Juss og økonomi Garanti ....

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.817
Antall liker
5.466
Sted
Holmestrand
Var på pinnkjøttlag i går kveld, og våknet opp med vertens PC stående i gangen ....
Den har sluttet å fungere, så da fikk jeg det ærefulle oppdraget med å fikse det.

Det er en relativt ny HP desktopmaskin, så jeg tenkte at å sjekke garanti er en god start:
1639909126312.png
HP mener med andre ord at 1 år det som dekkes av garanti.
Kjekt å vite.
DA TV-en min la på røret fortalte Power/Expert meg at det var 2 års garanti, så dessverre.
Sonys hjemmeside der i mot opplyste om at garantien var 5 år.
Etter ny kontakt med Power, så var de også enige i det, selvfølgelig - men de hadde sikkert likt bedre at jeg ikke maste, og hadde kjøpt ny TV:
Moralen er at man må være våken!
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Jeg var ute for noe lignende når det gjalt en harddisk (LaCie). Den sluttet å virke innenfor normal garantitid (2 år). Produsenten var enig i at garantitiden var på 2 år, men det var fra produksjonsdato og ikke fra kjøpsdato! Så jeg kom ingen vei.

Så LaCie kunne bare produsere harddisker og la de ligge på lager i 2 år før de solgte dem. Dermed hadde kjøperen ingen garanti!

Det er vel unødvendig å nevne at jeg ikke har kjøpt noe LaCie utstyr etter dette.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.817
Antall liker
5.466
Sted
Holmestrand
Jeg var ute for noe lignende når det gjalt en harddisk (LaCie). Den sluttet å virke innenfor normal garantitid (2 år). Produsenten var enig i at garantitiden var på 2 år, men det var fra produksjonsdato og ikke fra kjøpsdato! Så jeg kom ingen vei.

Så LaCie kunne bare produsere harddisker og la de ligge på lager i 2 år før de solgte dem. Dermed hadde kjøperen ingen garanti!

Det er vel unødvendig å nevne at jeg ikke har kjøpt noe LaCie utstyr etter dette.
Det må vel kunne kalles kreativ håndtering av forpliktelser?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Altså, man kan ha f.eks. 2 års garanti, og sikkert bare ett også, men man har ofte 5 års reklamasjonsrett. Det vil si at hvis det er et produkt som man rimeligvis kan forvente skal vare inntil fem år, så kan man reklamere på det innen fem år. Viktig å spesifisere dette når man kontakter salgsstedet, at det er snakk om en reklamasjon.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Altså, man kan ha f.eks. 2 års garanti, og sikkert bare ett også, men man har ofte 5 års reklamasjonsrett. Det vil si at hvis det er et produkt som man rimeligvis kan forvente skal vare inntil fem år, så kan man reklamere på det innen fem år. Viktig å spesifisere dette når man kontakter salgsstedet, at det er snakk om en reklamasjon.

Ofte? Alltid tror jeg i følge kjøpsloven.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Var på pinnkjøttlag i går kveld, og våknet opp med vertens PC stående i gangen ....
Den har sluttet å fungere, så da fikk jeg det ærefulle oppdraget med å fikse det.

Det er en relativt ny HP desktopmaskin, så jeg tenkte at å sjekke garanti er en god start:
Vis vedlegget 773725
HP mener med andre ord at 1 år det som dekkes av garanti.
Kjekt å vite.
DA TV-en min la på røret fortalte Power/Expert meg at det var 2 års garanti, så dessverre.
Sonys hjemmeside der i mot opplyste om at garantien var 5 år.
Etter ny kontakt med Power, så var de også enige i det, selvfølgelig - men de hadde sikkert likt bedre at jeg ikke maste, og hadde kjøpt ny TV:
Moralen er at man må være våken!

Det er reklamasjonrett på det produktet dersom det er fra 2019. 5 års reklamasjonsrett i følge kjøpsloven. 1 års garantien er hva fabrikken gir. Den norske importøren må sørge for resten.....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ofte? Alltid tror jeg i følge kjøpsloven.
Såvidt jeg har skjønt, bare hvis produktet er ment å ha en levetid på minst fem år i utgangspunktet.

Edit: eller kan forventes å skulle vare i minst fem år.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg har skjønt, bare hvis produktet er ment å ha en levetid på minst fem år i utgangspunktet.

Jada. Det gjelder ikke typiske slitedeler slik f.eks bremseklosser og skiver på en bil. En PC har neppe noen slitedeler.....
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.117
Antall liker
9.429
HP er ikke en ener når det gjelder garanti og kundebehandling. Etter en sak i fjor med en PC kommer aldri HP mer inn i mitt hus.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.638
Antall liker
15.724
Torget vurderinger
2
Kjøper man på firma har man dårlig garantiordning, sammenlignet med forbrukerkjøp
Men loven er tydelig og produsent/forhandler kan ikke sette kortere garantifrist.

For varer det er rimelig å forvente skal ha lang holdbarhetstid er fristen fem år. Noe jeg brukte til Elkjøps irritasjon da en Wilfa kaffekvern tok kvelden etter fire år og ti måneder.

 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.817
Antall liker
5.466
Sted
Holmestrand
Nå viste det seg at det er eierens renhold som er problemet. Maskina er full av støv .... :rolleyes:
:LOL:
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
HP er ikke en ener når det gjelder garanti og kundebehandling. Etter en sak i fjor med en PC kommer aldri HP mer inn i mitt hus.
Har du kjøpt direkte fra HP? Det er normalt forhandleren (f.eks Elkjøp) som er ansvarlig ovenfor deg uansett hvordan de blir behandler av HP. Det er 5 års reklamasjonsrett. Har du kjøpt varen hos f.eks Elkjøp, er det de som må reparere den eller erstatte den. Om de ikke får dette dekket av imporør er ikke det ditt problem...
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Sett bort i fra støvet så gjelder den norske kjøpsloven hvis produktet er kjøpt i Norge av en privatperson. Det vil si 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. Om denne er kjøpt av en privatperson i butikk hos f.eks. Power eller Elkjøp eller om den er kjøpt direkte fra HP i HP`s norske nettbutikk har ingen betydning. Kjøpsloven gjelder uansett. Er den derimot kjøpt av et firma eller av en privat næringsdrivende så må man greie seg med 1 års garanti hvis ikke annet er avtalt med leverandør.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.117
Antall liker
9.429
Har du kjøpt direkte fra HP? Det er normalt forhandleren (f.eks Elkjøp) som er ansvarlig ovenfor deg uansett hvordan de blir behandler av HP. Det er 5 års reklamasjonsrett. Har du kjøpt varen hos f.eks Elkjøp, er det de som må reparere den eller erstatte den. Om de ikke får dette dekket av imporør er ikke det ditt problem...
Rammen rundt skjermen og hengslet sprakk. HPs konklusjon var at jeg hadde mistet PCen i bakken...
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
I utgangspunktet er det nok absolutt 5 års reklamasjonsrett på en Desktop-PC.
Problemet er hvis du plasserer den i et støvfylt rom, på et teppe, så er det nok ditt eget ansvar at omgivelsene er uegnet for problemfri drift i 5 år.

Angående harddisk, jeg hadde en Seagate som var over 4 år, fikk ny på reklamasjonsrett ved at jeg dokumenterte at disken hadde feil ved utskrift fra SMART-data, fra et program.

5 års reklamasjonsrett gjelder ikke på alle elektroniske produkter, som mange tror, men de som er ment for å vare i mer enn 5 år.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.638
Antall liker
15.724
Torget vurderinger
2
Har hatt en usedvanlig god erfaring med Apple.

Kjøpte en MacBook Pro 13" i 2016 som hadde en del utfordringer. Tastatur som ikke responderte som det skulle (noe som var en produksjonsfeil som rammet flere maskiner) og problemer med touch-panel styreflaten (også en gjenganger).
De byttet skjerm, tastatur, styreflate, chassis og innmat i 2019. Nytt problem oppstod. Nye bytter.

Da jeg dukket opp for tredje gang, med samme problem, fikk jeg beskjed om at jeg har rett til ny maskin og den skriver jeg på nå. En 2021 MacBook Pro, med M1 chip, bedre skjerm, bedre tastatur, osv.
De har en regel om at dersom samme feil ikke er rettet etter to forsøk og man skal i gang med en tredje runde, har kunden rett på en erstatningsmaskin.
Stor forbauselse hos den som utleverte på Eplehusets Servicecenter, da byttet var klarert av Apple: "Får du ny maskin, det må jeg si!"

Særs nøgd.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Jeg har tilsvarende god erfaring med Apple. En Mac Pro som fikk problem med hovedkortet. Den var inne til reparasjon en gang tidligere for samme feil. Da feilen oppstod igjen fikk jeg en ny maskin. Maskinen var da 7 år gammel.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Har du kjøpt direkte fra HP? Det er normalt forhandleren (f.eks Elkjøp) som er ansvarlig ovenfor deg uansett hvordan de blir behandler av HP. Det er 5 års reklamasjonsrett. Har du kjøpt varen hos f.eks Elkjøp, er det de som må reparere den eller erstatte den. Om de ikke får dette dekket av imporør er ikke det ditt problem...
Har møtt følgende hos flere forhandlere: "Importøren/grosisten" aksepterer ikke dette som reklamasjon så våre hender er bundet. Dessverre!"
De synes selvsagt at det er veldig trist og enkelte kommer med "kjempetilbud" ( -5 / 10% avslag ) på en ny dings. Og så blir de dritsure når jeg hevder og står fast på at min reklamasjon er rettet mot butikken ( selger ) og at jeg egentlig gir fan i hva importør/grossist mener i sakens anledning. For det er imho butikkens problem og ikke mitt! Noen ganger må man kontakte forbrukerkontoret, men de gir seg til slutt, om enn noe motstridig.
 
Topp Bunn