Gått ut på dato ??

B

brand-x

Gjest
Har sett en rekke bruktannonser som får meg til å tenke, er ikke dette "best før" produkter. Eller er det slik att vi ikke tør eller vil godta att ting ikke er som før? Må en effektforsterker veie 30-40 kg for å gi rett følelse?
Er selv i en epoke da jeg gir gammle storheter en sjanse mot moderne konstruksjoner. Hva får man med en 10 år gammel konstruksjon? Blir man overasket hver gang det kommer lyd ut av komponenten, for man sitter vel egentlig og venter på smellet og røyken. Koster det mere enn det smaker å eie "best før" produkter gjennom kontinuerlige reppèr/oppgraderinger? Er det slik att vi har det bedre med eierfølelsen ved å eie en 10 år gammel DP, AUDIO RESEARCH eller SONUS FABER ?
Hvis men er gammel i faget kan man godta att TACT/LYNGDORF er like bra om ikke bedre enn det man anerkjente som DET BESTE for 10 år siden ? Er en forsterker/høyttaler som kostet 50.000,- for 10 år siden like god i dag, eller får du samme opplevelsen/kvaliteten for 10-20.000,- med en moderne konstruksjon ?

mvh
brand-x
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Har kjøpt både min Conrad-Johnson rør-pre og Doxa effekt brukt, de er ca 10 år nå og er definitivt ikke gått ut på dato.

Om smellet og røyken plutselig kommer (grøss) har jeg jo ingen garanti for, jeg tviler egentlig på det.

Overrasket over at de virker? Det blir jo for dumt.

En vellydene forsterker med noen år på nakken blir ikke plutselig dårlig, men kondensatorer tørker visst ut etter noen år.
 

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Er det noen som vet hvordan arter det seg når kondensatorer begynner å tørke??
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.025
Antall liker
253
Sted
Tranby
Hadde en Sansui alpha 907DR som var bygget på gamle måten med bla. kobber-skjerming og vekt på 33 kg.
Den er bygget av de beste deler. Hadde aldri en eneste feil og den spiller nå hos en annen fornøyd eier i dag.
 
E

espenj2005

Gjest
Hei!
Tror nok en god del ting var bedre før. Masseproduksjon og utvikling har generellt resultert i dårligere produkter som er styrt av trender og livsstil(tror jeg :))
Det som er bra har nok blitt bedre men det koster til gjengjeld så mye at kun de mest dedikerte og tilgodesettekan betale. Jeg tror at feks "high end"høyttalere og elementer som er 20-50 år gamle lett kan hamle opp med mye av det nye i øvre sjiktet. Det forutsetter selvfølgelig at konstruksjonene er tilsvarende "kompromissløse" med tanke på størrelse, vekt og materialvalg. Signal og forsterking må jo selvsagt være bra og gjerne på linje med hva de brukte før(effektive høyttalere og små forsterkere, gjerne rør).

Espen
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Er det noen som vet hvordan arter det seg når kondensatorer begynner å tørke??
De (få) jeg har hatt feil på har vært kortsluttet.

Ellers så har jeg mye utstyr med mange elektrolytter i alderen 30-40 år som det aldrig har vært byttet en lytt i.

Har prøvd å måle noen gamle lytter, men har ikke funnet noen generell forringelse av data så lenge de virker.
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Hehe, du har et godt poeng.
Jeg har drevet med hifi i omtrent 20 år nå, og sett utviklingen. For meg er det mer snakk om trender og endringer av disse, enn forbedringer. En stund var det minimalisme som gjalt. Det var helt ut å ha knapper på forsterkerne, og til og med fjernkontroll var tabu en stund.
En stund var det store høyttalere som gjalt, så var det små. En stund var det kraftige forsterkere som gjalt, og senere så var det bedre med mindre... nei, det er moter og trender dette her.

Selv har jeg høyttalere fra 80 tallet, og elektronikk fra tidlig 90 tall. Funker fint som bare søren! Og spiller like godt (minst) som dagens anlegg.


Leif Arild
 
E

espenj2005

Gjest
Sur og irriterende mellomtone merket jeg det på. Elektrolytter og andre koblingskondensatorer trenger man ikke tenke så mye på men alle kondensatorer i signalvei har godt av å bli byttet ut/oppgradert om de er mer enn 25-30 år gamle. Det gjorde jobben for meg. BAssen ble også mye bedre og tyngre. Få deg et teknisk skjema over elektronikken og bytt dem ut!
Espen

Er det noen som vet hvordan arter det seg når kondensatorer begynner å tørke??
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hehe, du har et godt poeng.
Jeg har drevet med hifi i omtrent 20 år nå, og sett utviklingen. For meg er det mer snakk om trender og endringer av disse, enn forbedringer. En stund var det minimalisme som gjalt. Det var helt ut å ha knapper på forsterkerne, og til og med fjernkontroll var tabu en stund.
En stund var det store høyttalere som gjalt, så var det små. En stund var det kraftige forsterkere som gjalt, og senere så var  det bedre med mindre... nei, det er moter og trender dette her.

Selv har jeg høyttalere fra 80  tallet, og elektronikk fra tidlig 90 tall. Funker fint som bare søren! Og spiller like godt (minst) som dagens anlegg.


Leif Arild
Moter og trender. Men også markedsfolk som pusher på. Før (for veldig lenge siden) laget jeg alt selv. På slutten av 1970-tallet fikk jeg et knalltibud på høyttalere der mine DIY inngikk i handelen. Siden har det ikke blitt noe bytte. Forsterkerteknoloigien er fra steinalderen (eller rør-alderen). Laget selv for omtrent 3 år siden. Har spilt utmerket uten problemer. Det er klart at det kommer mye nytt på markedet som er vesentlig bedre enn det vi hadde for en dekade eller to siden. Tenk bare på kompleksitet kontra holdbarhet. Dersom det ikke hadde skjedd utvikling og forbedring, ville en PC fungert bare minutter mellom hver feil. Slik er det med det meste. Bare tenk etter.
På den annen side: Det som var bra for 20-30 år siden, er mye sannsynlig bra i dag også. Det som fortsatt fungerer.
 

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
151
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Er enig i at mye av dagens elekronikk er dårligere enn før, men høyttalere for 50 år siden tror jeg ikke kan hamle opp med dagens presisjon, design og materialbruk.

At mye elektronikk som vi benytter her i europa  kommer fra kina, gjør ikke ting bedre. Her gjelder profitt og ikke kvalitet. Bare tenk på hva Tandberg og Radionette kunne vært i dag hadde ikke profitørene overtatt.
 
B

brand-x

Gjest
Er moderne utstyr DÅRLIGERE ? Er invasjonen fra østen negativ ? Er Hi-Fi upåvirkelig for utviklingen ?
Har vi ikke rett slett fått tilbydere av bedre lyd og driftsikkerhet for mye mindre penger enn tilfellet var for 10 år siden . Jeg er selv tillhenger av att gamle konstruksjoner ga bedre lyd og følelse pr invistert krone, men det betyr ikke att jeg har rett. Saken er den att jeg i det siste har prøvd å leve med etter den tid meget dyre komponenter, og ved en direkte sammenligning med nyere ting til en brøkdel av prisen gir vel så bra opplevelse, selv om navnet ikke gir meg så mye av eierfølelse. Jeg lurer på om det er hodet som er gått ut på dato, for maven sier att det nye til nesten ingen penger rett å slett er bedre.

mvh
brand-x
 

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
151
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
quote fra brand-x: "Saken er den att jeg i det siste har prøvd å leve med etter den tid meget dyre komponenter, og ved en direkte sammenligning med nyere ting til en brøkdel av prisen gir vel så bra opplevelse, selv om navnet ikke gir meg så mye av eierfølelse. Jeg lurer på om det er hodet som er gått ut på dato, for maven sier att det nye til nesten ingen penger rett å slett er bedre."

Spørs hvor gamle komponenter du prater om, og hvilket lydideal du har. For å ikke snakke om hvis du blander ny og gammel hifi. Gamle forsterkere på nye høyttalere, kan i mange tilfeller være katastrofalt. Samme med ny og gammel for-og effektforsterker.

Tror det er en illusjon at alt som er nytt er bedre. Hifi-tidskrifter har en tendens til å forsterke dette inntrykket.

Utviklingen står ikke stille, men jeg tror man får mindre for hver krone.
 
H

hordasped

Gjest
Handler vel mye om profitt.

Eldre ting fra Tandberg-Sansui.
Ingen problem å lage det, men det blir for kostbart etter dagens Kina-marked.

Det står veldig bra komponenter i eldre F.eks. forsterkere,mener derfor at De holder greit følge med dagens ting
 
B

brand-x

Gjest
Hvis man utelukkende ser på den innvendige kvaliteten, er ikke østens produkter like bra om ikke bedre "skrudd" en såkalte state of the art produkter som er 10 år ? tenker raskt på tidlige utgaver av Electrocompaniet som mange mener er bedre enn dagens. Og når sant skal sies ser de ikke veldig forsegjort ut innvendig. Mange mener jo dessuten att komponentkvaliteten på østens bidrag går en høy gang produkter som er 3-4 ganger dyrere i dag og ett kvantesprang bedre enn gamle storheter. Kan man snakke kvalitet om gammelt "highend" hvis det ikke er kompatibelt med moderne ?

mvh
brand-x
 
H

hordasped

Gjest
Klart det lages gode ting idag,skulle bare mangle.

Men det er vel noe som gjør at f.eks. noen der ute er villig til å betale 12K for Kappa 9.2i, liksom noen sverger til gamle EC-produkter.Det er jo kvalitet, som noen betaler dyrt for
 

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
151
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
At komponentkvaliteten er bedre på kina-produkter enn tilsvarende europeisk eller amerikansk tror jeg ikke på, rett og slett. Jeg har sett i 15 år gamle forsterkere som har komponenter som den dag i dag regnes for å være "state of the art".

Enhver produsent med få unntak vil prøve å tjene mest mulig på produktene sine. Og klarer de da og putte billigere deler inni et produkt har de tjent noen kroner.
Det er mange bransjer som er slik.
 
B

brand-x

Gjest
Er selvsagt enig i at det meste i dag er profittstyrt, men den delen har vel også blitt europeiske og amerikanske til del ? Det jeg mente i utgangspunktet var at veldig mange inklusiv meg selv har vanskelig for å akseptere at pris, merke og vekt nødvendigvis ikke er synonymt med hva som er bra eller ikke. Skal innrømme at som EC entusiast har jeg hatt store problemer med å godta Kina produkter som like bra med tanke på opphavet og pris. Det er jo dette som kalles fordommer. Har vært av den oppfattning att infinity rs2b er det mest opptimale i mine ører med EC og AUDIO RESEARCH på slep, men jeg må vitterligen like vel innrømme att jeg har grunn til å tvile. Men jeg gir meg ikke med å mene att vinyl er bedre en cd. Noe vintage må livet likevel beholde på tross av att jeg aner et sted der ute at WADIA kan overbevise meg om att jeg kanskje tar feil her og.

mvh
brand-x
 

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
151
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Jeg skal være den første til å innrømme at pris, kvalitet og ytelse ikke er 100 prosent proposjonalt. Det tok ikke lang tid før jeg lærte det i min spede begynnelse som hifi-entusiast. At amerikanske og europeiske produkter i så måte ikke er bedre enn andre er sikkert.
Men med den erfaringen jeg har med spesielt kina-produkter, klarer jeg ikke å få meg selv til å la være å mistenke lureri. Som du sier at fordommer kommer inn i bildet her, men jeg var fordomsfri og positiv til disse produktene i utgangspunktet.

Vinyl er bra, men ytelse kontra pris må den nok se seg slått av cd. I framtiden er det nok SACD som gjelder...
 

Audior

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2006
Innlegg
96
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Har fulgt med i utviklingen siden 60-tallet og sett/hørt hva som er blitt utviklet av komponenter (halvledere, kondiser og motstander) og kretsteknologi. Det er klart at ting har blitt mye bedre. Test den gamle ec 25-wattern mot helt ordinære og billige nye japanske komponenter, og du vil bli overrasket.
Det er lettest å høre utviklingen på innspillingene. Lytt til de nye utgivelsene på CD av klassikerne fra 80 og 90-tallet, det er himmelvid forskjell på den tekniske kvaliteten på disse og på musikken som produseres idag, på tross av at de er remastered og rå-tapen modifisert.
Etter min mening har imidlertid høyttalerne oppnådd de største forbedringene. Fikk nye B&W inn i stua for noen dager siden. En ny musikkverden åpnet seg.
 
B

brand-x

Gjest
Hvis man bruker gamle storheter som nostalgi og godtar att det nye "billigere" er på høyde eller i hvertfall tilfører ett moment i lydopplevelsen som de gamle store ikke greier å formidle har man likevel ikke spilt falitt over egen oppfatning. Hay nevner SACD og vi må vel alle være enig om att ihvertfall på høyttalersiden og cd-mediet har det vært en rivende utvikling . Og jeg tror også att om de Kinesiske ikke applauderes blant alle så må man iallefall være så oppriktig å si att de DIGITALE forsterkere har tillført mye, kanskje veldig mye golyd som for 10 år siden kostet en pen slump penger å anskaffe seg . Jeg er enig med deg att 25 wattern til EC selv i dag er meget bra, men man skal ikke høyt opp i pris for å finne forsterkere som parkerer denne på de fleste parametre. Du nevner B&W, jeg tror hvis du sammenligner matrix-serien med dagens 700serie viser det seg en ny verden i opplevelse og tillstedeværelse som matrix ikke klarer å gjenskape.
Men for all del MATRIX-serien har fremdeles mye golyd. Men mere en god er den ikke. Gratulerer forøvrig med nye B&W Audior.

mvh
brand-x
 
Topp Bunn