FRP hva nå? revidert

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    I Dagens Næringsliv skrives det at FRP er satt i sjakk i det politiske landskapet. FRP politikere må tåle hets både fra venstre radikale AP folk og høyreradikale rasister på sosiale medier.

Jeg tror FRP i nærmeste frammtid må forandre ordlyden sin slik at de ikke framstår som et generaliserende fremmedfryktende parti.

(Kriminelle innvandrere, Alle innvandrer elever i skolen...)
    Slik argumentasjon virker unyansert og utydelig. Ungå å blande Islam med minoriteter i pressede debattsituasjoner.

Hva må gjøres nå for å få tilbake velgerne?

Først og fremst må frp politikere fremstå i ydmykhet i forhold til det som har skjedd.
    For det andre må Siv Jensen lære seg å velge ord med omhu slik at det ikke blir missforstått.
    Frp må forandre retorikken slik at de ikke fremstår som et sytekor over hvor dårlig samfunnet er.

Skandaler må unngås.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Ang. skandaler og sytekor, der er vel løpet kjørt for dere? Å klage over hvor ille vi har det i verdens rikeste land, som gang på gang er høyest i levestandard viser vel intelligensnivået..

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.438
    Sted
    Nøtterøy
    Rocke-Rolf skrev:
    Ang. skandaler og sytekor, der er vel løpet kjørt for dere? Å klage over hvor ille vi har det i verdens rikeste land, som gang på gang er høyest i levestandard viser vel intelligensnivået..
    Hvis du har fulgt med litt så vet du vel at dette gjelder alle politikere i opposisjon ???

Det er jo bare en måte å vinne valget på.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det vel mulig å hevde at politisk debatt dreier seg om hvordan vi skal få det enda bedre......?

Selv om jeg er enig i at vel mye politisk debatt (og FrP er ikke alene) dreier seg om svartmaling, og i likhet med deg lurer jeg ofte litt på hvor perspektivene er. Jeg synes nok at utviklingen av den politiske debatten i Norge preges av at vi diskuterer mer og mer marginale fenomener med sterkere og sterkere ord. Jeg minnes også en (visstnok) amerikansk president (var det Roosevelt?) som visstnok skrev i margen på talemanuskriptene sine ting som "weak argument, raise voice".

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Tallene fram til 22. juli bygger på telefonintervju av 491 personer i perioden fra tirsdag 19. juli til bomben i Regjeringskvartalet smalt fredag 22. juli. Deretter ble 488 personer intervjuet i perioden fra lørdag 23. til tirsdag 26. juli.

I dagene før terrorangrepet fikk Ap en oppslutning på 28,1 prosent, mens oppslutningen økte med 10,6 prosentpoeng til 38,7 prosent etter angrepet.

Meningsmåling fra Sentio.

Frp gikk tilbake 2,8 prosentpoeng i den samme perioden, fra 20,3 prosents oppslutning til 17,5 prosent. Høyre fikk en oppslutning på 21,5 prosent, en tilbakegang på hele 7,1 prosentpoeng.

Venstre og SV økte sin oppslutning med henholdsvis 2,2 og 1,3 prosentpoeng og endte begge med en oppslutning på 6 prosent. Rødt mistet 1,6 prosentpoeng og fikk 0,8 prosents oppslutning, mens Sp ble stående på stedet hvil, med en oppslutning på 4,1 prosent.
    Rare utslag. Det er ikke logisk at Aps fremgang skjer på Høyres bekostning gitt Stangs solide fremtreden disse dagene.
    Denne målingen stoler jeg ikke på.

http://www.dagbladet.no/2011/07/29/nyheter/politikk/innenriks/17487161/

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Jeg vil berømme trådstarter for dette gode initiativ. Hvis det går godt med Fr.p, så kan jeg kanskje legge ned den tråden jeg startet en gang for mange år siden - den om skandaler. Det ville vært fint.

Fr.p og andre som tilhører ytre høyre fløy i politikken må gå i seg selv. De må tenke igjennom sin egen rolle i politikken og samfunnet. Hvilke samfunnsmessige konsekvenser har mine handlinger og uttalelser? Fremmer jeg det politiske ordskiftet med mine uttalelser? Hvem taper på at jeg handler eller uttaler meg som jeg gjør? Er det berettiget å uttrykke seg slik som jeg gjør? Kan noen svake sjeler ledes til ulovlige eller uheldige handlinger når jeg holder på slik jeg gjør?

Dette ligger egentlig på oss alle, til enhver tid, men det har sett ut som det har vært glemt i Fr.p og de som er i den politiske nærheten av dette partiet. Noen ganger har jeg hatt inntrykk av at Fr.p-ere har oppfordret til dårlig debatt - på nordamerikansk vis.

-men så er jo lederene i Fr.p politisk skolert i USA. :(

I Norge og Europa har vi lang tradisjon for et annet saklighetsnivå enn i USA. Det må vi ikke miste!

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.448
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Tallene fram til 22. juli bygger på telefonintervju av 491 personer i perioden fra tirsdag 19. juli til bomben i Regjeringskvartalet smalt fredag 22. juli. Deretter ble 488 personer intervjuet i perioden fra lørdag 23. til tirsdag 26. juli.

I dagene før terrorangrepet fikk Ap en oppslutning på 28,1 prosent, mens oppslutningen økte med 10,6 prosentpoeng til 38,7 prosent etter angrepet.

Frp gikk tilbake 2,8 prosentpoeng i den samme perioden, fra 20,3 prosents oppslutning til 17,5 prosent. Høyre fikk en oppslutning på 21,5 prosent, en tilbakegang på hele 7,1 prosentpoeng.

Venstre og SV økte sin oppslutning med henholdsvis 2,2 og 1,3 prosentpoeng og endte begge med en oppslutning på 6 prosent. Rødt mistet 1,6 prosentpoeng og fikk 0,8 prosents oppslutning, mens Sp ble stående på stedet hvil, med en oppslutning på 4,1 prosent.
    Rare utslag. Det er ikke logisk at Aps fremgang skjer på Høyres bekostning gitt Stangs solide fremtreden disse dagene.

Jeg er helt enig i at Stang har gitt et veldig godt inntrykk etter 22.7. (og for den del delvis før dette).

Likevel er nedgangen så kraftig at den må gis en viss signifikans. Og da er det nærliggende å anta at forklaringen er todelt:
    - Når AP går frem så mye som 10p.p. må stemmene tas fra andre, og høyre er nærliggende "offer".
    - Høyre sin allianse med FRP har kostet en god del oppslutning. I utgangspunktet burde dette aspektet kanskje forventes å gi større tap direkte for FRP, og mindre for høyre. Når dette likevel skjer på denne måten, kan man kanskje spekulere i at forklaringen er at Høyres velgere er langt mer bekymret for å bli asoisert med fremmedfientlighet enn FRP sine velgere?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Karl_Erik skrev:
    Når dette likevel skjer på denne måten, kan man kanskje spekulere i at forklaringen er at Høyres velgere er langt mer bekymret for å bli asoisert med fremmedfientlighet enn FRP sine velgere?
    For meg høres det ut som en rimelig forklaring; dog tror jeg det er godt med feilkilder i denne målingen, og at vi nok kommer til å se mange merkelige målinger fremover før ting gradvis stabiliserer seg.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karl_Erik skrev:
    Likevel er nedgangen så kraftig at den må gis en viss signifikans. Og da er det nærliggende å anta at forklaringen er todelt:
    - Når AP går frem så mye som 10p.p. må stemmene tas fra andre, og høyre er nærliggende "offer".
    En måling gjort i den "tilstanden" Norge har vært i den siste uken er nok ikke spsiellt pålitelig.

Derimot har Regjeringen med Jens i spissen gjort en meget solid innsats i håndteringen av den krisen (Den eneste "glippen" var vel litt i overkant amerikanske tendenser på første pressekonferanse ca 2300 på fredag) - og det vil nok betale seg litt på sikt - spesiellt for AP! Og det er fortjent!

Jeg har personlig et litt ambivalent forhold til FrP.
    Jeg synes de har mange meget gode forslag - som i mine øyne absolutt ville styrke Norge på mange måter. Dette er ting som:
    - Staten overtar det finansielle ansvaret for alle helse og omsorgstjenester (På denne måten vil tilbudet bli likt til alle).
    - Det gis reelle pasientgarantier - slik at hvis man ikke får den behandlingen man har krav på innen gitte frister - kan man gå til private aktører, og staten skal selvsagt betale.
    - Massiv oppgradering av infrastruktur
    - Skille mellom investeringsbudsjett, utenlandsbudsjett og driftsbudsjett - som ville gitt bedre kontroll på finanspolitikken.
    - en flatere pensjon (lik alderspensjon til alle) som vil gi minstepensjonistene og de svake et stort løft, og et betydelig kutt for de som har tjent masse pnger hele livet.
    - privatisering og konkurranseutsetting (som høyresiden generellt er for).
    - reduksjon av byråkrati - spesiellt i helsesektoren
    - dramatisk reduksjon av antall kommuner, fjerning av fylkeskommunene
    - nei til AFP og pensjonsrefromen i sin nåværende form
    - +++.

Jeg er ikke så veldig opptatt av innvandringspolitikkk, men er opptatt av av en prinsippielt standpunkt der - er man først kommet innenfor - så har man 100% alle rettigheter som alle andre. Jeg er også bekymret for antallet - det er ting som tyder på at vi ikke lykkes med integreringen, da bør vi enten stramme inn litt på antallet eller gjøre noe dramatisk på tilbudssiden (Det siste ser ikke ut til å skje!). Jeg synes vel også hele saksbehandlingen som kan ta både 1 og 2 år er katastrofalt dårlig.

Men for meg har ikke innvandringspolitikken vært det essensielle med FrP - det som har appellert er de enkle og fornuftige løsningene (som de "inndoktrinerte" yrkespolitkerne fra AP ikke tror er mulig å få til, da de mistet gnisten og pågangsmotet lenge før de fikk innflytelse). Jeg synes også det er postivt å være flink til å fange opp "folkeviljen"....det er vel snarere demokrati i praksis enn å "snu kappa etter vinden"....

Dessverre synes jeg hyppigheten av idiotiske uttalelser og oppførsel, sammen med en tiltagende fordumming av debatten og en "vi og dem/Keisernes nye klær" tilnærming til politisk debatt er kjedelig. Så en eventuell FrP stemme fra mitt hold er pr i dag å regne som en proteststemme mot det etablertes selvgodhet og motvilje til å begynen hver dag med å finne ut hvordan vi kan gjøre Norge bedre, snarere enn en støtte til FrP sin linje i dag!

mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Hvis du stemte Fr.p i protest, så skulle du tenkt på om den stemmen representerer det du står for. Hvis du bare stemmer i protest, så risikerer du at stemmen din går til noe du ikke vil kjennes ved.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Hvis du stemte Fr.p i protest, så skulle du tenkt på om den stemmen representerer det du står for. Hvis du bare stemmer i protest, så risikerer du at stemmen din går til noe du ikke vil kjennes ved.
    Joda, er klar over det - men kjenner meg ikke så veldig hjemme i andre partier (Høre/Venstre) heller, og en stort FrP vil trekke politikken i riktig retning!
    Hvis man ser på partiprogrammet og ikke retorikken - så er ikke FrP så ille!

Mvh
    OMF

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Hvis man ser på partiprogrammet og ikke retorikken - så er ikke FrP så ille!

Mvh
    OMF
    Nei og det er kanskje et problem for partiet, for min del reagerer jeg såpass sterkt på deler av retorikken at det utelukker en rasjonell tilnærming til politikken.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.448
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Karl_Erik skrev:
    En måling gjort i den "tilstanden" Norge har vært i den siste uken er nok ikke spsiellt pålitelig.
    Vi må vel skille mellom om målingen gir en pålitelig indikasjon på stemningen i uke 30 2011, og om dette vil endre seg dramatisk i tiden som kommer. Ingen tvil om at resultatet ikke vil være langsiktig med akkurat dette utslaget. Så gjenstår det å se hvordan det langsikltige utslaget blir.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Jer er enig i at programmet er bedre enn polemikken og sjargongen i partiet. Men så har du også noen av valgbrosjyrene som er berømt for tvilsomt innhold og sjargong.

Et av de store problemene for Fr.p ser ut til å være personene i partiet.

Jeg tror det er svært få nordmenn som synes at innvandringen kan fortsette i samme grad. Men det er svært få som orker å gi sin stemme til Fr.p av den grunn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:

"Partibarometeret som Sentio lager for Sunnmørsposten, var halvferdig da terrorangrepene skjedde."

Dette kan jo faktisk tilsi at utslagene vil bli mye større enn det som indikeres resultatet her. Hvis det ellers ville vært små endringer kan vi jo se for oss opp i mot en dobling av fremgang/motgang for partiene i forhold til disse tallene.

Det vil bli interessant å følge Frp i valgkampen når den starter. Det vil ikke bli store rom for løse kanoner på dekk denne gangen, så for dem vil svært mye være avhengig av hvor god kustus ledelsen har på sine lokalpolitikere.

Det har jo alltid vært to fløyer i partiet, kanskje nå best representert gjennom Knut Hanselman og Christian Tybring-Gjedde. Kanskje sistnevnte burde bruke overgangsvinduet og melde seg inn i Demokratene i stedet? Men mindre han gjenoppstår i en ny og mer moderat variant da.

R

rico

Gjest
    Gjest skrev:
    Et av de store problemene for Fr.p ser ut til å være personene i partiet.
    Nemlig. Det er altfor mange løse kanoner der. Men når disse folka kommer med litt løse uttalelser så smitter dette over på "vanlige folk"; FrP har legalisert det å snakke nedlatende om mennesker fra andre kulturer, folk med andre trosretninger, folk som har rømt fra krig og faenskap. Jeg håper inderlig de tar tak i dette nå men jeg er ikke optimist på lang sikt, jeg tror rett og slett de ikke har nok folk som er oppgående nok til å forstå, det er altfor mange der med sterke fobier.

De hadde faktisk en gang i tiden noen flinke emner men CIH følte seg såpass truet av disse han han fikk dem fjernet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det ligger også et dilemma her hvis Frp bestemmer seg for å endre kurs. De fremmedfiendtlige og kulturmotstanderne trenger jo også å bli representert på demokratisk vis. En undertrykking av dette kan jo få svært uheldige utslag.

Forhåpentligvis vil ikke "The Vienna School of Thought" lenger være den samme velgermagneten som det har blitt, og virke mer som et fugleskremsel når de vil søke samarbeid med andre borgerlige partier. Men hva med dem som fremdeles følger denne tankegangen? Kan vi se for oss en splittelse i partiet, en ny runde Bolkesjø, hardere sentraldirigering, avskalling til Høyre og Demokratene .. eller klarer de å fortsette kursen upåvirket av siste tids hendelser? Ambisjoner om regjeringsmakt og fremtidig samarbeid kan stå på spill her.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Paradokset med Fr.p og innvandring er at de støtter USAs invasjoner, men når flykningestrømmene kommer så er det kroken på døra.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Paradokset med Fr.p og innvandring er at de støtter USAs invasjoner, men når flykningestrømmene kommer så er det kroken på døra.
    Nå har vi vel aldri bombet mer i utlandet enn med en rødgrønn regjering....

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    Nå har vi vel aldri bombet med i utlandet enn med en rødgrønn regjering....

Mvh
    OMF
    Sant nok. :(

R

rico

Gjest
    OMF skrev:
    Gjest skrev:

Mvh
    OMF
    Det er riktig men det var vel stortinget som vedtok at vi skulle være med og bombe, og alle var vel enige?

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Nå okuperte ikke USA Irak for å bosette seg der og snylte på det irakiske samfunnet. (Jeg følger bare resonementet)
    De ville spre religionen som heter DEMOKRATI og de ville bare sjekke ut noen plasser om det var terrorister der. At Frp støttet dette er jo helt naturlig.

Satt litt på spissen av meg selv som aldri kommer til å stemme Frp ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    rico skrev:
    OMF skrev:
    Gjest skrev:

Mvh
    OMF
    Det er riktig men det var vel stortinget som vedtok at vi skulle være med og bombe, og alle var vel enige?
    Joda, men det er på en måte denne litt "fordummende" debatten jeg synes er litt kjedelig....at man i ene øyeblikket peker på FrP som "bombehissig", mens når det pekes på veldig hyppig bombing med rødgrønnt styre - så er "alle enig"....Har du eksempler på situasjoner/konflikter der FrP har ønsket at vi skal delta i krigshandlinger og AP har vært i mot..?

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kjendis skrev:
    Nå okuperte ikke USA Irak for å bosette seg der og snylte på det irakiske samfunnet. (Jeg følger bare resonementet)
    De ville spre religionen som heter DEMOKRATI og de ville bare sjekke ut noen plasser om det var terrorister der. At Frp støttet dette er jo helt naturlig.

Nå var vel FN inne i bildet....greit nok å kritisere USA for mye, men vi skal faktisk være litt takknemlig for alt de ofrer (Menneskeliv og penger) på vegne av FN.

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Og når det er sagt, så har USA det meste av makta i FN?

Det sporer av her nå...

R

rico

Gjest
    OMF skrev:
    rico skrev:
    OMF skrev:
    Gjest skrev:

Mvh
    OMF
    Joda, men det er på en måte denne litt "fordummende" debatten jeg synes er litt kjedelig....at man i ene øyeblikket peker på FrP som "bombehissig", mens når det pekes på veldig hyppig bombing med rødgrønnt styre - så er "alle enig"....Har du eksempler på situasjoner/konflikter der FrP har ønsket at vi skal delta i krigshandlinger og AP har vært i mot..?

Mvh
    OMF
    Jeg er sterkt imot bombing samma hvem som styrer. Det jeg mente er at å sitte på stortinget også medfører ansvar, det blir for lett å alltid skylde på regjeringen når det er noe, selv om vi har flertallsregjering. Jeg har ikke oppfattet FrP som mer bombehissig enn f.eks. høyre og AP.

R

rico

Gjest
    OMF skrev:
    Kjendis skrev:

Nå var vel FN inne i bildet....greit nok å kritisere USA for mye, men vi skal faktisk være litt takknemlig for alt de ofrer (Menneskeliv og penger) på vegne av FN.

Mvh
    OMF
    Avsporingen fortsetter....Nå gjorde de vel motsatt av det FN ville? Og penger; de skylder vel FN en haug med dollar?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Karl_Erik skrev:
    oddgeir skrev:

Jeg er helt enig i at Stang har gitt et veldig godt inntrykk etter 22.7. (og for den del delvis før dette).

- Høyre sin allianse med FRP har kostet en god del oppslutning. I utgangspunktet burde dette aspektet kanskje forventes å gi større tap direkte for FRP, og mindre for høyre. Når dette likevel skjer på denne måten, kan man kanskje spekulere i at forklaringen er at Høyres velgere er langt mer bekymret for å bli asoisert med fremmedfientlighet enn FRP sine velgere?
    Valgforskerne forutså en kratfig tilbakegang for Høyre.

At folk strømmer til posisjonspartier i en krisesituasjon er en kjent sak, og de må nødvendigvis komme fra en plass, som du sier.

Men i tillegg påpekte de at denne hendelsen vil føre til at flere ønsker å stemme. Dette mente de ville ramme høyre fordi høyre hadde fra før en veldig lav andel sympatisører som ikke kom til å stemme, i forhold til de andre partiene. Derfor ville ikke høyre nye godt av den økte valgdeltakelsen, og dermed få en tilbakegang.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et paradoksalt element ved Frps politikk er jo at de liker å fremst så den norske kulturs forsvarere, men samtidig er dem som ivrer mest for å kutte drastisk i kulturbudgettene.

Kanskje en mer farbar vei fremover vil være å fremme norsk kultur på en positiv måte og støtte opp om lokale kulturkrefter og bidra til en kraftig økning av kulturbudgettene i stedte for å angripe alternative kulturelle uttrykk og fremme en angst for flerkultur.

Det ville ført denne kulturkampen inn i et mye mer positivt spor, og bort fra den destruktive demagogismen som har vært doktrinen til nå.

N

Nifelheim

Gjest
    Høyres fremgang de siste månedene kommer ikke som resultat av godt arbeid fra Erna. De kommer av at folk har gått trøtte av sittende regjering.

Hvem ligger nærmest AP? jo, Høyre. At de som har skiftet beite, nå skifter tilbake er ikke ulogisk. Høyre sin allianse med FrP spiller nok inn også.

Flere sofasittere vil også reise seg fra sofaen. Vil tro at 25 % av dem som blir ringt sier at de ikke stemmer. Hvis ca 12 %-poeng av disse nå går ut av sofaen sin til AP så vil AP få en økning på 10 %.

N

Nifelheim

Gjest
    Kommer det noe positivt ut av det fryktelige? Den politiske debatten om asylsøkere og innvandrere kan nå bli mer edruelig og faktabasert. Spillet på følelser er vanskeliggjort, noe som vil gagne debatten. Myndighetspersoner skal jo bruke forstanden, ikke følelsene. Å spille på følelsene er ufint.

Lederne i FrP vil nå måtte vise ansvaret de har om måten og metodene mennesker i organisasjonen, høyt oppe som lavt, bringer sitt budskap frem på. Tybring-Gjedde vil ikke heretter med godkjennelse fra toppledelsen kunne skrive kronikker ala Disneyland.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.189
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    Høyres fremgang de siste månedene kommer ikke som resultat av godt arbeid fra Erna. De kommer av at folk har gått trøtte av sittende regjering.

Hvem ligger nærmest AP? jo, Høyre. At de som har skiftet beite, nå skifter tilbake er ikke ulogisk. Høyre sin allianse med FrP spiller nok inn også.

Flere sofasittere vil også reise seg fra sofaen. Vil tro at 25 % av dem som blir ringt sier at de ikke stemmer. Hvis ca 12 %-poeng av disse nå går ut av sofaen sin til AP så vil AP få en økning på 10 %.
    Det er jeg ikke umiddelbart enig i. Erna har opptrådt på en annen måte etter forrige valg enn tidligere. Hun har tonet ned retorikken mot de rød-grønne, og snakket mer om egen politikk. Hun har også sørget for at partiet ikke virker like "kalde", da de ikke er like opptatt av sin stoppeklokke-omsorg som før. Dette har gjort partiet mye mer spiselig enn før. De ligner nå mye mer på det partiet de på 80-tallet.

N

Nifelheim

Gjest
    lars_erik skrev:
    Nifelheim skrev:

Det er jeg ikke umiddelbart enig i. Erna har opptrådt på en annen måte etter forrige valg enn tidligere. Hun har tonet ned retorikken mot de rød-grønne, og snakket mer om egen politikk. Hun har også sørget for at partiet ikke virker like "kalde", da de ikke er like opptatt av sin stoppeklokke-omsorg som før. Dette har gjort partiet mye mer spiselig enn før. De ligner nå mye mer på det partiet de på 80-tallet.
    Det du sier forklarer noe av fremgangen er jeg enig i. At det forklarer den massive fremgangen er jeg uenig i. Folk husker fortsatt Jernerna. Sanner kjører fortsatt "skattelette er svaret. Hva er spørsmålet?".

Ja, Erna har fremtredd varmere enn tidligere. Noe som har gjort at folk faktiskt har vurdert dem som et alternativ i sin misnøye mot sittende styre. Det er ikke Erna som har dratt Høyre frem på meningsmålingene, men regjeringsslitasjen til AP & co.

kurtis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Antall liker
    21
    Er i tvil, så dersom dette er et seriøs forsøk på en "vennetråd" for FRP - så bommer jeg stygt.

For meg har dette partiet alltid vært partiet for de som trives best i offer-rollen og liker å delta i sytekoret ift til de fleste temaer som diskuteres i politikken i dag. Det enkleste er å være negativ!

For meg er dette et parti som, sammen med sine sympatisører, "aksepterer og godkjenner" en leder som (med sine nærmeste rundt seg) , med klart blikk i kamera på nyhetene, bevisst lyver for det norske folk og som likevel anser seg selv som en soleklar statministerkandidat.
    Når dette reageres på så er reaksjonene fra de samme lederne selvfølgelig at nå blir de igjen utsatt for forfølgelse og mangel på forståelse for at det ikke er så lett å både være ledere og attpå til måtte takle "kriser".

Ift de siste dagers hendelser så er det nok å gjøre et enkelt googlesøk for å sjekke ut ståa og historikken.

FRP har aldri fått min stemme og jeg kan ikke se for meg at de noengang skal få den!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    kurtis skrev:
    Er i tvil, så dersom dette er et seriøs forsøk på en "vennetråd" for FRP - så bommer jeg stygt.

For meg har dette partiet alltid vært partiet for de som trives best i offer-rollen og liker å delta i sytekoret ift til de fleste temaer som diskuteres i politikken i dag. Det enkleste er å være negativ!

For meg er dette et parti som, sammen med sine sympatisører, "aksepterer og godkjenner" en leder som (med sine nærmeste rundt seg) , med klart blikk i kamera på nyhetene, bevisst lyver for det norske folk og som likevel anser seg selv som en soleklar statministerkandidat.
    Når dette reageres på så er reaksjonene fra de samme lederne selvfølgelig at nå blir de igjen utsatt for forfølgelse og mangel på forståelse for at det ikke er så lett å både være ledere og attpå til måtte takle "kriser".

Ift de siste dagers hendelser så er det nok å gjøre et enkelt googlesøk for å sjekke ut ståa og historikken.

FRP har aldri fått min stemme og jeg kan ikke se for meg at de noengang skal få den!
    +1 mye vann skal renne i havet før FRP er et aktuelt parti å stemme på

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Jeg ser på denne tråden som gode råd for å komme ut av uføret. Jeg blir aldri ekstremliberalist. Bare se på USA sine økonomiske problemer, og hva som skjer når Obama prøver å løse de.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Gjest skrev:
    OMF skrev:
    Gjest skrev:

Mvh
    OMF
    Sant nok. :(
    Har dere glemt Kjell Magne Bombevik allerede?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn