Går pickuper (stylus) ut på dato?

Mr.Banan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2022
Antall liker
201
Sted
Oslo
Hei

Har idag en ProJect debut med en Ortofon 540 fra slutten av 80 tallet. Jeg klarer ikke få det til å spille dynamisk. Blir hardt og flatt. Sjekket stiften i mikroskop så den ser bra ut. Er det dårlig match mellom arm og pu? Hvordan er det med oppheng på gamle styluser. Går sånt ut på dato?
Spilleren er koblet opp mot.
-Rega Fono mini riaa
-Naim Uniti Atom
-Audiovector QR3

Takk for alle tips…

Husker 540`n spilte utmerket på min gamle Panasonic SL18 for 15 år siden…

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, opphenget kan bli hardt, du må enten ha ny stift eller ny pickup. Stift har ikke mye å si i denne sammenheng. Det sagt, Project Debut er budsjett, mange har problemer med de faktisk.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.385
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Opphenget på gamle pickuper kan hardne, hvis det er brukt gummi. Nyere pickuper bruker elastomer/polymer istedet og det holder veldig mye lengre enn gummi. Slutten av 80-tallet er borderline så denne kan godt ha oppheng i gummi, men jeg tror så godt som alle produsenter gikk over til moderne materialer i løpet av 90-tallet. Elastomer hardner forsåvidt også, men det krever mye sterkere/lengre eksponering for lys/varme. Så lenge man ikke oppbevarer pickupen i vinduskarmen der den ligger i solsteiken så er man ganske så trygg.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.164
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vetta søren hvor stivt og sprøtt det blir... Jeg kjører Shure V15II (Ja, II- 2! ikke III) på den gamle Dual 701-en min, med OEMstifter, potensielt helt fra 1966. Jeg syns det er bra jeg. En var hos - husker ikke navnet i farta, i UK, og fikk ny stift for et par år siden, og han sa at opphenget var ok. EDIT: Expert stylus. Har også prøvd Jico SAS... næh, gammel original er best.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Du kan gi opphenget en dråpe silikon olje så skal du se det mykner igjen. De fleste polymere inkl både gummi og plast stivner over tid, da myknerer diffunderer ut, men det finne som sagt triks :). Du gjør det dog på eget ansvar, da det kan bli for mykt og. Og vær sparsom, du vil ikke ha silikon olje over alt.

Mr.Banan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2022
Antall liker
201
Sted
Oslo
Du kan gi opphenget en dråpe silikon olje så skal du se det mykner igjen. De fleste polymere inkl både gummi og plast stivner over tid, da myknerer diffunderer ut, men det finne som sagt triks :). Du gjør det dog på eget ansvar, da det kan bli for mykt og. Og vær sparsom, du vil ikke ha silikon olje over alt.
Takker. Det er i vert fall den rimeligste tingen å starte med. 👍

Mr.Banan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2022
Antall liker
201
Sted
Oslo
Umulig å få min gamle Ortofon 540 til å spille skikkelig så det går mot bytte. Står mellom AT-VM95 SH og Ortofon Blue.. Hva anbefales til en Project Debut? Men fristes mest å prøve AT.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.385
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Null erfaring med Blue, men VM95SH er en knakende god pickup. Hvilken spiller den skal monteres på spiller mindre rolle.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
493
Sted
Bergen
Et siste forsøk er om du har tilgang på en stift renser og la den buzze noen timer. Dette vil kunne mykne opp opphenget tilsvarende temmelig mange timer vanlig spilling.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Et siste forsøk er om du har tilgang på en stift renser og la den buzze noen timer. Dette vil kunne mykne opp opphenget tilsvarende temmelig mange timer vanlig spilling.
Har mine tvil om at en rensevæske kan myke opp et oppheng, men kommer selvsagt an på rensevæsken og hva den er tilsatt av vidundermiddel :)

Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
8.091
Sted
Under stjernene
Min vel' 30 år tredve år gamle Clearaudio Veritas S (0036) ble overtatt av en kompis.
Kjenner vel i alle fall e ' ssom fremdeles spiller på den og er fornøyd.
Har derfor tro når Cmearaudio sier spilletid på Charisma V2 er 8000 åtte tusen timer dersom den er korrekt satt opp.
Tysk kvalitet vetu🌞

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.108
Torget vurderinger
2
Clearaudio Veritas S har jo ikke demping med noe gummi eller gummiaktig materiale, så den gjelder ikke YesJens :)
Har hørt at noen har hatt problemer med tretthetsbrudd oksidering på ledningene inne i Veritas S. Men ellers skulle den være nesten evigvarende (i den utstrekning noe er det)

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.108
Torget vurderinger
2
Ser du har gjort riktig valg 3 ganger på rad. Så du er i god flyt YesJens :)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
493
Sted
Bergen
Har mine tvil om at en rensevæske kan myke opp et oppheng, men kommer selvsagt an på rensevæsken og hva den er tilsatt av vidundermiddel :)
Var nok litt uklar. Tenkte på noe a la min AT stift renser, 1000 Hz mekanisk børste. La den stå på noen timer tilsvarer timesvis innspilling.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.735
Torget vurderinger
0
Har idag en ProJect debut med en Ortofon 540 fra slutten av 80 tallet.
Husker 540`n spilte utmerket på min gamle Panasonic SL18 for 15 år siden…
Er platene spilt mye og har litt knitring?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Litt samme problem med en Stanton 681EEE her, litt rar lyd, mye mellomtone, ikke levende i det hele tatt men det var en der fulgte med et hus jeg kjøpte, den ser også litt trøtt ut, nålefanen spesielt. Få deg en AT.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.447
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Få deg en AT er vinylverdenens Kjøp ny sykkel.

Men enig med niels.

Mr.Banan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2022
Antall liker
201
Sted
Oslo
Takk for alle tilbakemeldinger. Ny AT blir konklusjonen.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.385
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ikke enig. Med mindre budsjettet er veldig stramt ville jeg ikke sett lengre ned enn til VM95EN. Da får du en nål som ikke er limt fast til cantilever, men montert i et laserskåret hull. Gitt at limet gjerne veier flere ganger så mye som nålen selv gjør, er det absolutt et poeng med en naken nål for å redusere bevegelig masse og dermed forbedre pickupens evne til å plukke ogg og gjengi detaljer.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.447
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så ser jeg at Proshop har AT-VM95ML til riktig pris, men den er kanskje ikke så lett å sette opp på @Mr.Banan sin grammofon?

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.385
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kjenner ikke dagens Pro-Ject armer, men det bør gå veldig greit vil jeg tro. Til 1600 bols er den et røverkjøp.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.618
Torget vurderinger
2
Clearaudio Veritas S har jo ikke demping med noe gummi eller gummiaktig materiale, så den gjelder ikke YesJens :)
Har hørt at noen har hatt problemer med tretthetsbrudd oksidering på ledningene inne i Veritas S. Men ellers skulle den være nesten evigvarende (i den utstrekning noe er det)
Hvordan redet mulig å få diamenten til å vare så lenge. De fleste holder ca 1/10 del av 8000timet, og etter 500 har forvregning og annet overskredet spec`en

Mr.Banan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2022
Antall liker
201
Sted
Oslo
Budsjett er vel ikke det største temaet. Ser at Kjell selger SH for 1790,-. Er ML et bedre alternativ?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.735
Torget vurderinger
0
Budsjett er vel ikke det største temaet. Ser at Kjell selger SH for 1790,-. Er ML et bedre alternativ?
Etter anbefaling her på Sentralen.....og diverse tester..... så ble det handlet alle versjoner av AT som er tilgjengelig hos Kjell pga. pris og ypperlig service.... (y)

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.288
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Etter anbefaling her på Sentralen.....og diverse tester..... så ble det handlet alle versjoner av AT som er tilgjengelig hos Kjell pga. pris og ypperlig service.... (y)
Det låter flott....... men det er jo "bare" 4 pickupper til tilsammen 3.800,-
Prøv en annen forhandler 😁

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.385
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det blir en noen annen total om man handler hos Platekompaniet...

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.735
Torget vurderinger
0
Det har du rett i..... Med AT-3600 & AT95 bli´r man hurtigt den erfaring rikere, at man må
betale mere, for å få bra lyd 😂 😂
Det fine er at jeg når som helst kan spille på dårlig PU for å oppleve at de andre dårlige ikke er fullt så dårlig.....uten å betale så mye ekstra hver gang ;)

Topp Bunn