Gå litt småcrazy på hodetelefoner

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.460
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Tenkte dra inn på oslohificenter og teste ulike Grado modeller, ja :)
Da har du jo Duet Audio og Stereofil rett i nærheten.
Et aber med OHC er de (eller rettere sagt - mangel av de) fasilitetene de har for lytting. De burde absolutt hatt et dedikert stillerom i steden for 2 "vegger" , der den ene er i gangpartiet hvor det alltid er mye, og høy omgivelsesstøy:(

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.096
Sted
Sørlandet
De burde absolutt hatt et dedikert stillerom i steden for 2 "vegger" , der den ene er i gangpartiet hvor det alltid er mye, og høy omgivelsesstøy:(
Omtrent som på i et åpent kontorlandskap med andre ord?

Znerken... er du en hipster siden du er så opphengt på Grado? Beklager... måtte bare :)

Jeg sitter med hodetelefoner 6-7-8 timer mandag til fredag i et åpent kontor landskap. De er for meg et verktøy og som de fleste vet så er riktig verktøy minst halve jobben. Siden jeg er omringet av kolleger og en del støy så er åpne hodetelefoner helt utelukket. Jeg kan heller ikke forstille meg noe særlig verre en folk som spiller med åpne hodetelefoner på bussen, i køen, i butikken osv og såvidt jeg vet er samtlige Grado åpne(?) Tidligere benyttet jeg hodetelefoner med aktiv støydemping men etter noen år ble jeg lei av å befinne meg i vacum. Jeg ble rett og slett sliten og nå benytter jeg dem kun når jeg skal ut å fly eller kjøre langt med gammelbilen. På grunn av min bruk så veksler jeg mellom tre sett for å få litt variasjon og dem er:

- Sennheiser Momentum M2 over ear. En meget bra allrounder som er god på det meste men ikke best på alt. Noe for små puter for dem som har store ører. Lettdrevne og dem kan benyttes direkte på en Ipad eller en telefon uten at dem suger batteriet tomt på no-time. De er sammenleggbare og har en helt grei, liten beholder som passer i PC-veska. De er også nokså små på skallen og dem har en bra isoleringsevne ovenfor støy.

- Meze 99 Classic. Mine "hipster" klokker. Nydelige å se på. Bra lyd. Stor veske og de føles store på hodet. Noe stramme for hodet mitt men dette kan man såklart gjøre noe med. Isolerer bra. Litt for varme puter i skinn som igjen fører til at øra mine må luftes etter en stund.

- Audeze Sine. Dyrere en dette er jeg ikke villig til å gå for mitt bruk. Flott lyd og temmelig lettdrevne. De føles også lette og nette på hodet og dem kan slås sammen i en fin veske. Bra komfort, nydelige puter. Men er dem dobbelt så bra som Momentum M2?

Samtlige av disse mener jeg ha en DAC forsterker og selv benytter jeg HifiMe Sabre med stort hell. Personlig mener jeg det er temmelig tullete å kjøpe gode hodetelefoner hvis tanken er at man skal benytte dem direkte på den elendige jack/lightning/USB utgangen på PC`n eller telefonen. Trådløse gidder jeg ikke engang å nevne. Mine lydkilder er utelukkende PC og telefon og all musikk streamer jeg fra Tidal.

-BB-

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.460
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Skjønner ikke helt hvilke relevans en kategorisering av en fødselsgruppering skulle ha for det som diskuteres:confused:

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
På et norsk forum ser jeg ingen god grunn til å bruke andre begreper enn de norske hodetelefon og hodetelefonforsterker. At noen fremdeles finner det enklere/kult (eller hvilken årsak det er) med ytterligere anglifisering av språket og utvanning av mangfoldet får så være. Det er fullt mulig å beherske flere språk og skifte på de ift miljøet man er i. Og la "headset" forbli hos piloter og resepsjonister. Selv har jeg hverken headsets, HPA eller DAC, men har flere hodelefoner, hodetelefonforsterkere og DAKer. Og jeg benytter engelsk i stor grad i dagligtilværelsen uten å med det miste det norske språket, snarere tvert i mot. Det handler om mangfold og identitet.

Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.206
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Slutt å krangle unger!

Jeg foretrekker hodefoner! Skjønner ikke hva "tele" har å gjøre i midten. På engelske heter det ikke head-tele-phones!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Bruk ørehøyttalere da vel? Og phone på engelsk er et synonym til telephone så begge ordene betyr telefon ;)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.460
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Slår et slag for hodelavttaler jeg;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Eller hodehøyttalere. Men siden hodetelefoner er et godt innarbeidet begrep så fungerer det fint for meg enn så lenge :).

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Antall liker
155
Meanwhile...,

Skal som flere andre antyder stemme i retning LCD3. Ingen ting i veien med å kjøpe brukt. Ja de relativt store og tunge, men er ikke ment å trene med for å si det slik. Kombinert med en god kilde (dac) og en skikkelig amp (eller kombo) så er det helt fabelaktig resultat. Det er relativt dyrt utstyr, men gjennomprøvd av et stort publikum som egentlig er kresent og er rangert svært høyt. Hadde tidligere LCD2 og oppgraderingen gir noe ekstra, om verdt er vanskelig å svare på for andre enn hver enkelt bruker. Et amp forslag er Taboo mk3. Denne kan også brukes til forsterker i et høyttaler system, vel og merke sensitive. Men den komboen slår du ikke for under 50k. Selvfølgelig mange alternativer med et slikt budsjett, mye koker ned til smak og komfort.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.460
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Hodehøyttaler (som Stax omtaler sine produkter som) er jo heeelt feil. Hodetelefoner spiller ikke høyt. Derfor hodelavttaler;)

I starten av at vi fikk grini oss til å få en egen hodetelefon-kategori her på HFS (mens bl.a både Inkspot´n, tredokka og Loev var aktive) diskuterte vi fremogtilbake ulike alternative forslag til å navngi produktet (hodetelefoner) på en god beskrivende norsk måte. Men, vi gav opp. Samme for min del hvilke begrep man bruker, så lenge man holder seg unna Headset - for det definerer et annet produkt:)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Alltid moro å finne opp nye ord, men siden hodetelefoner er både innarbeidet og dekkende så fortsetter hvertfall jeg å bruke det.

• Liker
Reaksjoner: ptb

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Antall liker
2.195
Torget vurderinger
2
På et norsk forum ser jeg ingen god grunn til å bruke andre begreper enn de norske hodetelefon og hodetelefonforsterker. At noen fremdeles finner det enklere/kult (eller hvilken årsak det er) med ytterligere anglifisering av språket og utvanning av mangfoldet får så være. Det er fullt mulig å beherske flere språk og skifte på de ift miljøet man er i. Og la "headset" forbli hos piloter og resepsjonister. Selv har jeg hverken headsets, HPA eller DAC, men har flere hodelefoner, hodetelefonforsterkere og DAKer. Og jeg benytter engelsk i stor grad i dagligtilværelsen uten å med det miste det norske språket, snarere tvert i mot. Det handler om mangfold og identitet.
Hvorfor oversette DAC til DAK. Kan du ikke bare bruke lydkort, som man brukte da de var inni datamaskiner. For å følge opp avsporingen her...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Fordi et lydkort beskriver et kretskort som står inne i en datamaskin. En DAK er en frittstående enhet med strømforsyning (vanligvis) og standard kontaktgrensesnitt selv om funksjonen er lik. En DAK kan også være den integrerte kretsen som konverterer signalet fra D til A.

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Antall liker
613
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hodefon er mer en godt nok for meg. ;) Bare ikke headset som tross alt kona bruker i telefonen på jobb.

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Ordet Hodetelefon er utgått på dato for lengesiden.Hodefon høres bare rart ut.Headset er det mest fornuftige imo enten det er billige eller dyre saker.:)

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
63
Ordet Hodetelefon er utgått på dato for lengesiden.Hodefon høres bare rart ut.Headset er det mest fornuftige imo enten det er billige eller dyre saker.:)
Headset er hodetelefon med mikrofon. Nå for tiden er det vanlig med mikrofon på ledningen så det er riktig i mange tilfeller :) Men finnes det ikke et bedre ord på norsk?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Så lenge hodetelefon er det norske ordet som beskriver produktet så virker det merkelig at det ordet skal være utgått på dato. Særlig hvis det skal erstattes med et engelsk ord som ikke betyr helt det samme.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Jeg synes attituden mot å englishe språket bare fordi mye inspiration finnes på english websites er en smule pathetic når vi kan express oss på norwegian. Hodetelefoner med mikrofon kan faktisk kalles hodesett. Nå får vi vise litt karakter da!

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Lyd er såpass internasjonalt at det beste er å holde seg til grunnspråket Som altså er ENGELSK.. Jeg forstår den som kombinerer - i de tilfeller det finnes gode norske oversettelser. Men fornorskning for fornorskningens del er bare dustete. Tenk heller på å finslipe egen språkstil, folkens. Jeg bruker alle de gode norske begrepene også.
Ferdig diskutert herfra.

Znerken: Se å få testet. Vi ønsker å se hva du endte med på huet:rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
BS.

Hvis man ønsker å snakke norsk og bruke godkjente norske ord, er da ingenting bedre enn det. Bare det ikke blir krampeaktig. Det er OK med et lånord her og der også.

"Grunnspråket"?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.460
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Så grunnspråket er altså Engelsk:confused:
Hvor finner man informasjon som underbygger det?
Prøver å google og lese litt, men finner ikke noe som tilsier at Engelsk betegnes som noe grunnspråk.

Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Headset er hodetelefon med mikrofon. Nå for tiden er det vanlig med mikrofon på ledningen så det er riktig i mange tilfeller :) Men finnes det ikke et bedre ord på norsk?
Jo kanskje."Hodebøyle med lyd" feks.Da blir det sånn som "Den store Hodebøyletråden".:)
Samtidig få vekk telefon ordet.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Forvekslet nok anglisk med germansk. Og siden nordisk ikke er et datterspråk til anglisk blir det bare tull selv om enkelte synes det skulle vært slik ;). På et norsk forum i norge med hovedsaklig norske brukere er det ikke premie for å gjette foretrukket språk. Jeg noen blir litt fascinert over engelske fagbegreper og deres følelse av internasjonalt stammespråk. Og det er greit, men da skal vi jaggu meg skrive innleggene i sin helhet på norsk også. Vi har som sagt et innarbeidet, presist og glimrende ord på norsk og det er "hodetelefon". Over til trådtema?

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Jo kanskje."Hodebøyle med lyd" feks.Da blir det sånn som "Den store Hodebøyletråden".:)
Samtidig få vekk telefon ordet.
En telefon er et apparat som kan overføre lyd via elektriske signaler over avstand. Bøylen har ikke noe med det å gjøre og kreves ikke for å lage en hodetelefon. Engelskmennene blant annet sier det samme.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Trondmeg: I 99% av all industri i verden, JA! Lyd, reiser, fly, skipsbygging, maritimt, anleggsindustri..alle bruker engelsk. Om du er en av de som hardnakket nekter å innse fakta, vel,,det er ikke mitt problem. I de tilfeller det ikke er grunnspråk vil engelsk brukes som lingua franca-- brospråk. Se på forkortelser, begreper, litteratur..alt går på engelsk. Sliter du med å lære andre språk? Eller er du av dem som ikke vil se at norsk språk er knøttlite i verdenssammenheng? I all vennskapelighet...

Sist redigert:

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Antall liker
613
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg kommer til å beskrive hodetelefoner som hodefon fordi det er hva det er! Om jeg skriver hodefoner så har jeg allerede gjort det en stund. Men det er kun fordi det er en forenkling. Headset er headset og er fortsatt hodetelefoner med noe ekstra som mic osv. Hodefon er flott og kutter ut tøyset med telefon. Det vil bli gøy å omtale hodetelefon som hodefon i fremtiden. Jeg mener det seriøst! Det blir hodefon.

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.206
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Jeg kommer til å beskrive hodetelefoner som hodefon fordi det er hva det er! Om jeg skriver hodefoner så har jeg allerede gjort det en stund. Men det er kun fordi det er en forenkling. Headset er headset og er fortsatt hodetelefoner med noe ekstra som mic osv. Hodefon er flott og kutter ut tøyset med telefon. Det vil bli gøy å omtale hodetelefon som hodefon i fremtiden. Jeg mener det seriøst! Det blir hodefon.
Støttet!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Trondmeg: I 99% av all industri i verden, JA! Lyd, reiser, fly, skipsbygging, maritimt, anleggsindustri..alle bruker engelsk. Om du er en av de som hardnakket nekter å innse fakta, vel,,det er ikke mitt problem. I de tilfeller det ikke er grunnspråk vil engelsk brukes som lingua franca-- brospråk. Se på forkortelser, begreper, litteratur..alt går på engelsk. Sliter du med å lære andre språk? Eller er du av dem som ikke vil se at norsk språk er knøttlite i verdenssammenheng? I all vennskapelighet...
Men vi er norske nordmenn i Norge. Vi snakker norsk, på et norskspråklig forum, og ikke i et multinasjonalt bedriftsmiljøer der ikke alle forstår norsk. ...og 99% av industrien? Si det til 1,4 milliarder kinesere, f.eks.

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Antall liker
39
Er det noen som har testet McIntosh NHA100/150 hodetelefon Forsterker? Lurer spesielt på HXD funksjonen. Funker HXD for deg?

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Antall liker
613
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Støttet!
Da blir det hodefon! Men da bir det sånn da haha! Mine tester og omtaler av utstyr samt mine venner som skriver, de kommer til å høre det. Hodefon it is!

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.460
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Kanskje på tide å vri tråden tilbake til Topic?

Hadde jeg visst at en begrepskorreksjon i en bi-setning skulle utløst avsporing med flere siders diskusjon om definisjoner +++, hadde jeg vel egentlig latt være å kommentere det.
Uansett - de aller fleste (minus én) er skjønt enige om at Headset ihvertfall ikke er det riktige å bruke, og jeg tipper at @Znerken neppe tropper opp i butikken(e) og sier han er på utkikk etter Headset;).

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Jeg snakker om å bruke norske ord på et norsk forum i norge med norske medlemmer. Hva babler du om? Er du en av de som ikke greier å forholde deg til enkle diskusjoner er ikke det mitt problem. Eller er du kanskje en av de som liker å fortelle andre hvordan verden ser ut med egne enkle og feilaktige betraktninger? Er du en av de som sliter med å tilpasse seg omgivelsene, men må rope høyest og mest? I all vennskapelighet......

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Kjekling, mener du ;);):cool:

Sorry, kunne ikke la være. Kunne heller ikke la et innlegg der det insinueres at jeg er tilbakestående stå uimotsagt. Jeg skal ikke forurense denne tråden mer hvertfall, så lenge alle kan ta inn over seg at det på norsk heter "hodetelefoner" :cool:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.206
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Tråden heter jo "gå litt småcrazy..." så trådstarter kan takke seg selv :rolleyes:

Topp Bunn