Fordi vi er blitt historieløse.iSaint skrev:Starter enkelt;
Hvorfor er de aller fleste kumlokk runde?
Mvh
Arne Kr
Et rundt kumlokk kan IKKE falle ned i hullet det dekker !iSaint skrev:Starter enkelt;
Hvorfor er de aller fleste kumlokk runde?
Mvh
Arne Kr
Men på hvilke andre måter kan man utforme et bekkalokk og fremdeles ha denne effekten?Spiralis skrev:Et rundt kumlokk kan IKKE falle ned i hullet det dekker !
Reuleaux triangleGjestemedlem skrev:Men på hvilke andre måter kan man utforme et bekkalokk og fremdeles ha denne effekten?
Som ei kule? ;DGjestemedlem skrev:Men på hvilke andre måter kan man utforme et bekkalokk og fremdeles ha denne effekten?Spiralis skrev:Et rundt kumlokk kan IKKE falle ned i hullet det dekker !
Og så er de så mye lettere å flytte.iSaint skrev:Hvorfor er de aller fleste kumlokk runde?
Mvh
Arne Kr
Denne løsningen forutsetter vel at alle bryterene står av i utgangspunktet - dette vet man vel ikke?Delle skrev:Skru på bryter 1 og la den stå på 5-10 minutter. Skru den så av, og skru på nr 2 før du går opp på loftet.
Lyst: Bryter 2
Mørkt, og kald lampe: Bryter 3 (eller defekt pære)
Mørkt, og lunken lampe: Bryter 1
Mvh
Orientering?Komponenten skrev:Hvilken idrett er dette?
T
T T
T OR T
T T
T
Ubalanse? For mange fingre på den ene hånden?Komponenten skrev:Hvis du har 4 epler i den ene hånden og 7 i den andre, hva har du da?
Det ene har med været og gjøre, det andre er en ukedagKomponenten skrev:Hva er forskjellen på en regnskur og en mandag?
iSaint skrev:Komponenten skrev:Hvilken idrett er dette?
T
T T
T OR T
T T
T
Orientering?
AK
ØivindJ skrev:Ubalanse? For mange fingre på den ene hånden?Komponenten skrev:Hvis du har 4 epler i den ene hånden og 7 i den andre, hva har du da?
Komponenten skrev:Hva er forskjellen på en regnskur og en mandag?
Det ene har med været og gjøre, det andre er en ukedag![]()
Jeg ante ikke hvem det var før jeg googlet det nå nettopp.ØivindJ skrev:Noen som så hu dama, på "Are you smarter than a fifth grader", miste 1mil usd på et enkelt spørsmål?:
Hva er navnet på første man som brøt lydmuren i et fly?
Et spørsmål som alltid blir besvart korrekt er:Komponenten skrev:3.Du har en terning med tre sider merket ja og tre sider merket nei.
Hvilket spørsmål vil alltid besvares korrekt av terningen ?
Du kan dele den i 2 tynnere stykker av 3x8 fot, da har du nok til å overlappe godt. (3x16)Komponenten skrev:1.Du har et hull i gulvet som er 12x2 fot stort, og en planke som er 3x8 fot som du skal tette hullet med.
Planken skal deles i to biter og skal legges sammen så den dekker hele hullet uten overlapp og hele hullet må dekkes.
Hvordan deler du planken?
Vannstanden synker så sant metallet synker, og du ikke bruker metaller som kalium eller noe slikt... da havner nok mye av vannet på gulvet i stedet.Komponenten skrev:2.Et metallstykke er plassert i en plastbolle som flyter i et badekar fylt med vann.
Metallet taes opp av bollen og slippes i vannet.
Stiger vannet, synker det eller blir det på samme nivå?
Jeg vil tro at vannet forblir på samme nivå.Komponenten skrev:2.Et metallstykke er plassert i en plastbolle som flyter i et badekar fylt med vann.
Fikk jeg ja. Fikk jeg nei vil alltid bli besvart feil.Komponenten skrev:3.Du har en terning med tre sider merket ja og tre sider merket nei.
Slik:Komponenten skrev:1.Du har et hull i gulvet som er 12x2 fot stort, og en planke som er 3x8 fot som du skal tette hullet med. Planken skal deles i to biter og skal legges sammen så den dekker hele hullet uten overlapp og hele hullet må dekkes.
Vannstanden synker.Komponenten skrev:2.Et metallstykke er plassert i en plastbolle som flyter i et badekar fylt med vann.
Nah. tenk deg at du heller en liter vann i bollen, da er det ingen forkjell på vannstanden om du heller den ut. Den fortrenger 1 liter vann i badekaret da.Høvdingen skrev:Jeg vil tro at vannet forblir på samme nivå.
"Hvilket svar gir du meg terning?"Komponenten skrev:3.Du har en terning med tre sider merket ja og tre sider merket nei.
Du har selvfølgelig rett i dette. Jeg var litt rask.Gjestemedlem skrev:Nah. tenk deg at du heller en liter vann i bollen, da er det ingen forkjell på vannstanden om du heller den ut. Den fortrenger 1 liter vann i badekaret da.
Hell i stedet i en liter med kvikksølv i bollen, så skubber den bollen ned nok til å fortrenge mange liter vann så sant bollen holder seg flytende, men heller du den i stedet rett i karet fortrenger den bare 1 liter.
Det stod at det ikke skulle være overlapp...Gjestemedlem skrev:Du kan dele den i 2 tynnere stykker av 3x8 fot, da har du nok til å overlappe godt. (3x16)Komponenten skrev:1.Du har et hull i gulvet som er 12x2 fot stort, og en planke som er 3x8 fot som du skal tette hullet med.
Planken skal deles i to biter og skal legges sammen så den dekker hele hullet uten overlapp og hele hullet må dekkes.
Protest!Komponenten skrev:Det stod at det ikke skulle være overlapp...
Nå har ikke jeg Googlet, men jeg vil faktisk anta at Chuck Yeager ikke var den første som brøt lydmuren. Ikke engang at han nødvendigvis var den første amerikaneren.ØivindJ skrev:Noen som så hu dama, på "Are you smarter than a fifth grader", miste 1mil usd på et enkelt spørsmål?:
Hva er navnet på første man som brøt lydmuren i et fly?
Og du går i fella og prøver deg med logikk mot en kvinne!Gjestemedlem skrev:Elementær tømring min kjære Kompo. 8)
Gjestemedlem skrev:Protest!Komponenten skrev:Det stod at det ikke skulle være overlapp...
Du kan legge dem ved siden av hverandre også helt uten overlapp. Er de akkurat like store som hullet vil de jo falle i gjennom og dermed ikke være egnet til formålet. Skal du tette et hull i gulv vil du nok bruke noe som er litt større enn hullet du skal tette. Det samme prinsippet vil du oppdage hvis du studerer bekkalokk neste gang du er i sentrum. Grunnen til at de ikke er å finne på bunnen av kummene til stadighet er at de er dimensjonert litt større enn hullet de skal dekke...
Elementær tømring min kjære Kompo. 8)
Vi snakker da ikke med terninger, gjør vi vel? ;DGjestemedlem skrev:"Hvilket svar gir du meg terning?"Komponenten skrev:3.Du har en terning med tre sider merket ja og tre sider merket nei.
Komponenten skrev:Og du kan ingenting om tømring du heller Spiralis?? :![]()
EDIT: Så først nå at jeg ikke skulle svare.....BT skrev:Oppgave: (ikke svar hvis du har hørt den før)
Du kjører langs en vei, og kommer til et sted hvor veien deler seg, og du vet ikke hvor du skal kjøre videre for å komme dit du skal. Ved krysset står det en mann som du kjenner og som vet hvor du må kjøre for å komme dit du skal. Problemet er at mannen har en tvilling og du vet at den ene av dem alltid lyver, mens den andre alltid snakker sant, men du vet ikke hvem av dem som står der.
Hvilket spørsmål må du stille mannen for å finne ut hvor du skal kjøre?