Karl_Erik skrev:
Likevel er nedgangen så kraftig at den må gis en viss signifikans. Og da er det nærliggende å anta at forklaringen er todelt:
- Når AP går frem så mye som 10p.p. må stemmene tas fra andre, og høyre er nærliggende "offer".
En måling gjort i den "tilstanden" Norge har vært i den siste uken er nok ikke spsiellt pålitelig.
Derimot har Regjeringen med Jens i spissen gjort en meget solid innsats i håndteringen av den krisen (Den eneste "glippen" var vel litt i overkant amerikanske tendenser på første pressekonferanse ca 2300 på fredag) - og det vil nok betale seg litt på sikt - spesiellt for AP! Og det er fortjent!
Jeg har personlig et litt ambivalent forhold til FrP.
Jeg synes de har mange meget gode forslag - som i mine øyne absolutt ville styrke Norge på mange måter. Dette er ting som:
- Staten overtar det finansielle ansvaret for alle helse og omsorgstjenester (På denne måten vil tilbudet bli likt til alle).
- Det gis reelle pasientgarantier - slik at hvis man ikke får den behandlingen man har krav på innen gitte frister - kan man gå til private aktører, og staten skal selvsagt betale.
- Massiv oppgradering av infrastruktur
- Skille mellom investeringsbudsjett, utenlandsbudsjett og driftsbudsjett - som ville gitt bedre kontroll på finanspolitikken.
- en flatere pensjon (lik alderspensjon til alle) som vil gi minstepensjonistene og de svake et stort løft, og et betydelig kutt for de som har tjent masse pnger hele livet.
- privatisering og konkurranseutsetting (som høyresiden generellt er for).
- reduksjon av byråkrati - spesiellt i helsesektoren
- dramatisk reduksjon av antall kommuner, fjerning av fylkeskommunene
- nei til AFP og pensjonsrefromen i sin nåværende form
- +++.
Jeg er ikke så veldig opptatt av innvandringspolitikkk, men er opptatt av av en prinsippielt standpunkt der - er man først kommet innenfor - så har man 100% alle rettigheter som alle andre. Jeg er også bekymret for antallet - det er ting som tyder på at vi ikke lykkes med integreringen, da bør vi enten stramme inn litt på antallet eller gjøre noe dramatisk på tilbudssiden (Det siste ser ikke ut til å skje!). Jeg synes vel også hele saksbehandlingen som kan ta både 1 og 2 år er katastrofalt dårlig.
Men for meg har ikke innvandringspolitikken vært det essensielle med FrP - det som har appellert er de enkle og fornuftige løsningene (som de "inndoktrinerte" yrkespolitkerne fra AP ikke tror er mulig å få til, da de mistet gnisten og pågangsmotet lenge før de fikk innflytelse). Jeg synes også det er postivt å være flink til å fange opp "folkeviljen"....det er vel snarere demokrati i praksis enn å "snu kappa etter vinden"....
Dessverre synes jeg hyppigheten av idiotiske uttalelser og oppførsel, sammen med en tiltagende fordumming av debatten og en "vi og dem/Keisernes nye klær" tilnærming til politisk debatt er kjedelig. Så en eventuell FrP stemme fra mitt hold er pr i dag å regne som en proteststemme mot det etablertes selvgodhet og motvilje til å begynen hver dag med å finne ut hvordan vi kan gjøre Norge bedre, snarere enn en støtte til FrP sin linje i dag!
mvh
OMF