Fysisk liten sub; finnes det?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.120
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da mine høytalere ikke spiller noe særlig bass under ca 40hz, slår tanken meg: Hva med å bruke sub?
Eneste er at den må være liten mht fysiske mål..............
Dem trenger heller ikke spille 120db på 20 hz, men bør kunne krype ned under 30hz, gjerne ned mot 25.........
Den må gjerne være aktiv...........

Alternativer?
Mål?

mvh
Proffen

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
176
Torget vurderinger
4
REL Quake er vel nokså liten. Aktiv med 8" element i lukket kasse.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
Da mine høytalere ikke spiller noe særlig bass under ca 40hz, slår tanken meg: Hva med å bruke sub?
Eneste er at den må være liten mht fysiske mål..............
Dem trenger heller ikke spille 120db på 20 hz, men bør kunne krype ned under 30hz, gjerne ned mot 25.........
Den må gjerne være aktiv...........

Alternativer?
Mål?

mvh
Proffen
Det finnes en del varianter etterhvert:

1.Velodyne SPL 800R (8") Dimensjoner (H/W/D): 27 x 26 x 33 cm

2.Sunfire TRUE SUBWOOFER EQ (Dual 10" - 2700 watt) Dimensjoner (H/W/D): 27 x 27 x 27 cm

3.SVS SB12-Plus (12") Dimensjoner (H/W/D): 35 x 35 x 37 cm

4.Anthony Gallo Sub TR-1/ TR-2 (10") Dimensjoner (H/W/D): 30 x 27 x 34 cm

Disse vurderer jeg selv i mitt oppsett med SFCH som går ned til 55hz. For øyeblikket så heller jeg mot 2 stk. av alternativ nr. 3 til mitt bruk og budsjett.

mvh

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.671
Torget vurderinger
0
Proffen skrev:
Du må gjerne stikke innom på en demo.

Både av små og store subb-varianter.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg er selv eier av SVS SB12-plus (nevnt i forrige posting), og til pengene yter den meget bra, spesielt på opplevd lydtrykk. Den er likevel ikke førstevalget mitt til musikk, for den oppleves ikke som så presis som enkelte andre alternativer.

Mitt tips er: sjekk ut Velodynes SPL-serier!

Utrolig små, kraftige og presise. Testet selv SPL-1000mkII for noen år siden, og nylig ble SPL-800i testet i Hjemmekino med meget godt resultat. Velodynes "hemmelighet" ligger i enormt med forsterkerkraft og elementer som tåler mye juling. Det hele er sannsynligvis aktivt tunet med EQ for å gi en flat respons. Selv om det nå er en utgått modell, så må jeg si at Velodyne SPL-1000mkII er en av de produktene jeg har testet som jeg synes det var vanskeligst å levere tilbake. Det som er bra med dem er at de er meget presise og dermed passer til musikkbruk, samtidig som de leverer nok trykk til mye moro for dem som liker denslags.

Ville nok gått for SPL-1000R dersom økonomien tillater det. Den er spesifisert til å gå ned til 24Hz, noe jeg mener en subwoofer absolutt bør. Med rommets bidrag går den nok enda litt dypere, og den leveres med innbygget romtilpasning (6 bånds Auto-EQ med mikrofon). Jeg målte den enklere forgjengeren (uten romkorreksjon) til maks lydtrykk på rundt 109dB i rommet (når det gjelder SVS SB12-plus, så har den bare såvidt klart å tangere dette i samme rom). Størrelsen på den er 32 x 31 x 36 cm.

Hvis SPL-1000R er for stor, så har man SPL-800R eller SPL-800i (uten romkorreksjon), som begge måler 27 x 26 x 33 cm.

SPL står for øvrig for "Small - Precise - Loud".

Ref: http://www.velodyne.com/products/product.aspx?ID=13&sid=225e807n og http://www.velodyne.com/products/product.aspx?ID=16&sid=225e807n

Til slutt: Har du ikke så store begrensninger økonomisk, så ta også en titt på Velodyne DD-10 som også har servo og dermed kan drives ned til 18Hz uten nevneverdig forvrengning. Størrelse: 30 x 30 x 34 cm.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.120
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
noen med erfaring med REL Quake der ute da?
Av de tipsene som har kommet, er jo denne by far the smallest...............;D
Forhandler i Norge? Audioart?

mvh
Proffen

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
roffe skrev:
Jeg er selv eier av SVS SB12-plus (nevnt i forrige posting), og til pengene yter den meget bra, spesielt på opplevd lydtrykk. Den er likevel ikke førstevalget mitt til musikk, for den oppleves ikke som så presis som enkelte andre alternativer.

Mitt tips er: sjekk ut Velodynes SPL-serier!

Utrolig små, kraftige og presise. Testet selv SPL-1000mkII for noen år siden, og nylig ble SPL-800i testet i Hjemmekino med meget godt resultat. Velodynes "hemmelighet" ligger i enormt med forsterkerkraft og elementer som tåler mye juling. Det hele er sannsynligvis aktivt tunet med EQ for å gi en flat respons. Selv om det nå er en utgått modell, så må jeg si at Velodyne SPL-1000mkII er en av de produktene jeg har testet som jeg synes det var vanskeligst å levere tilbake. Det som er bra med dem er at de er meget presise og dermed passer til musikkbruk, samtidig som de leverer nok trykk til mye moro for dem som liker denslags.

Ville nok gått for SPL-1000R dersom økonomien tillater det. Den er spesifisert til å gå ned til 24Hz, noe jeg mener en subwoofer absolutt bør. Med rommets bidrag går den nok enda litt dypere, og den leveres med innbygget romtilpasning (6 bånds Auto-EQ med mikrofon). Jeg målte den enklere forgjengeren (uten romkorreksjon) til maks lydtrykk på rundt 109dB i rommet (når det gjelder SVS SB12-plus, så har den bare såvidt klart å tangere dette i samme rom). Størrelsen på den er 32 x 31 x 36 cm.

Hvis SPL-1000R er for stor, så har man SPL-800R eller SPL-800i (uten romkorreksjon), som begge måler 27 x 26 x 33 cm.

SPL står for øvrig for "Small - Precise - Loud".

Ref: http://www.velodyne.com/products/product.aspx?ID=13&sid=225e807n og http://www.velodyne.com/products/product.aspx?ID=16&sid=225e807n

Til slutt: Har du ikke så store begrensninger økonomisk, så ta også en titt på Velodyne DD-10 som også har servo og dermed kan drives ned til 18Hz uten nevneverdig forvrengning. Størrelse: 30 x 30 x 34 cm.
Har litt lyst på en sånnen jeg også, ser snaisen ut og Akto så ut til og like det han hørte i Hjemmekino.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.248
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Proffen skrev:

mvh
Proffen

Rel kan kjøpes hos Stereofil i oslo.

Quaken er liten og søt, noe også storebror Stampede også er. Stampede er fantastisk i små/mellomstore rom og går helt ned til 19Hz. Det følger med fjærnkontroll også. Ca 8000kr ny. Ligg for all del unna de nyeste mod fra Rel.

Kommer selv til å spare opp til en Rel Storm 5 ;D

Her er et bilde av Storm 5

Stampede er identisk, bare mye mindre og kan fås i stilig sort farge.

Vedlegg

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
Hei,
etter å ha brukt JMLAB sw900 og Dali swa 12 til
mine Dali Helicon 400 har jeg nå havnet på to stk av Gallo tr1.

Opplever nå merkbart mer/bedre integrert subbass-lyd i det totale lydbildet.
Og de er ikke store som du ser.

Bernt

Vedlegg

H

hobby

Gjest
Sunfire er en av de beste mindre kandidatene etter min mening.
Vil du ha enda mer power kan du se på sub fra JL Audio fathom.

C

Cyber

Gjest
jonas skrev:
Proffen skrev:

mvh
Proffen

Rel kan kjøpes hos Stereofil i oslo.

Quaken er liten og søt, noe også storebror Stampede også er. Stampede er fantastisk i små/mellomstore rom og går helt ned til 19Hz. Det følger med fjærnkontroll også. Ca 8000kr ny. Ligg for all del unna de nyeste mod fra Rel.

Kommer selv til å spare opp til en Rel Storm 5 ;D

Her er et bilde av Storm 5

Stampede er identisk, bare mye mindre og kan fås i stilig sort farge.
Har hatt Strata 5, modellen over og de er jo kjempe så lenge du ikke skal dra på litt... I stampede sitter det en 8 tommer så det er jo begrenset hvor mye den flytter av luft. SB12+ er tightere og mer fysisk, men muligens litt verre å integrere enn REL.

HKviking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
14
Cappuccino skrev:
Sunfire er en av de beste mindre kandidatene etter min mening.
Vil du ha enda mer power kan du se på sub fra JL Audio fathom.
Sunfire spiller helt topp!! Nok krefter der det kan jeg love deg. ;D

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Har hatt både Sunfire True Subwoofer JR og True Subwoofer mk II. Begge disse måtte jeg legge et 25 kg blylodd for å holde i ro, de hadde en tendens til å vandre litt på gulvet.

I dag har jeg en sub fra Velodyne, og liker denne bedre. Men den største forskjellen er nok at jeg kjører korreksjon via Velodyne SMS1, noe som har gjort at integrering med høyttalere er "perfekt" og frekvenskurven er rett.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hva med MJ Accoustics som Maxwell har? De får gode testresultater ihvertfall, og de er bittesmå.

H

hobby

Gjest
Sonus faber har også subber som ikke er så store i fysisk størrelse og som skal egne seg godt til musikk.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.394
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Flageborg skrev:
Proffen skrev:
Du må gjerne stikke innom på en demo.

Både av små og store subb-varianter.

SVS PD10 er vel ikke så liten? Og det er jo så kort fra Bergen til Arendal...

Ø

Øivind

Gjest
Er ikke egentlig ELF det beste svaret på det trådstarter spør om?

K

kbwh

Gjest
ELF er ikke særlig effektivt, da det krever bortimot 3 ganger så mye membranareal som bassrefleks for tilsvarende lydtrykk, samt en himla diger forsterker (i W vel å merke). Men kompakt er det; Kassevolumet per element er bittelite.

Jeg synes mine (ELF) er fysisk små med sine 42x42x42cm. Paret gjør ca. 105dB ved 20Hz i lytteposisjon hos meg. Og de stopper når de skal også.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Valentino skrev:
ELF er ikke særlig effektivt, da det krever bortimot 3 ganger så mye membranareal som bassrefleks for tilsvarende lydtrykk, samt en himla diger forsterker (i W vel å merke). Men kompakt er det; Kassevolumet per element er bittelite.

Jeg synes mine (ELF) er fysisk små med sine 42x42x42cm. Paret gjør ca. 105dB ved 20Hz i lytteposisjon hos meg. Og de stopper når de skal også.
Det at subbene stopper når de skal er svært viktig! Kan ikke tenke meg noe verre enn dvask papp som står og romler.

T

tst

Gjest
Rel Quake er den beste av alle de andre nevnte subbene hvis du har liten plass og skal ha den til stereo via høyttaler utg. Den er liten, men kjapp. Audioaktøren i Horten har denne til en bra pris.

Topp Bunn