Full pakke

dannyd

Fersking
Ble medlem
11.12.2014
Innlegg
4
Antall liker
0
Da tar jeg steget og kaster meg ut i en ny tråd.

Jeg har klart meg lenge med mine DT 770 pro til bruk på PC. Disse har fungert helt ok, uten at jeg egentlig har tenkt noe særlig mere over det. Begynner jeg å høre etter synes jeg egentlig de mangler litt over hele fjøla. Primært brukt til musikk. Der er jeg ganske altetende, men det heller ofte over mot elektronisk musikk. Trives alikevel med å høre på alt. Sånn sett kan men vel kalle behovet allround.

Nå har jeg vel kommet dit at jeg ønsker å ta steget over til et litt mere seriøst oppsett. Jeg har lest endel rundt og har foreløpig kommet frem til de alternativene som er nevnt under. Jeg har behov for forsterker, DAC, hodetelefoner og kabler. Kilde kommer til å være primært bærbar PC via USB.

Så kommer det vanskelige. Som de fleste andre har jeg ikke uendelig med budsjett. Hvor burde jeg legge pengene? En god forsterker, en god DAC eller gode hodetelefoner? Får ikke i pose og sekk. Hva mener ekspertisen?

Vurderer følgende:

Amp/DAC:

Schiit Asgaard 2/Modi
Schiit Asgaard 2/Bitfrost

Schiit Lyr 2/Modi
Schiit Lyr 2/Bitfrost

Andre forslag? Må kunne se ok og nøytralt ut på pulten.

Hodetelefoner:
Hifiman HE-500 (fin pris om dagen)
Audeze LCD 2

Jeg er åpen for alt av forslag. Budsjett blir litt iforhold til hva som er nevnt over, men har ikke mulighet til å velge fra øverste hylle på alle komponenter i denne omgang.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Hva slags lyd er du ute etter? Hvis du er fornøyd med DT770 så regner jeg med du kanskje vil ha litt morro faktor og slam i bassen, og da blir du skuffa med he500 og sikkert lcd-2 også.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hva slags lyd er du ute etter? Hvis du er fornøyd med DT770 så regner jeg med du kanskje vil ha litt morro faktor og slam i bassen, og da blir du skuffa med he500 og sikkert lcd-2 også.
HE500 og LCD-2 er ikke akkurat anemiske i bassen, da - de graver dypt og kraftig når det trengs. HE50 liker mye strøm, så HE500 med Lyr er kanskje noe? Har ikke hørt Lyr selv.

HE500 er kanonbra hvis du liker det litt lyden varm og litt intim. En av mine favoritter. Sennheiser HD650 og HD700 kan også vurderes, førstnevnte er den varme og fyldige, HD700 mer distansert, men mer detaljert og bedre på lydbilde.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Audio gd headamp, så har du kanskje noen kroner ekstra å legge i hodetlf...........?

mvh
Proffen
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
HE500 og LCD-2 er ikke akkurat anemiske i bassen, da - de graver dypt og kraftig når det trengs.
"Når det trengs" er riktig, men DT770 leverer det litt støtt og stadig - ikke bare når det trengs :) Så er du vant med det, liker den ekstra morro-faktoren, da blir he-500 en skuffelse. Når du kommer over "wow dette låt pent!" så begynner du å kjede deg, trust me: been there, done that :) Hvis du der i mot bare er ute etter pen/"korrekt" lyd så er (vi enige om at) he-500 ett kupp ;-)
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
HE500 og LCD-2 er ikke akkurat anemiske i bassen, da - de graver dypt og kraftig når det trengs.
"Når det trengs" er riktig, men DT770 leverer det litt støtt og stadig - ikke bare når det trengs :) Så er du vant med det, liker den ekstra morro-faktoren, da blir he-500 en skuffelse. Når du kommer over "wow dette låt pent!" så begynner du å kjede deg, trust me: been there, done that :) Hvis du der i mot bare er ute etter pen/"korrekt" lyd så er (vi enige om at) he-500 ett kupp ;-)
Du er jo glad i bass selv, ja - men for mange er HE500 "basstunge" og mellomtoneorienterte sammenlignet med feks BeyertT1, Sennheiser HD800 osv. Tror vi er enige. Hvis DT770 er i klasse C, så er HE500 i klasse B og HD800 osv i klasse A mtp "pen og korrekt lyd med høflig bassmengde"
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Et par brukt Denon AH-D5000 eller D7000 passer nok deg utmerket, vil jeg tro. :) Jeg solgte nylig mine D5000 for 2800. De er dessverre ikke så ofte å se på brukten.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Yes, vi er enige :) Målet mitt var bare å få trådstarter til å tenke litt over hva han vil ha før han potensielt kaster en del tusen ut av vinduet. Personlig gjorde jeg den feilen at når jeg skulle oppgradere så tenkte jeg aldri godt over hva slags lyd jeg egentlig liker. All tiden med auralic taurus, burson conductor, heed canalot, fancy dac'er, he-500 og lcd-3... bortkastet og en blindvei for meg. Var gøy å høre hva man kan få til bare man kaster nok penger på det, men hjalp lite når jeg uansett begynte å kjede meg hver gang.

Nå gidder jeg ikke hodetelefonforsterker engang, bruker bare hodetelefonutgangen på en yamaha r-s700 forsterker. Dac? Billig asus xonar u7. I det siste så har jeg kost meg med SKIKKELIG u-korrekte sony xb950. Bass som overdøver mellomtonen litt og fysjameg....så gøy ;) Det aller beste med å være så low-fi i smaken er hvor billig det er ;)
 

dannyd

Fersking
Ble medlem
11.12.2014
Innlegg
4
Antall liker
0
Tusen takk for tilbakemeldinger så langt!

Jeg fikk somlet meg ut en tur etter jobb i dag å testet litt forskjellig. Oppsummering kommer lenger ned. Kan allerede beklage for et amatørmessig hifi-språk, men det er ihvertfall et forsøk på å fortelle om hvordan jeg opplevde det.

"Når det trengs" er riktig, men DT770 leverer det litt støtt og stadig - ikke bare når det trengs :) Så er du vant med det, liker den ekstra morro-faktoren, da blir he-500 en skuffelse. Når du kommer over "wow dette låt pent!" så begynner du å kjede deg, trust me: been there, done that :) Hvis du der i mot bare er ute etter pen/"korrekt" lyd så er (vi enige om at) he-500 ett kupp ;-)
Er veldig enig med deg på mange måter her. Jeg har nok også delvis fått erfare litt av det du skriver idag ved testing. Jeg synes DT770 fungerer utmerket hvis jeg bare ønsker noe enkelt og engasjerende i bakgrunnen, men jeg savner litt presisjon, åpenhet/luftighet og detaljer når jeg ønsker det. Som det fremkommer under så koster det som du også nevner fryktelig mye penger hvis man vil ha noe som virkelig hever opplevelsen betraktelig. Om det er verdt det er litt tidlig for meg og si, men at det er morro og gir mange fine opplevelser er jeg helt sikker på. Det skal nevnes at jeg har vært glad i god lyd i 15-20 år nå, så at interessen blir borte bekymrer meg ikke. Det som bekymrer meg er en haug med bomkjøp, som fører til at man kvitter seg med det raskt, og ikke minst taper unødvendig med penger. Og hvem vet, kanskje man sitter der til slutt og er like fornøyd med det utgangspunktet man startet med :cool:

Jeg fikk ivhertfall testet følgende på en Moon 430HA DAC(langt over mitt budsjett, men greit å se hva man evt kan strekke seg etter):


  • Audeze LCD-2:
  • Fremstår for meg som de Audeze hodetelefonene som er best egnet til allroundbruk. Meget behagelige å lytte til. Jeg vil tro at man kan sitte en god stund med disse uten at det blir ubehagelig. Fremstår for meg som åpne og naturlige i lydbildet uten at det blir så sterilt som LCD-3. Synes mellom og dypbassen var bra, men mangler litt av morrofaktoren som LCD-X kan varte opp med.


  • Audeze LCD-X:
  • Den flinke, men slemme broren til LCD-2. Gir tidvis gåsehud. Har det lille ekstra som LCD-2 "mangler". Et litt mørkere og fyldigere lydbilde, men også mere detaljert. Høy WOW faktor. Fremstår alikevel som noe slitsomme å ha på allerede etter kort tid. Det skal nevnes at de var stilt inn slik at det ble litt trykkende for mitt m+ store hode, mulig de hadde vært bedre på dette punktet med litt finjustering. Uansett, jeg ble rett og slett litt blåst av banen av disse. Mulig jeg må ut å få testet disse litt grundigere, selv om dette er en del over budsjett. Må i såfall få avklart 100% at jeg er sikker på at det er verdt det. + for at de virker å være ganske lettdrevne. - for meget høy pris.


  • Audeze LCD-3:
  • Det ble klart ganske raskt klart at dette ikke var noen favoritt hos meg. Ble veldig rent, nøytralt og litt for "perfekt" for min smak. Rett og slett litt kjedelig. Til mitt bruk ble det vanskelig å kunne forsvare prisdifferansen til LCD-2. LCD-2 fremsto i mine øyne som et vesentlig bedre kjøp.


  • Audeze LCD-XC:
  • Dette var fryktelig tunge saker. Uaktuelt fra første sekund de satt på hodet. De appelerte ift lydbilde, men ikke noe poeng i å bruke tid på disse for min del.


  • Hifiman HE-560:
  • Kan med en gang si at de Hifiman modellene jeg testet ikke traff meg helt. Det var nok også litt feil å teste de etter Audeze. Uansett, disse fremsto som den Hifiman modellen med det mørkeste lydbildet av de jeg testet fra denne produsenten. Kort oppsumert litt daffe og kjedelige for min smak.


  • Hifiman HE-500:
  • Mere engasjerende enn 560. En hodetelefon som helt klart fremstod som bra, men ble litt spake disse også synes jeg samenlignet med noen av de andre.


  • Hifiman HE-400i
  • Tydeligvis en ganske ny modell. Disse fremstod som mye for pengene. De var veldig lette og snertne. Fremstod som en hodetelefon som ikke nødvendigvis bare egnet seg til hjemmebruk. Likte disse, men de falt litt igjennom i direkte sammenligning med noen av de over.


  • Oppo PM-1:
  • WOW. Disse var MEGET bra! Det var også prisen. Likte derimot ikke utseendet på de. Dagens desiderte vinner mtp komfort. Sykt deilige å ha på. Ikke helt samme wow faktoren i lydbildet som LCD-X, men de lever bare en fantastisk lyd over hele linja. Synes også de virker litt dårligere i kvalitet/materialfølelsen. Forventer litt mere til den prisen.


Tja, hva skal man oppsummere dette med? LCD-2 og LCD-X står igjen som mine personlige favoritter. Oppo PM-1 var også meget bra, men fremstod for meg mere som et alternativ til LCD-2 enne LCD-X. Og da blir prisen for høy.

Utfordringen er bare at dette spiser mye av budsjettet. Jeg synes også alle Audeze hodetelefonene hadde en egen lydsignatur. Vet ikke om dette er positivt eller negativt. Jeg likte det ihvertfall godt nå, men mulig at dette er noe man går litt lei etterhvert.

Mitt spørsmål blir da. Hva finnes av forsterker og dac som kan passe til disse? Har evt en dac jeg kan bruke frem til jeg prioriterer å kjøpe en bedre. Tenker meg max 5000 til forsterker og evt dac hvis jeg går for dette nå, men kom gjerne med gode forslag opp til 10 000 hvis det skulle være slik at det åpner opp en ny verden. Jeg ønsker meg en forsterker/dac kombinasjon som ikke gir et for mørkt lydbilde. Synes det virker som om det er en del av nettopp det der ute.

Tror jeg har konkludert med at hvis jeg skal oppgradere nå, så får hodetelefonene fullt fokus, også får jeg se hva jeg har råd til når jeg har tatt det valget.
 
Topp Bunn