Sport, sykkel og trening Fulldemper til Junior - ønsker forslag

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.080
Antall liker
3.532
Torget vurderinger
8
Junior blir 11år til sommeren og har snakket om ny sykkel i evigheter - type fulldemper.
Etter å ha sett litt på nettet frister det å kjøpe brukt.
Jeg er dessverre helt blank på dette feltet og kunne tenkt meg noen forslag på hva jeg burde se etter av størrelser og merker.
Han er som sagt 11år og ca. 155, men det kan virke som han strekker seg for hver dag som går…

Budsjett er max 20-25K, men det gjør ingenting om det blir billigere. Tenker det viktigste er en sykkel som er god å bruke.

Hvis noen har forslag hadde jeg satt stor pris på det 🙂
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
667
Antall liker
694
Sted
Rogaland
Hadde en kompis som hadde slik fulldemper sykkel fra Coca Cola når det ble kommersielt. Utrolig mye kraft forsvinner i denperene. Gøy i nedoverbakke i skogen. Men til og fra skole etc ville jeg tenkt meg om
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.080
Antall liker
3.532
Torget vurderinger
8
Tenker det samme, derfor tenkte jeg at en brukt sykkel av et ok merke kunne selges igjen uten for stort tap.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.751
Antall liker
1.977
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Får vel dempere med mulighet til å "låse" demper funksjonen også.
Hadde dette på en Cannondale sykkel..
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.777
Antall liker
13.266
Får vel dempere med mulighet til å "låse" demper funksjonen også.
Hadde dette på en Cannondale sykkel..
Fulldempet har kun en funksjon om man skal sykle på stier i skauen eller lignende. For noenlunde vanlig sykling er selv frontdempet unødvendig. Da jeg syklet mye på grusveiene i marka var demperen stort sett låst.

Å bruke 20-25k på sykkel til en 11-åring er galskap men gjør hva man vil.

Sammenlignet med en sykkel uten demping er det veldig tungt å sykle på fulldempet. De har gjere også store grove dekk med mye rullemotstand og for å komme seg fra A til B er det svært dårlig egnet.

Jeg har en cyclocross med gatedekk og en fulldempet terrengsykkel. Sistnevnte er som å sykle på sirup på vanlig vei. Brukes kun i skauen.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.080
Antall liker
3.532
Torget vurderinger
8
Det kan man kanskje si, men jeg er glad for at jeg har unger som er aktive i fritiden og jeg strekker meg langt for å oppmuntre dem til å gjøre alt annet en stillesittende gaming. 🙂
Hvis det er fulldemper som er toppen av lykke tenker jeg han skulle få lov til å få det.
mvh
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.777
Antall liker
13.266
Det kan man kanskje si, men jeg er glad for at jeg har unger som er aktive i fritiden og jeg strekker meg langt for å oppmuntre dem til å gjøre alt annet en stillesittende gaming. 🙂
Hvis det er fulldemper som er toppen av lykke tenker jeg han skulle få lov til å få det.
mvh
Fair enough

Men hvor skal poden faktisk sykle? Fulldempet ser unektelig tøft ut men er maks upraktisk bortsett fra hva den faktisk er ment å brukes til.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.080
Antall liker
3.532
Torget vurderinger
8
Det er jeg helt enig i, og derfor tenker jeg det er lurt å kjøpe brukt så det kan selges igjen. Han tar godt vare på tingene sine.
Bruken av syklene nå er er stort sett på asfalt, men med diverse bruk ned trapper, kanter og generelt hvor de kan egle hverandre opp til å sette utfor. Han har også stor interesse for å sykle på bakhjulet, noe som er nærmest umulig på den han har nå.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.000
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Oiii..her er det en del som ikke har syklet på en stund😅? Det er fulldempere i alle kategorier sykkel: som XC, sti, trail, utfor m.fl. Disse syklene er like forskjellige som bruksområdet mtp egenskaper på ramme/konstruksjon, dempere, bremser, hjul, gir osv.
Noen dempere kan låses som det sies, noen fungerer slik slik at de ikke stjeler mye kraft ved tråkk, og noen skal bare dempe høye dropp og tåle store belastninger. Her er kanskje en grei oversikt https://boardshop.no/kjøpshjelp/fulldempet-sykkel
En god allround dempesykkel til en 11 åring behøver ikke være så dyrt. Er man barn så ønsker man ha det GØY på sykkel, cruise rundt med gutta, -gjerne på bakhjulet, ned trapper, over hindre og bare kose seg. Da ville jeg kjøpt en sykkel som er i kategorien lang vandring/fjæringsvei, men allikevel ikke for tung! Vi har bla vært i sykkelparken i Trysil, og da har vi leid en TREK sykkel i den kategorien.
Kan love at dette er stas å sykle på:) Havner vel fort på en 15-20k, så pent brukt kan være lurt mtp at han vokser opp.
Og sjekk at den er godt vedlikeholdt om du kjøper brukt. Har blåst et par sett dempere, og disse er DYRE.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Det er jeg helt enig i, og derfor tenker jeg det er lurt å kjøpe brukt så det kan selges igjen. Han tar godt vare på tingene sine.
Bruken av syklene nå er er stort sett på asfalt, men med diverse bruk ned trapper, kanter og generelt hvor de kan egle hverandre opp til å sette utfor. Han har også stor interesse for å sykle på bakhjulet, noe som er nærmest umulig på den han har nå.
Asfalt racer som er fulldempa er jo litt motsigende.. Men, Specialized hadde noen med noe fancy bakdempere som stives av automatisk når man tråkker på og løs og ledig til trappe downhill umiddelbart. Om det var Epic utgaven tro? Er noen år siden.
Man har flere utgaver som fungerer, men så var det hvor bratt nedover og hvor bratt oppover og prioritering der. Stumpjumper og Enduro er modeller de har sånn sett.
Men det er utrolig hvor hardt man kan sykle med en stiv ramme ulendt også, bare man har en noenlunde god styrevinkel. Lære seg god landingsteknikk er noe av det viktigste sånn egentlig, der tåler en fulldemper mye slurv og berger en fra mye skumle situasjoner med dårlige landinger etc.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.475
Antall liker
4.280
Torget vurderinger
10
Det er jeg helt enig i, og derfor tenker jeg det er lurt å kjøpe brukt så det kan selges igjen. Han tar godt vare på tingene sine.
Bruken av syklene nå er er stort sett på asfalt, men med diverse bruk ned trapper, kanter og generelt hvor de kan egle hverandre opp til å sette utfor. Han har også stor interesse for å sykle på bakhjulet, noe som er nærmest umulig på den han har nå.
Løp og kjøp, guttungen min er på femte fulldemper nå, begynte når han var ti, nå er han seksten!
Kjøp sykkel i størrelse for sesongen, er sykkelen for stor fungerer det ikke!
En anstendig sykkel har låsing av dempere så kraften kommer ut der den skal ved behov.
Dette blir det sunn ungdom av!
Første sykkel kostet 9K brukt.

Ritt om en uke!
511_1258341816.jpg
Denne "ritt-fulldemper" brukes i race. Bildet over er tatt før vi monterte hev-senk setepinne.
IMG_3214.JPG



IMG_0542.jpg
Denne ble brukt til hopp og sprett i skog og trapper, 160mm slag foran og bak.
Guttungen fant 36mm Öhlins-gaffel på tysk Ebay, handlet og monterte selv, det har han helt klart etter mora! :) Fox 34 som satt der er til salgs.

Mvh.
SAL


Mvh.
SAL
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Kom forresten på at den heter BRAIN den demperen jeg skrev om fra Specialized, noe som ble ganske populært for over 15 år siden og aner ikke om det er noe som fortsatt er like aktuelt idag, ettersom trigonomitrien på syklene stadig endrer seg til det bedre for hvert år og jeg har ikke fulgt med ihvertfall de siste 5 årene. Prøvde en sykkel med brain en gang, det var faktisk veldig fiffige greier og man fikk veldig godt tråkk bortover på flat asfalt.

 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.682
Antall liker
14.256
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Sonen og eg var fleire gonger i Hafjell og sykla downhill (for ein del år tilbake) og leigde syklar.
Me vurderte å kjøpe, men så rekna me litt på det og fann ut at det var billegare og enklare å leige.
Var det problem med syklane, så var det innom verkstedet og få det fiksa eller bytte sykkel om det ikkje var ein quickfix.
Når dagen var ferdig så spylte me av syklane og leverte dei inn og neste morgon var dei tip top og klar igjen.
Ein annan far og son som og budde på Åsletten hadde eigne syklar og skrudde og fiksa heile ettermiddagane.
Me gjekk på line, heiv frisbee, ...

Men om du blir biten av basillen og det vert meir enn 3-5 helger i året, så vil det nok svare seg å kjøpe, men ein skikkeleg fulldempar koster, og deler og vedlikehald koster.

Downhill sykling er sykt kjekt.

Peder
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Men om du blir biten av basillen og det vert meir enn 3-5 helger i året, så vil det nok svare seg å kjøpe, men ein skikkeleg fulldempar koster, og deler og vedlikehald koster.
Jeg drev med dette endel år, og ila noen få uker på en sommer så lønte det seg fort å kjøpe en helt ny istedet for å leie da man brukte store deler av ferien hver dag til dette + mange helger utover høsten. Kjøper man brukt så blir det fort mye vedlikehold også. En dyr sport, og beskyttelsesutstyr koster og ikke der man skal spare, en hjelm bør man også bytte etter noen år selv om man ikke har trynet med den da materialene degraderer over tid.
Men å skru sykkel er ikke vanskelig, alltid kjedelås og en slange med seg i sekken sammen med en pumpe og et multiverktøy lagd for sykkel. Det er også litt kos med litt vedlikehold på sykkel på kvelden sammen med venner og en pils eller to.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
843
Antall liker
628
Sted
Oslo
Canyon har noen egne fulldempere spesielt for barn, sjekk de ut også.
Har hatt en av unga i oppgangen med en av de og han var mye i skogen med sin far og kjørte mye sti.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.080
Antall liker
3.532
Torget vurderinger
8
Tusen takk for svar alle sammen!
Hvis noen har meninger om spesifikke størrelser eller merker hadde det også vært fint. Jeg er som sagt helt grønn her.
Føler høyde på 155-160 er litt midt i mellom mange modeller.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Tusen takk for svar alle sammen!
Hvis noen har meninger om spesifikke størrelser eller merker hadde det også vært fint. Jeg er som sagt helt grønn her.
Føler høyde på 155-160 er litt midt i mellom mange modeller.
Small i mange merker vil nok passe, forskjellige merker har litt forskjellige størrelser kan nevnes og noen har også XS. En fulldemper må også stilles inn på sag for vekten.
Finner man noe brukt innenfor rett prisklasse, alltid prøv før kjøp. Nyere er stort sett alltid bedre. GT, Norco, Canyon, Specialized, Trek, Scott, etcetc. Store kjente merker er som regel å foretrekke, men enkelte er jo hypet og overpriset. Enkelte butikker selger jo overliggere til halv pris også, til og med i fysiske butikker og det er fort verdt det fremfor litt rimeligere brukt.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.000
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Tusen takk for svar alle sammen!
Hvis noen har meninger om spesifikke størrelser eller merker hadde det også vært fint. Jeg er som sagt helt grønn her.
Føler høyde på 155-160 er litt midt i mellom mange modeller.
En av denne type her, med tanke på strl. og oppsett som er «bra nok» Ift en ungdoms behov. Mener: Han behøver ikke FOX dempere med «100» justeringsmuligheter, råeste Shimano gir, bremser til å kjøre ned MT Everest osv. til sitt bruk. Denne burde være grei å vedlikeholde også. Pluss for setepinne med senkefunksjon ved utforkjøringer. Også fint ved læring av bakhjulssykling;) Det er en veldig lignende fra TREK junior leide når vi var i Trysil.
Sett tilsvarende sykler til rundt 15k i stor-Oslo.

 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
359
Antall liker
86
Den GTn som BritFi foreslår er slett ikke dum. Veier kun 10kg. Og med 26" er det som en 29" for kids som vanligvis ville ha brukt 24".
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.080
Antall liker
3.532
Torget vurderinger
8
Takker, det hjelper å få bekreftet slike forslag.
Den virker veldig fornuftig.
Samtidig er det fristende å hoppe på noe slikt:


Men det er bare for det var mye bling…
 
Sist redigert:

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
359
Antall liker
86
For 12k får du mye sykkel for penga.
Bare pass på at den ikke blir for stor.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.777
Antall liker
13.266
Medium er normalt en ganske stor sykkel - nå varierer det fra merke til merke men jeg er 180 cm høy og har medium eller large i rammestørrelse.Fulldemperen min fra Scott er large men det var tvilstilfelle om jeg skulle ta medium heller (jeg prøvde begge på butikken).
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.080
Antall liker
3.532
Torget vurderinger
8
Ok, takker.
må undersøke litt forstår jeg
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.080
Antall liker
3.532
Torget vurderinger
8
Ble nok for stort med medium. 168-178. Må bare takke for advarslene 👍
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Ble nok for stort med medium. 168-178. Må bare takke for advarslene 👍
Det er også forskjell på en small sti sykkel og en small downhill sykkel etc. Har syklet med flere jenter som er irundt 160 og small har vært en fin størrelse til de. Forskjellige størrelser på forskjellige merker og årsmodeller er det jo også. Men som nevnt, prøv uansett før kjøp.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia
Topp Bunn