholder DVD med intervjuer? Ingen nettsteder nevner at det er DVD'er i LP boksen. Boksen er nå tilgjengelig og jeg er klar til å bestille. :D
    Ok. Nå har jeg fått melding om av LP-boksen er avsendt ;). Skal gi utførlig tilbakemelding om ei drøy uke!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Tok meg 1 sang for å fastslå at 2008 remasterne låter crap. Den er ikke så komprimert som kunne frykte men den er ganske mye komprimert, samt ringer og har en ekkel metallisk kvalitet. Definitive Edition har litt av dette, men i mindre grad + har andre problemer.
    Utgavene på CD fra sånn circus 1984-198x er HELT og TOTALT overlegne.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.000
    Antall liker
    11.946
    Sted
    Hus
    Har Foxtrot, Selling England By The Pound og Trick Of The Tail og The Lamb Lies Down On Broadway på Uk førstepress, og From Genesis To Revelation, Nursery Cryme, Trespass veldig tidlig annenpress(ikke unboxed Decca og Pink Scroll Charisma), og synes at de jevnt over låter godt i forhold til mye annet som kom ut på den tiden. Det var vel EMI som presset disse for Charisma tror jeg. :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Man skrev:
    Tok meg 1 sang for å fastslå at 2008 remasterne låter crap. Den er ikke så komprimert som kunne frykte men den er ganske mye komprimert, samt ringer og har en ekkel metallisk kvalitet. Definitive Edition har litt av dette, men i mindre grad + har andre problemer.
    Utgavene på CD fra sånn circus 1984-198x er HELT og TOTALT overlegne.
    Metallisk? Tror du burde oppgradere anlegget en smule....
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.000
    Antall liker
    11.946
    Sted
    Hus
    Er tragisk at førstegenerasjons cd er totalt overlegent seienere mastere. Har etter hvert funnet ut at det de gjorde den gangen i cd`ns barndom var også de bestlydende :eek:
     

    Mesa/Boogie

    Medlem
    Ble medlem
    11.09.2007
    Innlegg
    34
    Antall liker
    0
    Finn M skrev:
    Andy skrev:
    Hei voff!

    Tror vi har ganske så lik musikksmak. Leser med stor interesse jazzrock anbefalingene dine.
    Men, når det gjelder "Lamb Lies Down" så tror jeg ikke at vi er enige. ;)
    "Lamb Lies Down" synes jeg er det beste albumet Genesis har laget. Dette albumet spiller jeg bare ved spesielle anledninger.
    Jeg synes alle låtene henger sammen på en helt spesiell måte, ulikt alle andre Genesis album. Låtene har hyppigere taktskifter og er litt tyngre å fordøye enn andre Genesis låter, men når de først sitter så blir det bare magiskt. :eek:
    Blir en helt spesiell stemning i stua når jeg spiller denne.

    Uansett sjanger så tror jeg kanskje jeg våger den påstanden at "Lamb Lies Down" er den beste plata i samlingen min.

    Smaken er forskjellig!
    Der er vi enig Andy!
    Fra første utgivelse, "Trespass" og videre fremover til "The Lamb..." ble Genesis bedre og mer proffe for hver utgivelse: de var inne i en svært kreativ periode og lærte mye underveis. Det høres. "Selling England by the Pound" var stort og det skikkelige gjennombruddet for Genesis, men "The lamb" ble høydepunktet og finalen i Gabriel æraen. Som du skriver så er dette albumet litt tyngre enn de andre, men når det først kommer innenfor huden så sitter det. Og det er helt klart, skal man få en skikkelig opplevelse så må det høres fra begynnelse til slutt. Det er da dette konseptalbumet (Genesis' eneste) virkelig vokser og blir stort. Og da blir det egentlig ingen dødpunkter heller, i motsetning til alle foregående album som alle har sine svakere sider.
    Da Peter G forlot gruppa var et av de mest kreative elementene borte, men ånden hans var der fortsatt da de to neste albumene ble lagd. "A trick of the tail" er for meg Genesis' beste plate. Den er enklere, mer proff faktisk og bedre lydmessig med mer bruk av akustiske instrumenter (piano/gitar). Og ikke minst: her fikk de to gjenværende kreative drivkreftene Tony Banks (keyboard/piano) og Steve Hackett (gitar) større alburom. Men jeg føler som sagt at Peters ånd fortsatt er der. I 1977 forlater også Hackett gruppa og gruppa tar en ny retning og nedturen starter.

    Høydepunktet er altså for meg midten av 70-tallet, med to meget gode plater før og det samme etter at Peter forlater gruppa. Før den tid er det en gradvis stigende opptur, etter dette det motsatte. Likevel sitter "Duke" fra 1979 fortsatt som en påle! 8)
    Må si meg veldig enig i disse påstandene! Overraskende nok er de to siste soloplatene til Steve Hackett av høy kvalitet.
    Overraskende med tanke på at det ikke er mange i prog-gamet som klarer å levere sakene etter 35-40 år..Platen "To watch the storms" har også meget god lydkvalitet og setter anlegget på prøve, sjekk ut låten "Brand New" spesielt! Mye tøffe panoreringer og effekter.. Hmm..dette fikk meg til å tenke på en potensiell prog-supergruppe..Jeg lager en ny tråd til dette, join in!!
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Mulig jeg har nevnt dette før men nevner det igjen. Jeg vil sterkt anbefale Rewiring Genesis - A Tribute To The Lamb Lies Down On Broadway med Spock's Beard trommis Nick D’Virgilio. Jeg er selv Genesis fan og Lamb er en av mine favorittplater. Selv om Rewiring er lang fra så bra som orginalen har den kvaliteter og god lyd som dere burde sjekke ut. Den har fått litt blandede omtaler men stort sett er de jeg har lest positive.

    Omtale: http://www.bloggernews.net/118307
     

    Vedlegg

    Mesa/Boogie

    Medlem
    Ble medlem
    11.09.2007
    Innlegg
    34
    Antall liker
    0
    OS skrev:
    Mulig jeg har nevnt dette før men nevner det igjen. Jeg vil sterkt anbefale Rewiring Genesis - A Tribute To The Lamb Lies Down On Broadway med Spock's Beard trommis Nick D’Virgilio. Jeg er selv Genesis fan og Lamb er en av mine favorittplater. Selv om Rewiring er lang fra så bra som orginalen har den kvaliteter og god lyd som dere burde sjekke ut. Den har fått litt blandede omtaler men stort sett er de jeg har lest positive.

    Omtale: http://www.bloggernews.net/118307
    Spock`s Beard er et av mine favorittband (Med Neal Morse bak roret selvsagt..) og Nick var jo også session-trommis i Genesis for ikke så mange årene siden? Har selv hørt denne platen og kan også trygt anbefale den
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Tror jeg må sjekke ut denne her....den har også fått mange positive tilbakmeldinger på Genesis forum. Husker Nick D fra Calling all stations turneen (tror jeg?).

    Synd ikke gamlegutta selv får ut fingeren.......
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.088
    Antall liker
    8.412
    Torget vurderinger
    1
    Nå er LP-Boksen her! :D
    Den dårlige nyheten er at den ikke innholder DVD'er med intervjuer slik som CD boksen. :(
    Det dreier seg om en ny miks. Dette er mer en remix enn remaster. Greit nok spør dere meg; har allerede disse i original mix.

    Har ikke hørt på den ennå. Rapport følger.....
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Voff skrev:
    Nå er LP-Boksen her! :D
    Den dårlige nyheten er at den ikke innholder DVD'er med intervjuer slik som CD boksen. :(
    Det dreier seg om en ny miks. Dette er mer en remix enn remaster. Greit nok spør dere meg; har allerede disse i original mix.

    Har ikke hørt på den ennå. Rapport følger.....
    Nice!

    Venter spent på din lyttesammenligning!

    Hva kosta herligheten?

    Var det med KUN de 5(6) skivene, og ingen bok?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.088
    Antall liker
    8.412
    Torget vurderinger
    1
    Skink_123 skrev:
    Hva kosta herligheten?

    Var det med KUN de 5(6) skivene, og ingen bok?

    Kostet ca. 850kr. Kun platene. Ingen bok eller DVD. Litt kjipt spør du meg. Platene er forøvrig kopi av førsteutgivelsene med original label.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn