Gallo eikespilekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Er i gang med oppussing av kjeller, og er såvidt i gang med hjemmekino. Som mange andre her inne bygger, så blir det et flerbruksrom for familien. Satser på godt synlige høyttalere (7.1.4) og litt mørke farger, slik at samboeren holder seg i 1 etg.
    Men har et par kids som må få benytte rommet til spilling og film.
    Som det går fram av tittel blir det Anthony Gallo høyttalere, og èin del av veggene eikespiler med duk og demping bak.

    Planen så langt ser slik ut:
    AAF146FF-0B8A-40C6-B6FB-6053D83E57E2.jpeg

    Går for å bruke flatskjerm på 82 tommer, så å kalle det «kino» er vel å ta i. Prøver å legge til rette for prosjektor og lerret hvis en blir bitt av basillen.
    Det blir Marantz 7706 prosessor, Nad m25 og Linn Majik som skal mate galloene. Blir nok èin Primaluna HP integrert rørforsterker når det skal spilles to-kanals musikk.

    Rommet er nok langt fra ideelt mtp utforming og takhøyde (220 cm). Er også vinduer og glassdør. Men slik er det nå.

    Har sett litt på høyttalerplassering på YouTube (home theater gurus) og brukt programmet til audio advice.

    Er veldig interessert i innspill på bygging av spilevegg. Har fått muntlig info om at det er bra med ca 30 prosent mellomrom mellom spiler. Satser på 45 mm spiler, så da blir det ca 15 mm avstand mellom spilene. Bak spilene blir det svart duk, muligens den tynneste fra lydglede.no. Tenker hunton trefiberisolasjon inni vegg. De demper bra mot andre i huset, men mulig andre typer er bedre mtp akustiske egenskaper. Her finner eg lite i byggetråder, så kom gjerne med tips..
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Fristende å spare tid på ferdigløsning. Her er det jo faktisk litt filt mellom også. Har sett på panel på monter og megaflis. Der er spilene montert på hard plate. Da forsvinner jo dempingen. Men ser de er av mdf… Får ta èin kikk i butikk først. Ser jo fine ut på bildet. Takk for svar.
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Veggen med vinduer og veggen tv skal henge på er murstein. Vindusveggen skal isoleres utvendig også, så her blir det 5 cm hunton trefiber + pluss dampbrems (pustende dampsperre) og så 5 cm til med hunton. Tv veggen blir det nok bare 5 cm hunton pga kondensfare på innsiden av muren (delvis nedgravd mur på utsiden). Bakveggen grenser mot soverom og er dobbel. I veggen mot soverom er det pr i dag sponplate og 7cm glava, så er ett lag fermacellgips skrudd på der. Ny 3» stendervegg der bakhøyttalerne blir hengt opp. Tenker her 7 cm hunton, akustisk duk og eikespiler. Høyre vegg i kinodelen er stendere på 10 cm og bare luft i dag. Tenker kanskje sponplater på baksida, 10 cm hunton, duk og spiler.
    A36A1B6A-1C8C-4F09-9DAB-AD6FC89B1769.jpeg
    8D11421D-66E9-4920-970B-9D5D2F28E4E3.jpeg
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Jeg pussa nettopp opp i stua og da bytta vi ut vegger i treplater med gips. Det ble listeløst og pent.... men merkbart hardere akustikk. Det er ikke et kjempeproblem tror jeg, for det gjelder primært på knipselyder og slik, og jeg tror ørene raskt blir tilvendt dette, for jeg tenker ikke over det annet enn akkurat når jeg går inn i rommet. Uansett ser det ut til at du ikke faller i den fella! Lykke til med prosjektet!
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser bra ut, du gjør et grundig og godt grunn arbeide.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje ikke helt det du tenker deg, men hva med «ferdigløsning» ala dette>

    Jeg har sett disse i klubbhuset til det lokale idrettslaget. De ser ganske bra ut og fungerer definitivt mhp demping av lydrefleksjoner.
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Jeg har sett disse i klubbhuset til det lokale idrettslaget. De ser ganske bra ut og fungerer definitivt mhp demping av lydrefleksjoner.
    Ja, har stor tru på spiler mtp akustikk. Har ikkje landa på løysning enda, men spiler i ein eller annen form blir det på ein stor del av veggene.
    Ha hatt kjørt litt i stereo og 5-kanal i rommet før oppussing. Blir interessant å høyre lyden i "nytt" rom.
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Tenkte å benytte meg av avshop sine lydbøyler / skinner og dobbel fermacell i taket. Men i den delen av rommet der innerdøra står blir det ikkje nok høyde til å ha "kanaler / kasser" langs veggene til å ha spotter i. Når man monterer spotter rett i taket ødelegger man jo lyddempinga som takplata gir. Tenker da å bygge spotkasser av to lag fermacell for å prøve å få best mulig lyddemping. Noen som har erfaring med slikt? Eller sett løysning i andre tråder...
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte å benytte meg av avshop sine lydbøyler / skinner og dobbel fermacell i taket. Men i den delen av rommet der innerdøra står blir det ikkje nok høyde til å ha "kanaler / kasser" langs veggene til å ha spotter i. Når man monterer spotter rett i taket ødelegger man jo lyddempinga som takplata gir. Tenker da å bygge spotkasser av to lag fermacell for å prøve å få best mulig lyddemping. Noen som har erfaring med slikt? Eller sett løysning i andre tråder...
    Du vil ikke få en mer optimal lydisolering enn den du tenker på. Bare husk å fuge godt mellom tak og vegg.
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Du vil ikke få en mer optimal lydisolering enn den du tenker på. Bare husk å fuge godt mellom tak og vegg.
    Ok, det høres bra ut. Må vel innrømme at ideen kom fra et bilde fra ein av dine kinoer, der du laget en nisje til sidehøyttalere. Veldig kjekke tråder du har med grundige beskrivelser og mange bilder underveis i bygginga. De er til stor inspirasjon for oss med litt mer halvhjerta byggeprosjekter.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ok, det høres bra ut. Må vel innrømme at ideen kom fra et bilde fra ein av dine kinoer, der du laget en nisje til sidehøyttalere. Veldig kjekke tråder du har med grundige beskrivelser og mange bilder underveis i bygginga. De er til stor inspirasjon for oss med litt mer halvhjerta byggeprosjekter.
    Takker, hyggelig å høre man kan være til inspirasjon :)
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    316850510_650576516853440_5099852670665577600_n.jpg
    316903176_3521682634781720_4510999858715263983_n.jpg



    Lagde nye fester til atmos høyttalerene for å få dei heilt opp mot taket.
    Nå blir det å henge opp Molton i taket. Er det noen som har erfaring med type lim som funker?
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Da ringte plutselig elektrikeren min og sa han kunne komme neste dag. Så molton ligger fremdeles i eska, men det blei litt framgang med andre ting. Nå blir det 4 spotter i taket rett innafor døra (der veggene er ferdig plata). La også to kabler til vegghengte høyttalere ved pc bordet. I "kinorommet" blir det 14 spotter, 1 spesialspot for ølglass til høgre for MLP, og LED-stripe i taket. La også opp ledninger for å ha vendebryter funkson på spottene. Kan da slå av og på alt lys ved døra og foreta dimming fra sofa. (app suger). Blir også to VIPP lampetter på bakvegg og vifte over pc kroken. Trekker også HDMI og Cat6 kabel opp til projektor, sånn hvis det blir aktuelt seinere. Legger samtidig egen kurs til Stereoforsterker og platespiller.
    cinema2.jpg
    cinema1.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.576
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Spennende prosjekt :) Har du kjøpt spiler enda? Jeg har akkurat kjøpt spileplater (spiler festet på ca 8-10mm tykk filt) fra Skandiwood. Har ikke fått de opp på veggen enda, men førsteinntrykket er bra.
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Har ikkje kjøpt spiler enda. Men ser bauhaus selger spileplater fra Nordic Quality Design som ser greie ut. Trur spilene er 25mm breie og limt på filt som er ca 10mm. Når eg kommer så langt at spilene blir montert prøver er å få justert elektroboksene til stikkontakter og brytere slik at dei passer mellom spilene.
    nqd.jpg
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    De har veldig flotte spiler på Trekompaniet. Var innom og fikk med et par prøver. Spilene her var vel 45 x 15 mm. Eik som var fingerskjøtt var litt billigere enn vanlig eik, men fremdeles dyrere enn spileplater. Og så går det nok litt meir tid å sette opp ei og ei spile. Men flott blir det!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    bakvegg1.jpg

    Har fått opp bokser til lampetter, stikkontakter og bryterar. Lagde også nye fester til bakhøyttalerane slik at de blir "litt innfelt" i spileveggen.

    bakvegg2.jpg


    Lagde til plater som boksene står i. Dette for å kunne justere litt sideveis for å unngå at de treffer "dårlig" med spilene. Lagde også ein 10 mm platebit
    bak boksen for å bygge ut slik at stikkontakt kommer like langt ut som spilene.
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    frontvegguiso.jpg

    Litt røyr blir det jo. Tommestokkene indikerer topp og botn til 82". Lagde også til to fester til å henge opp ein Rega P3 til høgre for tv. Blir litt for useriøst å henge denne på spileveggen, så modifiserte to solide hylleknekter og boltet fast i murveggen.

    frasvfront.jpg

    Så var det endelig ferdig med isolasjon



    frasøbak.jpg



    franøbak.jpg




    frakontor.jpg


    Då blir det neste å finne ut kva lim som er best til molton, og begynne på taket.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke fått med meg denne tråden før, flott arbeid Sir Edmund. Går med en del Strada her, lurer på om ikke du kjøpte "noen" av dem hos meg. :cool:
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Takker for gode ord! Ja, det går litt strada ja. Har kjøpt litt diverse gallo på brukten dei siste åra. Hadde egentlig tenkt å ha A`diva i taket, og har vel faktisk kjøpt både vanlig a`diva og SE. Et par av de havner i pc kroken. Men det blir vel fort 8 stk til salgs på finn snart. A`diva er bra, men Strada er mange hakk opp. Godt mulig eg har kjøpt av deg. Mitt første Strada par blei levert på døra i ein kjellarleilighet i Sveio, kjørt over fjellet fra Oslo(?) i 2014-15. Så blei det et par Strada 2 på finn da de skulle være bedre, det var vel i ca 2016. Og så var eg ein tur til Os nå i haust og henta 5 til.
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Da var resten av taket dekka med molton
    AA60470C-D100-4A11-91AC-6B73E7CD87E6.jpeg

    Da var også eikspilene komt i hus. Bauhaus slutta å selge NQD spileplater. Fikk tilsendt vareprøver fra Skandiwood som såg bra ut, men så trur eg dei gjekk konkurs. Da blei det Trekompaniet til slutt.
    E3F7BA1C-A2E6-4123-93E6-449BA650D768.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Mangla litt spiler før eg er i mål. Så blir det å få opp LED belysning på hylla i taket, og få tak i elektrikeren. Er også begynt å sjå etter teppe til golv. Tenker det er bra med mørkt teppe og litt fylde for best demping. Åpen for forslag😊
    3E24ED35-CCE6-42F0-A995-2D53418F69B2.jpeg
    2A6844B9-1000-4BA3-911A-5FE5B1FBF483.jpeg
    59012337-8494-46A4-AF9D-5B2AA14F0C1B.jpeg
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    46EE5F09-99DA-4254-B56E-284AFFB7E5CF.jpeg
    0947C812-852B-4C3A-AA2F-21C59C7636FA.jpeg
    8044EC4B-2294-4B16-9AD0-D26146AC37D8.jpeg

    Då var ny tv i hus, alle spiler og LED ferdig. Måtte feires med ei «Høst ale» og litt rør-stereo😎. Gikk for Namron led. Neste nå blir å mase på elektriker, få lagt teppe og henge opp 98 tomm
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Da kom plutselig elektrikeren! Skal bli herlig å slippe skjøyteledning og arbeidslamper. Måtte reise på jobb 14 dager ein time etterpå, så fekk ikkje testa i mørket. Spent på resultatet. Mulig «øl-lampen» må modifiseres litt. Denne har egen dimmer og skal lyse bakfra på høgre side når ein sitter i MLP. Tanken er da å kunne ha det mørkt i rommet med et svakt og snevert lys mot ølglasset (evt fjernkontrollen).
    B131631F-244C-4920-9B97-F0B18D2EA961.jpeg
    D8AB9813-2B1C-4F38-A08B-C6A8A414CB53.jpeg
    D12733E3-A138-4687-B780-02F32DACFF43.jpeg
    06791744-1A69-4670-A9C1-3A6A58409CDA.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn