Frontbaffel: avrundet kontra skråskjært

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Er godt igang med et lite DIY høyttaler prosjekt, ifølge beskrivelsen av høyttalerne er frontbaffel avrundet. Hva er det denne avrunding gjør? Og vil/kan det være et alternativ å skråskjære baffelen istedenfor?

Høyttalerne er toveis med peerless v-line ringradiator og scanspeak 15w8530k00 (5,5").

link: http://zaphaudio.com/ZD5.html

jeg bygger den gulvstående versjonen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.399
Torget vurderinger
1
J.Finvaag skrev:
Er godt igang med et lite DIY høyttaler prosjekt, ifølge beskrivelsen av høyttalerne er frontbaffel avrundet. Hva er det denne avrunding gjør? Og vil/kan det være et alternativ å skråskjære baffelen istedenfor?

Høyttalerne er toveis med peerless v-line ringradiator og scanspeak 15w8530k00 (5,5").

Meningen med skråskjæring eller avrunding er 1) å redusere kantrefleksjoner (feilaktig benevnt som difraksjon), og 2) å gi en «mykere» baffelstep (som er nesten det samme). Kantrefleksjoner kan gi ripple i høyfrekvens responsen, og avrunning eller fasing av kanten bidrar til å jevne dette ut. Begge deler skyldes diskontinuerlig akustisk impedanse ved kanten på baffelen ift. elementene. Radien på avrundingen evt flaten på skråskjæringen bør stå i forhold til avstanden fra akustisk senter og aktuelle bølgelengder.

mvh
KJ

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
I praksis har nok ikke dette all verden å si.
Hvis runde kanter og 45 vinkler hadde vært oppskriften på god lyd hadde nok flere av de komersielle merkene bedrevet denne øvelsen i langt større grad enn det de faktisk gjør.

På den andre siden. Ettersom du bygger en Zaph-konstruksjon, hvorfor ikke følge annvisningen?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Formen på baffelen skaper større eller mindre frekvensvariasjoner i området rett over baffelstep (som bestemmes av bredden på baffelen). Ikke gjør store endringer i størrelse eller form på baffel uten å være forberedt på å måtte justere komponentene i delefilteret for å få riktig totalresultat.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.399
Torget vurderinger
1
Std. teksten på området er Harry F Olson, «Direct Radiator Loudspeaker Enclosures» Presentert for AES i 1950, og publisert i 1951:
http://www.aes.org/aeshc/pdf/how.the.aes.began/olson_direct-radiator-loudspeaker-enclosures.pdf

Det er først og fremst on-axis som diskuteres, men jeg tipper resultatene er vel så tydelige off-axis. Den enkleste veien rundt dette er uendelig baffel, dvs HT bygd inn i vegg.

Men som Asbjørn sier så bør man tenke seg om en runde eller ti før man endrer på en eksisterende konstruksjon.

mvh
KJ

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
takker for oppklarende svar!
Hvorfor tanken om skråskjæring? Det ville gjort jobben litt lettere for meg ;D

Men høres ut som jeg bare bør holde meg til det som blir anbefalt, de blir stort sett bygd etter anvisningen, med samme baffelbredde, volum, plassering av elementer og nå også avrundingen... Høyde og dybde blir litt forandret, men det kan jeg ikke tro skal være kritisk..

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
J.Finvaag skrev:
Høyde og dybde blir litt forandret, men det kan jeg ikke tro skal være kritisk..
Hvis du skal være pinlig nøyaktig, er det avstanden fra hvert element til hver av de frie kantene som bestemmer frekvensavvikene rett over baffelstep, sammen med hvor skarpe de kantene er. Endringer her kan fort legge til eller trekke fra en dB eller to med "karakter" ved enkelte frekvenser nederst i mellomtonen.

Jeg ville vært litt forsiktig med å legge til eller ta bort avstand fra øverste element og opp til toppen av høyttaleren, mens det ikke er like følsomt å legge til eller trekke fra noen cm helt nederst mot gulvet. Men, avstanden fra gulvet opp til elementene vil selvsagt påvirke førsterefleksjonen fra gulvet, så det kan hende du må kompensere med et par cm endret lytteavstand også. Da trenger du ikke engang å lodde. ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.399
Torget vurderinger
1
J.Finvaag skrev:
takker for oppklarende svar!
Hvorfor tanken om skråskjæring? Det ville gjort jobben litt lettere for meg ;D

Men høres ut som jeg bare bør holde meg til det som blir anbefalt, de blir stort sett bygd etter anvisningen, med samme baffelbredde, volum, plassering av elementer og nå også avrundingen... Høyde og dybde blir litt forandret, men det kan jeg ikke tro skal være kritisk..
Så valget er mellom faset/skråskjært vs avrundet kant?

Langt ute på tynn is, så tror jeg ikke det vil bli stor forskjell, litt havhengig av hvor mye skråskjæring du gjør ... 45 grader, omtrent tilsvarende inn fra rettvinklet kant som radien på avrundingen ... noel avhengig av sammeføyninger og annet.

mvh
KJ

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Asbjørn skrev:
Hvis du skal være pinlig nøyaktig, er det avstanden fra hvert element til hver av de frie kantene som bestemmer frekvensavvikene rett over baffelstep, sammen med hvor skarpe de kantene er. Endringer her kan fort legge til eller trekke fra en dB eller to med "karakter" ved enkelte frekvenser nederst i mellomtonen.

Jeg ville vært litt forsiktig med å legge til eller ta bort avstand fra øverste element og opp til toppen av høyttaleren, mens det ikke er like følsomt å legge til eller trekke fra noen cm helt nederst mot gulvet. Men, avstanden fra gulvet opp til elementene vil selvsagt påvirke førsterefleksjonen fra gulvet, så det kan hende du må kompensere med et par cm endret lytteavstand også. Da trenger du ikke engang å lodde. ;)
Avstand fra element til element, og plasseringen av element på baffel er ikke endret iforhold til originalen. Endringene jeg har gjort er å gjøre kassene litt lavere og litt mindre dyp, i den originale er det masse plass til delefilter og eventuell sandfylling, så volumet til denne delen blir mindre.

KJ: ja det er igrunn det som er valgene eller problemstillingen min. Om noen har et godt svar angående dette, og om en slik skråskjæring vil skape store eller problematiske endringer, hadde jeg satt stor pris på det!

mvh Jørgen

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kommer an på hvor dyp skråskjæringen er. Noen ganger er dette mest av kosmetiske hensyn. Hvis hjørnet er avrundet med radius på en centimeter eller deromkring kan du erstatte det med skrå (eller rett) kant uten at det har noe særlig å si. Er radien nærmere en tomme ville jeg prøvd å få den med. Det har med lydens bølgelengde å gjøre, som er 3,4 cm ved 1000 Hz.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja. Sånn går det når man prøver seg på hoderegning på morgenen.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Testet en del med radie og fas når jeg bygget mine bredbaffelhøyttalere, og min erfaring er at ved små radier er forskjellen aåvidt målbar men ikke hørbar. Du kan trygt erstatte den lille radien her med en 45gr fas, men på den annen side tar det deg få minutter å pusse til denne radien om du ikke har en stor nok fres.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
34 cm ja, da blir i aller værste tenkelige fall effekten marginal på den avrundingen som er brukt på dette prosjektet.

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
J.Finvaag skrev:

Med dette programmet kan du se hva som skjer med forskjellig typer kanter. Det gir deg grafer for frekvensgangen. En kan konstruere baffles med mange forskjellige utforminger, og med ett eller flere elementer. Og plassere "mikrofonen" hvor du vil. Og du kan få beregnet verdiene for den mest optimale baffle step kompensasjonen.

http://www.tolvan.com/edge/help.htm

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
cobra skrev:
J.Finvaag skrev:

Med dette programmet kan du se hva som skjer med forskjellig typer kanter. Det gir deg grafer for frekvensgangen. En kan konstruere baffles med mange forskjellige utforminger, og med ett eller flere elementer. Og plassere "mikrofonen" hvor du vil. Og du kan få beregnet verdiene for den mest optimale baffle step kompensasjonen.

http://www.tolvan.com/edge/help.htm
Hmmm. Litt for kjapp her. Den simulerer ikke forskjellige typer kanter. Det var et annet program som gjorde det. Men nå husker jeg ikke hva det het. Skal se om jeg finner det på nettet. Det var et regneark, faktisk...

Tror det var dette :

http://audio.claub.net/software/jbabgy/BDBS.html

Topp Bunn