Alt til hus og bolig Fukt i vinduskarmer?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.897
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Sitter her og kokkelurer en fredagskveld..
De siste ukene, etter at kulden og snøen kom, har jeg vært "plaget" med uforholdsmessig mye fukt innvendig på vinduene i stuen.
Er dette normalt pga matlaging, klestørking, dusjing og sånt som ellers normalt foregår i en heim - eller er det noe jeg bør være obs på mtp selve vinduene?
Har stusset litt over "mengden" som samler seg, og må fra tid til annen tørke opp litt med en klut.

mvh
Proffen
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
57.674
Antall liker
111.563
Torget vurderinger
24
Mest sansynlige årsaken er ingen/for liten ventilasjon i rommet du erfarer dette i.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.448
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Hvilken etasje er det?
Skjer fort i kjelleretasjer selv med nye vinduer. Men også i hovedetasjer om det er lite lufting, litt for kaldt, mye klestørk, mye bruk av vaskemaskin og tørketromler osv.
Vær obs på fukt på veggene, det medfører fort en del problemer du ikke ønsker.

Jevnlig utlufting, ventiler og uttrekksvifter på våtrom og ved klestørking er å anbefale.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.897
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Mest sansynlige årsaken er ingen/for liten ventilasjon i rommet du erfarer dette i.
Har tenkt det og, ja.
Takker for innspill...
Har mulighet til å åpne terrassedøren og sjokklufte litt innimellom.
Videre går jo varmepumpen jevnt og trutt, og jeg har åpnet de ventiler som åpnes kan. Nå er der noen av vinduene som ikke er forsynt med ventiler og, da.
Det gjelder overetasjen, dvs der stuen, kjøkken og et bad befinner seg. Nede er det bad nr 2, vaskerom og hall hvor klestørken henger på stativ (og der fyrer jeg med varmekabler i gulvet...)
Nå sier jo naturlovene at vam luft stiger, og da følgelig også varm fuktig luft. Regner med at dette forårsaker fukten.

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.897
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har du ventilasjon, eller er det et eldre hus?
Huset er bygget i 84....
Tradisjonelt hus fra den tiden.
Vet at forrige eier byttet takplater for noen år siden, men husker ikke om han etterisolerte da. Etterisolasjon vil jo kunne bidra til at huset blir tettere...

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.897
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvilken etasje er det?
Skjer fort i kjelleretasjer selv med nye vinduer. Men også i hovedetasjer om det er lite lufting, litt for kaldt, mye klestørk, mye bruk av vaskemaskin og tørketromler osv.
Vær obs på fukt på veggene, det medfører fort en del problemer du ikke ønsker.

Jevnlig utlufting, ventiler og uttrekksvifter på våtrom og ved klestørking er å anbefale.
Uttrekksviften på vaskerommet kjøres når tørketrommelen går.
Har mulighet til å fyre med ved i hallen der klesstativene står, men det vil vel bare gjøre at fuktig luft stiger og kondenserer raskere...
Får prøve å bli flinkere til å lufte, rett og slett! Samt kanskje justere opp tempen litt....
Så langt har jeg ikke registrert fukt på vegger, og vil neppe erfare dette, med mindre det renner/drypper fra vinduskarmene.

Vil det kunne hjelpe med å bytte til mer moderne vinduer, eller blir huset bare mer tett av sånt...?

mvh
Proffen
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
57.674
Antall liker
111.563
Torget vurderinger
24
Kommer helt an på om vinduene som sådan er utstyrt med innebygget lufteventil, du kan få begge deler. Dersom du ikke har spesielle lydproblemer så kan du godt kjøpe vinduer MED luftespalte - denne kan uansett stenges.

Jeg har selv et rom i huset (nybygd rom) hvor dette problemet oppstår i visse situasjoner, og det er definitivt relatert til kombinasjonen kulde/for liten ventilasjon/kondensering. Dette rommet vender ut mot snuplass i blindvei, og jeg har ett fast vindu - trekantet - på 5 x 0.4 x 1.4 m. samt to 50 x 50 cm. vippevinduer; alle UTEN luftespalter og med 10 mm. ytterglass for ytterligere lydforbedrende egenskaper. Alle vinduene oppfører seg likt når dette skjer, men det er ikke mer enn at det korrigerer seg selv dersom jeg holder døra fre rommet ut til stua åpen.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er endel som mener at vi i mange år har bygd hus som er for tette. Hus skal puste mener de, og hus fra åttitallet er vel typiske tette bokser?
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.707
Antall liker
7.999
Varm luft er i stand til å holde på mer vann enn kand før den kondenserer, så når den varme luften treffer kald flate og nedkjøles, klarer den ikke holde på samme mengde, og den slpper vannet (kondenserer) mot, i dette tilfelle, vinduet.

I moderne vinduer med s.k. energiglass er dette problemet mindre - det samme når forskjellen mellom inne- og utetemperatur minker.

Luftespalte har den virkningen at den trekker inn kald luft som når den varmes opp, overtar fuktighet fra den oppvarmede med dette ikke er et komfortabelt tiltak. Det trekker enda verre og det blir ikke nevneverdig mindre fuktig i vinduskarmen.

I treindustrien der man i stor grad er avhengig av stabil likevektsfuktighet i materialene - og som igjen kommer av stabil relativ luftfuktighet, fukter man gjerne lokalene med tildels store mengder vann i kalde perioder fordi tilførselen av kald, tørr luft er stor.

Om luftsirkulasjonen er lav, vil det som det er nevnt tidligere, dogge. Et førstetiltak ville for meg vært å plassere en varmeovn akkurat midt under vinduet - og den skal aller helst ikke være av den kvadratiske sorten. Helst like lang som vinduet for å fordele varmluften så godt som mulig over hele flaten.

Da unngår du kulderas og ukomfortabel trekk i rommet og kan antakelig senke temperaturen en eller to grader uten å merke noe til det i det hele tatt.

BB
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.744
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Å fyre i ovnen er ikke så dumt tiltak, fordi den forbruker fuktig luft fra rommet der den står.

Dette trikset er nødvendig på hytta vår. Hvis vi bruker gassovnen (som avgir fuktighet) - må vi fyre i vedovnen samtidig, ellers så fukter hytta ned...

Johan-Kr
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.461
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Det er endel som mener at vi i mange år har bygd hus som er for tette. Hus skal puste mener de, og hus fra åttitallet er vel typiske tette bokser?
Et 80-tallshus er ikke tett sammenlignet med dagens standard.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.019
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Det er endel som mener at vi i mange år har bygd hus som er for tette. Hus skal puste mener de, og hus fra åttitallet er vel typiske tette bokser?
Et 80-tallshus er ikke tett sammenlignet med dagens standard.
Nå er det vel påbudt med balansert ventilasjon for å lufte tette hus, men du har helt rett. I dagens hus kan en fjert både varme og plage et helt rom i 24 timer hvis man ikke hadde hatt ventilasjonssystem. Men dagens standard er likevel ingenting sammenlignet med fremtidens passivhus med opptil 40 cm isolasjon.
 
C

Cyber

Gjest
Det er endel som mener at vi i mange år har bygd hus som er for tette. Hus skal puste mener de, og hus fra åttitallet er vel typiske tette bokser?
Et 80-tallshus er ikke tett sammenlignet med dagens standard.
Nå er det vel påbudt med balansert ventilasjon for å lufte tette hus, men du har helt rett. I dagens hus kan en fjert både varme og plage et helt rom i 24 timer hvis man ikke hadde hatt ventilasjonssystem. Men dagens standard er likevel ingenting sammenlignet med fremtidens passivhus med opptil 40 cm isolasjon.
Stemmer det, verstinghusene var vel tidlig 2000-tall av typen uten ventilasjon i overgangen der ventilasjon ikke var fullt innført.

Har selv hus fra 94 som har ventilasjon med varmegjenvinning og jeg synes luften er meget god her og har ikke hatt fukt på vinduene overhodet.

Hvis du har ventiler over vinduene kan det være lurt å åpne en av de i etasjon f.eks. Det skal ikke alltid så mye til. Har du et hygrometer kan jo det også si litt om inneklimaet.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
676
Antall liker
1.049
Torget vurderinger
5
Hei!

På 80-tallet ble brukt plast som dampsperre i yttervegger og i tak mot kaldt loft eller i yttertak. Dampsperra ble plassert mellom isolasjon og innvendig kledning. Samtidig ble det mer og mer vanlig å levere boligene med sentralt mekanisk ventilasjonsanlegg. Den enkleste varianten var kun et anlegg med avtrekk fra våtrom og kjøkken. Tilluften ble tilført rommene gjennom ventiler i veggene og eller spalteventiler i vinduene. Den mer avanserte løsningen var balansert ventilasjon, der en vifte tilførte oppholdsrommene friskluft gjennom kanaler og ventiler.

Kravene på 80-tallet var ikke i nærheten til det vi har idag vedr. isolering, tetthet og inneklima. Det er derfor normalt i disse boligene å forvente en rekke lekkasjepunkter i vegger og tak der varm fuktig inneluft trenger gjennom vegger og tak. Når den varme luften når de kaldere sjiktene i yttervegger og tak, dannes det kondens. Denne kondensen kan igjen gi grobunn for mugg og sopp. Det er derfor viktig å påse at boligene blir godt luftet slik at både inneluftens fuktighetsnivå holdes under kontroll, og at utlufting skjer der den er planlagt og ønsket, dvs gjennom ventiler og kanaler.

Det er viktig å påse at den ventileringen boligen er planlagt og bygget med fungerer. Det betyr at ventiler skal være åpne, selv når det er kaldt og det kan oppstå trekk. Ventiler til kanaler må være justert riktig. Kanaler må gjøres rene med jevne mellomrom, og ventilasjonsanlegg må ha ettersyn og filtre må byttes. Boliger med mekanisk ventilasjon, forutsetter at anlegget ALLTID står på.

Et annet og ofte forsømt tema, er rengjøring, spyling og kontroll av takrenner, taknedløp, overvannsanlegg og drenering i og rundt boligen. Fungerer ikke dette, kan det bli stående vann og trykke mot grunnmur og gulv på grunn. Det kan øke luftfuktigheten inne i boligen, og frembringe tidligere nevnte mugg- og soppskader.

Har man vedovn eller peis installert, er det viktig å sørge for at det er nok luft i rommet slik at den mengde luft som forsvinner opp i pipa kompenseres med tilsvarende tilført luft. Normalt kreves det en ekstra ventil på 4 til 6 tommer direkte i yttervegg. Med balansert ventilasjonsanlegg blirdette mer komplisert, og leverandør bør kontaktes.

Det at du får kondens på vinduene er som allerede nevnt, fordi varm fuktig luft treffer vinduets kaldere flater. Ikke unormalt at det skjer, men en indikasjon på at fuktighetsnivået i innelufta hos dere er høy. Det kan indikere også at vinduene dine kan ha en lav isoleringsevne, dvs. lav U-verdi, og eller en kombinasjon av begge deler. U-verdiene til vinduer fra 80-tallet er ikke imponerende i dag. Har du vinduer som er gassfylte eller har «vakum»for å oppnå bedre isoleringsevne, er det ikke unormalt at disse «punkterer»etter 25 år. Da får de dårligere U-verdi enn de hadde da de var nye og innvendig overflate blir kaldere. Kondensvann øker fuktigheten i vindusrammer og karmer. Maling flasser lettere av, og treet brytes raskere ned.

Det er ingen dum ide å bytte vinduer og erstatte disse med nye som har langt bedre isoleringsevne. I tillegg til å spare energi, vil dere oppleve mindre kuldestråling og trekk. Innvendig glassflate vil ikke bli så kald, og det vil ikke oppstå kondens så lett som nå.

Normal plassering av panelovner er midt under vindusflaterog da gjerne med en bredde lik vinduets bredde. Plasseringen gir som beskrevet oppvarming av lufta slik at varmere luft stiger opp og blander seg med den kalde lufta på innsiden av glassflatene. Det reduserer følelsen av trekk, og vil ha som bieffekt at det ikke kondenserer så lett. Lufta som passerer glassflatene både varmer opp glasset så det ikke så lett kondenserer, og du får en bedre blanding av lufta inne.

Fungerer boligen teknisk som den skal, er det viktig å tenke gjennom hvordan boligen brukes. Du nevner tørking av klær både på stativ og ved bruk av tørketrommel. Du skriver at du aktiverer vifta når dere bruker tørketrommelen. Betyr det at tørktrommelen slipper lufta ut i rommet, direkte eller via kondenseringskammer? I så fall er det ikke en optimal løsning.

Mitt forslag er at dere først og fremst påser god lufting av boligen ved å bruke de ventilasjonsmuligheter boligen har. Full gjennomtrekk en til to ganger om dagen i en kortere periode er smart. I den kalde årstiden rekker ikke innvendige overflater å bli kalde. Dernest bør dere sørge for at tørketrommelen blåser den fuktige lufta direkte ut. Tilkobling til egen kanel gjennom veggen er anbefalingen. Med en egen kanal vil den ordinære ventileringen fungere samtidig med at tørketrommelen er i bruk.

Dere har tydeligvis en egen avtrekksvifte på badet. Betyr det at denne må skrues av og på når dere mener det er nødvendig? Dette er heller ikke en optimal løsning. Lufta i et våtrom vil normalt alltid ha et høyere fuktighetsnivå enn i andre rom. Når vifta ikke går, vil rommet ikkeventileres. Kanskje burde vifta stå på oftere enn i dag? Eventuelt kan denbyttes til en vifte med flere trinn, eller med fuktighetsindikator som aktiverer vifta når fuktighetsnivået øker. En ekstra ventil kan også være en løsning. Våtrom skal ha mekanisk ventilasjon, eller naturlig avtrekk over tak.

Klestørk på tørkestativ inne, gir også høy luftfuktighet. Sørg for god lufting, eventuelt sett tørkestativet i nærheten av vedovn når det fyres, eller plasser stativet på et rom der dere kan lufte ekstra godt.

Grunnen til at jeg har valgt å skrive en lang kommentar, er at jeg har sett en rekke skader som følge av fuktige boliger. Det er ikke sundt for de som oppholder seg i bolibene. Plager som følge av usundt inneklima, er ikke bra. Dessverre er jeg bekymret for at dette kan bli et økende problem, spesielt i hus som er bygget fra da det ble «riktig» å bruke plast i vegger og tak. Krav til tetthet, stiller store krav til mekanisk ventilasjon. Mekanisk ventilasjon krever kunnskap om bruk og kunnskap om tilsyn og service. Jeg er bekymret for at teori ikke følges opp av gjennomførbar praksis.

Uansett: Lykke til!

Mvh Olav E
 
C

Cyber

Gjest
Installerte selv vifte på badet med fuktsensor nylig. Veldig praktisk.
 

MortenAB

Medlem
Ble medlem
25.10.2012
Innlegg
47
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Du kan også vurdere innkjøp av luftavfukter. Det gjorde jeg for 2 uker siden og den er meget effektiv! Bor i en tomannsbolig fra 2009 hvor vi har slitt en del med damp i vinduene vinterstid, huset er for tett selv med luftespalter og lufteluker (ikke balansert ventilasjon).

Kjøpte Meaco DD8L til 2500,-. Den tar ut 8 liter i døgnet og fungerer ned til +1C fordi den er tørkerotorbasert og støy er kun vanlig viftestøy. Kompressorbaserte skal gjerne ha +15C for å fungere og låter litt som et kjøleskap.


Har kjørt denne i 2 uker nå og da, og har tømt den manuelt hittil men det følger med kabel for sluk. Kan anbefales på det varmeste, har også egen tørke klærmodus som er vanvittig effektiv!

Meaco DD8L - luftavfukter med tørkerotor for lave temperaturer.
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.707
Antall liker
7.999
Luften i oppvarmede rom blir tørrere om vinteren enn noen annen årstid. Om noen husker de gamle sentralfyringsradiatorene, hadde de vannbeholder. Dette for å fukte innelufta - altså det vinkelrett motsatte av å sette inn lufttørkere.
BB
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.359
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Luften i oppvarmede rom blir tørrere om vinteren enn noen annen årstid. Om noen husker de gamle sentralfyringsradiatorene, hadde de vannbeholder. Dette for å fukte innelufta - altså det vinkelrett motsatte av å sette inn lufttørkere.
BB
Dette er nok et større problem på Østlandet og nord-norge hvor man i store deler av vinteren har utetemperatur godt ned i blå sone på gradestokken.
Her i Bergen (hvor Proffen bor) har vi ikke behov for luftfuktere.

Takker Olav for et meget solid innlegg.

Mitt råd Proffen - få bedre ventilasjon! Jeg synes kondens på vinduene hørtes ille ut. Det har vi ikke her og våres hus er bygd i 1982 - riktignok med 3 lags glass.


Mvh
OMF
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.707
Antall liker
7.999
Proffen.
Du må jo bare bli enda mere forvirret av alt dette.
Bare først: Lovene for relativ luftfuktighet har ingen geografisk avgrensning - uansett om du bor i fjæra eller innerst på snaufjellet, så gjelder disse.
Få en som kan sakene sine til å ta en titt på huset ditt - isolering i vegger, gulv og tak, vinduer, utvendige dører osv, osv.
Sannsynligvis har du for dårlige vinduer og sannsynligvis har du manglende isolering rundt deg siden huset er bygd i 1984.
Mitt poeng er at det er ulurt å stupe inn i en eller annen utbedring uten å ha oversikt over hva som er problemet - enkle tiltak bedrer gjerne komforten, men har ofte lite å gjøre med å løse de egentlige problememe.
BB
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.359
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Joda, det er greit at loven om relativ luftfuktighet gjelder alle steder i landet, men tørr luft er ikke et utbredt problem i Bergen om vinteren hvor det regner 3 av 4 dager i snitt om vinteren. For 2 år siden regnet det hver eneste dag fra oktober til godt ut i februar. Denne situasjonen er ganske anerledes enn januar/februar på Østlandet hvor man kan ha 10 til 20 kuldegrader ute i mange uker på rad!

Luftfukting inne har jo også med velvære for oss mennesker å gjøre(motvirke tørre slimhinner og knitrende ullgensre), det er ikke et byggteksnik ønske/behov å ha luftfuktere - snarere tvert i mot.

Kunnskap om fuktproblemer og har også blitt langt bedre de siste årene - og det er nok ikke uten grunn at man ikke ser disse luftfukterne lengre!

Mvh
OMF
 
N

nb

Gjest
Luftavfukter om vinteren høres litt rart ut.

Det er for øvrig rimelig å kjøpe en dings som måler relativ luftfuktighet. Jeg aner ikke hva som finnes av konkrete produkter som funker, jeg har en Protimeter MMS fuktmåler som er svært god, men langt fra rimelig.

Jeg bor før øvrig selv i et hus fra 1935 med moderat etterisolering og vinduer fra 80-tallet. Jeg har ikke dugg på vinduene mine. Lufting er naturlig vha ventiler - som selvsagt står åpne året rundt.
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.707
Antall liker
7.999
@OMF
Dette blir bare tull. Mannen hadde et spørsmål og jeg orker ikke en kabeltråd til.
Fortsett dere, gutter.
BB
 
N

nb

Gjest
@OMF
Dette blir bare tull. Mannen hadde et spørsmål og jeg orker ikke en kabeltråd til.
Fortsett dere, gutter.
BB

Svaret på spørsmålet er vel - som med mye i byggeverdenen - at noen med peil må komme for å se på det konkrete tilfelle. Forklaringene og løsningene kan jo være litt ymse alt etter hvordan forholdene er.
 
Topp Bunn