G-nøkkels Zanotta

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Kan godt hende min gamle mor synes ditt anlegg og rom er mye bedre enn mitt!?
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Min mor er 85. Og synes ikke noe om dette:

    Oversikt 171112 001.jpg
    tror det er det siste oppdaterte foto.

    mvh
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.642
    Antall liker
    32.590
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ikke fått med meg din "utskifting" av ht og power. KEF Blade ut døra? Elektrostater med ditto subber kledde din nydelige leilighet tenker jeg? Dette var jo bare lekkert da:)
    Har du fått orden på "bassen" nå da tenker jeg....?:cool:

    gismo
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    God morgen Gismo!

    Jeg har manglet HFS-skrivekløe de siste par månedene. Etter overdosen cirka i perioden juni til august. Blade gikk ned trappa, ut døra og tilbake til Vika.

    Bassen er veldig bra i mine ører nå. Ikke helt perfekt... Noen toner slår litt mye i gjennom. Men dette er marginalt - dvs ikke ofte. Det er så mye trøkk i bassen at jeg mer enn en gang har snudd meg for å sjekke om noen står bak meg og sparker i sofaen...

    Og mellomtone/diskant fungerer også veldig bra - opplever jeg.

    Hilsen G-nøkkel
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.642
    Antall liker
    32.590
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    God morgen Gismo!

    Jeg har manglet HFS-skrivekløe de siste par månedene. Etter overdosen cirka i perioden juni til august. Blade gikk ned trappa, ut døra og tilbake til Vika.

    Bassen er veldig bra i mine ører nå. Ikke helt perfekt... Noen toner slår litt mye i gjennom. Men dette er marginalt - dvs ikke ofte. Det er så mye trøkk i bassen at jeg mer enn en gang har snudd meg for å sjekke om noen står bak meg og sparker i sofaen...

    Og mellomtone/diskant fungerer også veldig bra - opplever jeg.

    Hilsen G-nøkkel
    Da begynner det å bli trøkk...:cool:
    Flott ble det iallefall:)

    gismo
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fantastisk pent oppsett og rom!

    Dette ble meget pent G-nøkkel! :)

    Jeg håper at jeg en gang kan vise frem noe liknende.
    Interessant å være med på reisen din mot lyttero.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Mine sub-er mangler høyttalerinnganger

    Hei og godt nytt år til eventuelle trådlesere!

    Utstyrsoppgradering planlegges. Og det er elektronikken som er i scope. Min preamp har balansert utgang til mine monoblokker. Og den har en ubalansert utgang som er koblet til mine to sub-er.

    Jeg har eiet Burmester i mer enn ti år. Jeg liker Burmester. Deres modellutvalg av preamp-er - bedre enn den jeg har - består av modell 088, som er neste på stigen. Deretter modell 077. Og helt på toppen ligger 808 - lite aktuell pga pris.

    Problemet med modellene 088 og 077, er at de kun har en balansert utgang - ingen ubalansert utgang. Det betyr at sub-ene ikke uten videre kan tilkobles. Det er her jeg gjerne vil få innspill fra dere som kan hi-fi "ordentlig".

    En bransjemann sier til meg i dag at det finnes eller kan lages convertere som gjør det mulig å gi sub-ene signal inn på rca-inngangene - og hvor signalet hentes fra forsterkernes høyttalerutganger. Han var usikker på om en slik løsning opprettholder lydkvaliteten.

    Kjenner du til slike produkter? Har du kjennskap til preamp-er med topp kvalitet som har doble balanserte utganger? Dette kan bli aktuelt hvis jeg forlater min Burmester-linje.

    Etter dette venter jeg spent på kvalifiserte kommentarer i tråden min...

    Hilsen G-nøkkel
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan du koble subbene på høynivåinngang fra høyttalerutgangen på effektforsterkerne?
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Kan du koble subbene på høynivåinngang fra høyttalerutgangen på effektforsterkerne?
    Slik jeg har forstått dette, kan jeg ikke det direkte. Men kanskje med en converter...

    Egentlig spør jeg i mitt innlegg ovenfor om litt av det samme du spør om i din kommentar.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Når jeg hadde adytonene m/subber, kjørte jeg det siste året før jeg solgte dem , subbene direkte fra høytalerutgangene på monoblokkene og inn på høynivåinngangen på subbene. Dette var en klar lydmessig forbedring i forhold til og kjøre signalet ut ifra pre, og inn i rca inngangene på subbene.

    Mvh Petter.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Okey, Petter. Jeg har blitt klar over nå ulempen med mine sub-er ved at de ikke har høyttalerinngang...
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Godt nytt år, mr. G! Ja, du kan relativt enkelt konvertere høytalersignalet ditt til et signal som passer rca inngangene i sub'ene dine. Se hvordan i denne testen av JL F112:

    JL Audio Fathom f112 Subwoofers on 10 Audio

    Men ikke spør meg om praktisk implementering, he he. Min AP Rhea2 har høynivåinngang. Jeg foretrakk den foran rca da jeg benyttet Burm 035 pre fordi bassen da integrerte bedre. Har fortsatt med det nå som jeg har Burm 088.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Ja, du kan relativt enkelt konvertere høytalersignalet ditt til et signal som passer rca inngangene i sub'ene dine. Se hvordan i denne testen av JL F112: JL Audio Fathom f112 Subwoofers on 10 Audio

    Men ikke spør meg om praktisk implementering, he he.
    Hei OE og takk for sist! Lovende!!! Er det ett forum hvor mange kan praktisk implementering - så er jo det HFS.

    Hvordan implementere dette gutta?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.594
    Antall liker
    11.110
    Okey, Petter. Jeg har blitt klar over nå ulempen med mine sub-er ved at de ikke har høyttalerinngang...
    Jeg har selv hørt Rouge Hera forforsterker ved en rekke anledninger, denne har 2 par balanserte utganger. Verdt en lytt!!:)

    Mvh Petter.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Ikke sikkert gjør-det-selv gutta leser denne tråden. Om ikke OHC kan hjelpe deg, kan du kanskje prøve en pm til vermin, mr.t, asbjørn eller en av de andre med peiling
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Ikke sikkert gjør-det-selv gutta leser denne tråden. Om ikke OHC kan hjelpe deg, kan du kanskje prøve en pm til vermin, mr.t, asbjørn eller en av de andre med peiling
    Ja, det kan bli aktuelt!
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Artikkelen OES linket til inneholder formuleringen "I made a simple voltage divider (to reduce the high level voltage to line level) using two ½ Watt resistors."

    Jeg kunne kanskje løse dette med noe tilsvarende. Men mine sub-er har jo balanserte innganger. Best å bruke disse kanskje? Eller er det kun mulig ubalansert?
     
    Sist redigert:

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Gir ikke mening med balansert signal fra effekt trinn. Imidlertid kan det hende du bør kjøre jordledning fra pre eller dac til sub. OHC folkene kan vise deg hvordan, siden de selger paradigm sub'er. Kan godt være at konvertert signal fra effekt trinn kan føres inn i samme xlr plugg som jord fra pre
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei Gunnar!

    Jeg har en høynivå-rca konverter liggende i skuffen hvis du vil prøve?

    Hvordan står det til med zanottan?

    Mvh. Mathias
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Hei Gunnar!

    Jeg har en høynivå-rca konverter liggende i skuffen hvis du vil prøve?

    Hvordan står det til med zanottan?

    Mvh. Mathias
    Hei Mathias!
    Ja, hvis du tror den passer - gjerne. Jeg trives bra i Zanotta-en nå. Og det funker mye bedre enn ved ditt siste besøk. Men har jo lyst på ny forsterker og en enda bedre preamp... Ringer deg om converteren din...

    G
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hei Gunnar!

    Jeg har en høynivå-rca konverter liggende i skuffen hvis du vil prøve?

    Hvordan står det til med zanottan?

    Mvh. Mathias
    Hei Mathias!
    Ja, hvis du tror den passer - gjerne. Jeg trives bra i Zanotta-en nå. Og det funker mye bedre enn ved ditt siste besøk. Men har jo lyst på ny forsterker og en enda bedre preamp... Ringer deg om converteren din...

    G
    Jeg tenkte akkurat å linke til en tilsvarende. Men nå ordner det seg jo enkelt.


    Geir Arne
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.642
    Antall liker
    32.590
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Okey, Petter. Jeg har blitt klar over nå ulempen med mine sub-er ved at de ikke har høyttalerinngang...
    Jeg har selv hørt Rouge Hera forforsterker ved en rekke anledninger, denne har 2 par balanserte utganger. Verdt en lytt!!:)

    Mvh Petter.
    Audionet sine pre har også 2 lavnivå utganger (rca og xlr) som fint kan brukes til dette formålet:)
    Supplere du med 2 MAX blokker også så er du plutselig en Audionet-man:cool:

    Godt Nytt År forresten!

    gismo
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Hei Gismo og takk! Ja, kanskje burde jeg gå for Audionet. Men det er langt til nærmeste butikk med bredt Audionet-produktutvalg... Det virker jo som veldig bra saker. Ikke det eksteriørdesignet som pirrer en designfreak aller mest. Men flottere å se på enn veldig mye annet...

    GANilsen tar med en Audionet-boks hit om noen dager, sier han. Kanskje jeg får gearing da?
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Rusten forumtråd

    I nesten to år har tråden min ligget stendød. Skal jeg fylle noe av juleferietiden med litt trådskriving, tenkte jeg denne morgenen? Konklusjonen ser du...

    Jeg satt her i går og tenkte på hvilke endringer i anlegget som har gitt det løftet i lydopplevelse som jeg nå konstaterer. Dette må systematiseres på en eller annen måte, tenkte jeg. Og resultatet ser du i fremstillingen nedenfor. Tanken var å gjengi en rekke av subjektive endringer i lydopplevelsen for hvert steg jeg har tatt. Baseline har 100 poeng og speiler lyden jeg mener og huske fra anlegget jeg hadde inn i 2012. Dette var året jeg ble hifi-menneske på alvor. Dyyypeste alvor.

    En reduksjon i poeng markerer redusert opplevd lydkvalitet. Og en stor poengøkning illustrerer en stor forbedring i lydopplevelsen. Jeg mener ikke å uttale meg om kvalieten på de produktene jeg omtaler negativt i illustrasjonen. Det er bare min opplevelse av produktet og slik det fungerte i min spesielle kontekst på tidspunktet, dette har med og gjøre. Jeg utelukker ikke, at et produkt jeg valgte å avhende fort - kunne fungert bedre i et annet steg av prosessen min.

    Here we go...

    Screen Shot 12-22-14 at 09.14 AM.jpg



    Ikke skulle det forundre meg om en og annen objektivist kommer innom her. "Hva slags synsing er dette, da?" - kan jo være noe en slik spør seg. For meg handler hifi først og fremst om hva jeg hører. Ikke en kort stund i en blindtest. Ikke om det jeg mener etter en time eller kveld med noe nytt i anlegget.

    Etter en uke konkluderer jeg. Da har anlegget vært eksponert for mine ulike sinnstilstander. Ulike lysforhold. Ulike lydmikser; til at det jeg subjektivt hører - gir meg den beste konklusjonen jeg kan treffe. Den eneste konklusjonen jeg trenger. Der hvor mine REW-målinger ikke forteller meg noe som helst...

    Hilsen G-nøkkel
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Snart blir det ny DAC

    Poenghoppet nederst i oppstillingen ovenfor gjelder et DAC-kjøp om noen uker. Har testet noen DAC-er. Og likte veldig godt det jeg hørte fra et par av de.

    Screen Shot 12-22-14 at 03.10 PM.JPG


    Bricasti M1 og EMM Labs DAC2X leder så langt. Berkeley Reference Series kan utfordre disse når den testes i januar.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.497
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen som kan motsi deg i at du har hatt en kort, men meget bratt lære-/tilegningskurve for å oppnå ønsket huslyd. Og du mener alvor, definitivt•! Det er ikke vanskelig å forstå at du er en perfeksjonist med store ambisjoner med et kresent lydideal.

    Slik jeg husker og opplevde det sist, har du allerede et et av de aller mest velllydende oppsett med elektrostater som jeg noensinne har hørt.

    Ha en riktig god jul med nære og kjære. Etter det, må vi høre mer om dac-jakt.

    Mvjh
    Jan P.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.987
    Poenghoppet nederst i oppstillingen ovenfor gjelder et DAC-kjøp om noen uker. Har testet noen DAC-er. Og likte veldig godt det jeg hørte fra et par av de.

    Vis vedlegget 296716

    Bricasti M1 og EMM Labs DAC2X leder så langt. Berkeley Reference Series kan utfordre disse når den testes i januar.
    Lykke til med valgets kvaler G-nøkkel.
    Gjør et DACtisk valg :cool: for som Grumpy er inne på har du allerede et meget vellydende elektrostat anlegg, selv om du "jukser" i bånn hehehe...
    Ha en fredlig og meningsfull jul.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ser det har skjedd mye på din front siden jeg var aktiv på forumet. Godt og se at ting går i retning av dine lyd preferanser.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Årets beste julekort ankom postkassa i går

    Og minst en av de avbildede har både HFS-nick og OAS-medlemskap. Klarte jo ikke å la være å vise frem julekortet her. Maskeringen har jeg lagt på av hensyn til personvernet...

    brothersEd.jpg


    Bedre kan det vel ikke gjøres?

    God jul!
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Poenghoppet nederst i oppstillingen ovenfor gjelder et DAC-kjøp om noen uker. Har testet noen DAC-er. Og likte veldig godt det jeg hørte fra et par av de.

    Vis vedlegget 296716

    Bricasti M1 og EMM Labs DAC2X leder så langt. Berkeley Reference Series kan utfordre disse når den testes i januar.
    Spennende å følge med på ditt DAC valg G-nøkkel
    Legg gjerne ut noen bilder å kommentarer underveis når du tester :)

    Mvh: Espen L
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Acoustic Arts Tubedac II

    Legg gjerne ut noen bilder å kommentarer underveis når du tester.
    OK, her en liten rapport etter test avsluttet i dag. Jeg fikk låne en Acoustic Arts Tubedac II av Miles i Nordic Sound Design.


    Screen Shot 12-28-14 at 03.54 PM.JPG



    Denne DAC-en virker veldig godt bygget. Intet å utsette på design og materialer. Har de rappet noen utformingsideer fra Burmester, tro?

    Også denne spiller renere og med mere autoritet enn min Burmester 113. Jeg opplevde holografien, dybden og scenen minst på nivå med de beste jeg har testet. Kanskje øverst på lista akkurat her...

    På minussiden noterer jeg litt fravær av luftig diskant og "overtoner". Kunne sikkert forsøkt med andre rør, slik Miles foreslo i dag. Men slik ble det ikke.
     
    Sist redigert:

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    303
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    PS-7025.jpg
    Prøvde disse i Accustic Arts Tube dac i dag. Ble mer åpen diskant gjenngivelse , og bedre dynamikk
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Ser du har oppdatert signaturen :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn