Gammel NOOB monterer pickup for første gang...

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jaja, en gang måtte bli den første. Mulig jeg har montert noe ræl som tenåring men det har jeg i alle fall glemt.

Jeg ødela helt unødvendig en AT09ml/II som hadde masse levetid igjen. Riktignok er det 10 år siden jeg kjøpte den billig på tilbud fra USA dengang kursen var 5 kroner/$. Før det brukte jeg en uslitelig Empire Benz 1000 som nå er hauggammel og har kanskje rundet 5000 timer. Den og en AT0c10 og Denon 304 har vært de pickupene jeg har brukt på min Thorens 321 mkII med Rega 300 arm. Alt montert av fagfolk.

Har en AT33 mono på en annen spiller som jeg også liker godt og tenkte at en AT33 i en eller annen variant kunne være noe. Men nå tok jeg mot til meg og monterte den gamle Benzen sånn midlertidig.

Siden VTA skulle være grei og den fungerte fint før skrudde jeg den på. Syntes det var litt skummelt da pickupen er strippet for hus og er helt naken. Jeg skrev ut en Loefgren mal og slumpet det til sånn noenlunde. Brukte på slump stifttrykk på rundt 1,7 gram (avlest på en Rega arm) og stilte antiskating på en blank plateside. Monterte skruene ovenfra og ned siden pickupen var gjenget men mener å huske at de var nedenfra og opp sist. Kanskje pga VTA og mellomskive? De skivene er uansett utrolig tynne og gjør ikke store forskjellen. Jeg fant en gammel plate jeg ikke var redd for og kanskje aldri har spilt skikkelig fra et eller annet loppemarked. Ekseption 00.04 med Royal Philharmonic. Kanskje første sporet en gang har trigget mine fordommer: Ave Maria med litt kjedelig 70-talls progrock versjon av klassisk musikk. Ikke noe som tåler tidens tann spør du meg. Men resten var faktisk ganske bra og den fortjener en runde i platerenseren og nytt innencover.

Men så over til poenget med denne lange praten: det låter forbausende bra! Har ikke satt på noen plater ennå jeg har et forhold til og litt stivt gummioppheng forventet jeg på en 25+ år gammel pickup som ikke har blitt spilt på noen år, så mer oppløsning vil uansett komme .

Har jeg dritflaks eller er det ikke slik en heksekunst å montere en pickup som jeg trodde?

Jeg tror ikke jeg har en testplate men får lete litt i samlingen om det kanskje er en der et eller annet sted. Tidligere når jeg har brukt slike har de aldri funnet noe gale med oppsettet og sporing har alltid vært utmerket.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Fant ingen testplate.

Satte i stedet for på en av de siste jeg spilte før jeg ødela pickupen. Skruk med Stille natt. Litt krevende siblianter på sopranene og overstemmen. Litt usikker på om det er like bra som før, men synes om mulig at andrebassen er mer ledig og løsrevet enn før... Sammenlignet med Spotify premium med USB i en Abrahamsen V6 dac så er det klart bedre. Mer avslappet og avrundet men på en naturlig måte. Friere bassfundament og bredere og mer naturlig lydbilde. Rett og slett noe man kan lytte lenge til.

Flaks for den gamle NOOBen! Da kan jeg leve med denne midlertidige løsningen til det dukker opp en godt tilbud på en god pickup. Kanskje retippe gamle-pickupen til en Van den Hul MC10 som jo også er et alternativ.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kjører selv en retippet Audio Note Io ii. Den er vel minst 35 år gammel, og låter helt flott. :)

mvh
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Wow. Det slår min med kanskje 10 år! Trodde gummi og alt annet ville blitt ødelagt av elde. Byttes alt oppheng med retipping?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Wow. Det slår min med kanskje 10 år! Trodde gummi og alt annet ville blitt ødelagt av elde. Byttes alt oppheng med retipping?
Det spørs litt hvem som utfører arbeidet. Noen bytter alt, noen kapper cantilever og skjøter på ny+ ny stift, og noen bytter bare stift. Hva som er blitt gjort med min, vet jeg faktisk ikke.

mvh
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Arve: har du noen preferanse på hvilket kompromiss man velger (Baerwald, Loefgren etc)? Er det armavhengig eller smak og behag, ønske om at første spor skal låte best etc?

Visuelt så det ut som om det var Loefgren fra før så jeg valgte det. Men skal absolutt ikke påstå at jeg gjorde et fagarbeid og det var på en utskrevet papirlapp jeg slumpet det til.

Leste pickuptesten din og lurte litt på om jeg skulle kjøpe en billig AT95 og så leke med en bedre sliping men nå er det ferdig arbeid og den gamle arbeidshesten er påny satt i aksjon.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Kjører selv en retippet Audio Note Io ii. Den er vel minst 35 år gammel, og låter helt flott. :)

mvh
Ein av dei flottaste pickupar eg har prøvd.
Har du Bergenstur og tid, send meg en PM. Da kan du få høre en Koetsu Coralstone. Den slår AN Io ii ned i støvlene.

mvh
Fascinerende med slike ekstremt dyre ting. Jeg syntes det var skummelt å montere en gammel utbrukt pickup, kan ikke forestille meg hvordan det er med en pickup i bruktbil-klassen! Den minste mismatch med resten av utstyret vil jo stjele potensialet skulle jeg tro, eller er det slik at et godt produkt låter godt uansett?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kjører selv en retippet Audio Note Io ii. Den er vel minst 35 år gammel, og låter helt flott. :)

mvh
Ein av dei flottaste pickupar eg har prøvd.
Har du Bergenstur og tid, send meg en PM. Da kan du få høre en Koetsu Coralstone. Den slår AN Io ii ned i støvlene.

mvh
Fascinerende med slike ekstremt dyre ting. Jeg syntes det var skummelt å montere en gammel utbrukt pickup, kan ikke forestille meg hvordan det er med en pickup i bruktbil-klassen! Den minste mismatch med resten av utstyret vil jo stjele potensialet skulle jeg tro, eller er det slik at et godt produkt låter godt uansett?
Dette blir jo fullstendig OT ift. tråden, men svaret er at den låter godt uansett. Men den reagerer på arm/headshellbytte og loading.

mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Arve: har du noen preferanse på hvilket kompromiss man velger (Baerwald, Loefgren etc)? Er det armavhengig eller smak og behag, ønske om at første spor skal låte best etc?

Visuelt så det ut som om det var Loefgren fra før så jeg valgte det. Men skal absolutt ikke påstå at jeg gjorde et fagarbeid og det var på en utskrevet papirlapp jeg slumpet det til.

Leste pickuptesten din og lurte litt på om jeg skulle kjøpe en billig AT95 og så leke med en bedre sliping men nå er det ferdig arbeid og den gamle arbeidshesten er påny satt i aksjon.
Det fyrste sporet på plata har størst potensiale, men om du optimaliserer etter dette, vert siste sporet nedprioritert. Og dei ulike nåleslipingane må nødvendigvis ha ulik grad av toleranse....Dette tek eg definitivt ingen sjanse om å tilrå....bortsett frå at tangentialarmar eliminerar heile problemstillinga.

Sjølv har eg 12" arm, slik at problemet vert redusert ein del. Eg tykkjer resultatet er godt, men kan sjølvsagt ikkje seie kva del av oppgradringa som har gjeve utteljinga. Anten dei 12 tommane, eller armkvaliteten elles.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Nå har jeg spilt på dette en stund. Den åpnet seg mer som forventet men en gammel slitt pickup er den likefullt. Siste sporene på platen kunne fort bli problematisk og siden sist har jeg også fått en ny variabel med nye høyttalere. Elektrostater som har hatt en tendens til å forsterke forvrengningseffekter, spesielt merkbart på piano. Stratorene skal i dusjen i morgen, ellers har kontaktrens og kabelhygiene hatt positiv innvirkning.

Men jeg kjøpte en rimelig MM pickup og monterte den i ettermiddag. Så nå har jeg fordoblet min erfaring :) Det var en Ortofon red 2m til 800kr fra Platekompaniet, montert med Baerwald mal. Første MM pickup på Thorensen, og jeg fikk da også testet MM inngangen på RIAA trinnet (Musical Fidelity). Et RIAA trinn som jeg syntes var bra men kanskje litt overentusiastisk i bassen da jeg anskaffet meg den.

Igjen: overrasket over hvor bra det låter. Første plate ut er Joshua Three som jeg nettopp hadde spilt med Empire Benz pickupen. Joda, mer nasalt og mindre oppløst men det litt "gammeldagse" passet innspillingen godt. Alt låter litt annerledes, tom. platestøyen og knitringen men sjarmerende, fyldig og bra. Ingen problem på innerste spor som den gamle utslitte pickupen hadde tendenser til.

Neste ut er en Rykopressing (klar vinyl) av Hunky Dory. Spilt utallige ganger men tilsynelatende like god. Igjen bra, men her husker jeg det bedre med fullt fungerende MC pickuper. Uansett en helt annen klasse enn streaming. Spilte "Life on Mars" da jeg hadde Wimp/Tidal og ikke orket å høre låten ferdig. Men det kan skyldes at det var en nivåmaksimert, dynamikkomprimert versjon der mer enn streaming-formatet.

Sist ut er Handel 12 Consert Grossi med Trevor Pinnock. En flott sak men preget av at det er en digital 80-talls innspilling. MM pickupen klarte en plateside helt fint som Empiren slet litt med på slutten og den manglende oppløsningen og dype fylden gjorde bare godt.

Jeg kommer til å la den være på og få bli skikkelig innspilt. Når et godt tilbud dukker opp blir den kanskje en ny OC9ml/II for å erstatte den jeg ødela eller en 33, men ingen hast.

Kanskje alt går i grisen; jeg er fornøyd uansett eller så er det at vinyl har gode kvaliteter og eventuelle feil er til å leve med i motsetning til mye annet.

Dersom noen er nysgjerrig på hvordan en 25+ år gammel pickup ser ut som har gått anslagsvis 5000 timer så er stiften slik:
DSC_0194.jpg


Nå vet jeg ikke helt hvordan den så ut som ny men tilsynelatende ser dette bra ut?!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
OKA: Har du stiftrens? Den ser da vitterlig litt bepelset ut, den der..
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
OKA: Har du stiftrens? Den ser da vitterlig litt bepelset ut, den der..
Den er jo gullende ren! Du ser diamanten og sementen på en ren nålefane. Jeg har en elektrisk stiftrenser (AT-637) som jeg bruker med forsiktighet eller vanlig børste til vanlig. Opplevde at diamanten løsnet da jeg brukte den ofte sammen med rensevæske (AToc10 etter ca 1500 timers bruk). Ser at produsenter anbefaler å IKKE bruke isopropanol og vaskemiddel (Zalo etc) i rensevæske fordi det kan svekke sementen.
 
Sist redigert:

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Eneste jeg reagerer på er at den er så bitteliten, men formen ser jo bra ut fremdeles. Vet ikke hvordan slikt slites, om de kan bli nedslitt men beholde en form.

Meget stor forstørrelse på bildet.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
For å si det på en annen måte. Helt umulig med gode øyne å se diamanten uten hjelpemidler, noe man ellers kan på en pickup.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
OKA.... Ignorer du bare Auditor :)
Din nål ser rigtigt fin ud.
Om du vil se slitage, skal du ta` billederne forfra, da et evt. slid vil kunne ses på siderne af nålen.....
Men ellers...... Fint at det virker. Husk nu at lytte til lidt musik også :) :) :)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Etter å spilt kanskje en 50+ plater, kjøpt en Ortofon testplate og en rimelig stiftvekt, så ser jeg at det ikke trengtes rare justeringene av oppsettet. Kunne få det til å spore på 100mikrometer men følte ikke det var optimale innstillinger generelt. Antiskatingen jeg hadde valgt var ganske så optimal viste det seg. Eldre plater, 70-talls og rock har kledd den rimelige Ortofonen godt (2M red) men ble litt følelse av ventepølse inntil jeg fikk meg en skikkelig MC pickup igjen. Det tar opp så mye mer overflatestøy og knitring. En ny, lite spilt LP som Cohens Popular Problems (200g vinyl) hadde masse knitring, noe jeg ikke la sånn merke til med AT09mlII. Kjøpte en ny stift for morro skyld (2M blå) og det var jo fort gjort å skifte, snakk om sekunder.

Spilt litt med den nå og etter en del plater (10+) kan jeg vel oppsummere det med at det er langt mindre ventepølse nå enn før. Tror nesten jeg kan leve med dette i lang tid. Ja det er fremdeles mye mer knitring enn jeg er vant med, men det blir ikke vektlagt slik 2M rød gjorde det, den er faktisk langt mer oppløst og passer et videre utvalg musikk. Fin trelyd i akustiske instrumenter og langt bedre på symfoniske verker, fremdeles er det god sjarmfaktor på gamle rockeplater. Tenkte jeg skulle kjøre en runde med Ramstein og Motorpsyko også for å gå gjennom dem.

Jeg må jo koble opp igjen Empire pickupen igjen en gang, (nå som jeg ikke lengre er en "noob" :) og kommer nok til å kjøpe en AT33 i passende variant til slutt, men har ingen hast og kan kose meg gjennom tusener av plater. Det viste seg at Dualen med AT33 mono var ganske optimalt satt opp også men at drivverket trenger den servicen jeg har tenkt å gi den lenge (kjøpte for 250 kr en Dual 1225 som har gitt meg mye mono-glede, anbefales å ha en ekte mono pickup dersom du har en del monoplater)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Tenkte jeg skulle finne frem lupen og sammenligne litt. Skrotnisse som jeg er har jeg ikke vett til å kaste noe. Det ble aldri innbytte og ikke er de egnet for retipping heller (med unntak av Empire).
DSC_0221.jpg

DSCPDC_0001_BURST20200427183949126.jpg


Her den, strippet og nude. Var vel for drøy å poste i "Vakreste pickup" tråden :)
DSC_0222.jpg
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Kanskje jeg kan ta en titt på 2M blå også. Forskjellen er visst kun at på rød er bare tuppen diamant. Slipingen skulle være den samme ellers (?)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Det var helt identisk form på rød og blå. Men på blå så er hele stiften diamant. Rart at det blir så stor forskjell i lyd. Det er jo bare marginalt mindre masse i tuppen. Andre forskjeller? Bedre stivhet? I alle fall er det ikke vanskelig å høre forskjell på dem.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Her er stiftene samlet for sammenligningens skyld.
Øverst en Dual DMS 200 med ukjent antall timer.
Empire Benz ca 5000 timer
Ortofon 2m 50 timer
Stifter.jpg
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Mobil gjennom det ene okularet blir ikke så optimalt. Ser det mye bedre i stereolupen med egne øyne.
 
Topp Bunn