Fysisk liten forsterker Dali 850?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Håper med dette å få litt tips til ok forsterker for Dali 850 høyttalere.

Jeg har et par Dali 850 høyttalere i boden som jeg vurderer å sette inn på rommet til sønnen vår siden han er veldig glad i musikk og vi leker en del der. Har i dag ett par pc-høyttalere/sub og Squeezebox som kilde der men dette låter "ræva" i forhold til de andre anleggene vi spiller musikk på.

For å ta i bruk Dali høyttalerne trenger jeg en forsterker, gjerne fysisk liten slik at den får plass i en bokhylle. (Og junior ikke når til den..) Trenger kun være en "helt grei" forsterker, enten brukt eller nytt. Lydvolumet skal ikke være allverdens. Musikk spilles for å danse til eller som bakgrunnsmusikk, ikke dedikert lytting.. ;) Kan enten være full forsterker eller effektforsterker da jeg har en liten passiv forforsterker. Kilde vil fortsatt være squeezebox.

Spesifikasjonene på Dali 850 finnes nederst i dette dokumentet: http://www.dali-speakers.pl/admin/previous/850.pdf

//Terka

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.103
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har en Sonic Impact Super T-amp som jeg personlig synes er meget god til prisen.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Takker!

Disse så små og relativt bra ut. Har søkt litt på Trends og ser at den selges i norsk nettbutikk til kr 1590,-
Er det billigere å bestille utenlands?
Spm: Følger det med strømforsyning eller må denne kjøpes separat? (Mener å ha lest en eller annen gang at det ikke følger med strømforsyning??!?)

Er også åpen for litt "større" forsterkere da det er relativt ok plass i hyllene (ca 20 cm dyp og 60 bred) ;D
Men det er jo et spennende forsøk å prøve en av disse to.

Dali 850 har 92 dB følsomhet, nominell impedans er 4 Ohm. Og hver av høyttalerene er bestykket med 2 stk 8' bass-element. Har dette noe å si mtp at f.eks Trends er oppgitt til max 15 Watt i 4 Ohm og ikke ser ut til å ha største strømreserver... (ikke forventet heller! ;D)

//Terka

R

RoDa

Gjest
Disse Daliene er jo temmelig voksne høyttalere. Å bruke en T-amp eller lignende blir da kun til kosevolum og jeg lurer på hvor vellykket dette blir...?
Det bør være noen kroner å få på brukten for Daliene. Hva med T-amp eller lignende + Klipsch B3?

I beste mening

R

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Takk for innspill RoDa! Det er et godt forslag det! :)
Prøvde å selge Dali'ene i fjor, men fikk bare forslag på å bytte til all slags utstyr eller bud på rundt tusen kroner. Da beholdes de heller selv/gis bort til familie/slekt da jeg mener de er bedre en mye man får nytt til en høvding i dag.

Har hatt alt fra NAD 306, Doxa 70 SE, Doxa 70 Signature, til Denon 3808 og Lyndorf SDA 2175 til å fore Daliene med signaler. Har også hatt en liten selvbygget effektforsterker på størrelse med den Trend har, dog var den nok litt kraftigere og med større separat strømforsyning. Denne har jeg dessverre mistet under flytting.
Et alternativ er kanskje å kjøpe en Doxa igjen og legge denne på siden slik at den går inn i en av hyllene, tror dette vil bli omtrent like billig som å selge Dali'ene og kjøpe Trends + Klipsc.

//Terka

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Nå er jeg ikke sikker på budsjettet har, men hva med en ice-effekt? De er små, generelt sett, og et effekttrinn fra de tidlige generasjoner ice kan ikke koste så mye. Doxa er muligens billigere, men dette var altså mitt forslag :)

Topp Bunn