Furuhelvete?

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.062
Antall liker
2.003
http://www.dagbladet.no/2011/11/03/tema/bolig/klikk/18879479/

Jeg er en av de som synder mot punkt 8 i artikkelen, og jeg står nå i skammekroken. Tør ikke lenger be inn gjester. Jeg har liksom hus og hytte i ett. Veldig greit synes jeg selv, fordi jeg ikke har hytte. Egentlig trives jeg i min ringe bolig, så jeg tror jeg egentlig driter en lang marsj i hva andre måtte mene.
 
N

nb

Gjest
Super skrev:
http://www.dagbladet.no/2011/11/03/tema/bolig/klikk/18879479/

Jeg er en av synderne til punkt 8 i artikkelen, og jeg står nå i skammekroken. Tør ikke lenger be inn gjester. Jeg har liksom hus og hytte i ett. Veldig greit synes jeg selv, fordi jeg ikke har hytte. Egentlig trives jeg i min ringe bolig, så jeg tror jeg egentlig driter en lang marsj i hva andre måtte mene.
Om du ikke gjør noe med det vil sannsynligvis hjemmet ditt være supertrendy minst en gang i løpet av de neste 20 årene.
 
M

Mr-T

Gjest
Hvis det samme var mote og fint hele tida, så hadde jo disse trendfolka ikke hatt en jobb å gå til......

Stå imot sier jeg bare, vær stolt av furua di! :)
 

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Det verste jeg kan tenke meg i en bolig, er å ha en bestefarsklokke stående framme, som går tikk, takk jevnt og trutt, avbrutt av dingggg, dongggg, hver jævla time.
 

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
38
Det som er trist er at Interiørbloggermor nekter å ha farger på rommet til barna. Heller ikke sengeteppe eller gardinger med fotballag og barnetv-figurer er akseptert i slike "hjem"(?)
 
M

Mr-T

Gjest
Det minner meg litt om insitusjoner for psykisk syke sånn vi ser det på film. Alt er hvitt.
 
M

Mr-T

Gjest
hehe... kjerringa maser stadig på meg om at vi må få ut dette fæle furugreiene vi har i gangen. "Furu er ut, furu er stygt" sier hun. Jeg sier bare "det er bjørk". ;D
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.048
Antall liker
1.407
Sted
Trondheim
Decoman skrev:
Det verste jeg kan tenke meg i en bolig, er å ha en bestefarsklokke stående framme, som går tikk, takk jevnt og trutt, avbrutt av dingggg, dongggg, hver jævla time.
Enig!
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.048
Antall liker
1.407
Sted
Trondheim
Barskap med glassdør sentralt plassert i stua er heller ikke stilig.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Her er Solveigs "verstinger":

1. Bidè. Trenden for egen rumpevask er definitivt over.
Hun Solveig få aldri pule med meg. Hun har åpenbart fullstendig missforstått poenget med å foreta jevnlig intimvask. Hun tror det er en interiørtrend??? Er det en ting jeg savner fra vår leilighet i Roma så er det bideet. En ganske praktisk hygieneinnretning. Det blir som å skriver at dusj er ut. I år skal det bare være badekar, så ut med dusjkabinettet. Dumme kjerring.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.309
9. Kopier. Kjøp heller en ekte Ikea enn en fake Tolix eller Eames.

Så en ekte IKEA er snasent?? Dømrade trendnisser, IKEA var jo selve symbolet på dårlig smak for noen få år siden.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.309
baluba skrev:
Her er Solveigs "verstinger":

1. Bidè. Trenden for egen rumpevask er definitivt over.
Hun Solveig få aldri pule med meg. Hun har åpenbart fullstendig missforstått poenget med å foreta jevnlig intimvask. Hun tror det er en interiørtrend??? Er det en ting jeg savner fra vår leilighet i Roma så er det bideet. En ganske praktisk hygieneinnretning. Det blir som å skriver at dusj er ut. I år skal det bare være badekar, så ut med dusjkabinettet. Dumme kjerring.
Du må få deg et av de japanske vidunderene. Da får du vasket og fønet stumpen og tilslutt kommer det frem en børste som grer midtskill på rumpehårene dine. ;D
 
C

Cyber

Gjest
tkr skrev:
Har lest artikkelen nå. Solveig Grøvle kan kysse meg i ræva.

mvh
Ja, for du har vel Bidé selv så det blir et sanitært kyss? ;D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
tkr skrev:
Har lest artikkelen nå. Solveig Grøvle kan kysse meg i ræva.

mvh
Ja, for du har vel Bidé selv så det blir et sanitært kyss? ;D
He he he. Ikke undervurder en gullende ren stump.

Men seriøst, dette er et sanitets og velværeprodukt, og har ingenting med interiør å gjøre. Forsøk å fremføre hennes meninger for syd-europeere eller velstående arabere, og de vil spørre om damen er tilbakestående. For så himmelropende dumt er det hun skriver der. Hvem faen er det som installerer bidé for designets skyld?
 
N

Nifelheim

Gjest
Pink_Panther skrev:
9. Kopier. Kjøp heller en ekte Ikea enn en fake Tolix eller Eames.

Så en ekte IKEA er snasent?? Dømrade trendnisser, IKEA var jo selve symbolet på dårlig smak for noen få år siden.
tror du misforsto her. Det hun mener er at falske tolix og eames er så harry at til og med IKEA er bedre.

Nå har ikea bedret ryktet sitt noe de siste årene, men ikke så mye at det har blitt snasent.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
tkr skrev:
Har lest artikkelen nå. Solveig Grøvle kan kysse meg i ræva.

mvh
Ja, for du har vel Bidé selv så det blir et sanitært kyss? ;D
Nei, bide er nettopp det jeg ikke har, så kysset blir alt annet enn sanitært. Har ikke furupanel heller, come to think of it.

Men jeg skal før kysse meg selv i ræva enn å la meg diktere av en eller annen berte som liker å flytte på møbler og synes at ekte IKEA er tingen. :p

mvh
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.062
Antall liker
2.003
baluba skrev:
Her er Solveigs "verstinger":

1. Bidè. Trenden for egen rumpevask er definitivt over.
Hun Solveig få aldri pule med meg. Hun har åpenbart fullstendig missforstått poenget med å foreta jevnlig intimvask. Hun tror det er en interiørtrend??? Er det en ting jeg savner fra vår leilighet i Roma så er det bideet. En ganske praktisk hygieneinnretning. Det blir som å skriver at dusj er ut. I år skal det bare være badekar, så ut med dusjkabinettet. Dumme kjerring.
Men du Baluba, det er ikke sikkert hun har så lyst til å knulle med deg som du tror. Bare en tanke som slo meg. ;D
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.309
Ifølge listen til DB så har jeg et par stygge feil i hjemmet mitt. Kommer jeg til å dø av det?
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.062
Antall liker
2.003
Pink_Panther skrev:
Ifølge listen til DB så har jeg et par stygge feil i hjemmet mitt. Kommer jeg til å dø av det?
Nei, men du risikerer å bli venneløs.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Super skrev:
baluba skrev:
Her er Solveigs "verstinger":

1. Bidè. Trenden for egen rumpevask er definitivt over.
Hun Solveig få aldri pule med meg. Hun har åpenbart fullstendig missforstått poenget med å foreta jevnlig intimvask. Hun tror det er en interiørtrend??? Er det en ting jeg savner fra vår leilighet i Roma så er det bideet. En ganske praktisk hygieneinnretning. Det blir som å skriver at dusj er ut. I år skal det bare være badekar, så ut med dusjkabinettet. Dumme kjerring.
Men du Baluba, det er ikke sikkert hun har så lyst til å knulle med deg som du tror. Bare en tanke som slo meg. ;D
Det er revnende likegyldig. Men en som ikke ser fordelen i omhyggelig og jevnlig intimhygiene er ikke noe for meg. Ikke fordi alle jenter har bidé, men bevisstheten virker temmelig fraværende. Og uttalelser som vitner om manglende bevissthet om det nyttige med bidé gir meg dårlige mentale bilder, selv om de ikke skulle stemme med virkeligheten. Jeg tenker som så at når hun ikke ser poenget, så tar hun sannsynligvis lett på hygienen selv. Litt sånn rocka "godlukt er for homser"-holdning.

Ja, Pinky. Det er dødelig. Jeg har faktisk vært død i nesten seks år allerede. Det er bare slik at jeg nekter å innse det.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
<snipp> Jeg sier bare "det er bjørk". ;D
Bjørk er evig trendy. 8)

Syklister liker bideter. Smart å ha ren rumpe når man skal sykle noen timer.

1. Pynteting i smijern.
2. Fotballlagfarger og logoer på interiøret. Sengetøy fra Liverpool? Gardiner med Man U logo? NEI!
3. Barokkmønstret tapet. Særlig de med stoff eller fløyel i mønstret.
4. Møbler i mikrofiberstoff.
5. Lyserosa "skinn"-sofaer med runde former. Det er en grunn til at 1980-tallet var stygghetens tiår.
6. Telefonbenker, slik som bestemor alltid hadde i gangen.
7. Madonnafigurer er rett og slett litt søkt. Shabby chic er OVER.
8. Syrelutet furu - synderen fra 1990-tallet var Bohus sin Beito serie. Skam deg om du har denne i stua ennå.
9. Kopier. Kjøp heller en ekte Ikea enn en fake Tolix eller Eames.
10. Ord på veggene, det var litt kult da det kom, nå er vi litt lei alle "Love" og "Home" og "Joy".
1. har jeg aldri likt
2. ok på barnerommet
3. Vi har "Mozartgardiner" i hallen. Litt kult når det andre er IKEA og annen Scandinavian Modern
4. Whatever. Smart om man har unger i huset er det iallefall.
5. say no more
6. Dersom man vil ha et vondt møbel å snakke i fasttelefon fra må det vel være greit, damen?
7. Vi har ikke Madonnafigur, men et bedeteppe i sweetspot.
8. Beito var fæl, men gikk for gode priser på det hedmarkske bruktmarkedet for 6-7 år siden. :)
9. Den der original/kopi-snobbingen på designklassikere er teit. Men IKEA er kult så lenge de holder seg til sine kjernedesignverdier.
10. Ord på veggene var aldri kult.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Det der orginal/kopi greiene skjønner jeg ikke. La oss si f.ex et møbel ble designet og produsert for 60 år siden. Seinere blir designet brukt på lisens og produsert på nytt..men fremdeles er det en orginal? Sludder og pølsevev. Et produkt er orginalt når det er orginalt og ikke når det blir produsert på nytt seinere på lisens.

IKEA: helt ok i moderate doser. Ikke ok når en stue ser ut som en katalogside.

En annen ting som jeg ikke skjønner noe av må være når fornuftige mennesker bygger Sveitservilla, men stapper inn høyglanskjøkken?
Det blir like dumt som å bygge Funkishus og fylle det med bonderomantikk!
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Furu får være det det er,men absolutt alt av byggematerialer er bedre enn gips!! La gå at det kan kreves i mot brann,lyd,underlag for feks flis ol.-Men ellers;fysjameg!! Det tåler ingen verdens ting.Ingenting kan henges opp som har litt vekt.Gipsankerne lager digre hull som aldri mer lar seg skjule om du skulle finne på å flytte det du har hengt opp,og lillebror setter lett hull rett gjennom med en kulepenn.Måå det være på veggen,så kle det inn etterpå! Jeg har ikke tall på alle boliger jeg har vært på reperasjonsoppdrag pga dette fordømte svineriet.Hull i hull i hull! Forsåvidt er det jo bra for meg,for jeg lever jo av slikt,men likevel. Ikke tåler det det minste av fukt nede ved gulvlista heller!
Hvorfor kan ikke folk som bare skal sparkle og male en vanlig vegg benytte huntonit eller spon i stedet.Litt mer jobb å legge kanskje,men tilnærmet evigvarende i forhold til kikkhullsmaterialet gips! Finishen blir jo den samme ::)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Griffenfeldt skrev:
Det der orginal/kopi greiene skjønner jeg ikke. La oss si f.ex et møbel ble designet og produsert for 60 år siden. Seinere blir designet brukt på lisens og produsert på nytt..men fremdeles er det en orginal? Sludder og pølsevev. Et produkt er orginalt når det er orginalt og ikke når det blir produsert på nytt seinere på lisens.
Slik jeg ser det er kopimøbelet smakløst fordi noen skor seg økonomisk på andres arbeid. Disse kopiprodusentene har aldri hatt noen egne ideer. De stjeler etablerte og populære design på løpende bånd og får møblene produsert i lavkostland uten at det betales en krone til designeren. Det drives rett og slett en pølsefabrikk, og det gjelder vel egentlig alle kopiprodukter, ikke bare møbler. Ved å kjøpe fra en kopiprodusent viser man at man er på lag med tyver og kjeltringer. Eieren av et kopimøbel fremstår som en ren materialist med liten kulturell kapital, altså harry på godt norsk. Jeg tror ikke jeg tar mye feil når jeg påstår at mange eiere av kopier ikke engang vet hvem som produserer "originalen" eller andre viktige aspekter ved møbelet.

Selv er jeg ikke så opphengt i klassikerne, selv om mange av dem er fine. Jeg vil ideelt sett ha møbler som representerer det beste designet fra min egen samtid.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Det du sier er at de som har stukket nok kapital ned i lommen på en død designer og får lov til å produsere på lisens, produserer varen i et høykostland, har lav profit og edle hensikter? Og de som kjøper slike produkter er en del av den kulturelle eliten og kan alt om design og designeren? Ikke nok med det, men alle som kjøper den lisensierte varen har tjent pengene sine på ærlig og veledig arbeid. Kanskje de har solgt speiderkaker, er hyppige gjester i opera'en, jobbet gratis for velferden på julaften og reiser seg alltid for eldre mennesker på trikken?

( alt satt på spissen og jeg fremstår sikkert som en sutrende pre-pubertal, tannregulert og kvisete 14 åring )
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg kan ikke svare for alle lisensprodusentene. Jeg antar at lisensen ofte vil medføre tilgang til originale tegninger og konsept. Cassina, som produserer bl.a. Le Corbusier på lisens fra dennes stiftelse, er en av de ypperste møbelprodusentene som finnnes og har knowhow til å fremstille møblene i høyeste kvalitet, selv om de selvsagt må anses som moderne replikaer, ikke som samlerobekter. De gjør også en god jobb med å fremme denne unike designerens arbeid. Som en repektabel produsent fortsetter Cassina også å designe nye møbler i samarbeid med kontemporære designere. Det gjelder forsåvidt andre førsterangs produsenter som Vitra (Charles Eames) og Fritz Hansen (Arne Jacobsen, Piet Hein og annet skandinavisk design). I flere tilfeller er jo også lisensprodusenten den originale produsenten som var med på å utvikle produktet. Fritz Hansen har såvidt jeg vet alltid samarbeidet med Arne Jacobsen, selv om det er gjort visse endringer på produktene gjennom årene.

Jeg synes vel også at IKEA står høyere på den kulturelle rangsstigen enn hermegåsene. Riktignok stjeler IKEAs designere mange ideer, men produktene er aldri rene blåkopier og utvikles fra grunnen av som IKEA-produkter. Kvaliteten er ikke alltid den beste, men møblene er ærlige.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.309
98% av de som kjøper møbler gir beng i hvem som har designet sofaen/bordet/stolen. Folk kjøper stort sett det de liker og har råd til. En prosent kjøper bevisst designernavn og dermed status og den siste prosenten er noen viljeløse sjeler bare ha det som interiørekspertene til enhver tid sier er et must.
 
Topp Bunn