Garrard 301/401/501 venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drake-Audio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2006
    Innlegg
    201
    Antall liker
    5
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    1
    Hei. vet ikke om denne passer helt inn her,men fått tak i en Garrard SRP 22. noen som vet noe om disse?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hva må jeg regne med å gi for en pen Garrard 301 uten plint? Bydde på to i går og ønsker bare å orientere meg om prisnivået før jeg byr videre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Disse er det vanskelig å kuppe, siden det er så mange som følger auksjoner og mange av dem vet hva det går i. Originalstand verdsettes, men vanskelig å finne en uten skader, eller merke etter holder til støvbørste. Greasebearing foretrekkes fremfor oilbearing, men uten at man egentlig kan påvise store forskjeller i avspillingskaraktér. (Vepsebol!)

    Jeg ga GBP 1600 for en som var totalt rehabilitert i 2012. Uten tonearm.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Har sett flere den siste tiden mellom 7´og 10´NOK. Hifishark.com er et supert sted for slike søk på hva som til enhver tid tilbys.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Bøy på et flott eksemplar som gikk for £ 4100 i originalsatand (NOS). Men er usikker på hvor mye det betyr for meg. Går å få fine rehabiliterte saker for £1750.

    Får litt lyst på en 301, må innrømme det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Wov - £ 2.250.00 - nesten 30.000 for en naken 301 - det er salte penger. Det gikk en 401 NOS med absolutt alle dok. og deler i fjor for £ 1.400, låter egentlig bedre, men for noen ikke så steinaldercool som 301.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Wov - £ 2.250.00 - nesten 30.000 for en naken 301 - det er salte penger. Det gikk en 401 NOS med absolutt alle dok. og deler i fjor for £ 1.400, låter egentlig bedre, men for noen ikke så steinaldercool som 301.
    Her skulle man investert tungt for noen år siden. Ville slått aksjemarkedet. :)

    Disse er blitt veldig populære, men denne var spesiell, med originallakk i perfekt stand og med original betjening. De fleste rehabiliterte er blitt sandblåst og omlakkert, og har fått nye indikatorskilt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Hva er forskjellen på oljefylt og grisebæring?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Greasebearing kom først. Du fyller smøring i en kopp, og sørger for at denne er fylt. Mange foretrekker disse, mest fordi det var første løsning og regnes som mest autentisk. Garrard byttet til olje fordi smørefettløsningen førte til spillere der fettet tørket ut, mens det var mindre sjanser for det med rett olje.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Bare sjekker at du har gjort leksene dine, Harding :cool:
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Bøy på et flott eksemplar som gikk for £ 4100 i originalsatand (NOS). Men er usikker på hvor mye det betyr for meg. Går å få fine rehabiliterte saker for £1750.

    Får litt lyst på en 301, må innrømme det.
    Trolig ikke best lyd for pengene lenger med slike priser nei. Er man samler blir det sikkert med tt som med gamle biler. Original er verd mer enn restorert og omlakkert. Men jeg ble litt nyskjerrig på hvilket prisleie disse Garrard spillerne befant seg i da internettet oppdaget dem?

    Forresten er 401som jeg har avbildet noen sider tilbake for salg.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hvilke platematter bruker dere? Ser at Garrard/Loricraft opererer med kork, originalen er vel en form for gummi og Oswalds Mill har en i grafitt.

    Noen med erfaring?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Enda ikke for sent med julegave..






     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    184
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer å by på en original 301 fra usa. Hvordan er det med strømforsyning til disse? Kan man benytte en standard dc strømvorte eller må man ha noko anna? Bare ser at det selges lineære psu men de er ikke akkuratt billig.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Du får strømforsyning fra Hanse for €1500. Hvordan den står seg mot Loricraft tørr jeg ikke si.

    Vurderer en slik selv. Strømforsyning skjønner jeg er vesentlig for å få dreis på disse spillerne,
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.700
    Torget vurderinger
    14
    Du trenger ikke noe nytt powersupply hvis du tenker å bruke den som den er . Det er en koblingsboks under der du switcher om fra 110v til 220v.
    Du trenger imidlertid en ny "drive pulley" (50Hz) for at hastigheten skal bli riktig.
    GunnarS
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    184
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    Du får strømforsyning fra Hanse for €1500. Hvordan den står seg mot Loricraft tørr jeg ikke si.

    Vurderer en slik selv. Strømforsyning skjønner jeg er vesentlig for å få dreis på disse spillerne,
    Takk for svar. Ser også at classic hifi selger garrard psu for £899, men tenkte at det man kunne gå for et billig nødløsning i mellomtiden, men har ikke lyst til å ødelegge motoren heller.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Du trenger ikke noe nytt powersupply hvis du tenker å bruke den som den er . Det er en koblingsboks under der du switcher om fra 110v til 220v.
    Du trenger imidlertid en ny "drive pulley" (50Hz) for at hastigheten skal bli riktig.
    GunnarS
    Får man ikke hastighetsvariasjon ved spenningsvariasjon uten power supply? Ser på bias på Joulene mine og den går opp og ned i løpet av dagen så spenningsvariasjon har jeg.

    Har også lest at mange mener man får bedre lyd om man justerer hastigheten ved å justere spenningen i power supply og ikke på spilleren.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.700
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har dessverre ingen erfaring med dette. De som har eksterne strømforsyninger melder om lydforbedringer, og det er sikkert riktig.
    Likevel er vel 301 / 401 spillere som har fått legendestatus for sin lydkvalitet i original utførelse.
    GunnarS
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Nye drive pulley kan bestilles med liten eller stor diameter (relativt sett) i forhold til om man har lav eller høy spenning der man bor. Men som Fosse er innom, er det jo best om man har fast spenning fra en PSU, og har kalibrert etter denne.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    573
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Nye drive pulley kan bestilles med liten eller stor diameter (relativt sett) i forhold til om man har lav eller høy spenning der man bor. Men som Fosse er innom, er det jo best om man har fast spenning fra en PSU, og har kalibrert etter denne.
    Folkens, hastigheten avgjøres av nett FREKVENS (50/60Hz) ,ikke av spenningen (230V/110V f.eks.).
    Man må derfor ha en pully som er tilpasset den aktuelle nettfrekvensen for å få riktig hastighet.

    Mvh.
    Rolf
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    184
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    Du får strømforsyning fra Hanse for €1500. Hvordan den står seg mot Loricraft tørr jeg ikke si.

    Vurderer en slik selv. Strømforsyning skjønner jeg er vesentlig for å få dreis på disse spillerne,
    Takk for svar og input rundt tema. Hva er riktig frekvens i Norge?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Du trenger ikke noe nytt powersupply hvis du tenker å bruke den som den er . Det er en koblingsboks under der du switcher om fra 110v til 220v.
    Du trenger imidlertid en ny "drive pulley" (50Hz) for at hastigheten skal bli riktig.
    GunnarS
    Får man ikke hastighetsvariasjon ved spenningsvariasjon uten power supply? Ser på bias på Joulene mine og den går opp og ned i løpet av dagen så spenningsvariasjon har jeg.

    Har også lest at mange mener man får bedre lyd om man justerer hastigheten ved å justere spenningen i power supply og ikke på spilleren.
    Det er vel nettfrekvensen som styrer hastigheten på motoren og ikke spenningen? Eller er det begge deler??

    Spilleren selv regulerer hastigheten med "eddy current" som drar ned hastigheten.

    Noen som har en bedre forklaring på dette? Og hvordan de eksterne strømforsyningene virker. Slik jeg forstår det er det bedre å kutte ut "eddy current" bremsen, dvs. la hastighetsregulatoren stå på max. og så styre hastigheten ved hjelp av ekstern PSU/hastighetsregulator.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Nye drive pulley kan bestilles med liten eller stor diameter (relativt sett) i forhold til om man har lav eller høy spenning der man bor. Men som Fosse er innom, er det jo best om man har fast spenning fra en PSU, og har kalibrert etter denne.
    Folkens, hastigheten avgjøres av nett FREKVENS (50/60Hz) ,ikke av spenningen (230V/110V f.eks.).
    Man må derfor ha en pully som er tilpasset den aktuelle nettfrekvensen for å få riktig hastighet.

    Mvh.
    Rolf
    Ja og nei. Dersom nettspenningen er lavere enn normalt, eller høyere enn normalt, kan man bli nødt til å ta hensyn til dette ved dimensjonering av pulley.

    Se f.eks. denne annonsen, fra en som faktisk lager dem. Jeg ble klar over problemet da jeg flyttet inn der jeg bor nå, siden nettspenningen her var meget høy. Holdt på å bestille annen dimensjon på pulley, men fikk istedet leverandør til å justere spenningsnivået fra transformator til meg.

    British Made Garrard 301 50Hz Pulley | eBay

    We also keep a larger pulley for high voltage areas if your 301 runs too slow please specify or contact me for more details.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.700
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med en klassiker. Bare drivverk, eller komplett spiller?
    Bilder ?
    GunnarS
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    184
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med en klassiker. Bare drivverk, eller komplett spiller?
    Bilder ?
    GunnarS
    Takk! Bare drivverk, så nå må jeg skaffe meg alt det andre også som plinth, arm, pickup og muligens drive pulley som nevnt over. Noen forslag på kombinasjoner som kan funke uten å blakke seg helt?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Bare å Google i vei - i England er det mange som leverer det du trenger, og som regel gunstige priser også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Helt klart. Det er så mange varianter av både kjøpeplinth og DIY utgaver at det er nesten ikke mulig å ikke finne noe en liker. Det må være en av de tre-fire mest populære spillerne mht. aftermarket utstyr og kabinetter.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer med en klassiker. Bare drivverk, eller komplett spiller?
    Bilder ?
    GunnarS
    Takk! Bare drivverk, så nå må jeg skaffe meg alt det andre også som plinth, arm, pickup og muligens drive pulley som nevnt over. Noen forslag på kombinasjoner som kan funke uten å blakke seg helt?
    Gratulerer med en klassiker av en platespiller.Arm og pickup finner du nok på Torget som kan passe din spiller.:)
    SME er god og forholdsvis rimelig arm.Plinth hadde jeg ville laget selv.
    Mvh Kenneth
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med en 401.

    Vi har det jo med å overdrive i våre dager. Da 301 og 401 ble sendt ut til kunder, kom de med en papirmal for å skjære et monteringsbrett ut av finér, osv. ;)
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer med en 401.

    Vi har det jo med å overdrive i våre dager. Da 301 og 401 ble sendt ut til kunder, kom de med en papirmal for å skjære et monteringsbrett ut av finér, osv. ;)
    Ja det er jo ikke vanskeligere enn det.Og gleden med å lage noe enkelt som fungerer er som oftest større en å handle nytt.
    Mvh Kenneth
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med 401!

    Blir spennende å se hva du ender opp med av plint og arm.
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    184
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    Takk takk. Kjøpte den fra England. Lastet ned manualen fra vinylengine og ser at hz påvirker stroben og at pæra kanskje må byttes for å få den til å funke riktig, eller kanskje selve plata.. ja ja, får se på det senere. Liker vintage looken på SME armene, men usikker på om 9 eller 12 inch som er best.. Forstår at 12 inch krever stor plinth.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hardingfele, har du separat power på din 301?
    Eller er det andre her med erfaring? Tar noen uker før jeg får plint og kan like godt skaffe det som trengs i ventetiden.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Nei - jeg tar strøm fra veggen. Den er stabil på 230V. Og jeg bruker en laser rpm-måler for å sjekke hastighet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn