Dyr, jakt, våpen og fiske Fuglemater

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Vi har flere fuglematere, men de grådige ... tømmer de på noen minutter.
    Noen som har forslag til fuglematere i mer industriell skala?
    Jeg har annet å finne på enn å fylle disse flere ganger om dagen! 😂
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    Kanskje redusere antall matere? Pipp-pippene har en høyt utviklet jungeltelegraf så når en ny mater dukker opp inviterer de alle de kjenner til lunch, middag og kvelds. Når de kommer til en tom mater så går telegrafen og de flytter til naboen.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Lage selv? Ikke akkurat avansert konstruksjon i en fuglemater, og da kan du få den så stor du bare vil.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Vi har et 20 talls Kjøttmeiser, 3 blåmeiser, 2 svartmeiser, ca 30 pilfinker, 1 Fuglekonge, 1 spettmeis, 1 Hakkespett, 2 ekorn pluss noen Skjærer som frekventerer spiseplassen bak huset våres....... og fyttikatta og de eter........ har brukt opp en 15kg's sekk med solsikkefrø, er halvveis i en stor sekk med assorterte villfuglfrø og er allerede inne i den andre bøtta med meiseboller......... lurer på om jeg snart må henge opp et skillt med "måtehold" til fuglene :ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har inntrykk av at småfuglene ikke er så glade i fuglematere som har noe sort farge. Kanskje hjelper det med litt sort farge der det er mulig på materen. Gråspurven er tøffest. Kommer den først følger de andre etter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    Har inntrykk av at småfuglene ikke er så glade i fuglematere som har noe sort farge. Kanskje hjelper det med litt sort farge der det er mulig på materen. Gråspurven er tøffest. Kommer den først følger de andre etter.
    Jeg hadde et slikt lite rødt hus med sort tak. Kjøttmeisen trodde visst det var Black Friday hver dag og kom i horder, tømte materen på null komma null. Tror gjerne på at disse fjærkledde slukhalsene er direkte etterkommere etter Tyrannosaurus Rex. Oppfører seg slik også.
    Nå får de kun meiseboller, lettere å dosere.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har inntrykk av at småfuglene ikke er så glade i fuglematere som har noe sort farge. Kanskje hjelper det med litt sort farge der det er mulig på materen. Gråspurven er tøffest. Kommer den først følger de andre etter.
    Altså; male fuglemateren svart for at fuglene IKKE skal spise av den?

    Her er det noe som skurrer?🙃
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    jeg liker veldig godt Dompaper,og ekorn . Og smørbukk karameller
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    La katta sitte i vindusposten, så får du ha fuglematen din i fred.
    Mora mi henger ut en meisebolle om morran, og koser seg med kaffen til den er spist opp.
    Selv i tjukkeste Oslo, indre by og kaffelatte beltet er det utrolig mye fugleliv
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    La katta sitte i vindusposten, så får du ha fuglematen din i fred.
    Mora mi henger ut en meisebolle om morran, og koser seg med kaffen til den er spist opp.
    Selv i tjukkeste Oslo, indre by og kaffelatte beltet er det utrolig mye fugleliv
    Vi har 2 katter som bytter på å sitte i vinduskarmen ved fuglemateren.
    Det ser ikke ut til å påvirke matlysta. Heller ikke når kattene er ute.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes denne er fin, men prisen er litt stiv for et plastrør.

    Det man bør huske på er at maten ikke blir liggende og bli fuktig slik at det dannes mugg. Da blir fuglene sjuke/dør.
    Har man en fuglemater som er stor, er sjansen for dette større, enn med en mindre man fyller oftere.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Bird Feeder begge.png
    Du skal ikke ha mye utstyr og plass for å lage denne selv. Si ifra om du vil ha målene.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Biltema fuglemater.jpg
    Denne selges på Biltema. Har plass til meiseboller, peanøtter og fulglefrø.
    Koster under 200,- Det går vel omtrent en liter fuglefrø i den. Vi etterfyller frø hver andre/tredje dag, peanøtter ( Usaltede!!! ) en gang i uka og meisebollene har vi ikke etterfyllt så langt.

    Pus liker ikke snø og kulde så hun holder seg inne det meste av fuglematesesongen! Og den sesongen varer en god del lenger ut over våren enn mange tenker over.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Og den sesongen varer en god del lenger ut over våren enn mange tenker over.
    Hvor lenge er egentlig fuglematsesongen?

    For min egen del starter jeg når den første snøen legger seg på bakken, og avslutter når snøen forsvinner for siste gang eller månedsskiftet april/mai.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Her jeg bor ville jeg nok fortsatt ut juni. De behøever en smule hjelp også etter at snøen er borte.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Her jeg bor ville jeg nok fortsatt ut juni. De behøever en smule hjelp også etter at snøen er borte.
    Vi mater hele året, er andre fugler om sommeren. Var krise nylig, Biltema var tom for solsikkefrø, men ble reddet av søstera til kona som kom på besøk fra Arendal med litt ekstra ballast i bilen. :cool:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Nå har vi i noen år avstått fra å mate fuglene da pus har hatt en litt for stor interesse for disse flygende fjærballene.

    Men nå har pusen tatt til fornuft og nekter å gå ut når det er snø på bakken, kaldt eller regner. Hun har truket inn i varmen og nøyer seg med å se på småfuglene gjennom vinduet.

    Jeg har snart brukt opp 4kg villfuglblanding, et par kilo peanøtter og de har spist noe på mesiebollene. Men du verden som de roter. Frøhams kan jeg jo forstå men de roter veldig mye mat ned på baken og da blir de selvsagt utsatt for fare fra nabokatter og rev som lusker rundt i nabolaget for det som ligger på bakken vil de jo også ha. Er det noe som kan gjøres? Bortsett fra å være mentalt forberedt på en smule ryddejob når snøen blir borte?
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    580
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    De roter noe forferdelig ja, Spiralis. I fjor løste jeg dette på en god og lite gjennomtenkt måte. Kjøpte og satte opp en stang med knagger for flere matere i mitt største blomsterbed. Suksess frem til våren. 2x3 meter nydelig og bungnende kornåker.
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    580
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    For noen år siden hivde jeg meg på en kickstarter sak, og for et par måneder siden (hadde nesten glemt hele saken), kom denne med posten:
    https://mybirdbuddy.com/
    Kameraet aktiveres av en bevegelsessensor, og du får bilde og video til telefonen din via en app som sier i fra om at nå har du besøk :). Kameraet tas enklet ut og lades via USBc, og appen holder orden på om kameraet er i materen eller ikke og gjenværende batterliv.

    Er blitt hekta på denne :). Den er veldig forseggjort, både mater og app med sosial deling av bilder og den gjenkjenner hvilken type fugl som er på besøk.
    Så for dere som ønsker å bli fuglefotografer, men ikke gidder all arbeidet med det; denne fuglemateren anbefales! :)

    Litt begrenset med utvalget av fugler denne årstiden.

    IMG_6139.JPG
    IMG_6165.JPG
    IMG_6163.JPG
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.570
    Torget vurderinger
    2
    Fin sak.

    Best å ikke mate på denne tiden, så fuglene lærer seg å finne mat i naturen og lærer det bort til avkommet. (Sammendrag av kjeften jeg fikk av en venn som er betalt for å være ornitolog og som så en full fuglemater hos meg i mai måned).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn