Furtwangler?

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Ser Furtwangler nevnt her i en annen tråd. Er blitt litt nysjerrig på denne karen etter filmen som gikk på NRK 2(?) for en tid tilbake. Har en original 10"(?) på Electrola med Beethovens "Zweite und Dritte Ouvertûre su "Leonore"", begge i C-dur Op 72 og 72a. Ganske mye knitring etc på denne da :)

Er det noen som kan si litt om hvilke komponister han var best på? Bra innspillinger med akseptabel lyd? Gjerne med linker. Gjerne vinyl, men det finnes det kanskje lite av?

Ville satt pris på litt info her. Mannens liv/gjerning før, under og etter 2. verdenskrig er i hvertfall fascinerende

Mvh
Geir

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Furtwängler er ved siden av Carlos Kleiber min store dirigent-favoritt. Testament har noen virkelig flotte gjenutgivelser på Testament, DGG har også noen, og EMI har endel. Alle disse remastrer fra mastertape (når tilgjengelig), Naxos Historical sine er mastret fra originale LP'er og shellac'er av Mark Ober-Thorn. Vinyl er vel kanskje verre, med mindre man kan tråle antikvariater da. Virkelig en fyr verdt å sette seg inn i ja :)

Kibsgard; fantastisk tråd! Her skal det boltres i cd-plater fra MDT. Ser at du har samme cdp som meg; den er helt vidunderlig ift slike historiske innspillinger noe som øker utvalget av nytbare plater temmelig mye. Ble veldig ivrig på å handle inn flere av Furtwänglers krigsinnspillinger! Som mange er inne på i tråden så er det noe med perioder og orkester her; de siste innspillingene er nydelige og voksne, og forsåvidt langt fra fri for dirigentens "pace"; men jeg har sansen for den ekstremt energiske tidlige stilen også... nei, dette er et moro tema :)

Mvh Vidar P

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.308
Vidar P skrev:
Furtwängler er ved siden av Carlos Kleiber min store dirigent-favoritt.

Helt enig!!!

Furt hadde jo som "varemerke" at han sjelden spilte samme verk på samme måte. Derfor er det ekstra spennende å gå på jakt blant hans tolkninger. Har (på originalvinyl) en Beethoven 9 og også en Eroica og en live Fidelio fra Bayreuth som er blant mine topp 3 favoritter i disse verkene.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BigSwifty skrev:
Vidar P skrev:
Furtwängler er ved siden av Carlos Kleiber min store dirigent-favoritt.

Helt enig!!!

Furt hadde jo som "varemerke" at han sjelden spilte samme verk på samme måte. Derfor er det ekstra spennende å gå på jakt blant hans tolkninger. Har (på originalvinyl) en Beethoven 9 og også en Eroica og en live Fidelio fra Bayreuth som er blant mine topp 3 favoritter i disse verkene.
Han hadde visstnok verdens mest upresise måte å dirigere på. Musikerne hans satt, iflg folk som spilte med ham i Berlin, med hjertet i halsen ytterst på stolkanten og prøvde å gjette hva han mente, ikke rart tolkningene ble ulike...... ;D

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da er Arve plassert. ;) Har du også sansen for Klemperer, Celibidache og (delvis) Böhm, er du glad i de store, ekspansive uttrykk. Toscanini må være anathema.
Spøk til side; hittil har jeg ikke gått på særskilt jakt etter Furtwängler (og Mengelberg, Kleiber pére (Erich) og mange andre), da jeg har satt stor pris på at opptakene er så noenlunde i vater, unntakene er førkrigsutøvere, ikke dirigenter eller orkestre. Er det noen særlig gode av 30-40talls-innspillinger dere vil/ kan anbefale? De må være gode, altså; jeg har standardrepertoaret i søkk og kav, men da fra 50-tallet og framover.
(Ikke for å kuppe tråden, men den er visst på vei uten meg...)

Bernt K

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
berxter skrev:
Da er Arve plassert. ;) Har du også sansen for Klemperer, Celibidache og (delvis) Böhm, er du glad i de store, ekspansive uttrykk. Toscanini må være anathema.
Spøk til side; hittil har jeg ikke gått på særskilt jakt etter Furtwängler (og Mengelberg, Kleiber pére (Erich) og mange andre), da jeg har satt stor pris på at opptakene er så noenlunde i vater, unntakene er førkrigsutøvere, ikke dirigenter eller orkestre. Er det noen særlig gode av 30-40talls-innspillinger dere vil/ kan anbefale? De må være gode, altså; jeg har standardrepertoaret i søkk og kav, men da fra 50-tallet og framover.
(Ikke for å kuppe tråden, men den er visst på vei uten meg...)

Bernt K
Du treff ganske godt....Toscanini er ikkje gøy i det heile. Elles er det vanskeleg å hjelpe deg. Har litt tidleg Stokowski og Beecham, men har i grunnen ikkje vore så begeistra for anna enn stereo, med nokre få, vetige unntak...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Klemperer og Bøhm ruler hos meg, selv om jeg etterhvert har blitt HIP-ere på alt som er før Schubert.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bernt; vi får gi Arve litt slakke; før eller senere vil han vel også se storheten hos Furtwangler, og at når han skal ha Bruno Walter så er det hans Mahlere som teller :). Munch forbigår vi selvsagt i stillhet. Det er vel en Furtwängler-tråd.

Jeg sitter akkurat og dypdykker i Furtwängler-samlinga; er det noe der som IKKE kan anbefales? Ikke det jeg vet... men det snakkes mye dårlig om italienske pirat-utgivelser og møkkatransfere på GMG.
Hørte Schumanns 4. m/BPO på DGG (Musik... Sprache der Welt) idag, riktignok fra mai '53 men god allikevel. Så Haydn 88. (1951), så Mozart 40. (1948) med WPO på EMI... den er god!
Sitter i øyeblikket og hører hans Tryllefløyten med Wilma Lipp (sopran)... jøje meg :)

.........

Siden jeg ble så trollbundet av dette har jeg rukket meg gjennom Tryllefløyten; nå er det Mozart pianokonsert no 20 med Yvonne Lefebure som spiller, Furtwangler dirigerer BPO i 1954 på turne i Italia (Teatro Apollo, Lugano).

Nei, dette er en så vidunderlig artist at jeg vet sannelig ikke om det går an å trekke frem noe spesielt; se linken til kibsgard; en fabelaktig tråd på GMG ift ditt spørsmål Bernt.

Mvh Vidar P

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Antall liker
0
Furtwangler - Beethovens 3. Yes beibi :)

Dobbeltfugen er mesterlig utført.

Som tradisjon tro er jo intonasjon og tempo rimelig 'flytende',
men fy søren så fengslende. Blir aldri lei den.

Et must i alle samlinger................og dem som ikke samler

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
En Furtwängler jeg setter stor pris på er hans innspilling med berlinerne fra 1938, nemlig Wagners Parsifal. Mørkt, dramatisk og magisk.
Ellers må jeg trekke frem en innspilling med Bayreuth FO fra 1930, Götterdämmerung.

Wagner og Furtwängler er en god kombinasjon.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pussig nok så likte Furtwängler aldri wagnerianerne, han røk uklar med flere av de sentrale i Bayreuth, og likte aldri stemningen der...

Bernt; siden du spør; her er franske "Societe Wilhelm Furtwängler"s liste over det de holder for å være de beste innspillingene.

http://www.furtwangler.net/bestchoice.html

Mvh Vidar P

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
0
Hei

Blir så inspireret av disse klassiske innleggene
Takk til alle som er med på å gi en innføring i den klassiske verden
og som legger ut linker.

mvh
Rune

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Jøss. Her var det mye interessant å dypdykke i. Akkurat kommet fra jobb, så får komme igang :D

Mvh
Geir

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker Vidar, jeg har så smått startet på GMG-tråden. Fransken min duger knapt til å bestille brød og sigaretter, men regner med at jeg forstår nok til å plukke litt der også.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
berxter skrev:
Takker Vidar, jeg har så smått startet på GMG-tråden. Fransken min duger knapt til å bestille brød og sigaretter, men regner med at jeg forstår nok til å plukke litt der også.

Bernt K
For oss som kjøper engelsk hifi og gjerne kjører rundt i øyrikets klassiske tosetere fra times-gone-by, så er det lett å kjenne igjen Union Jack på Furtwangler-sidene;

et klikk på rett flagg der, og teksten er magisk nok på engelsk :)

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
På youtube ligger en film fra da vår mann dirigerer finalen fra LvB 9 på Hitlers bursdag i '42. Apokalyptisk, intet mindre. En av mine desiderte favorittframførelser.

Jeg har hørt ham dirigere R. Strauss' 4 letzte Lieder med KF som solist mens jeg drakk god vin på Flagstad-museet. Det var mektig, til tross for papptraktlyd under en madrass eller noe slikt.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Tenker bestille denne http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//ANDRCD5061.htm

Beethovens 3 fra 1944 med VPO i SWF's "beste" utgivelse anbefaling på Tahra koster alene 39 pund (Hvor f.. er pund tegnet på tastaturet?), så jeg tenkte..... Ser ikke denne boksen ut å være litt mer for pengene da? ;D

Mvh
Geir

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke hørt Andromedas gjenutgivelser, men de går her og der for å ha dårlig lyd som følge av dårlige masteringer.

Sitat fra Soc F;

Amongst the smaller companies Tahra and Biddulph do an excellent job, whereas the quality is usually disappointing among the editors accustomed to recopying sources that are neither original nor of good quality (Andromede, Archipel, Arkadia, Nuova, Era, Rodolphe etc.).
Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Geir_O skrev:
Tenker bestille denne http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//ANDRCD5061.htm

Beethovens 3 fra 1944 med VPO i SWF's "beste" utgivelse anbefaling på Tahra koster alene 39 pund (Hvor f.. er pund tegnet på tastaturet?), så jeg tenkte..... Ser ikke denne boksen ut å være litt mer for pengene da? ;D

Mvh
Geir
Tahra er kjent for sine gode remastringer. Er ikke kjent med Andromeda (hoeres litt pirat ut...).

Disse remastringene (paa Music & Arts) er sikkerstikk og faas for bare $22 fra Amazon marketplace!

http://www.amazon.com/gp/offer-list...837016-6186012?ie=UTF8&qid=1201471864&sr=1-12

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Vidar P skrev:
berxter skrev:

Bernt K
For oss som kjøper engelsk hifi og gjerne kjører rundt i øyrikets klassiske tosetere fra times-gone-by, så er det lett å kjenne igjen Union Jack på Furtwangler-sidene;

et klikk på rett flagg der, og teksten er magisk nok på engelsk :)

Mvh Vidar P
Alle dannede mennesker leser og konverserer på fransk, ikke sant? 8)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bah! Ikke kan jeg fordra escargots heller.

Allervennligst,

Bernt K

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Takk Kibsgaard. Da er din anbefaling bestilt. Virkelig et stort tema Furtwangler!

Mvh
Geir

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BEETHOVEN Symphony No. 9 in D minor, Op. 125. Elisabeth Schwarzkopf, Elsa Cavelti, Ernst Hafliger, Otto Edelmann, Lucerne Festival Choir, Philharmonia Orchestra / Wihelm Furtwangler. Rec. Lucerne, 22/08/1954 Music and Arts

A new digital restoration of Furtwängler's last performance of this work.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Vidar P skrev:
Snuste litt på amazon, kom over denne 4CD boksen, og før jeg rakk å tenke så hadde jeg trykt på "KJØP"-knappen... en skrekkelig tabbe? DGG remastering av krigsinnspillinger kan da ikke være så ille? Huff... det fins en Volume 2 (5CD) men den havner såvidt over mva-grensa... fordrer litt vurdering :)

http://www.amazon.com/Recordings-1942-1944-Vol-Ludwig-Beethoven/dp/B00005ONMK/ref=pd_bxgy_m_img_b

Mvh Vidar P
Music & Arts remastringene er bedre for Beethoven symfoniene - jeg har begge disse settene. Mulig Opus Kura og Melodiya har enda bedre mastringer, men jeg tror det får holde med to utgaver av disse...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Der kan man se. Får håpe de allikevel gir et godt bilde av krigs-Furtwängler da :)

Forsøker meg på en Music&Arts med Bruckner/Furtwängler men mulig den ikke kan skaffes lengre; allikevel mye å finne på www.cduniverse.com gitt!

Shopping Cart

--------------------------------------------------------------------------------

› Continue Shopping › Complete Your Order › Save to Wishlist › Clear Cart › Save Cart

Showing all 3 items
Qty Config Item Availability Price

CD Bruckner : Bruckner: Symphony No 7 / Wilhelm Furtwängler, Berlin Po Backordered since 9/25/2007
$13.29

CD Beethoven / Furtwangler / Mendelssohn / Menuhin : Beethoven, Mendelssohn: Violin Concertos / Menuhin, Et Al Usually ships in 1-2 days $10.09

CD Bay / Beethoven / Furtwangler / Schowarzkopf : Beethoven: Symphony No 9 / Furtwängler, Bayreuth Festival Usually ships in 1-2 days $10.09

--------------------------------------------------------------------------------

Adjust the quantity and select the button to update Subtotal: $33.47

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her er forresten Furtwangler Societe sin liste over anbefalte innspillinger (anbefalt plateselskap i parentes). Den er noen år gammel, så det har kommet endel nye utgivelser av samme innspillinger, men fra andre selskaper i mellomtiden. Utover det så er det vel verdt å bære i minne at en slik liste neppe er noe annet enn subjektiv og inkomplett. Enjoy :)

-------------

Bartòk
Violin Concerto n°2
1953, Philharmonia Orchestra, soloist Y. Menuhin (EMI)

Beethoven
Coriolan
1943, Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)
Egmont
1947 (27.V), Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)
Leonore II
1949, Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)
Symphony n°1
1952, Vienna Philharmonic Orchestra (EMI)
1954, Süddeutsche Rundfunk Orchestra (SWF)
Symphony n°3
1944, Vienna Philharmonic Orchestra (Tahra), the best version
1952 (7.XII), Berlin Philharmonic Orchestra (Tahra)
1950 (20.VI), Berlin Philharmonic Orchestra (Tahra)
1952 (26-27.XI), Vienna Philharmonic Orchestra (EMI)
Symphony n°4
1953, Vienna Philharmonic Orchestra (SWF)
1950, Berlin Philharmonic Orchestra (Tahra)*
Symphony n°5
1943, Berlin Philharmonic Orchestra, an interpretation full of tension, a perfect example
of Furtwängler's art of conducting (Tahra)
1954 (23.V), Berlin Philharmonic Orchestra (Tahra)
1947 (27.V), Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)
Symphony n°6
1944, Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)
1943, Vienna Philharmonic Orchestra (Preiser, out of print)
1954 (23.V), Berlin Philharmonic Orchestra (Tahra)
Symphony n°7
1943, Berlin Philharmonic Orchestra, the reference recording ever of the 7th Symphony (SWF)
1950, Vienna Philharmonic Orchestra (Tahra)*
1953, Berlin Philharmonic Orchestra (WFG)
Symphony n°8
1953, Berlin Philharmonic Orchestra (WFG)
Symphony n°9
1942, Berlin Philharmonic Orchestra, an interpretation with incredible tension (SWF, Tahra)
1954, Philharmonia Orchestra, Lucerne, a beautiful concert, with excellent sound (Tahra)
1951, Bayreuth Festival Orchestra, Bayreuth (Tahra, Naxos, EMI)
1937, Berlin Philharmonic Orchestra (WFCJ)*
Piano concerto n°5
1951, Philharmonia Orchestra, soloist Edwin Fischer (EMI)
Violin Concerto
1947, Philharmonia Orchestra, Lucerne, soloist Y. Menuhin (Testament)
Fidelio
1950, Vienna Philharmonic Orchestra, Salzburg, soloists K. Flagstad, J. Patzak,
J. Greindl etc. (EMI)
1953, Vienna Philharmonic Orchestra, Vienna, live, soloists M.Mödl, W.Windgassen,
G.Frick etc. (Naxos, Andante)
Check out our Beethoven page for complete information on recordings of works by Beethoven.

Brahms
Symphony n°1
1951, Nordeutsche Rundfunk Orchestra (Tahra, SWF)
1952 (10.II), Berlin Philharmonic Orchestra (SWF, DG)
1945, last movement, Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)*
Symphony n°2
1945, Vienna Philharmonic Orchestra (SWF, DG)
1952, Berlin Philharmonic Orchestra (SWF, EMI)
Symphony n°3
1949, Berlin Philharmonic Orchestra (EMI)
Symphony n°4
1943, Berlin Philharmonic Orchestra (Tahra, SWF)
1948 (24.X), Berlin Philharmonic Orchestra (EMI)
Violin Concerto
1949, Lucerne Festival Orchestra, soloist Y. Menuhin (EMI)
Piano concerto n°2
1942, Berlin Philharmonic Orchestra, soloist E. Fischer (Testament)
Double Concerto
1952, Vienna Philharmonic Orchestra, soloists A. Boskovsky et E. Brabec (EMI)
1949, Lucerne Festival Orchestra, soloists W.Schneiderhan and E.Mainardi (WFCJ)*
Variations on a Haydn theme
1951, Nordeutsche Rundfunk Orchestra (Tahra, SWF)*

Bruckner
Symphony n°4
1951, Munich, Vienna Philharmonic Orchestra (Tahra)
1951, Stuttgart, Vienna Philharmonic Orchestra (WFCJ)*
Symphony n°5
1942, Berlin Philharmonic Orchestra (DG)
Symphony n°6 (incomplete)
Symphony n°7
1949, Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)
1942 (adagio), Berlin Philharmonic Orchestra (Tahra, SWF)
1951, Rome, Berlin Philharmonic Orchestra (Tahra)*
Symphony n°8
1944, Berlin Philharmonic Orchestra (Tahra)
1949, Berlin Philharmonic Orchestra (Testament)
Symphony n°9
1944, Berlin Philharmonic Orchestra, an outstanding interpretation (SWF)

Franck
Symphony
1945, Vienna Philharmonic Orchestra (SWF)

Haydn
Symphony n°88
1951, Vienna Philharmonic Orchestra (SWF, Tahra, WFHC, Orfeo)
Symphony n°94
1951, Vienna Philharmonic Orchestra (EMI)

Liszt
The Preludes
1954, Vienna Philharmonic Orchestra (EMI)

Mahler
Lieder eines Farhenden Gesellen
1952, Philharmonia Orchestra, soloist D. Fischer-Dieskau (EMI)

Mendelssohn
Violin concerto
1952, Berlin Philharmonic Orchestra, soloist Y.Menuhin (Naxos, EMI)*
The Hebrides, overture
1930, Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)*

Mozart
Serenade for 13 woodwind instruments
1947 (11.XI, 3.XII), soloists of Vienna Philharmonic Orchestra (SWF)
Symphony n°39
1944, Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)
Symphony n°40
1948, Vienna Philharmonic Orchestra (EMI)
Die Zauberflöte
1951, Vienna Philharmonic Orchestra, soloists I. Seefried, A. Dermota, E. Kunz,
W. Lipp, P. Schoeffler etc. (EMI)
Don Giovanni
1953, Vienna Philharmonic Orchestra, soloists C. Siepi, O. Edelmann,
E. Schwartzkopf, E. Grümmer, A. Dermota etc. (Orfeo)*
1954, Orchestre Philharmonique de Vienne, solistes C. Siepi, Deszö Ernster,
Lisa della Casa, E. Grümmer, A. Dermota etc. (DVD DG)*
1954, Vienna Philharmonic Orchestra, soloists C. Siepi, O. Edelmann,
E. Schwartzkopf, E. Grümmer, A. Dermota etc. (WFSJ, EMI)

Schubert
Symphony n°8
1950, Vienna Philharmonic Orchestra (EMI)
1954, Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)
Symphony n°9
1942, Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)

Schumann
Symphony n°1
1951, Munich, Vienna Philharmonic Orchestra (Tahra)
Symphony n°4
1953 (14.V), Berlin Philharmonic Orchestra (Tahra, WFHC)
Cello concerto (last movement)
1943, Berlin Philharmonic Orchestra, soloist P. Fournier (Tahra)

Sibelius
En Saga

R. Strauss
Don Juan, Till Eulenspiegel, Death and Transfiguration
1954 et 1950, Vienna Philharmonic Orchestra (EMI)
Metamorphoses
1947, Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)

Tchaikovsky
Symphony n°4
1951, Vienna Philharmonic Orchestra (Tahra)*
Symphony n°6 "Pathetic"
1938, Berlin Philharmonic Orchestra (Tahra, Naxos)

Wagner
Die Tetralogie
1950, Milan Scala Orchestra, soloists K. Flagstad, F. Frantz, E. Höngen, G. Treptow,
S. Swanholm, M. Lorentz etc. (Arkadia)
Die Walküre
1954, Vienna Philharmonic Orchestra, soloists M. Mödl, L. Rysanek, L. Suthaus,
F. Frantz, M. Klose, G. Frick etc. (Naxos, EMI)
Excerpts from Die Walküre and Götterdämmerung
1937, 1938, soloists R.Bockelmann, K.Flagstad, L.Melchior (Music & Arts)*
Lohengrin (Act III)
1936, Bayreuth, M.Müller, F.Völker (Venezia)*
Tristan und Isolde
1952, Philharmonia Orchestra, K. Flagstad, L. Suthaus, B. Thebom, I. Greindl,
D. Fischer-Dieskau (Naxos, EMI)
Symphonic excerpts from operas
Berlin Philharmonic Orchestra (DG)*
Symphonic excerpts from operas and final of Götterdämmerung
Soloist K. Flagstad (EMI, Testament)
Trauersmarsch from Götterdämmerung
1933, Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)*

Weber
Der Freischütz
1954, Vienna Philharmonic Orchestra, soloists E. Grümmer, R. Streich, H. Hopf,
K. Böhm etc. (EMI)
Euryanthe, Overture
1954, Berlin Philharmonic Orchestra (SWF)*

Wolf
Lieder recital
1953, Salzburg, soloist E. Schwartzkopf, unique and moving testimony of Furtwängler as
a pianist (EMI).

------------

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Ja her kan man jo virkelig dypdykke, Vidar! Fin avatar du har fått deg, forresten.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Archipel har ikke den høyeste stjernen i Societe, som rimer med ditt inntrykk ja. Sitat;

The overall sonority (what could be called the Orchestral color) was very important to Furtwängler. What is more, his very architectural conception of interpretation led him to make the most of dynamics – .....
...In order to fully appreciate the qualities of his recordings it is necessary to find records in which the sound source has been treated with care.

The best CD’s are those edited by the various Furtwängler societies. The major labels EMI and DG usually produce satisfactory results, but Naxos shall be preferred as they have excellent remastering engineers. Amongst the smaller companies Tahra and Biddulph do an excellent job, whereas the quality is usually disappointing among the editors accustomed to recopying sources that are neither original nor of good quality ((Andromede, Archipel, Arkadia, Nuova, Era, Rodolphe etc.).
Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Vidar P skrev:
Archipel har ikke den høyeste stjernen i Societe, som rimer med ditt inntrykk ja. Sitat;

The overall sonority (what could be called the Orchestral color) was very important to Furtwängler. What is more, his very architectural conception of interpretation led him to make the most of dynamics – .....
...In order to fully appreciate the qualities of his recordings it is necessary to find records in which the sound source has been treated with care.

The best CD’s are those edited by the various Furtwängler societies. The major labels EMI and DG usually produce satisfactory results, but Naxos shall be preferred as they have excellent remastering engineers. Amongst the smaller companies Tahra and Biddulph do an excellent job, whereas the quality is usually disappointing among the editors accustomed to recopying sources that are neither original nor of good quality ((Andromede, Archipel, Arkadia, Nuova, Era, Rodolphe etc.).
Mvh Vidar P
Noen av disse nevnte selskapene er litt halv-pirat. Classical d'oro går også for å være dårlig på remastring. Opus Kura og den siste Furtwangler Melodiya-serien går for å være meget bra. Har Furtwangler Bruckner 5 på Opus Kura (en av mine favoritt-fremførelser av denne symfonien) og Furtwangler Sibelius En Saga og Beethoven Corolian på Melodiya (også referanse-tolkninger). Begge disse er remastret så godt det lar seg gjøre.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fikk 6 av disse Melodiya-Furtwängel'ene nå før helga; de virker veldig tilfredsstillende. Ikke minst til å være innspilt midt under krigen i Berlin. Litt sparsom med opplysninger ift mastering og slikt da.

De frister til merkjøp; kombinasjonen salg på mdt og lav pundkurs er gunstig.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/search/Special Offers/SO_Melodiya/Melodiya0208/

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Vidar P skrev:
Fikk 6 av disse Melodiya-Furtwängel'ene nå før helga; de virker veldig tilfredsstillende. Ikke minst til å være innspilt midt under krigen i Berlin. Litt sparsom med opplysninger ift mastering og slikt da.

De frister til merkjøp; kombinasjonen salg på mdt og lav pundkurs er gunstig.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/search/Special Offers/SO_Melodiya/Melodiya0208/

Mvh Vidar P
Jeg kjøper gjerne Melodiya-CD'er fra en av de russiske butikkene på ebay; så som Rare Russian records eller Nice Records Shop. Der ligger CD'ene rundt $10 per CD, noe som harmonerer med prisene jeg så i St. Petersburg. Jeg har bare gode erfaringer med disse selgerne, og bruker da Paypal. Regner med at de har de fleste Furtwangler CD'ene. Her er i alle fall Bruckner 5:

http://music.search.ebay.com/furtwangler-bruckner_Music_W0QQ_trksidZm37QQfromZR40QQsacatZ11233

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kibsgaard; de likner ikke (coveret) på de nye nylig remastrede versjonene?

Mvh Vidar P

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Furtwängler?

Har noen 6lp samlingen 'Furtwängler In Memoriam' på DGG ? Kan den karakteriseres som et godt kjøp ?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Han hadde visstnok verdens mest upresise måte å dirigere på. Musikerne hans satt, iflg folk som spilte med ham i Berlin, med hjertet i halsen ytterst på stolkanten og prøvde å gjette hva han mente, ikke rart tolkningene ble ulike...... ;D
Fikk lyst å komme med en tilleggskommentar til dette; jeg er ikke så sikker på at det er hensiktsmessig å se på stokkføringen som upresis. Den er annerledes idet hans direksjon dro melodiske og dynamiske linjer heller enn distinkte rytmer, men fordi Fürtwangler ikke slo takten så er det rimelig at noen kan oppfatte teknikken som upresis.

Sett i lys av hele Fürtwanglers musikalske vesen, så er denne teknikken av stokkføring ganske så logisk, den rimer i ett og alt med Fürtwanglers angivelige syn på musikk, kunst, kunstnere, artister og det hele.

Det er mye av fascinasjonen ved Fürtwangler dette med hans unike ukonvensjonelle måte å anskue sin rolle på, og sikkert noe av årsaken til at hans orkestre under hans ledelse høres annerledes ut (og i mine ører ofte bedre) enn orkestre under andre dirigenters ledelse. Iallefall for den musikken som var hans kjernemateriale.

Kan dra frem et sitat fra linken under, som egentlig treffer spikeren nokså bra på hodet, og gir en lyninnføring i hvorfor dette var rett måte å dirigere på for Fürtwangler. Hele artikkelen gir mer helhet, og er interessant lesestoff (linket den også i historisk-tråden).

Furtwängler's method was the antithesis of the typical autocratic conductor who forces himself upon an orchestra. Henry Holst, who played under both leaders, recalled that Toscanini demanded, whereas Furtwängler persuaded. Rather than imposing a rigid frame on his musicians, Furtwängler wanted to cultivate an organic performance by nurturing his orchestra's inspiration. Furtwängler explained the conductor's role as "the outpouring of spiritual energy into a body of instrumentalists [which] creates the material quality of the sound produced, together with its rhythmical, harmonic and tonal life."

To achieve this partnership, Furtwängler used the most unconventional baton technique ever known. He refused to give the types of precise cues upon which musicians rely for cohesion and ensemble. Rather, as Holst observed, "Furtwängler wanted a precision that grew out of the players' own initiative, as in chamber music." Hans Peter Schmitz, a flutist in the Berlin Philharmonic, recalled that Furtwängler never beat time as such, but rather drew melodic shapes in an effort to depict the organic cohesion of a piece. Karl Schumann described Furtwängler's bizarre gestures as "agogic," concerned only with flow, continuity and expression.
http://www.classicalnotes.net/features/furtwangler.html

Topp Bunn