Gå-musikk

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Vel, litt sært kanskje, men er det noen som har tips om sanger som egner seg å gå/løpe til. Kjekt med musikk når man går tur for seg selv, og for å holde brukbart tempo er det veldig bra med Ok rytme.
"Betty Davies eyes" med Kim Carnes har et veldig bra gå-tempo, men kan jo ikke høre på den hele tiden..
Ellers savner jeg og musikk å springe til.
Så om noen har noen gode tips her hadde det jo vært kjekt om de ville dele de med meg da. :)
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Genesis: The Way We Walk
Aerosmith: Walk This Way
Nancy Sinatra: These Boots Are Made For Walking
U2: Walk On.
Aretha Franklin: Walk On By
Prince: Walk Don't Walk
Todd Werner: Walk In My Shoes
Johnny Cash: I Walk The Line
The Hives: Walk Idiot, Walk
...
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Vel, litt sært kanskje, men er det noen som har tips om sanger som egner seg å gå/løpe til. Kjekt med musikk når man går tur for seg selv, og for å holde brukbart tempo er det veldig bra med Ok rytme.
"Betty Davies eyes" med Kim Carnes har et veldig bra gå-tempo, men kan jo ikke høre på den hele tiden..
Ellers savner jeg og musikk å springe til.
Så om noen har noen gode tips her hadde det jo vært kjekt om de ville dele de med meg da.   :)
Hentet fra Soundgarden en linje
" I am wearing ten ton boots"
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Walking Song med KAte & Anna Mc Garrigle
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Eh.. ja akkurat. ;D
Var vel ikke annet å vente nei, kombinasjonen lytting og gåing er kanskje noe uvanlig her inne? ;)

Får skaffe meg den der Walk idiot, walk da, høres ut som passe musikk for meg..
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Vel, litt sært kanskje, men er det noen som har tips om sanger som egner seg å gå/løpe til. Kjekt med musikk når man går tur for seg selv, og for å holde brukbart tempo er det veldig bra med Ok rytme.
"Betty Davies eyes" med Kim Carnes har et veldig bra gå-tempo, men kan jo ikke høre på den hele tiden..
Ellers savner jeg og musikk å springe til.
Så om noen har noen gode tips her hadde det jo vært kjekt om de ville dele de med meg da. :)
Kraftwerks Tour De France egner seg ikke bare til sykling. Egner seg til mange forskjellige former for mosjon, garantert til både gåing og sykling.

Denne skiva er ganske lett å like. Selvsagt ren syntheseizer-musikk.
 

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
Waterboys -> Fisherman's Blues

Masse fengende, oppdreven rytme her
- og da er det bare å skuffe på mer køl!


mvh
 
O

om.s

Gjest
Madonna´s siste, kanskje mer egnet for dansegulvet enn å gå, men gir energi, og man får ett lite "flash back" til 70 tallet på kjöpet.....

mvh
 
J

jekri

Gjest
Jive Talking med Bee Gees. Har du sett videoen så er du nødt til å gå når du hører låten 8)
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Hva med litt elektronica, type DJ Kicks platen til Erlend Øye?
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Vel, litt sært kanskje, men er det noen som har tips om sanger som egner seg å gå/løpe til.   :)
Masjer egner seg jo å gå til, har blitt brukt til formålet ved mange anledninger.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Masjer egner seg jo å gå til, har blitt brukt til formålet ved mange anledninger.
Joda, sikkert et poeng der, men jeg tenkte på musikk som både er fin, og som man kan gå til i passelig tempo.(og da er ikke marsjer det første som slår meg.)
Har jo ikke problemer med å gå til annen musikk, men merker jo at det blir litt lettere om rytmen stemmer da.
Spesielt når man begynner å bli litt trøtt.

Vals og tango hadde sikkert sett bra ut.. ;D
 
J

jekri

Gjest
Kanskje "Nei, så tjukk du har blitt" og "Rumpa di" kan inspirere litt ;D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Kanskje "Nei, så tjukk du har blitt" og "Rumpa di" kan inspirere litt   ;D
Det er dette du regner som fin musikk altså?... Ja ja hver sin smak.. ;D

Har dere aldri prøvd å gå tur med mp3-spiller og god musikk? En fantastisk kombinasjon spør dere meg..
 
J

jekri

Gjest
Det er dette du regner som fin musikk altså?... Ja ja hver sin smak..   ;D
Mnja...jeg tenkte mer at du da ville prøve å gå fra de forferdlige lydene. ;D
Tilbae til mitt BeeGees tips, den type, 70 talls disco, har jo en grei rytme til rask gange.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Joda, sikkert et poeng der, men jeg tenkte på musikk som både er fin, og som man kan gå til i passelig tempo.(og da er ikke marsjer det første som slår meg.)
Har jo ikke problemer med å gå til annen musikk, men merker jo at det blir litt lettere om rytmen stemmer da.
Spesielt når man begynner å bli litt trøtt.

Vals og tango hadde sikkert sett bra ut..   ;D
Vals passer dårlig med mindre man halter veldig eller har et ben som er lengre enn det andre.

Hver sin smak når det gjelder musikk. Det greieste er å finne musikk tilpasset smak som går med 90-100 bpm (takslag i minuttet), dette passer nok greit til normalt turtempo. Raskere musikk kan brukes til mer "powerwalk"-aktig gange, men det blir kanskje slitsomt i lengden og litt komisk (hvis man bryr seg om det).
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Vals passer dårlig med mindre man halter veldig eller har et ben som er lengre enn det andre.

Hver sin smak når det gjelder musikk. Det greieste er å finne musikk tilpasset smak som går med 90-100 bpm (takslag i minuttet), dette passer nok greit til normalt turtempo. Raskere musikk kan brukes til mer "powerwalk"-aktig gange, men det blir kanskje slitsomt i lengden og litt komisk (hvis man bryr seg om det).
Ja og da er vi ved sakens kjerne... jeg ønsker konkrete tips om fine sanger med denne takten. :D
 

okj062

Medlem
Ble medlem
03.09.2005
Innlegg
20
Antall liker
0
Jeg pleier å løpe til zeppelin! både I, II IV synes jeg er geniale å løpe til. Da blir det aldri kjedelig å løpe :D
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Ja og da er vi ved sakens kjerne... jeg ønsker konkrete tips om fine sanger med denne takten. :D
Og du har fått to utmerkede forslag allerede - Kraftwerk og Madonna! ;) Hvis det passer innenfor din musikksmak, vel og merke.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Og du har fått to utmerkede forslag allerede - Kraftwerk og Madonna!  ;) Hvis det passer innenfor din musikksmak, vel og merke.
Joda takker for forslagene, har hørt på den Kraftwerk-sangen og den er grei nok den kanskje litt masete, og Madonna har jeg også hørt, har til og med skaffet meg Bee Gees, men tre sanger blir litt lite, det blir en kort tur for å si det sånn... ;)
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Joda takker for forslagene, har hørt på den Kraftwerk-sangen og den er grei nok den kanskje litt masete, og Madonna har jeg også hørt, har til og med skaffet meg Bee Gees, men tre sanger blir litt lite, det blir en kort tur for å si det sånn... ;)
Slå til og kjøp hele albumet - både til Kraftwerk og Madonna! Vips har du mange sanger i samme stil!

Men - ok, du tenker enkeltsanger, ikke hele album. Et par forslag i farta: The Doors - Break On Through (To The Other Side) og The Cure - Lovecats og den i mine ører geniale 10-15 Saturday Night.

Kommer med fler forslag når jeg har tid.
 
K

kbwh

Gjest
AC/DC's Back in black ligger omtrent på spaseringsegnede 100 bpm. Hells bells også.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Dette er faktisk mye vanskeligere enn det høres ut som.
Nå har jeg kjørt full-skala-forsøk, og sanger man skulle tro funket bra er kanskje helt ubrukelige, mens andre overrasker og er bra til gåing.
Hvis andre skulle være interessert så er min konklusjon:
Bra til litt rask gange:
Midnight oil- Beds are burning ( veldig bra)
Bloodhound gang- The bad touch
Cop shoot cop - Everybody loves you when you're dead
Madonna- Hung up
Simple minds- Promised you a miracle
David Bowie- Knock on wood
Depeche mode- The sun & the rainfall + The things you said
Kim Carnes- Betty Davies eyes
Shakira- Whenever, wherever

Enda raskere:

Kraftwerk- Tour the france
Kiss- I was made for loving you

Litt roligere men går akkurat :
Def Leppard- Hysteria
Faith no more- Midlife crisis

Fishermans blues ble for kjapp. ACDC- Back in black ble for treg ,Bee gees- Staying alive går ( men er den fin..?)

Cowboy junkies med Isn't it a pity er en fin sang, og funker bra hvis man skal gå veldig sakte opp en bakke med en ungeflokk på slep... ;)

De andre forslagene har jeg ikke fått testet ut ennå, men ble litt overrasket over at to tilfeldige Depeche mode sanger som jeg bare tok med fordi jeg ikke hadde hørt de før funket såpass bra, så der er det sikkert flere å hente.
 

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
Du har i alle fall tatt innkomne forslag seriøst!

Det har jeg sans for

;)


mvh
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Siden dere alle har vist så stort engasjement for dette prosjektet mitt, tenkte jeg å holde dere litt oppdatert på utviklingen...
Har funnet ut at passende gå-tempo er ca 120 skritt pr. min. Ned mot 115 er Ok, og også endel over 120 (målte ikke det.)
Det er STOR forskjell å gå tur med rett og feil rytme, det er utrolig hvor det går unna når rytmen er bra. Nå har jeg fått meg skritt-teller (jada, veldig VELDIG sært, men den fulgte med et blad...) og tok en tur en dag og da gikk jeg ca 10 000 skritt på under 1,5 time. Var ikke sliten engang, bare litt vonde føtter.
Har funnet noen flere Ok sanger:
Cure- Charlotte sometimes
Cure/OMD- If tou leave
Human league- Don't you want me
Falco- Der kommisar
Pet shop boys-What have I done to deserve this..
Tror og Prince- cream vil funke...

Men nå trenger jeg ny mp3-spiller...
 
Topp Bunn