Ønsker anbefaling Frustrert nybegynner søker hjelp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Highland

    Medlem
    Ble medlem
    01.03.2015
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Hei alle Hi Fi nerder

    etter 15 år i eksil har jeg begynt å bygge mitt drømmeanlegg...men først litt om lytterommet; 3,59 meter bredt, 6,5 meter langt. Jeg spiller i lengderetningen og høyttalerne står ca. 1 meter fra bakvegg. Lyttestolen står ca. midt i rommet. Endeveggene er gips, sideveggene er betong. Det er teppe på gulvet.

    Så til frustrasjonen; jeg har kjøpt mine drømmekomponenter og koblet opp for første gang i kveld. Forventningene var skyhøye og jeg gledet meg som et barn. Komponentene er Bladelius Thor Mk III Novitas forsterker. Primare CD32 spiller. Rimelige signal- og høyttalerkabler fra FNKY.no. Har ikke kobler balansert fordi jeg ikke får XLR kabler før neste uke. Høyttalerne er lånt for helgen og er Elac 267. Jeg har ikke strømrensing.

    Jeg søker lyd som er crisp som en høstmorgen. Mye diskant og mellomtone - mindre fokus på bass. Vokalen skal være fremtredende og det skal kjennes som artisten står ved siden av deg og stryker deg på kinnet. Det skal være ekstremt detaljert, oppløst, tight og presist - uten å bli kjedelig og klinisk.

    Når jeg begynte å lytte føltes det som alt var grøt og instrumenter og lyd fløt i hverandre. Vokalen var tilbaketrukket og artisten sto i naborommet. Imidlertid vet jeg at Thor må bli varm før den er god, og etter ca. 30-45 minutter begynte det å likne noe. Innspillinger fra Kirkelig kulturverksted fungerte ganske bra...men gåsehuden uteble - hver gang.

    Så omsider mine spørsmål; hva kan være galt og hvor skal jeg begynne å feilsøke? Jeg har flyttet litt på høyttalere og lyttestol med gode resultater...men er fortsatt langt unna lydbildet og wow-effekten jeg søker. Høyttalerne er ikke kjøpt, så der kan jeg vurdere alternativer. Thor og Primare ønsker jeg primært å beholde.

    Tips og råd mottas med stor takk.

    Hilsen frustrert Andreas
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Sjekk i første omgang at pluss og minus fra forsterker går til pluss og minus på høyttalerne.
     

    Highland

    Medlem
    Ble medlem
    01.03.2015
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Dette er sjekket og dobbeltsjekket. Rød er på rød og sort er på sort :). Misforstå meg rett...det låter bra, men det låter absolutt ikke som 90 000 kroner ??????
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hei!
    Du beskriver et rom som antageligvis trenger akustiske tiltak for å låte godt. Du kan bytte komponenter til du blir grønn, men uten å gjøre noe med rommet kommer du nok til kort. Det er mye kompetanse her på hifisentralen innen temaet, så det er bare å lese seg opp og spørre i vei.
    Alternativt er det kanskje ikke dumt å hyre inn en kar med kompetanse på feltet til å måle og kartlegge utfordringene og komme med forslag. Er noen som tilbyr denne tjenesten avhengig av hvor du bor.
    En betydelig bedre investering en å sjonglere med utstyr som antageligvis ikke vil hjelpe

    Lykke til!
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Fasefeil er første punkt på lista, ja. Plassering av høyttalerne nummer to.

    Og så lurer jeg jo litt på akustikken i rommet ditt? To parallelle betongvegger høres ikke ideelt ut.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg søker lyd som er crisp som en høstmorgen. Mye diskant og mellomtone - mindre fokus på bass. Vokalen skal være fremtredende og det skal kjennes som artisten står ved siden av deg og stryker deg på kinnet. Det skal være ekstremt detaljert, oppløst, tight og presist - uten å bli kjedelig og klinisk.
    Først av alt: Har du hørt dette utstyret spille slik som dette, eller er det bare en forventning? Om du - f.eks. i et demorom - har hørt det utstyret du har spille slik som dette, er det sannsynligvis rommet ditt som fungerer annerledes enn der du eventuelt hørte dette lydbildet som du søker. Da vil jo ulike akustikk-tiltak hjelpe godt. Slike tiltak kan i mange sammenhenger utgjøre minst like store forskjeller som å bytte komponenter.

    Om du har mulighet og gidder, kan du jo rigge opp anlegget i et annet rom med en helt annen akustikk for å sammenligne. En annen metode som jeg har prøvd selv med tydelig effekt, er å plassere noen madrasser langs sideveggene for å dempe de verste refleksjonene. Betongvegger gir ofte en hard klang som kan skape "rot" i diskant og mellomtone. Om dempingen har effekt, vil lydbildet ofte framstå som mer ryddig og artikulert.

    Om du derimot bare har en forventing om at utstyret du har skal spille slik som dette, bør du begynne å teste og sammenligne med andre komponenter. Høyttalerne er vel det leddet som preger lydbildet i størst grad, så du gjør vel i så fall lurt i å teste med noen andre høyttalere. Da vil du nok fort merke om du er på rett eller gal vei i forhold til det lydbildet du søker.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Prøv en _helt_ annen plassering, enten av høyttalerne eller av lytteposisjonen. Gjerne på steder hvor det er totalt upraktisk å ha anlegget plassert, men gjør det bare for å utforske muligheten for at det kan være rom eller plassering som kan være årsaken.
    Om du er usikker på om rommet ødelegger, kan det være en fordel å prøve å sitte ganske nær høyttalerne, slik at du hører (relativt sett) mer av direktelyden i forhold til den reflekterte lyden enn om du hadde satt deg langt unna høyttalerne.

    Ellers kan det jo hende du rett og slett ikke liker lyden som høyttalerne kan gi deg. Det er jo faktisk en mulighet.
    Har du mulighet til å låne noe annet å sammenligne med i samme rom? Bare for å gi deg litt perspektiv om hvor problemet kan ligge? Gjerne noe du har hørt hvordan spiller i andre rom/oppsett.

    Anders
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    799
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Det høres veldig ut som fasefeil. Kan kablene være feil terminert? De ligger vel i en nylonstrømpe som Evt skjuler feilen?

    Hvis ikke høres det ut som en mismatch et eller flere steder

    Lykke til!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvorfor nevnes det fasefeil av flere her? Han har jo dobbelsjekket det problemet og forresten ta det ca et sekund for å finne ut dette ved lytting.
    Nei, her er det bare å finne den beste plassen for høyttalere og lytteposisjon når det kommer til bass-responsen, for så og gjøre noe med førsterefleksjonene. Et ganske smalt rom så sideveggene må tas alvorlig. Bør også prioritere fjerning av takrefleksjonene.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    799
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    At artisten høres ut som om han står i naborommet er vel et typisk symptom på fasefeil. Fnky-kablene er ikke fargekodet før pluggene, så vidt jeg vet, så hvis de er terminert feil (kvalitetskontroll?) ser det riktig ut, men er feil.

    Men det er som du sier enkelt å finne ut av, det var ment som et vennlig råd.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.442
    Torget vurderinger
    2
    Før vi går videre med diagnose på saken er det at part ting som må avklares.
    1. Har du hørt på komponentene i butikken?
    2. Er det slik å forstå at du har kjøpt komponenter uten å hatt/tatt anledning til å deponere/prøvelytte hjemme?.

    PS Ser nå at du har lånt høyttalere, det var da enda godt for de kan du da velge bort. Antagelig er der lyden av HT og samspillet med rommet du ikke liker. Lyden bestemmes 80%-90% av høyttaler og rom.

    OBS Elac 267 har båndsikant og om den ikke er i rett linje mot ørene dine så "hører du den kanskje ikke", bånddiskanter kan nemlig være meget snever og direktiv. Kanskje diskanten er defekt?

    Akustisk sett bør du komme deg nærme høyttaler tenker jeg, da reduseres effekten av rommet, et laangt rom må være ugunstig å sitte langt bak i...

    Capture.jpg



    mvh
    Balle
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    For mye refleksjoner er noe dritt og selv med prislapper over 100K+ på utstyret vil ikke hjelpe på dette. Behandle 1-refleksjoner til å begynne med så skal du se at ting snapper på plass og lyden forsvinner fra høytalerene på en helt annen måte.

    Om du legger ut ett bilde av rommet er det enklere å gi råd og tips..
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    At artisten høres ut som om han står i naborommet er vel et typisk symptom på fasefeil. Fnky-kablene er ikke fargekodet før pluggene, så vidt jeg vet, så hvis de er terminert feil (kvalitetskontroll?) ser det riktig ut, men er feil.

    Men det er som du sier enkelt å finne ut av, det var ment som et vennlig råd.
    Skjønner at det var godt ment, og det var ikke ment som krass kritikk. Forstod det slik at stemmer var så tilbaketrukket i lydbilde at den stod i naborommet. Hvis han føler at stemmen er på den måten at den virkelig høres ut som den kommer fra naborommet med dertil vegg i mellom, ja da er det noe alvorlig galt.
    Det det kan jo også være en liten mulighet for feil terminering fra fabrikk.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Du beskriver et rom som antageligvis trenger akustiske tiltak for å låte godt. Du kan bytte komponenter til du blir grønn, men uten å gjøre noe med rommet kommer du nok til kort. Det er mye kompetanse her på hifisentralen innen temaet, så det er bare å lese seg opp og spørre i vei.
    Alternativt er det kanskje ikke dumt å hyre inn en kar med kompetanse på feltet til å måle og kartlegge utfordringene og komme med forslag. Er noen som tilbyr denne tjenesten avhengig av hvor du bor.
    En betydelig bedre investering en å sjonglere med utstyr som antageligvis ikke vil hjelpe

    Lykke til!
    Enig i at rommet har MYE å si. Selv har jeg plassert anlegget i stua. Ikke optimalt plassert med høyttalere bak stuebordet i forhold til der jeg sitter men del låter bra ! Forsøkte å sette de på en annen vegg, mye mer optimalt mht avstand og symmetri, men det låt matt og kjedelig så da får det være at symmetrien ikke er optimal. Sitter som regel ikke pal i godstolen når jeg spiller allikevel - like gjerne i et annet rom ...;)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Nye høyttalere trenger vel også litt tid på å gå seg til...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    To ting:

    1. Spesielt i et så lite rom, så bør høyttalerne både ha konstant spredning i store deler av frekvensområde og helst også ha begrenset spredning for å minimere tidlige refleksjoner. Høyttalerne du har lånt har ingen av delene, og det har forsåvidt ikke mange andre typiske kommersielle høyttalerne heller. Det er en stor svakhet med de selv kostbare høyttalere på markedet og noe få er oppmerksom på.

    2. Små rom krever akustisk tiltak for å låte virkelig bra. Et godt utgangspunkt med høyttalere med god spredning hjelper, men det er uansett behov for en del tiltak dersom det virkelig skal smake fugl. Både bassfeller, absorbenter og diffusorer er noe man bør vurdere.

    Er det ikke mulig å oppnå disse punktene, så er ofte gode hodetelefoner med en hodetelefonforsterker en langt mer farbar vei til god lyd. Det er den harde realitet.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Nye høyttalere trenger vel også litt tid på å gå seg til...
    Skummelt å tro for mye på dette med innspilling;) Små forandringer kan nok forkomme, men største forandring er nok i hode på folk
    Harbeth's høyttalere er ifølge designer AlanShaw innspilt i løpet av en halvtime.Tror kanskje det er slik med flere merker også.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Uansett vor dyrt utstyr man har trenger man akustiske tiltak , jeg levde lenge med og ha anlegget i stuen , men ordnet meg etterhvert ett lytterom og begynte med og dempe rommet , dette var absolutt verdt lyden ble helt utrolig + jeg kjører 5.2 oppsett har også kjørt 7.2 og 9.2 på dette dolby atmos men dette ble nedgradering i lyden. Prøv deg fram med noen første refleksjons plater og bass feller i hjørne dette vil hjelpe på , jeg brukte en del tid på mine plater da jeg har 5 høyttalere og 2 subwoofere og tenke på og venter på bass feller til mine subber. Edit beklager litt rotete forklaring her har lese og skrive vansker. Du sitter med en meget god forsterker og den passer også elac høyttalerne dine , men med betong gulv og gips vegger dette gi flutter eco , eller som mange andre kaller det gjeng klang i rommet. Vist du tar en sprett ball i et naket rom og kaster denne i gulvet vil denne sprettet fram og tilbake , etter hvordan rommet er laget og stoppe etter en stund , men demper du ned rommet har denne sprett ballen kanskje truffet 1 naken flate og deretter truffet en plate og stoppet , samme er det med lyden.

    Jeg fikk litt utfordringer med mitt anlegg da jeg liker og høre musikk med ren integrert forsterker , og jeg kjøpte rett og slett en forsterker med av by pass funksjon altså gjør om den integrerte til effekt forsterker og dette funket fint til mitt bruk. Uansett til flere høyttalere du har til mere utfordringer blir det og få lyden god.

    Imagine
     

    Highland

    Medlem
    Ble medlem
    01.03.2015
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Tusen takk til alle for gode innspill! Jeg skal få lagt ut bilde av rommet ila. dagen. Jeg tenkte ikke på at kablene kan være feil inni i strømpen, så jeg skal begynne å koble om dette for å trippelsjekke. Når det er sagt var det en overdrivelse å si at artisten var i naborommet. Det var mer at vokalen var tilbaketrukket og lå langt bak i musikkbildet. Jeg skal deretter flytte rundt på ting å teste. Vurderer også høyttalere som Dynaudio og Monitor Audio PL200.

    Er FNKY kablene gode nok?

    Hilsen Andreas

    PS. hvis noen av dere med laaaaang erfaring bor i nærheten av Siggerud og vil komme å lytte er dere velkommen!
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    En enkel ting kan også være gulvet, som du nevner har teppe. Er det tregulv/parkett? Mitt første forsøk med nytt anlegg og nye høyttalere var smertefullt. Inntil jeg satte de medfølgende spikes-en på høyttalerne. DET gjorde susen for meg.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Fnky kablene er gode nok nå er det noen som trekker det lengere og kjøper dyrere kabler , selv prøvde jeg Fnky kablene en stund på mitt første oppsett , men jeg kjøpte inn meter vare av monster sine kabler og plugger og lagde selv til front rekka mi , på Surround høyttalerne bruker qed xt 40 eller hva di heter , bruker qed reference på subbene og monster hdmi kabler osv osv. Nå skal ikke jeg lage kabel debatt av dette for det blir bare styret her inne på hfs. Tverrsnitt har mye og si på kablene det skal være sikkert jeg bruker 4 mm.

    Imagine
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg hadde ikke plassert lytteposisjon i lengderetningen.
    Mvh Kenneth
    Ja, det kan funke bedre å plassere ht på langvegg. Jeg har satt bort mitt anlegg om dagen, men har fått best resultat med å lytte på langvegg. Da blir man sittende mye nærmere ht, og nærfeltslytting fjerner litt av de negative rombidragene. Det vil sikkert innføre nye negative rombidrag også( kanselleringer i andre frekvenser), men alt blir jo kompromisser.

    Jeg har høyttalere som egner seg for nærfelt, og takk for det. De få gangene jeg har kåken for meg selv drar jeg ht ut fra frontvegg og trekker lyttesofa ut fra bakvegg. Da kommer livefølelsen i musikken og alt faller på plass.

    Jeg støtter orsos forslag, det er vanskelig å få god lyd i hjemmelige miljøer med mye romklang og kommersielle høyttalere med det typiske spredningsmønsteret de har. Akustikk behandling trenger ikke å bety stua full av glava. Det kan gjøres ganske bra uten at det blir seende ut som et lydstudio. Horn eller waveguides i det øvre frekvensområdet gjør ting litt enklere.
    Bass kan også bli bra med riktig valg på høyttaler og romtiltak.

    Jeg hadde selv 10 års eksil fra 2000-2010 og går andre veier mot godlyden i dag.
    Blir litt forundret når du først velger dine "drømmekomponenter" og har høye forventinger. Husk at det er høyttaler og rom som har størst påvirkning på helheten i musikkgjegivelsen.
    Jeg ville først begynt med valg av høyttaler og romtiltak, deretter transparente komponenter som tilpasses.
    Jeg tror også det å sette seg inn i hvordan man kan bruke forskjellige DSP løsninger (et hav å velge i) gjør det lettere å få god lyd i dag. Jeg hadde ikke tilgang på sånne verktøy i min forrige hifi-periode.

    B
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    2
    Hei jeg har rom sum har ganske like dimensjoner, og vilkår som dit rom. Anbefaler at du avventer med kjøp av høytalere til du har isolert problemet. Jeg kom selv fram til at plasseringen gjorde at dynamiske elementer ikke var bra i mitt rom. Dersom du kan leve med størrelsen kan dipoler være en løsning. Selv har jeg valgt magnapan 1.7. Fordelen med denne høytaleren er at diskanten har begrenset spredning. Man kan også dempe diskanten med løse motstander bak på høytalerene. Det gjør at det er lettere og få kontroll på refleksjonen fra sideveggene. Dersom du kan snu på plasseringen, eller dempe rommet. Kan du også lykkes med dynamiske elementer.
     

    Highland

    Medlem
    Ble medlem
    01.03.2015
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Bilder av lytterommet som avtalt.

    Det er forøvrig betong under teppet...og ja; rotet er der :). Jeg bygger bibliotek i naborommet paralellt så eskene må stå enn så lenge.

    PS. det låter bedre og bedre synes jeg...men det er langt fra perfekt. Det virker som inspillingene har veldig mye å si.

    PS. beklager at bildene ligger. Har forsøkt å snu de, men får det ikke til inne på forumet.

    Andreas




    IMG_1818.JPG
    IMG_1819.JPG
    IMG_1820.JPG
     
    A

    ANM

    Gjest
    Bilder av lytterommet som avtalt.

    PS. det låter bedre og bedre synes jeg...men det er langt fra perfekt. Det virker som inspillingene har veldig mye å si.

    Andreas
    Du må nok regne med at det er du som begynner å bli innspilt. Førsteinntrykket er nok det mest riktige. Har masse potensiale i det rommet bare ta tiden til hjelp og lese deg opp på basis akustikk.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Både kabler og elektronikk du har nå er fin-fint.

    Her er det som andre sier. Plassering av HT og lytteposisjon. Rett høyttaler til dine preferanser og match mot resten av
    elektronikken i anlegget. Og klart akustiske tiltak. Du finner ut av dette :) Må bare smøre seg med tålmod og være klar
    for å kunne styre mye med dette for å finne godlyden ;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.808
    Antall liker
    38.437
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    enig med siste taler,du sliter med å få bra lyd i det rommet

    mvh
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.442
    Torget vurderinger
    2
    Kommentar til rom/bilder.
    1. Du sitter alfor langt vekk fra høyttalerne, lyden stussser x ganger på kryss og tvers før lyden når deg, og så har du ekkoet fra veggen bak deg i tillegg..
    2. Du må ha persienner ( horisontale trespiler fra Ikea feks, selv om vertikale sjalusier er å foretrekke)f og gardiner i vinduene
    3. Rommet er for tomt
    4. Svær TV i fleisen reflekterer masse lyd, bør tildekkes
    5. første panelovn ved høyttaler bør vekk

    Løsning. ha noen bokreoler/cd rack langs sidevegg og et juletre eller gummiplante fronthjørnene.
    Prøv å flytt høyttalerne nærmer deg,lengre fra bakvegg. Jeg har HT 150-170 cm fra bakvegg for best lyd i et rom på 4*5,8m

    Om du får rettet på disse punkten og det låter grøt fortsatt er høytalerne ikke noe for deg. Prøv noen andre og sammenlign

    Lykke til
     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er bak deg. Usymmetrisk akustikk og stående bølger bak deg. Snu oppsettet 180 grader med høyttalerne ved peisen og stolen med hel vegg bak. I alle fall prøv det!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    I det rommet ville jeg først av alt prøvd å trekke lyttestolen en god del nærmere høyttalerne, og kanskje trukket høyttalerne litt lenger ut i rommet med skarpere toe-in mot lytteposisjon. Ville prøvd å lytte litt i nærfelt rett og slett, for å teste hvordan det føltes. Da får man mer direktelyd og mindre refleksjoner og hører mer av hvordan anlegget egentlig låter. Hvis det ga positivt resultat ville jeg begynt å tenke på akustikkremedier.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Og en annen ting, la elektronikken stå på kontinuerlig noen dager så den oppnår stabil arbeidstemperatur. Skal ikke mene så mye om innspilling, men jeg tør påstå at kald elektronikk kan låte suboptimalt.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.730
    Antall liker
    4.543
    Sted
    Nøtterøy
    Hei Andreas. Kanskje har du noen kompiser som også er hi-fi interesserte?
    Kan dere ikke byttelåne komponenter for å få testet ut litt? Da får du ihvertfall sjekket ut hvor problemet sitter. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Problemet er bak deg. Usymmetrisk akustikk og stående bølger bak deg. Snu oppsettet 180 grader med høyttalerne ved peisen og stolen med hel vegg bak. I alle fall prøv det!
    Tror jeg ikke noe på. Bakveggen er så langt unna, og returnerer med såpass forsinkelse at den neppe gir nevneverdige problemer. Det er mer sannsynlig at den gir en viss fordelaktig diffusjon.

    I dette rommet tror jeg sideveggsrefleksjoner er det største problemet. Sideveggene sitter tett på høyttalerne, er helt parallelle, og helt uten demping.

    Mitt forslag: Prøv å møblere rommet før du tar et endelig valg på høyttaler. Hvis det tar tid, finn noe rimelig på finn, og kjøp inn. La dem spille til du har fått møblert sånn omtrent som det skal være, så kan du lete etter høyttalere som fungerer i den 'ferdige' akustikken. Brukte 'ventehøyttalere' kan du videreselge med minimalt tap. Selvsagt er det også smart å jobbe videre med akustikken i et møblert rom.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    4. Svær TV i fleisen reflekterer masse lyd, bør tildekkes
    Er nå den så ille? Hvordan og hvorfor er en plan TV-skjerm verre enn en plan vegg? Jeg ser poenget om man erstatter den med noe dempende eller diffuserende. Men naken vegg kontra en flatskjerm, nei.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn