Ønsker anbefaling Frustrert nybegynner søker hjelp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har ca 7,80 x 4 meter rom.
    2 meter mellom ht, sitter 2 meter fra ht. Ht 1,30 meter ut fra vegg og jeg sitter da altså 3,30 fra veggen
    bak ht.
    Har ca 4,80 meter fri bane bak meg. Med litt gardiner, gulvtepper og div demperemedjer i rommet
    spiller dette veldig bra.
    Par bilder uten gardiner, men jeg har det nå.
    Taket kunne sikkert tålt demp og eller difusorer.
    Rommet dit ser litt nakent og hardt ut.
    Her et par bilder på hvordan jeg har det i stua.
    Lykke til
    Hilsen
    Lasse.
    IMG_1922.jpg
    IMG_1928.jpg
    IMG_1926.jpg
    IMG_1928.jpg
    IMG_1930.jpg
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Ønsker man ikke sysle for mye med akustikk har jeg selv erfaring med å finne riktig høyttaler tilpasset rommet ;
    Stativ vs gulv høyttaler, bassport i front vs bak, domediskant, metalldiskant, horn / waveguide...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei alle Hi Fi nerder

    etter 15 år i eksil har jeg begynt å bygge mitt drømmeanlegg...men først litt om lytterommet; 3,59 meter bredt, 6,5 meter langt. Jeg spiller i lengderetningen og høyttalerne står ca. 1 meter fra bakvegg. Lyttestolen står ca. midt i rommet. Endeveggene er gips, sideveggene er betong. Det er teppe på gulvet.

    Så til frustrasjonen; jeg har kjøpt mine drømmekomponenter og koblet opp for første gang i kveld. Forventningene var skyhøye og jeg gledet meg som et barn. Komponentene er Bladelius Thor Mk III Novitas forsterker. Primare CD32 spiller. Rimelige signal- og høyttalerkabler fra FNKY.no. Har ikke kobler balansert fordi jeg ikke får XLR kabler før neste uke. Høyttalerne er lånt for helgen og er Elac 267. Jeg har ikke strømrensing.

    Jeg søker lyd som er crisp som en høstmorgen. Mye diskant og mellomtone - mindre fokus på bass. Vokalen skal være fremtredende og det skal kjennes som artisten står ved siden av deg og stryker deg på kinnet. Det skal være ekstremt detaljert, oppløst, tight og presist - uten å bli kjedelig og klinisk.

    Når jeg begynte å lytte føltes det som alt var grøt og instrumenter og lyd fløt i hverandre. Vokalen var tilbaketrukket og artisten sto i naborommet. Imidlertid vet jeg at Thor må bli varm før den er god, og etter ca. 30-45 minutter begynte det å likne noe. Innspillinger fra Kirkelig kulturverksted fungerte ganske bra...men gåsehuden uteble - hver gang.

    Så omsider mine spørsmål; hva kan være galt og hvor skal jeg begynne å feilsøke? Jeg har flyttet litt på høyttalere og lyttestol med gode resultater...men er fortsatt langt unna lydbildet og wow-effekten jeg søker. Høyttalerne er ikke kjøpt, så der kan jeg vurdere alternativer. Thor og Primare ønsker jeg primært å beholde.

    Tips og råd mottas med stor takk.

    Hilsen frustrert Andreas
    Til lykke med å være på vei mot drømmeanlegget!

    Et dedikert rom er en veldig god start. Er enige med flere her. Det er vanskelig om ikke umulig å få god lyd i rommet ditt slik det fremstår nå.
    Du har mange nakne og harde flater som reflekterer lyden i alle frekvensregistre hardt og lyden blir dermed farget av peaker og dipper fra både tidlige og sene refleksjoner. Jo lenger unna du sitter fra høyttalerene jo mer vil du høre av dette. Du kan dra akustikken så langt du vil, men skåret ned til beinet vil alt du plasserer i rommet bedre disse forholdene du har nå og dempe refleksjoner. Bokhyller, persienner, gardiner og møbler kan utgjøre ganske mye, så det er lurt å gjøre seg ferdig med det før du kjøper inn akustikktiltak. Det hvor stort areal du dekker av reflekterende flater som er avgjørende for lengde og styrke på refleksjonene.

    Det ser ut som rent betonggulv? Hvis du legger et belegg som parket over vil alle refleksjonene fra gulvet bli litt mykere. Siden gulvet utgjør en så stor flate vil det bety en del. Et tykt og tungt teppe mellom lytteposisjon og høyttalere anbefales.

    Oddetallsregelen fungerer ofte til å finne god høyttalerplassering. Forsøk å google det. Et utgangspunkt kan være at høyttalerene bør stå rundt en meter fra nærmeste reflekterende sidevegg. Jeg ville derfor forsøkt å plassere anlegget på langveggen pekende mot vinduene dine.

    Lagde en tråd for kort tid siden med råd fra erfarne fjellfolk som kan komme godt med på veien. Lykke til!
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/82746-oppskriften-pa-god-lyd.html
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ser du har mange harde flater her og helt nakene vindu , husk den optimale plassering tar tid vist du skal ha skikkelig lyd , vinduene kan du begynne med og plassere noen tykke gardiner , allerede da vil du garantert høre forskjell tepper på gulvet hjelper. Men anbefaler deg og skaffe akustiske tiltak til dette rommet det vil hjelpe deg utrolig mye , vet ikke om du har hørt om programmet rew som du kan bruke til ditt favør , altså man måler med mikrofon og får opp bilder på hvordan lyden oppfører seg i rommet , alt du trenger er programmet rew dette er gratis og en mikrofon umik-1 denne koster rundt 1000 kr. Med dette kommer du langt på vei med høyttalerne og forsterkeren du har i dag , trenger ikke og skifte ut noe. Begynn med plassering først og prøv deg fram når du finner den rette plasseringen , akkuster så rundt dette og du kommer ikke til og angre. Er mange flinke folk her på hfs lytt til di og fu vil komme i mål det gjorde jeg takket være her inne.


    Imagine
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Taket kan du kanskje gjøre noe med, eller hjørner.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Tips: Prøv metoden til Jim Smith:
    Start lengst bak i rommet, beveg deg mot høyttalerne og finn ut hvor du mener du har best bassgjengivelse.
    Plasser sweetspoten der. Deretter kan du "finjustere" med høyttalerplassering...

    mvh
    Proffen
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Med så lite møbler/demping må det jo bli utfordringer....

    Selv har jeg hatt et oppsett med samme besetning i tre forskjellige rom og resultatene var alle helt ulike. Rommet kan ødelegge gjengivelsen samme hvor dyrt anlegg man har. Det er i allefall sikkert.

    Minner meg litt om en del snutter jeg så på Youtube. Mye dyrere oppsett noen av disse men synes ikke det låt særlig optimalt, det jeg kunne oppfatte gjennom et par øreklokker. Tillagt ulyd fra refleksjoner og resonanser i rommet var i allefall tilstede.
    Rommet kan jo by på uønskede effekter som rotete lydbilde, hul bøttelignende effekt på mellomtoneområdet og grøtete bass, skarp øretrettende diskant m.m. Få inn mer møbler, litt tykke gardiner, bilder på veggene, gjerne med dempemateriale i og jeg tror du vil merke forskjell. Det kan bli mye bedre i allefall skulle jeg tro.

    Et par eksempel. Døm selv.:
    Orginal låt:

    Via et anlegg til flere 100K... :

    Et noe annet anlegg:


    En annen låt som ofte går igjen ved testing av anlegg:
    Orginal:

    Resultat fra samme anlegg som lenger opp.:

    Her er et anlegg før aksutiske tiltak:

    samme anlegg etter tiltak.:


    Legger ved noen andre og så kan du i allefall legge merke til en del forskjeller ved anlegg med sine akustiske effekter og utfordringer.



















    Det ble noen gitt.....
    Hvilke anlegg gir best inntrykk? Er i allefall tydelig å se at det er gjort noe med rommet her og der.

    Selvfølgelig er jo dette bare YouTube og det er masse man ikke får hørt slik. Det er også forskjellig gjengivelse fra forskjellige anlegg, men det er da i allefall mulig å få en anelse av hva rommets effekt kan gjøre og at det er potensiale for forbedring med litt tiltak her og der. Det er jo hele hovedsaken. At du får det beste ut av det du har. Vent i allefall med å bytte ut komponenter til du har rommet sånn noenlunde på stell og funnet ut hvor høyttalerne står mest optimalt. Trenger ikke gå berserk men prøv deg frem litt med plasseringer og noe du har for hånden (ullteppe foran vinduer og på vegger og for den del f.eks.). Så du får testet litt før du bestemmer deg for hva du eventuelt vil få tak i. Lykke til. :)
     

    Highland

    Medlem
    Ble medlem
    01.03.2015
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Tusen takk til alle som har tatt seg bryet med å lese innlegget, se på bildene og gi meg gode råd. Her er det mye å ta tak i og jeg gleder meg til å begynne å eksperimentere.

    Hilsen Andreas
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hei! Slenger meg litt på denne tråden da jeg trenger å dempe også. Spørsmålet mitt er om ullteppe (f.eks. dette: Island Tender 0126 - Teppeabo) vil fungere bra, eller er det andre materialer som demper bedre enn ull når det gjelder gulvteppe? Teppet veier 16kg, så det er jo en del 'masse' som kan absorbere i hvertfall ...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tusen takk til alle for gode innspill! Jeg skal få lagt ut bilde av rommet ila. dagen. Jeg tenkte ikke på at kablene kan være feil inni i strømpen, så jeg skal begynne å koble om dette for å trippelsjekke. Når det er sagt var det en overdrivelse å si at artisten var i naborommet. Det var mer at vokalen var tilbaketrukket og lå langt bak i musikkbildet. Jeg skal deretter flytte rundt på ting å teste. Vurderer også høyttalere som Dynaudio og Monitor Audio PL200.

    Er FNKY kablene gode nok?

    Hilsen Andreas

    PS. hvis noen av dere med laaaaang erfaring bor i nærheten av Siggerud og vil komme å lytte er dere velkommen!
    Hei, Skal jobbe i nærheten av Follo på tirsdag og onsdag uken som kommer, så tirsdag kveld har jeg mulighet til å stikke innom

    Tor
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk tråd. Et spørsmål, førtini svar, alle er forskjellige, alle mener at DETTE er løsningen.
    Og til slutt kommer det heldigvis ett innlegg som faktisk virkelig er til hjelp.

    ;)
     

    munin

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2015
    Innlegg
    36
    Antall liker
    8
    Hei BanjoArne, Chris Jones og No Sanctuary er det beste tipset jeg har fått på lenge. Har bestilt Roadhouses & Automobiles, og låta skulle være på denne.
    Testen var også veldig interessant. :cool:;)
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Hei BanjoArne, Chris Jones og No Sanctuary er det beste tipset jeg har fått på lenge. Har bestilt Roadhouses & Automobiles, og låta skulle være på denne.
    Testen var også veldig interessant. :cool:;)
    Bare hyggelig.
    Er mange slike godt miksede og mesterlig innspilte låter som kanskje fremsnakker anlegget litt.

    Vil man ha litt slikt testmateriale så kan en gjerne sjekke ut:

    ASTK_01__37191__01152009115410-7810.jpg

    Denne finnes sikkert på Ebay. Låter som "Colour To The Moon"(Allan Taylor) og "Long After You`re Gone"(spesialversjon av Chris Jones låt med en enorm bass) er vel populære å bruke. Hele plata er jo skapt for slikt så ingen spor blir vel feil i så måte, fra et objektivt ståsted. Det er vel gitt ut flere volum av disse skivene.
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ut fra åpningsinnlegget bør nok trådstarter dobbeltsjekke mtp fasefeil, ja.
    Hae alt sagt lirr ifht plassering av sweetspot.
    Men kan det tenkes at fraværet av wowfølelse har utspring i en uheldig matching av komponenter?
    I så fall må jo nesten eier prøve seg litt frem.....

    Mvh
    Proffen
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tusen takk til alle for gode innspill! Jeg skal få lagt ut bilde av rommet ila. dagen. Jeg tenkte ikke på at kablene kan være feil inni i strømpen, så jeg skal begynne å koble om dette for å trippelsjekke. Når det er sagt var det en overdrivelse å si at artisten var i naborommet. Det var mer at vokalen var tilbaketrukket og lå langt bak i musikkbildet. Jeg skal deretter flytte rundt på ting å teste. Vurderer også høyttalere som Dynaudio og Monitor Audio PL200.

    Er FNKY kablene gode nok?

    Hilsen Andreas

    PS. hvis noen av dere med laaaaang erfaring bor i nærheten av Siggerud og vil komme å lytte er dere velkommen!
    Hei, Skal jobbe i nærheten av Follo på tirsdag og onsdag uken som kommer, så tirsdag kveld har jeg mulighet til å stikke innom

    Tor
    Ingen interesse av besøk? Eller var det ikke min erfaring du var ute etter
     

    Highland

    Medlem
    Ble medlem
    01.03.2015
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Hei Tor

    Beklager, jeg har vært ute av forumet noen dager. Jeg ville svært gjerne benyttet meg av din ekspertise, men sitter i møter til 22.00 i kveld. I tillegg er lånehøyttalerne tilbakelevert, så det er ikke sikkert du hadde fått så mye utbytte=?

    Hvis sjansen byr seg igjen i nær fremtid tar jeg imot med åpne armer.

    Hilsen Andreas
     

    The Loin King

    Medlem
    Ble medlem
    14.08.2007
    Innlegg
    40
    Antall liker
    20
    Sted
    Vestland vestland
    Torget vurderinger
    3
    Akustiske tiltak er nok det viktigste her ja. Som en veldig provisorisk løsning kan du forsøke å henge opp tepper og laken og annet rask på alle nakne vegger og spille en låt på noe lavere volum. Dette er såvist ikke "audiofil" eller på noen måte estetisk lekkert, men det gir hvertfall en viss følelse av hvor mye rommet kan påvirke lyden.
    En annen ting som ikke er nevnt er Bladelius-ampen. Det har vært ymtet frampå skepsis til innspilling av komponenter, men Bladelius Thor er i en egen klasse når det gjelder innspilling. Dersom du har kjøpt denne ny vil det faktisk være en veldig stor forskjell etter et par uker. Mange kommer selvsagt til å stille seg svært skeptiske til dette, men men.. Er den derimot kjøpt brukt rakner jo forsåvidt den teorien.

    Når det gjelder kravene du stiller til lyd i det innledende innlegget, høres det, for meg, ut som om ProAc har det du leter etter. Just sayin'..
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Masse potteplanter, teppe(r) og ellers alt som kan bryte opp ekle lydbølger, samt å jobbe mye med plassering, så er du der! Siden du har et dedikert lytterom og ikke trenger å tenke WAF, hva med å lage deg lydfeller? Dette tror jeg ikke har noe med feilkobling, feil på utstyr, matching eller innspilling å gjøre.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn