Jeg hadde en effektforsterker for noen år siden, som vel var rundt 20 år gammel når jeg overtok den, og der manifesterte uttørkete elektrolyttkondensatorer seg på den måten at de støyet og sendte skurre/skrapelyder ut i høyttalerne. Hadde den på service og fikk byttet alt som var, og den var god som ny igjen. Hvis ikke dette problemet hadde dukket opp i mitt eie hadde jeg nok ikke gjort med den heller.
Som jeg ser det, svarer det til at der er noget støj fra bilens motor og mekanikeren skifter alle bevægelige dele i bilen. Så forsvant støjen

Og så anbefaler man andre at hvis bilen støjer, så skal man bare skifte alle bevægelige dele...
Mit råd: If it aint broken, dont fix it!
Som jeg ser det svarte det til at jeg fikk en effektforsterker som var god som ny, justert bias og sjekket, og fullstendig innenfor produsentens spec's.
Og den var jo ødelagt, så mitt råd blir: if it's broken, fix it.
Bilanalogien din halter også en del fra mitt synspunkt. Det er forskjell på å bytte elektrolyttkondensatorene i en forsterker og være sikker på at det blir bra, kontra å måle samtlige for å bare bytte de som har feilet. I dette tilfellet var det nok litt selve konstruksjonen med et kompakt og trangt kabinett som førte til ekstra varmgang også som var en medvirkende faktor til at en eller flere 'lytter hadde tørket ut. Så hvis man ikke hadde tatt alle samtidig var det kanskje bare et spørsmål om tid før neste ville feilet. Uansett gir det sjelefred når man bytter alle delene som kan være utsatt for aldring samtidig, da vet man at det er i orden i lang tid framover.
Forøvrig har jeg litt inntrykk av at enkelte bilverksteder faktisk bytter deler etter prøve og feile metoden hvis de ikke klarer å lokalisere en feil også.