Full range som river deg av stolen

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
audiomur skrev:
marsboer skrev:
sinep skrev:
Altså hvis en jbl 1400 høyttaler gir en god trøkk...
Hva er da i veien for å kjøpe et par DD15 e.l. og dele de på samme frekvens som 1400 f.eks.?
Blir ikke det samme ulla?
Husk at du ikke får plassert DD-suben i nøyaktig samspill med mellomtone og diskant slik om i en høyttaler. Med andre ord vil du oppleve suben som en separat lokalisert enhet i rommet om du deler særlig høyere enn vanlige subdelingsfrekvenser.
Du kan imidlertid visstnok få dette til å fungere brukbart om du har en form for avansert elektronisk korreksjon i forkant. F.eks bedriver vel Lyngdorf aktivitet rundt dette prinsippet.
Hva er vanlige subdelingsfrekvenser? Og ønsker man og spille på en slik måte at man rives av stolen, er det vel ikke så viktig om lydbildet sitter helt dønn.
Vanlig for hjemmebruk er rundt 80Hz +-40Hz, selv om det selvfølgelig må eksperimenteres med hva som fungerer best etter eget øre. 80Hz fordi det er der grensen går for når suben kan lokaliseres dersom den står "litt for seg selv". Men merk at dette er lydmessig lokaliseres. Dessverre gir de fleste suber fra seg hørbar forvrengning i en eller annen form når de presses hardt, så dette må også tas med i beregningen.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
marsboer skrev:
Nå vet jeg ikke hvor mye du vet om JL Audio Fathom-serien, men du finner neppe en eneste person i verden som har hatt begge, inklusive fagtidsskrifter, som ikke rangerer Fathom over DD både på film og musikk. Ikke negativt ment forøvrig, men akkurat Fathom er ikke den letteste å konkurrere med når det gjelder lukkede snertne suber.
Var noen snabla store magneter på de fathom subene :O

 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det går et jungelord om at det er umulig å spille i hjel et JL Audio element. Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte dette. Men min 12" spiller med en dødsforakt få, om noen, suber med samme størrelse gjør den etter.

Den lille suben, dvs F112, som jeg har (sjekk bildene i linken i signaturen) veier 52kg..
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
jan#jan skrev:
Jeg sier : lag sjæl ;D

http://www.eighteensound.com/
http://profesional.beyma.com/ingles/

Ellers så leser dere tråden til LMC - http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=44985.100 han har mulig et tips eller to

Selv har jeg tapped horn, ca 780 liter.. ;D med 1 stk 18sound 18" per side.... det gir punch og trøkk (nå har jeg heller ikke mer hår.... ) så det burde holde .... :p
Det var jo litt av et anlegg på han LMC karen. Nå begynner vi å snakke om fornuftig bass her :D

 
J

J.J

Gjest
Vil du ha det stort og har mye effekt (og penger) så er det frem med kryssfiner og lim.
For eksepmel : 18" til dypbass - 15" midbass og en AMT til toppen..... burde være en vinner.
Aktiv delig -
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Vil dere ha smekk i brystkassa (og resten av kroppen for den saks skyld) så er dere hjertelig velkommen til undertegnede sånn ca. i August. Da er rommet klart, med 5 eller 6 x 16" field-coil elementer pr. side, i frontladet horn lengde 3,6 m og munning 2 x 2m. integrert i rommet. Som satelitter kan det nytes sterkt modifiserte AG Trio, custom Altec field coil driver/håndbygd multicelle 300 Hz horn / Fostex T500A mkII, eller f.eks. en skikkelig array-løsning med RAAL bånddiskant i senter......... Alternativt 130 kg. Nagaoka bakladet horn med Feastrex fullrange.

MAKE it big 8)
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.490
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Handlet tråden om fullrangehøyttalere?


Eggleston Ivy. Ni 12" per kanal.






Westlake Tower SM-1. To 18" i bassen og en 12" i mellombassen.

 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Disse passer jo godt i møblert hjem 8)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
full range og trøkk henger nødvendigvis IKKE sammen
jeg tror man må opp i et visst membran-areal og helst av den lettdrevne sorten med lav x-max
når jeg spiller full pupp med værste tenkelige bassmateriale på mine tårn, kan jeg kun tidvis såvidt skjelne at membranene rører på seg
og kassene er så resonnansdøde som man skulle tro var mulig
et stort rom er også en del av oppskriften for realistisk bassreproduksjon
det finnes massevis av sk fullrange-ht som låter som en våt pappkartong i bassen!
mvh
Leif
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Er så enig!

Stor slaglengde og tunge membraner funker sikkert bra til å lage jorskjelv når man ser film, men har ikke noe for musikklytting å gjøre.

frekvensene under 40-50 Hz som feks SVS er gode på er lite interessant når man hører på musikk, så sant man skal høre på annet enn Iver Kleive




LMC skrev:
full range og trøkk henger nødvendigvis IKKE sammen
jeg tror man må opp i et visst membran-areal og helst av den lettdrevne sorten med lav x-max
når jeg spiller full pupp med værste tenkelige bassmateriale på mine tårn, kan jeg kun tidvis såvidt skjelne at membranene rører på seg
og kassene er så resonnansdøde som man skulle tro var mulig
et stort rom er også en del av oppskriften for realistisk bassreproduksjon
det finnes massevis av sk fullrange-ht som låter som en våt pappkartong i bassen!
mvh
Leif
 

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
319
Antall liker
5
Jag kör Array 1400 ihop med Velo DD-15. Subben går in under
40 Hz. Kjempeförnöjd och blåslagen ;)
 
N

nb

Gjest
I følge min bekjente i lydteknikerbransjen ligger det som gjerne omtales som "trøkk" rundt 100Hz og har relativt lite med dypbass å gjøre.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Jeg ville tro at "trøkk" var evnen til å trykksette lufta såpass at kroppen oppfatter lyden ikke bare via ørene. Og dermed trodde jeg at "trøkk" ikke var særlig frekvensspesifikt. Jeg har da vitterlig opplevd "trøkk" fra basstrommer på konsert.. ::)

Mvh
 
N

nb

Gjest
toref skrev:
Jeg ville tro at "trøkk" var evnen til å trykksette lufta såpass at kroppen oppfatter lyden ikke bare via ørene. Og dermed trodde jeg at "trøkk" ikke var særlig frekvensspesifikt. Jeg har da vitterlig opplevd "trøkk" fra basstrommer på konsert.. ::)

Mvh
Pointet var vel at man kan få masser av trøkk uten å ha full-range. Basstromme ligger så vidt jeg vet fra 60-80Hz og et godt stykke oppover (noen få tusen Hz)
 

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
319
Antall liker
5
Trycket i bröstkorgen och mellangärdet kommer som Ni skriver
inte från dypbasen. Vill man däremot ha byxfladder ihop med
tysons-smällarna så är en eller flera subbar ett måste till Array.

Om det gäller "äkta" fullrangehögtalare så skulle mitt val bli nåt
från PMC.
 

Vedlegg

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
toref skrev:
Jeg ville tro at "trøkk" var evnen til å trykksette lufta såpass at kroppen oppfatter lyden ikke bare via ørene. Og dermed trodde jeg at "trøkk" ikke var særlig frekvensspesifikt. Jeg har da vitterlig opplevd "trøkk" fra basstrommer på konsert.. ::)

Mvh
Det er riktig, og det ""smekket" det her er snakk om ligger gjerne fra 60 Hz og noe oppover, deretter forsterket opp og gjengitt via et PA-system med mange, store membraner med minimalt utslag, rask "recovery" og derved gjerne også lite forvrengning. Tunge membraner med en halvmeter utslag flytter nok luft, men det låter ikke uanstrengt, og regnestykket er lett m.h.t. tiden både utsvinget og "innhentingen" tar. Greit til hjemmekino, "byxfladder", effektmakeri og en og annen stillestående orgelplate men vanskeligere m.h.t. realistisk musikkgjengivelse med den luftigheten og plastisiteten vi kjenner fra virkeligheten.

I en ideell verden burde alle som tar sertifikat få prøve en Aston Martin o.l. før de skal ut i bilkjøpsjungelen. Tilsvarende for de som skal i gang og skaffe seg godlyd, alle burde få sjansen til å høre et skikkelig høyttaleroppsett før de stuper inn i "skoeske- og kabelbyttingsrunddansen"

Referanser er viktig, ikke nødvendigvis for å kjøpe "det værste" men for å oppleve hva som er mulig og hvilke virkemidler som må til for å oppnå dette.

Har i det siste møtt altfor mange yngre (les: under 30) som gjerne vil ha bra lyd men som er frustrerte og på nippet til å kutte ut hele den herlige hobbyen vi tross alt har.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
både ht og mannen bak bordet så like jævlig ut! imo
;D
mvh
Leif
 

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
319
Antall liker
5
LMC skrev:
både ht og mannen bak bordet så like jævlig ut! imo
;D
mvh
Leif
Håller med fullständigt!! Men PMC högtalarna på bilden kan
man få tag på runt 200 000 Kr i alla fall. Aktiva modeller finns
med förstärkeriet fra Bryston.
Men om man vill ha fru/flickvän i behåll - - > eget rum eller bli ungkarl. ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kreves nok litt skikkelig membranareal og slaglengde for seriøs brystkassebass, men tror ikke man heller skal overse viktigheten av jevn frekvensgang og kort decay. Spesielt sistnevnte er det ikke så mange som gjør noe med. Kort decay og jevn frekvensrespons gir overraskende punch i mellomgulvet med selv middels store høyttalere.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Noenlunde jevn RT60, tilstrekkelig membranareal og dertil hørende effekt er nok en god start.

Men er det noen (teoretisk) grunn til at man ikke skal oppleve "trøkk" fra dypbass ( < 50 Hz) ? Jeg skjønner jo at det blir dyrt..


Mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
orso skrev:
Det kreves nok litt skikkelig membranareal og slaglengde for seriøs brystkassebass, men tror ikke man heller skal overse viktigheten av jevn frekvensgang og kort decay. Spesielt sistnevnte er det ikke så mange som gjør noe med. Kort decay og jevn frekvensrespons gir overraskende punch i mellomgulvet med selv middels store høyttalere.
Og det aller viktigste og også en stor mangelvare i forhold til uforsterket musikk:

Dynamikk!

Tenk om våre anlegg kunne ha jobbet med et ikke komprimert signal.

Så for virkelig fysisk brystkassebass så kan det være at en kraftig heving på bassen som du får på konserter eller store høyttalere med kraftfull anlegg med hørselvern i bruk hadde vært tingen.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
QRS, Osborn, Legacy, VMPS, PBN/Montana, Whatmough og Induction Dynamics og sikker flere har modeller som knuser kæssa lett...

Jeg har alltid likt Induction Dynamics sin klin gærne ID 18... Det er essensielt 2 stk 18 toms subber (1 lukket og en porta) +
en 3 veis konstruksjon for fullrange... Låter visstnok utrolig bra, og ja... det er jo "noget" areal å oppdrive....
Forøvrig, dette er svært langt fra CW kloner... http://www.inductiondynamics.com/pdfs/reviews/audiophile-wagner.pdf




mvh
 

Vedlegg

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Nei, det er sant... :eek:
Men , de kan multiampes i varierende grad, så ,man kan jo bruke filtre og equalizere galore og amper av ymse slag til
de forskjellige seksjonene, og sikkert får brukbart med trøkk,om det er ønskelig... :p

mvh
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Meget høy WAF på disse. ;D
Fruen vil nok gjerne ha de som fallos-symboler på stuen :-\

Derfor hifi- guden fant opp sub::)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sub gir ikke "trykk" på samme måte som store høyttalere...
Det er midbass som er trøkk, ikke sub frekvenser...

Dog, det er snakk om en kombinasjon av nok areal til nok harmoniske komponenter av annslag...

Så du trenger sub energi, midbass energi, mellomtone og diskantenergi til å opptre fort, men og å være over igjen like fort!
Bare en sub puls... blir ikke slam eller trøkk om den ikke er bredspektret nok... iallefall jeg mener det kan sies slik da.





mvh
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Spørs om man hva man er ute etter det,da. Best mulig gjenngivelse av musikk, eller kunstig tilsetting av bass.
 

CNK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2006
Innlegg
93
Antall liker
4
Nå er jo ikke dette diy seksjonen, men stiller allikevel spørsmålet.
Kan man ikke konstruere "basskasser" som kan operere fra 20-200hz? Har sett litt på proff elementer som jobber ned mot 35, men mtp det kan gjøre med 130db er det jo nok headroom til å eq´e litt nedover så man får med seg hele spekteret..

Kommentarer?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
LMC skrev:
både ht og mannen bak bordet så like jævlig ut! imo
;D
mvh
Leif
Mal de nye bassene dine svarte og få på deg litt Ozzy-hår så har vi sannelig en kopi!!!
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Focal Utopia EM seien; Maestro, Stella og Grand Utopia.
(D)river deg også fra gård og grunn :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
CNK skrev:
Nå er jo ikke dette diy seksjonen, men stiller allikevel spørsmålet.
Kan man ikke konstruere "basskasser" som kan operere fra 20-200hz? Har sett litt på proff elementer som jobber ned mot 35, men mtp det kan gjøre med 130db er det jo nok headroom til å eq´e litt nedover så man får med seg hele spekteret..

Kommentarer?
Se innlegget mitt ovenfor - 25 Hz. flatt uten EQ, systemfølsomhet på bassen er i området 107-110 dB, øvre delefrekvens kan være nærmere 400 Hz.

Prisen?? 1 stk. rom ca. 8 x 5m., elementer/filter/power/div. = ca. 250.000 eks. rom. Mao ikke mer enn det de værste kabelhystopatene svir av på triwiring av sine BlingMaster GT special edition.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.490
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Kanskje Zu Definition 2.0 til 11000 USD i grunnutgave kan være noe? 6x10" burde fungere. Lettdrevne også. Tungdrevne høyttalere og store forsterkere er en sykdom. ;)


 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
C. Alshus skrev:
Tungdrevne høyttalere og store forsterkere er en sykdom. ;)
Amen to that!!! LÆRESETNING nr. 1
 
R

Rojoh

Gjest
CNK skrev:
Nå er jo ikke dette diy seksjonen, men stiller allikevel spørsmålet.
Kan man ikke konstruere "basskasser" som kan operere fra 20-200hz? Har sett litt på proff elementer som jobber ned mot 35, men mtp det kan gjøre med 130db er det jo nok headroom til å eq´e litt nedover så man får med seg hele spekteret..

Kommentarer?
Går fint det. Jo høyere deling, jo nærmere bør basskassen stå hovedhøyttalerne. 200Hz er intet problem.

Mvh. Johan
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Enig i alt som sies om stort membranareal foran slaglengde osv. De som sier noe annet mistenker jeg finner på unnskyldninger fordi de ikke har plass til ordentlige bassystemer. (Jeg innrømmer glatt at jeg skulle økt bassmembranarealet om jeg hadde hatt plass! ;))

En annen ting som må huskes i diskusjonen rundt sub-delefrekvens og lokalisering er at underdimensjonerte suber (altså de fleste) gir ofte fra seg lyd langt over delefrekvensen i form av forvrenging. Dette kan være svært hørbart selv om forvrengingen ligger mange dB ned i nivå da øret er mye mer følsomt i dette området enn i subområdet som suben er ment å gjengi. Derfor vil en underdimensjonert sub være lettere å lokalisere om man drar på og forvrengingen øker.

For å gi et konkret tips til en høyttaler som smekker i mellomgulvet, så lytt til Klipsch La Scala. Problemet med denne er at mellomtonehornet blir dominert av hornfarging når man drar på. Dessuten gir den ikke fra seg noe dypbass. Faller som en sten under ca 50 hz tror jeg. Men et La Scala bassystem sammen med et skikkelig topphorn og en sub kunne sikkert vært fint!

@Pengesluk: Vi venter på byggetråd! 8)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Veldig riktig det der med underdim sub og forvrengning, JENO. Mange er ikke klar over viktigheten av lav forvrengning i bassen, og hvordan det innvirker på resten av frekvensområde.

Det får i prinsipp nesten ikke blitt stort nok, skal en ned i forvrengning og opp i ytelse. Har en gang hørt et rått system med 12 x 15" pr. side, dipol oppsett. Ved omstilling til halve antallet, samt korrigering for nivå, var det tydelig forskjell i totalresultatet selv om 6 x 15" burde holde for de fleste. Antall drivere/størrelse avhenger av rom og prinsipp for systemet, selvfølgelig, det har ingen hensikt å overlade rommet heller.

Byggetråd er planlagt. Trenger imidlertid en skikkelig "byggecaps", aller helst vintage, spesielt "Felleskjøpet", "Icopal" eller CalTex" står høyt i kurs. Er det noen som har til overs så meld dere!!
 
C

Cyber

Gjest
Med trøkk tenker jeg at man gjengir anslag oppover i frekvens tydelige, for eksempel på tam-tam-ene slik at det merkes fysisk og det er vel lettere å få til med et stort element som kun trenger vandre kort vei, enn et mindre et som må langt og bruke tid på veien?

Forøvrig, bildet med "hønna" og rekka med svære elementer - ugift eier?
 
Topp Bunn