G-nøkkels Zanotta

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    430
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Om et par timer venter jeg innvandreren til Særp - Powerpoint-Tom, hit til landets største landbrukskommune. Men klarer han å finne frem? Er nemlig bekymret over synet hans. Han har skimtet et cd-drev i oppsettet mitt, melder han nå. Nyttig fordi han ville ta med seg et par brikker i sølv. Skal slike spilles må jeg rippe de et helt annet sted i huset. For at han ikke skal misforstå andre forhold hit han skal: Her er anleggsarkitekturskissen, Tom:

    017.jpg
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.892
    Nei, der kan du se. Sånn går det når man har ferie, og har glemt å ta seg ølbrillene :oops:
    Jeg blingset på din Gigawatt strømrenser, og billet meg inn at det kunne være en APL slede.
    Jeg var dog i stuss gitt vårt tidligere bekjentskap, og din hel digitale plattform ute i Asker.
    Det er jo da godt at jeg har GPS i bilen, men jeg må muligens sende en av ungdommene i huset for å lytte til noen av dine digitale filer da hun nok har både bedre syn og hørsel enn meg G-nøkkel. På den annen side er hun ikke i nærheten av å inneha min erfaring, hverken når det gjelder å drite seg ut, lytte etter nyanser av gjengitt musikk eller spennvidde innenfor de forskjellige musikk genre.
    Æ så dum atte G-nøkkel ;)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Om et par timer venter jeg innvandreren til Særp - Powerpoint-Tom, hit til landets største landbrukskommune. Men klarer han å finne frem? Er nemlig bekymret over synet hans. Han har skimtet et cd-drev i oppsettet mitt, melder han nå. Nyttig fordi han ville ta med seg et par brikker i sølv. Skal slike spilles må jeg rippe de et helt annet sted i huset. For at han ikke skal misforstå andre forhold hit han skal: Her er anleggsarkitekturskissen, Tom:

    Vis vedlegget 650666
    Det går nok helt fint skal du se...Powerpoint er sporfinner av den gamle skolen, men om han også foreslår å oppgradere Riia'n sååå spørs det om ikke en synskontroll gjør susen! :p
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Om et par timer venter jeg innvandreren til Særp - Powerpoint-Tom, hit til landets største landbrukskommune. Men klarer han å finne frem? Er nemlig bekymret over synet hans. Han har skimtet et cd-drev i oppsettet mitt, melder han nå. Nyttig fordi han ville ta med seg et par brikker i sølv. Skal slike spilles må jeg rippe de et helt annet sted i huset. For at han ikke skal misforstå andre forhold hit han skal: Her er anleggsarkitekturskissen, Tom:

    Vis vedlegget 650666
    Flott oppsett, men mangler det viktigste; (minst) en platespiller😂;)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.892
    Det går nok helt fint skal du se...Powerpoint er sporfinner av den gamle skolen, men om han også foreslår å oppgradere Riia'n sååå spørs det om ikke en synskontroll gjør susen! :p
    Det er helt korrekt, jeg er sporfinner av den gamle skolen og har ikke karakteren 1,5 Kart og data for ingenting :rolleyes:
    I motsetning til den heldigitale ungdommen er jeg opptatt av å bruke det jeg har på toppen av halsen, og memorerer kart referanser.
    Så jeg vet ganske sikkert hvor den eplekjekke G-nøkkel "gjemmer" seg hen i Mysen ;)

    Og nei, jeg gidder ikke pakke ned 36 kg platespiller med arm og tilbehør, 4 kg strømforsyning til snurra og 6 kilo 2 delt DP-RIAA for å ta med til Mysen TAS ;)
    Det står fint her det står i racket. Dessuten er det ikke plass i racket til G-nøkkel :cool:
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Om et par timer venter jeg innvandreren til Særp - Powerpoint-Tom, hit til landets største landbrukskommune. Men klarer han å finne frem? Er nemlig bekymret over synet hans. Han har skimtet et cd-drev i oppsettet mitt, melder han nå. Nyttig fordi han ville ta med seg et par brikker i sølv. Skal slike spilles må jeg rippe de et helt annet sted i huset. For at han ikke skal misforstå andre forhold hit han skal: Her er anleggsarkitekturskissen, Tom:

    Vis vedlegget 650666
    Stort hyggeligere mann å få på besøk en Mr Power`n kan man ikke få!
    Han er jo også særdeles flink til og sette lytte inntrykk på en fin måte i tekst etter besøk, samt at han er ærlig på hva han hører!
    Blir spennende og lese om inntrykkene til Power`n når den tid kommer :)
    Høyttalerene dine G-nøkkel har jeg aldri hørt og de ser meget spennende ut.
    Kos dere begge to :)

    Mvh: Espen L
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skjønner fallhøyden blir stor når Powerpoint kommer til Drotningsvik på lørdag. Jaja, jeg har også Cardas XLR og RCA caps. Satser på at det gjør susen 😄🤪
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Da blir det spennende å høre om Power klarte å finne veien til Mysens holmenkolle.

    Han har kanskje fortsatt digital bakoversveis:D
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    418
    Antall liker
    112
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Dette ser virkelig bra ut! Låter sikkert deretter👍
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    430
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det, alfao. Sikkert delte meninger om det... :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.892
    I går hadde jeg gleden av å få audiens hos G-nøkkel i herskapelige omgivelser og et smakfullt hjem.
    Verten har selv lagt ut fine bilder, og et skjematisk oppsett over anleggets komponenter og sammenkobling, så da bruker jeg ikke tid på det.
    Imidlertid er det viktig og poengtere dette med egne subjektive preferanser være seg musikk smak, og anleggets sammensetning.
    Verten foretrekker digital musikk lastet ned på dedikert server, og avspilt i flac. Platespiller og CD-spiller er han ferdig med.Det er gammeldags må vite ;)
    Musikken avspilles vha programvaren J-River, og anlegget er trimmet vha DSP til å låte slik han ønsker i det store rommet det er satt opp i. Han har kjørt frekvensrespons på lydgjengivelsen i stua, og vet hvor vanskelige topper og dipper ligger innenfor frekvenskurven. Såvidt jeg forsto sto måleutstyret permanent oppsatt, slik at vi kunne følge frekvensresponskurven under avspilling hele tiden om man vil. Han har lyttet seg frem til godt over gjennomsnittet brukenes anlegg, kostbart, men ikke i oligark klassen hvor prisen på anlegget er viktigere enn gjengivelsen av musikken som avspilles. Verten er også tidligere utøvende musiker, og er allergisk mot dårlig traktering av instrumenter og slett oppbygging av låten som avspilles. Mao kjenner han godt til en lang rekke instrumenters egen klang, tonale register og utklingning. Han er særdeles sensitiv ovenfor vreng under gjengivelse av utøvende musikere og vokal, fremfor alt kvinnelig vokal. Mao etterstrebes en frekvensrespons herremannen kan leve med så korrekt det lar seg gjøre i hans musikk sal slik han er vant til at instrumenter og vokal gjengis ute i det offentlige rom og i studio.

    Vi har svært forskjellig musikksmak, men noen steder krysses våre spor. Dog er det meste av musikk fra før år 2000 et avsluttet kapittel for G-nøkkel. Han er glad i gode velarrangerte poplåter og jazz med utøvere av høy karat. I tillegg er mannen såpass rå at han laster ned hele album, deretter går han kritisk igjennom albumet og sletter de låtene som ikke holder mål for ham. Så her foreligger ikke noe samlede verker av noen, men et stort rikholdig digitalt musikk bibliotek bygd opp av artister og deres beste låter. Jeg samler heller ikke på ALT av favorittartistene mine, og gidder ikke og investere i skiva om ikke MINST 3-4 låter sitter som ei kule. Men i motsetning til G-nøkkel spiller jeg hele album, og ikke enkelt låter fra et album. Meg om det!

    Leser bes nå å ta en kikk på innlegg #123 som skjematisk viser oppsettet.
    Vi startet heldigvis rolig, hvilket passer mine aldrende øreganger godt da jeg sjelden spiller over 85-90 db hjemme selv.
    Verten har betydelig mer dreiemoment for ikke å snakke om fraspark i sub oktavene med 3 subwoofere enn undertegnede.
    Det som åpenbarte seg var en påtagelig klarhet i gjengivelsen av vokal og de utøvende musikernes instrumenter. Men selv om det nær sagt låter krystallklart uten arte fakter klarer anlegget kunststykket å beholde intimiteten i stemmen til damen som synger jazz. De forskjellige instrumentenes kropp (størrelse), anslag på strenger/tangenter/trommer er tydelig, og får klinge ut med følelsen av kropp og masse. Start og stopp er kontant. Der det foreligger rom informasjon bretter dette seg pent omkring utøverne og tilkjennegir endring i klangstruktur hos den utøvende musiker :geek:

    De halvstore semi horn høyttalerne har store bånddiskanter på toppen, og gir rikelig, dog behagelig informasjon laaaaaangt oppover i diskantområdet uten at sårt tiltrengt frekvensbånd i øregangene svis av eller at stemmer og instrumenter flises opp så blå røyken står ut fra ambolten i øret. Mellomtonen er stram, men allikevel varm, og endrer seg hele tiden etter hvilket kildemateriale som avspilles. Den horn ladede bassen går ikke allverdens dypt, men nå har jo verten 2 dugandes Paradigm subber + en sak til med lang slaglengde. Bassen gjengis stramt og kontant, men igjen ikke på tysk militær marsj nivå om dere skjønner hvor jeg vil. El-bass går kjellerdypt, og kontrabassen får ordentlig kropp og størrelse på strengene.

    Verten fant etter hvert frem en en låt fra Tom Waits album "Sverdfisktrombone" hvor den godeste herr Waits oppholder seg i et rom med rimelig tørr akustikk, sin vidunderlig inn røykte fyllerøst og litt assortert perkusjon. Fy skamme skinn for en formidling av kantslag og treverk. Anlegget gjengir slaget/slagene lyn hurtig, og det smeller så du nesten skvetter i sofaen. Alt mens onkel Tom rører i vei som alltid om nok et viktig tema. Lytteren sitter tett på det hele.

    Anleggets hurtighet (dynamic range), klarhet og krefter gav en knalltøff oppvisning av hvordan electronika gjengen i Future Sound of London kan lyde. Her skjer det svært mye med masse detaljer, små vare toner, kjeller dyp synth bass og plutselige elektroniske lyder som går opp i et større hele. Forsterkerne bare øste på med hva som trengtes uten så mye som hverken å blunke henført med sine grønne dioder eller gispende av mangel på strøm. Vi ble lekende lett tatt med i FSOLs multivers.

    Være seg trompet med sordin, gitar riff av ymse kvalitet, saksofoner, slagverk, piano, klaver osv som ble traktert, så var er det benyttede instrumentet lett gjenkjennelig og svært realistisk gjengitt.

    Vi måtte jo prøve en gammel sviske, og Sabbath Bloddy Sabbath kom på. Sjarmerende nostalgi som i dette anlegget hørtes ut som om opptaket var gjort nede i et romslig avtrede på et større toalett :oops: Jeg skjønte da umiddelbart at dette anlegget ER som verten sier tjunet til hans preferanser, og nær sagt ikke for gjengi musikk på et levelig "allround" nivå for allmuen. Sånn sett er mitt anlegg langt mer tilgivende, men også nådeløst på sitt. Det finnes jo ingen fasit på hvordan et anlegg skal låte, ei heller hvordan vår kjære hermetiserte analoge og digitale musikk skal spilles inn eller gjengis. Det er mange faktorer som skal gå opp i en høyere subjektiv enhet, og ikke minst plasseringen av anlegget i rommet og bearbeiding av akustikken i rommet anlegget står i. Så er det strøm, undertrykkelse av vibrasjoner i komponenten, inn strålt RFN og EMT osv.

    Uansett låter musikk friskt som en våryr fjellbekk hos G-nøkkel, det går både dypt og høyt i frekvens uten å være øre trettende. Det kan både være forførende, og ryste lytteren så man riktig skvetter i sofaen. Vertens kunnskaper hva digital gjengivelse av musikk angår overstiger glatt min forståelse av det, men jeg lærte ett og annet om digitale sannheter og luftige bortforklaringer uten rot i virkeligheten. Musikk tips fikk jeg også for ikke å glemme bevertningen med is, croassant og mineralvann. Når vi av en eller annen grunn i våre rolige avbalanserte pauser kom inn på emnet sigarer, tryllet verten frem et par Cohiba Habanero av grei tykkelse. Dampende på en slik ute på terrassen gikk utsikt, samværet og velvære opp i en høyere enhet :cool:

    På hjemveien valgte jeg stillheten i kupeen fremfor mer musikk for riktig å kunne vegetere over hva jeg hadde opplevd.
    Takk for at jeg fikk komme, det frister til gjentagelse og så må vi finne tid til gjenvisitt hos oss herr på Haugen.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.892
    Skjønner fallhøyden blir stor når Powerpoint kommer til Drotningsvik på lørdag. Jaja, jeg har også Cardas XLR og RCA caps. Satser på at det gjør susen 😄🤪
    Jepp, nå er hørselen kalibrert hva digital fil avspilling gjelder Karmana.
    Du skal jobbe langt ut over din sedvanlige komfortsone for å tangere G-nøkkel sitt anleggs gjengivelse av slike filer tross lik DAC :cool:
    Det må nok handles inn litt strømrensere, og ikke så rent få meter Transparent Reference signal-, og høyttalerkabler før jeg ankommer eders residens i Drotningvik ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jepp, nå er hørselen kalibrert hva digital fil avspilling gjelder Karmana.
    Du skal jobbe langt ut over din sedvanlige komfortsone for å tangere G-nøkkel sitt anleggs gjengivelse av slike filer tross lik DAC :cool:
    Det må nok handles inn litt strømrensere, og ikke så rent få meter Transparent Reference signal-, og høyttalerkabler før jeg ankommer eders residens i Drotningvik ;)
    Når man har forspist seg på kaviar og champagne, smaker det etterpå godt med en kald øl og en pølsesnabb 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn