Bil, båt og motorsykkel Garasjejekk …

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.678
Antall liker
85.198
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Jeg skiftet til sommerhjul i ettermiddag og kan ikke lovprise felgspydet nok. For se av oss som har hjulbolter og ikke hjulmuttere, så er dette en velsignelse ved hjulbytte. Dette er altså en boltpinne som skrus inn i der hjulbolten skal væer. Det blir mye lettere å træ på felgen og få satt inn de andre boltene. Bla Thansen har slike for en billig penge og jeg kan anbefale en slik på det varmeste. Sparte meg for mye kål og tid. Finnes til de fleste gjengestørrelser

IMG_7165.jpeg
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.874
Antall liker
5.530
Sted
Holmestrand
Jeg skiftet til sommerhjul i ettermiddag og kan ikke lovprise felgspydet nok. For se av oss som har hjulbolter og ikke hjulmuttere, så er dette en velsignelse ved hjulbytte. Dette er altså en boltpinne som skrus inn i der hjulbolten skal væer. Det blir mye lettere å træ på felgen og få satt inn de andre boltene. Bla Thansen har slike for en billig penge og jeg kan anbefale en slik på det varmeste. Sparte meg for mye kål og tid. Finnes til de fleste gjengestørrelser

Vis vedlegget 1014861
Me like ...
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.874
Antall liker
5.530
Sted
Holmestrand
Jeg skiftet til sommerhjul i ettermiddag og kan ikke lovprise felgspydet nok. For se av oss som har hjulbolter og ikke hjulmuttere, så er dette en velsignelse ved hjulbytte. Dette er altså en boltpinne som skrus inn i der hjulbolten skal væer. Det blir mye lettere å træ på felgen og få satt inn de andre boltene. Bla Thansen har slike for en billig penge og jeg kan anbefale en slik på det varmeste. Sparte meg for mye kål og tid. Finnes til de fleste gjengestørrelser

Vis vedlegget 1014861
En Mercedes (170S, 1952) min far hadde, var levert med en U-formet bøyle som man tredde gjennom 2 boltehull i felgen for så å benytte dette som styring.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.874
Antall liker
5.530
Sted
Holmestrand
Hvorfor gjør ikke alle slik som Volvo, hjulmuttere i stede for bolter?
Enig, bolter er noe knot.
Spesielt med dagens hjul med "lettmetallfelger", de veier jo gjerne rundt et tonn.
Alle fordeler med det lette metallet er behørig kansellert med hysterisk høyde/bredde på dekk og felg.

Men litt i stuss her...
Har Volvo muttere?
Mener våre 2 (V40 og V60, begge 2015) har bolter?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
9.495
Enig, bolter er noe knot.
Spesielt med dagens hjul med "lettmetallfelger", de veier jo gjerne rundt et tonn.
Alle fordeler med det lette metallet er behørig kansellert med hysterisk høyde/bredde på dekk og felg.

Men litt i stuss her...
Har Volvo muttere?
Mener våre 2 (V40 og V60, begge 2015) har bolter?
Min 2009 C30 og guttungens 2012 V50 har bolter. Mener du at Volvo har fallert og bruker muttere?
Apropos lette hjul, jeg nesten gleder meg til hver gang jeg skal butte hjul på den andre guttungens Suzuki Swift. Smale og lette14" (eller er det 15" ?) og 4 bolter.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.346
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Hvorfor gjør ikke alle slik som Volvo, hjulmuttere i stede for bolter?
Det hadde SAAB også, frem til utpå 80-tallet, da fant de ut at muttere både var tungvint og dårligere og ikke minst gammeldags. Jeg foretrekker bolter foran muttere. Rustne pinbolter som stikker ut er verre å balansere et hjul imot synes jeg. Pinbolter generelt er noe herk.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.477
Antall liker
4.291
Torget vurderinger
10
Bolter blir billigere, kun derfor det brukes!
Pinner er bedre, sliter heller ikke på gjengene i navet.
Gjengene/materialet i navet har ikke samme høye kvalitet som en pinnebolt.

Mvh.
SAL
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.346
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Bolter blir billigere, kun derfor det brukes!
Pinner er bedre, sliter heller ikke på gjengene i navet.
Gjengene/materialet i navet har ikke samme høye kvalitet som en pinnebolt.

Mvh.
SAL
Helt til pinnebolten knekker, helst inntil navet så man ikke får den ut og man ender med å bytte navet uansett.
 
  • Haha
Reaksjoner: SAL

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
9.495
Helt til pinnebolten knekker, helst inntil navet så man ikke får den ut og man ender med å bytte navet uansett.
Ikke noe problem om den ryker, bare å dunke den ut og sette inn en ny. Hva gjør du dersom en bolt skjærer seg på gjengene og ryker?
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.346
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Ikke noe problem om den ryker, bare å dunke den ut og sette inn en ny. Hva gjør du dersom en bolt skjærer seg på gjengene og ryker?
Har vært borti at pinnebolt har knekt, det var ikke bare å dunke den ut..
Aldri vært borti at bolt har skjært gjenger der.
Resultatet er uansett det samme, man må bare bytte ut litt større del.
Har hatt både helt nye biler og nesten 50 år gamle biler.
 
  • Wow
Reaksjoner: SAL

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.346
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Beklager, men du vet dessverre ikke hva du prater om.
Vis vedlegget 1015167

Mvh.
SAL
På pinnebolter så er det jo gjerne rust som gjør at de sitter. Av og til er det like greit å bare bytte hele greia, da andre ting gir etter før rusten i alt for mange tilfeller. WD40 fikser ikke alt. Men ingen problem lengre det der uansett etter jeg startet med sen 80 tall og nyere, og som nevnt aldri hatt problem med bolter på de bilene jeg har hatt.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
9.495
Problemet med de "moderne" boltene er at det er et %&/ å få plassert hjulet riktig.
Sesongens tørn er over, men jeg kommer til å oppsøke Thansen for å kjøpe et slikt spyd som TT viste til.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.678
Antall liker
85.198
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Thansen hadde M14, er ikke det ganske stort?
Kommer jo helt an på hvilken bil du skal bruke det til. 😉
Felgspydet skal ha samme dimensjon som dine hjulbolter. VW,Audi, SEAT og Škoda skal ha M14.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.678
Antall liker
85.198
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
En annen ting som kan være greit å merke seg, i hvertfall om man innehar et av bilmerkene i posten over, er at hjulboltene har forskjellig utforming om det er originale lettmetallfelger eller ikke. Har man originalfelger, så har hjulboltene kuleform innerst, mens ettermarkedsfelgene (not OEM) konisk form innerst. Jeg har original på vinter og ettermarkedsfelger på sommer og må derfor ha to forskjellige sett med bolter
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ptb
Topp Bunn