Furuhelvete?

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Jeg lufter nå hunden i blandingsskog hvor furua har en fremtredende plass.
Håper det får passere? ;)

Mvh
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Syklister liker bideter. Smart å ha ren rumpe når man skal sykle noen timer.
Ikke bare syklister, men alle tobente som svetter når det er varmt. Det forekommer også her til lands, og noen dager dusjer jeg to ganger. Selv om jeg er en sølle kontorist. Å få slippe å dusje om morgenen er faktisk en tidsbesparende komfort med en bidé, spesielt hvis man har regulær avføring. Har dere ikke merket hvor regulær avføring muslimer ofte har. Det er fordi de som oftest føler behov for en skikkelig rengjøring etterpå, slik at mange legger dagens dusj til umiddelbart etter dagens faste tur på ramma. Etter å ha kommet hjem til Bergen har jeg blitt mer muslimsk selv, for jeg har ikke lenger bekvemmeligheten av en bidé. Det må liksom planlegges bedre nå. En avførings/rengjørings-strategi.

:eek: Ooops! Får jeg Al Qaida-jegerne på nakken nå?

Griffenfeldt skrev:
Evt male den mosegrønn og kaste den ut i naturen ;D
Hvil den ikke kjapt gli helt inn i omgivelsene hvis du ikke gjør noe som helst, da? Bare lemper'n ut i naturen, der den en gang kom fra. ;)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Ekte mannfolk driter i hva som er (u)moderne.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Baluba:

Nei, de fleste her inne har faktisk ikke tatt noe særlig notis av hvor regelmessig en muslim har avføring. Skulle vi det?

Kaste en skjenk med overskap i naturen hvor den kom fra fordi den glir inn i miljøet? Seriøst?
Hvis du aldri ser et furumøbel i naturen til vanlig, skal jeg garantere deg en ting, og det er ikke fordi "den går i ett med naturen"
Det er faktisk ikke slik at en 2"4 f.ex kan stille seg vedsiden av en Furu og ikke synes! Kom deg ut i skogen Baluba. Du har bodd for lenge i byen!
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.998
Antall liker
724
baluba skrev:
Valentino skrev:
Syklister liker bideter. Smart å ha ren rumpe når man skal sykle noen timer.
Ikke bare syklister, men alle tobente som svetter når det er varmt. Det forekommer også her til lands, og noen dager dusjer jeg to ganger. Selv om jeg er en sølle kontorist. Å få slippe å dusje om morgenen er faktisk en tidsbesparende komfort med en bidé, spesielt hvis man har regulær avføring. Har dere ikke merket hvor regulær avføring muslimer ofte har. Det er fordi de som oftest føler behov for en skikkelig rengjøring etterpå, slik at mange legger dagens dusj til umiddelbart etter dagens faste tur på ramma. Etter å ha kommet hjem til Bergen har jeg blitt mer muslimsk selv, for jeg har ikke lenger bekvemmeligheten av en bidé. Det må liksom planlegges bedre nå. En avførings/rengjørings-strategi.

:eek: Ooops! Får jeg Al Qaida-jegerne på nakken nå?

Griffenfeldt skrev:
Evt male den mosegrønn og kaste den ut i naturen ;D
Hvil den ikke kjapt gli helt inn i omgivelsene hvis du ikke gjør noe som helst, da? Bare lemper'n ut i naturen, der den en gang kom fra. ;)
Link? Dokumentasjon?
 
N

nb

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Det er faktisk ikke slik at en 2"4 f.ex kan stille seg vedsiden av en Furu og ikke synes! Kom deg ut i skogen Baluba. Du har bodd for lenge i byen!
Avhenger av om 2"4-en er av gran eller furu.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Bidè er ut.
Høytrykkspyler er in.

Lurer på om furu rekker å komme in igjen før Norske Skog går konkurs...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.876
Torget vurderinger
23
Har du ikke bidet? Kjøp flaskekost. Ehh... soft type, da. 8)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:
Baluba:

Nei, de fleste her inne har faktisk ikke tatt noe særlig notis av hvor regelmessig en muslim har avføring. Skulle vi det?

Kaste en skjenk med overskap i naturen hvor den kom fra fordi den glir inn i miljøet? Seriøst?
Hvis du aldri ser et furumøbel i naturen til vanlig, skal jeg garantere deg en ting, og det er ikke fordi "den går i ett med naturen"
Det er faktisk ikke slik at en 2"4 f.ex kan stille seg vedsiden av en Furu og ikke synes! Kom deg ut i skogen Baluba. Du har bodd for lenge i byen!
Kjapt gli inn, skrev jeg vel. Det vil si at den mosen ville ha kommet på naturlig vis etter kort tid. Men kanskje ikke hvis faenskapet er lakkert. Det er nok heller erfaringen med møbler i skogen som det skorter på for min del, Griffy.

Gubra skrev:
baluba skrev:
Valentino skrev:
Syklister liker bideter. Smart å ha ren rumpe når man skal sykle noen timer.
Ikke bare syklister, men alle tobente som svetter når det er varmt. Det forekommer også her til lands, og noen dager dusjer jeg to ganger. Selv om jeg er en sølle kontorist. Å få slippe å dusje om morgenen er faktisk en tidsbesparende komfort med en bidé, spesielt hvis man har regulær avføring. Har dere ikke merket hvor regulær avføring muslimer ofte har. Det er fordi de som oftest føler behov for en skikkelig rengjøring etterpå, slik at mange legger dagens dusj til umiddelbart etter dagens faste tur på ramma. Etter å ha kommet hjem til Bergen har jeg blitt mer muslimsk selv, for jeg har ikke lenger bekvemmeligheten av en bidé. Det må liksom planlegges bedre nå. En avførings/rengjørings-strategi.

:eek: Ooops! Får jeg Al Qaida-jegerne på nakken nå?

Griffenfeldt skrev:
Evt male den mosegrønn og kaste den ut i naturen ;D
Hvil den ikke kjapt gli helt inn i omgivelsene hvis du ikke gjør noe som helst, da? Bare lemper'n ut i naturen, der den en gang kom fra. ;)
Link? Dokumentasjon?
Og der kom Al Qaida-jegeren. Hva pokker skal du med en link? Dette er jo common knowledge for alle som kjenner et visst antall muslimer. Nå er det nok ingen som misstenker deg for å kjenne en eneste en utenfor jobben eller butikken der du handler, men jeg gidder ikke bevise noe så uvesentlig for deg. Hva er det med deg, som hele tiden angriper mine innlegg blindt? Har jeg såret deg på noen som helst måte så vil jeg beklage det.

Ok, jeg skal gi det en enkel link http://no.wikipedia.org/wiki/Islam#Renslighet. Den går ikke direkte på min påstand om toalettbesøk og rengjøring, men forklarer hvorfor de gjør det slik. Du vil heller ikke finne en muslim som vasker rompen med høyre hånd. Må jeg finne en link for det også? Eller det faktum at de nesten utelukkende spiser med høyre hånd, og unngår å bruke venstre så lenge de kan. Gaffel og kniv er annerledes.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.681
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
faenskapet er lakkert
Nettopp. Beito er/var lakkert.

Furu fører ikke nødvendigvis til helvete. Eksempel fra hifibutikk i NYC:



vredensgnags tråd om sjappa.
 
V

vredensgnag

Gjest
Både hvite vegger og treverk kan kombineres vakkert.

Jeg sikter meg inn på gulv som i den butikken - vil bli utrolig fint lytterom med riktig lyssetting.
Nyere interiørretninger er preget av mangel på mot, og av et ønske om å forberede husrommet for salg, tydeligvis. Renset for personlighet og striglet som en stylet finn-annonse.
Disse interiørbloggerne er et underlig fenomen. "Jeg blogger interiør," sa en dame til meg da jeg spurte hva hun drev med.

Villa Mairea:
 

Vedlegg

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Ser faktisk ikke noe galt i furumøbler eller bide`(sistnevnte er som Baluba sier hygienisk/praktisk og har intet med in/ut å gjøre, bortsett fra kanskje ut med lo/skitt fra midtskillen i reversen ;D) .
Men synes nok furumøbler ala Beito kan virke litt malplassert i leiligheter/bymiljø. Personlig har jeg stor sans for treverk, og da spesielt eik i mer klassisk stil. Det har nok også mye med at jeg er lite opptatt av hva som er in, og ikke er interessert i å måtte bytte stil annethvert år, (hvilket etter min oppfatning både er sløseri og lite miljøvennlig).

Faktisk har jeg hatt problemer med å finne høyttalere jeg liker til noenlunde fornuftig pris som låter bra, da de jeg har (Infinity Kappa 7.2 ii) passer så bra til nettopp klassisk stil og aldri virker direkte umoderne eller stikker seg ut på noen negativ måte. Har hatt mange andre høyttalere innom, bl.a. Dynabel Euforia, men de ble solgt raskt igjen da jeg ikke klarer å skille meg fra disse etter mitt syn vakre Infinity-høyttalerne i eik.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Smart å kalle det furuhelvete.
Det må være en grunn til at det brenner så godt der nede.
Det er for øvrig også en god grunn til å ikke bruke furu i boliger.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Brannsikkerhet er den eneste grunnen til å velge gips. Lydisolasjon oppnåes bedre med lagdeling, tung rockwool mellom tette lag av hva som helst. Flere alternerende lag er bedre enn ett skifte av akustisk impedans. Trepanel er fint som diffusor og absorbent, da det gir litt etter for bassbølger. Og så er det pent å se på!

Hvitt sterilt kan jeg akseptere i operasjonssaler og laboratorier.
 
N

nb

Gjest
ron-hi skrev:
Personlig har jeg stor sans for treverk, og da spesielt eik i mer klassisk stil.
Toppklasse møbelsnekkerhåndverk med 70-100 år på baken fås til nesten ingen penger på finn.no eller lignende. Jeg hadde en møbelsnekker innom min forrige residens ifm noe avansert benkeplatemontering. Da spurte jeg hva han skulle hatt for å lage noe ala hjørneskapet mitt, han estimerte et sted mellom 50 og 70.000. Kostet 8000 brukt. Har holdt i 70+ år og holder nok i 70 til.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Barbaresco skrev:
Brannsikkerhet er den eneste grunnen til å velge gips. Lydisolasjon oppnåes bedre med lagdeling, tung rockwool mellom tette lag av hva som helst. Flere alternerende lag er bedre enn ett skifte av akustisk impedans. Trepanel er fint som diffusor og absorbent, da det gir litt etter for bassbølger. Og så er det pent å se på!

Hvitt sterilt kan jeg akseptere i operasjonssaler og laboratorier.
Mye av gipsproblematikken ligger i det nesten utrolige,at fabrikantene av sykehusartikkelen har lyktes i å markedsføre kalken som mote! -Og så skal det vel ikke nektes for at den er relativt rimelig i forhold til trebestandige plater.Det er derfor mulig å forstå utbyggere som setter dette opp i alle sine enheter,men det er derimot fullstendig ubergipelig at selveiere velger gips,når de bygger/pusser opp egen bolig. Da vet de overhodet ikke hva de gjør!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Vet ikke folk hva de gjør når de ofrer brannfaren en og annen tanke?
 
N

nb

Gjest
Rune.U skrev:
Det er derfor mulig å forstå utbyggere som setter dette opp i alle sine enheter,men det er derimot fullstendig ubergipelig at selveiere velger gips,når de bygger/pusser opp egen bolig. Da vet de overhodet ikke hva de gjør!
Har brukt en del gips, dog kun på rupanel slik at ting kan festes hvorsomhelst.Da synest jeg det er greit. Men å ha gips som eneste dekke på CC60? Nei takk.
 
M

Mr-T

Gjest
Barbaresco skrev:
Brannsikkerhet er den eneste grunnen til å velge gips. Lydisolasjon oppnåes bedre med lagdeling, tung rockwool mellom tette lag av hva som helst. Flere alternerende lag er bedre enn ett skifte av akustisk impedans. Trepanel er fint som diffusor og absorbent, da det gir litt etter for bassbølger. Og så er det pent å se på!
Panel er pent det. Har naturell panel i bula mi, riktignok gran på veggene... men likevel. Noen særlig god diffusor er ikke panel dessverre, jo kanskje ved 10 kHz.

Skal du bruke veggene som bassabsorbenter så er det resonansfrekvens som gjelder, og den må være lav. Og da må flatevekten opp, og da er gips greit å ty til siden det er mye tyngre enn gran eller furupanel. Jeg har gips bak panelen i bula mi, og flatevekten er nøye avstemt for at veggens egenresonans skal absorbere rommets stående bølger.

Lydisolasjon ordnes best med flere flater som er isolert fra hverandre ja, men høy flatevekt hjelper her også.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
BT skrev:
Vet ikke folk hva de gjør når de ofrer brannfaren en og annen tanke?
Jo,men det finnes ikke argumenter for å benytte som eneste synlige sjikt,og nærmest overalt,slik moten har blitt. Gpis kan,i de fleste tilfeller,og i en boenhet godkjennes som brannsjikt selv om du feks.legger furupanel over den.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Det kjekke med furuhelvete er at man trenger ikke gå ut i all slags vær for å føle at man er i skauen.
Aberet er naturligvis at det er litt kjedelig å være i skauen hele tiden...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Ja, det var den jeg linket til lenger oppe. Arkitekter er de også, så det faglige er helt OK.

Deres største bekymring er at dersom de selger den, kan det komme noen som legger gips på hele!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
BT skrev:
Det kjekke med furuhelvete er at man trenger ikke gå ut i all slags vær for å føle at man er i skauen.
Aberet er naturligvis at det er litt kjedelig å være i skauen hele tiden...
[
Bedre å være i skauen hele tiden enn å tilbringe livet i en sykestue.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Kan tolerere hvite vegger, men ikke før den dagen jeg skal legges inn for operasjon
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Det kjekke med furuhelvete er at man trenger ikke gå ut i all slags vær for å føle at man er i skauen.
Aberet er naturligvis at det er litt kjedelig å være i skauen hele tiden...
Kjekk furtebu det der. Masse absorbanter, og kjerringa kan ikke finne deg hvis det er effekten du ønsker å oppnå. Uansett hvor uhipt dette er, så slår jeg gjerne rot i denne skogen her med små rørforsterkere og noen artige høyttalere. Rørene vil kunne gi illusjon om et ekstra bål på leirplassen. ;D

Studioet mitt var forresten kjennetegnet med en varm og vakker klang på grunn av rundtre på veggene. Bergensmusikere som var aktive på nittitallet vet nok nå hvilket studio det er snakk om, for så gjennomført bruk av rundtre tror jeg ikke finnes andre steder. Rene laftehuset innvendig, som en tømmerkoie i en gammel film på NRK.

I blokk er det naturlig med gips. Vår er bygget i 1950, og restaurert i 1970, så vi har det motsatte problemet. Huset er også ment å være såkalt atomsikkert bomberom for nabolaget, så det er blandet et eller annet inn i betongen for å gjøre den xtra hard. Klin umulig å få inn en stift i en bærevegg uten skikkelig proff slagborr. Det er kun et fåtall av veggene som det er mulig å henge noe opp på uten dertil skikkelig utstyr. Det er nok omtrent like irriterende som å måtte bruke gipsplugger til alt som skal henges opp.

Et slik hus bebos av alle slags soseladder, så det trengs nok brannhemmende materialer for sikkerhets skyld der. Men hadde jeg bodd i enebolig ville jeg unngått gips mest mulig. Noen steder er det ok med gips, men ikke vegger der utsmykkingen forandrer seg med jevne mellomrom. Fotografer pleier gjerne å bruke leiligheten som galleri, noe som er umulig i praksis i stuen hjemme hos meg. Det finnes tre smale striper vegg i stuen min som ikke er laget av atombetong. Litt lite å utfolde seg på, så her blir det brukt blue tack fra tid til annen. Gangen derimot har bra vegger til multibruk hele veien. Vaste of good space imo.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Furu er da helt greit. Bare den er kvistfri, sparklet, slipt og malt. ;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Furu er da helt greit. Bare den er kvistfri, sparklet, slipt og malt. ;)
Det finnes en løsning for det meste. Maling og sparkel er alt som trengs for å skifte trend i den retning vinden blåser. Jeg lurer litt på hvordan disse interiørbertene ville reagert på min tyve år gamle italienske sittegruppe i skinn? Jeg frykter at ord som vulgært og pompøst ville haglet, med sarkastiske stikk om at møblene kler min personlighet. Det hjelper nok fint lite at både sofaer og bord var svindyre i sin tid, for dette er jo ikke vintage high end hifi. ::)

Som disse kjerringene også garantert synes er vulgært og stygt. Et gigantisk forsterkersett fra Sansui synes vi er vakkert, men disse kvinnene mener sikkert at tusen knapper og store VU-er vitner om dårlig smak fra åtti og syttitallet. Uttrykk som klassisk brukes kun om det mest eksklusive som finnes for disse, og bruksverdi er åpenbart uvesentlig (jfr rompevasken).
 
Topp Bunn