Fri abort i Portugal

O

omholt

Gjest
Desverre så blir det nå innført fri abort til 10 uke i Portugal. 43% stemte for dette i en folkeavstemning som egentlig er for lavt til at resultatet er bindende. Statsministeren tar avstemningen som inntekt for sitt syn.
Synd at flere land starter denne grusomheten. Det er snakk om menneske liv som blir tatt av dage. Verden går ikke alltid fremover. :'(

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Du nessa.. nå tar du vel i her, i norge er det da vel selvbestemt abort innen utgangen av 12. svangerskapsuke ?

Betyr det at vi er enda grusomere i Norge da altså ?

G

Gjestemedlem

Gjest
Da er de på riktig veg. Snart blit det vel lov å klippe neglne også uten statlig/kirkelig tillatelse.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Vi ser i starten av denne tråden at bilder er sterke virkemidler. Sånt gjør klart sitt til at det er vanseklig å beholde et saklig nivå på diskusjonen. De som ikke lar seg påvirke av slike bilder i en eller annen retning, bør muligens ta en liten tur i tenkeboksen.

Personlig opplever jeg det litt i retning av å trekke ned debattnivået, rote bort fokus.
Om du tenker på det; vil bildet av et skjendet, nakent lik på ei gate i Beirut endre ditt syn på krig? Om liket var en 8 år gammel gutt? Om gutten er hvit? Eller hva om det er ei to år gammel jente? Bilder ER sterke virkemidler, som sagt.

Honkey

O

omholt

Gjest
Synes bilder av abort lik er bra, fordi det viser at man har med mer enn bare en celleklump å gjøre.

U

utgatt60135

Gjest
Det er helt i orden med sterke bilder. Kanskje vi skulle ha hatt bilder av okselikene på kjøttstykkene du kjøper på Rimi også ::).

Men du glemmer at vi er mere enn kjøtt og blod. Jeg tror ikke et lite foster har fått selvfølelse/identitet/sjel. Vi kan uansett ikke dø, sjelen lever videre i andre former og i nye kropper. Reinkarnasjon heter det om dere tror på det. Det som betyr mest er etter min mening hvordan vi bruker det livet vi har fått, i hvilken retning vi påvirker menneskeheten.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Synes bilder av abort lik er bra, fordi det viser at man har med mer enn bare en celleklump å gjøre.
Jeg skal ta deg på alvor i det øyeblikket du blir veganer, slutter å runke/knulle, slutter å kjøre bil, slutter å vaske deg.. Du personlig er ansvarlig for å ta livet av en hel zologisk hage av organismer hver eneste dag..

Så lenge folk liker å pule, så lenge det finnes incest og voldtekstsmenn (med eller uten kappe) vil abort være et nødvendig onde (muligens)
Hvis du kjenner noen som har fått utført en abort, vil du vite at dette ofte ikke er en spesielt enkel avgjørelse for personen/e det gjelder.

At tullinger som aldri har fått pult skal drive å ødelegge livet for folk som må ta slike vanskelige valg er ikke mindre enn kvalmende..

Bruk tiden og energien på å hjelpe alle de stakkars barna som er født inn i en verden de på ingen måte har forutsetninger for å kunne overleve i !

O

omholt

Gjest
Omholt er i form, skjønar eg....
Har hatt bedre dager, men synes det er viktig tema. Vi har diskutert abort tidligere, men synes det var trist at Portugal har gått til dette skrittet.

Et moderne samfunn burde verne om liv.

O

omholt

Gjest
Så lenge folk liker å pule, så lenge det finnes incest og voldtekstsmenn (med eller uten kappe) vil abort være et nødvendig onde (muligens)
Det er svært få aborter som blir utført p.g.a. resultat av incest eller voldtekt.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Det er svært få aborter som blir utført p.g.a. resultat av incest eller voldtekt.
Er det svaret på innlegget mitt ? :eek:

Jeg skjønner ikke hvorfor du posta noe i utgangspunktet jeg gitt..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Jeg skal ta deg på alvor i det øyeblikket du blir veganer, slutter å runke/knulle, slutter å kjøre bil, slutter å vaske deg.. Du personlig er ansvarlig for å ta livet av en hel zologisk hage av organismer hver eneste dag..

2. Så lenge folk liker å pule, så lenge det finnes incest og voldtekstsmenn (med eller uten kappe) vil abort være et nødvendig onde (muligens)

3. Hvis du kjenner noen som har fått utført en abort, vil du vite at dette ofte ikke er en spesielt enkel avgjørelse for personen/e det gjelder.

4. At tullinger som aldri har fått pult skal drive å ødelegge livet for folk som må ta slike vanskelige valg er ikke mindre enn kvalmende..

5. Bruk tiden og energien på å hjelpe alle de stakkars barna som er født inn i en verden de på ingen måte har forutsetninger for å kunne overleve i !
1. Og kva med ansvaret for miljøet? Det burde vel vere overordna ei art med 6 000 000 000 individ...

2. Samstundes er aborttala for høge. Dersom fanatikarane kunne arbeide for å redusere i staden for å eliminere problemet, ville vi nok hatt færre offer på både den eine og andre måten. Angrepille er jau eit godt alternativ i svært mange tilfelle.

3. Alle typer menneske kan komme bort i desse problemstillingane, og det finnest også einskilde forherda....men eg trur du har rett om dei aller fleste.

4. Har høyrt min andel av svært så truverdige skrekkhistoriar om religiøse sjukepleiarar som har kritisert aborterande kvinner ETTER inngrepet....men det finnest nok annan motivasjon for å vere imot abort også.

5. Eit veldig, veldig godt poeng!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Torget vurderinger
0
Har hatt bedre dager, men synes det er viktig tema. Vi har diskutert abort tidligere, men synes det var trist at Portugal har gått til dette skrittet.

Et moderne samfunn burde verne om liv.
Portugal, som eit relativt fattig land, har for dårlege tilbod til einslege mødre. Så om ein innan EU/dei katolske landa/religiøse fraksjonar verkeleg har interesse av å hindre abortar i Portugal, er det samfunnsmessig lurare å byggje opp eit apparat som gjer ressurssvake mødre betre i stand til å ta seg av borna.
Ut frå eit globalt perspektiv er ikkje Portugal spesielt fattig. Tenk på alle dei abortar på verdsbasis som ikkje vert utførte pga. religiøse dogme, og dei born som i staden lever på gata og t.d. i ekstreme tilfelle vert skotne ned som skadedyr av dødsskvadronar i Søramerika. (Berre for å ha litt ekstremperspektiv frå denne sida også...)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Portugal, som eit relativt fattig land, har for dårlege tilbod til einslege mødre. Så om ein innan EU/dei katolske landa/religiøse fraksjonar verkeleg har interesse av å hindre abortar i Portugal, er det samfunnsmessig lurare å byggje opp eit apparat som gjer ressurssvake mødre betre i stand til å ta seg av borna.
Ut frå eit globalt perspektiv er ikkje Portugal spesielt fattig. Tenk på alle dei abortar på verdsbasis som ikkje vert utførte pga. religiøse dogme, og dei born som i staden lever på gata og t.d. i ekstreme tilfelle vert skotne ned som skadedyr av dødsskvadronar i Søramerika. (Berre for å ha litt ekstremperspektiv frå denne sida også...)
Disse dødsskavdronene består gjerne av kommunistiske muslimer, det har jeg hørt....., kremt

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.539
Disse dødsskavdronene består gjerne av kommunistiske muslimer, det har jeg hørt....., kremt  
I Sør-Amerika ? Der er det bare høyre-liberale ekstrem-katolikker som tilber Jomfru Maria og Den Hellige Ånd og dollaren.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Blir jo litt forvirra av enkelte her på forumet da. Alt som har med menneskelig faenskap, er enten muslimer eller kommunister, eller aller helst begge deler. ;) ;) ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.539
Blir jo litt forvirra av enkelte her på forumet da. Alt som har med menneskelig faenskap, er enten muslimer eller kommunister, eller aller helst begge deler.  ;)  ;)  ;)
Du skal ikke tro alt du leser på internett. ;D Det finnes også onde, konservative kristne ;)

U

utgatt60135

Gjest
Korrupte politifolk skyter barn i Brasil (faktisk sant). Sist jeg var i Rio ble 25stk (husker ikke antall barn eller om det var det) skutt av politiet fordi det var uenigheter med politisjefen.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Blir jo litt forvirra av enkelte her på forumet da. Alt som har med menneskelig faenskap, er enten muslimer eller kommunister, eller aller helst begge deler. ;) ;) ;)
Enkle mennesker har behov for et enkelt og klart definert fiendebilde..

U

utgatt60135

Gjest
Enkle mennesker har behov for et enkelt og klart definert fiendebilde..
Vi kjemper for å øke vår energi ved å tappe andre mennesker for energi. Vi trenger ikke fiender den dag vi blir opplyste ;)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Desverre så blir det nå innført fri abort til 10 uke i Portugal. 43% stemte for dette i en folkeavstemning som egentlig er for lavt til at resultatet er bindende. Statsministeren tar avstemningen som inntekt for sitt syn.
Synd at flere land starter denne grusomheten. Det er snakk om menneske liv som blir tatt av dage. Verden går ikke alltid fremover.  :'(

Du Einstein! er du klar over at verden overbefolkes i rekordfart?
Selvfølgelig skal kvinner få bestemme over sin egen kropp, og ikke minst sin egen fremtid.
Every sperm is NOT sacred

O

omholt

Gjest
Du Einstein! er du klar over at verden overbefolkes i rekordfart?
Selvfølgelig skal kvinner få bestemme over sin egen kropp, og ikke minst sin egen fremtid.
Every sperm is NOT sacred
Løsningen for overbefolkning er selvfølgelig ikke drap.

Jeg vil forøvrig ikke betrakte fosteret som kun en del av morens kropp som man kan gjøre hva man vil med som andre kropsdeler. Det er et liv, som riktig nok er avhengig av moren for å overleve.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Løsningen for overbefolkning er selvfølgelig ikke drap.

Jeg vil forøvrig ikke betrakte fosteret som kun en del av morens kropp som man kan gjøre hva man vil med som andre kropsdeler. Det er et liv, som riktig nok er avhengig av moren for å overleve.
Hvem sa noe om drap?
Tror du at fosteret kunne overlevd uten moren?
her er du ute på viddene, aksepter det.

O

omholt

Gjest
1.Hvem sa noe om drap?
2.Tror du at fosteret kunne overlevd uten moren?
3.her er du ute på viddene, aksepter det.
1. For meg er abort å ta liv, altså drap.
2. Det svarte jeg på i forrige innlegg.
3. Jeg har et annet syn på dette enn deg

Egentlig er ikke i humør til å diskutere, men andre kan ta opp stafett pinnen hvis de gidder.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Litt ironisk å slenge opp en abort tråd å si at du ikke er i humør til å diskutere ::)
jeg for min del setter kvinnens mulighet til å bestemme over sin kropp og sitt liv over de moralske kvalene ved å ta abort.
Personlig så synes jeg du har hengt deg opp i "draps biten" men totalt glemt at dette er en avgjørelse som vil påvirke kvinnen fysisk og ikke minst være et valg hun må leve med i minimum atten år.
jeg er sikker på at hvis du måtte tvinges til å gå med en voksende klump opp i ræva i ni måneder så hadde du også tenkt deg om to ganger...

U

utgatt60135

Gjest
Spiser du kjøtt? I såfall har du tatt et drøss med liv. Et dyr har større selvfølelse enn et foster.

Planter er også liv og dyr spiser dyr. Det hele er en uendelig prosess. Liver er også ufattelig mye større enn vi tror.

Jeg spiser minimalt med kjøtt fordi jeg er glad i dyr og missliker at dyr blir brukt som masseprodukjon. Jeg trenger ikke å spise kjøtt men andre kulturer har andre behov som jeg aksepterer. At andre spiser(dreper) dyr får være deres eget valg.

Det er vel heller ingen som liker abort men jeg synes det valget bør ligge hos de involverrte selv. Fordelene kan være mye større enn ulempeene selv om det kan være en grusom opplevelse å ta abort.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Egentlig er ikke i humør til å diskutere, men andre kan ta opp stafett pinnen hvis de gidder.
Men du var i humør til å hive opp et bilde av et dødt foster ? (bildet er nå fjernet)

Er dette en sånn kink ting eller ? Får du noe ut av det ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det var nylig en debatt med samme tema, og vi kom vel ikke fram til noen konklusjon da, og gjør det neppe nå heller.
Men at mange tar for lett på dette er det ikke tvil om, og mange av argumentene er rett og slett dårlige.

Men en ting som er nytt siden sist er saken med en mann som ga sin gravide kone en abortpille, han ønsket å drepe fosteret mot hennes vilje. Det var faktisk oppe som et hypotetisk spørsmål forrige gang, nå har det altså skjedd. Hva skal man mene i et slikt tilfelle? Har en mann rett til å drepe et foster han er far til mot morens vilje? Kvinnen ønsket barnet, det er jo stadig fremme argumentet at hun har rett til å bestemme over sin kropp, men nå ble det tatt en avgjørelse over hennes hode, hennes barn som hun øsnket ble utsatt for drapsforsøk ( det overlevde) men hva kan man straffe en for om han dreper et foster som egentlig er rettsløst?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.429
Sted
Horten
Torget vurderinger
8

3. Jeg har et annet syn på dette enn deg
1. Hvordan kan man bli drept når man ikke er født?

3. Det respekterer jeg. Vi har forskjellig syn på saken.
Ække verre enn det. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
1. Hvordan kan man bli drept når man ikke er født?

3. Det respekterer jeg. Vi har forskjellig syn på saken.
Ække verre enn det. ;)
1. Merkelig spørsmål. Om du stikker kniven i magen på din kone som er 9 måneder på vei, dreper du ikke en som ikke er født da? Det er ikke hvor man befinner seg som bestemmer om man er et menneske eller ei.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Den enkleste måten å redusere aborttallene, er å gi mødrene støtteordninger som gjør dem i stand til å beholde barnet.

O

omholt

Gjest
Det er to ting som forundrer meg.
Det ene er argumentet om at abort ikke er å ta liv. Det blir gitt uttrykk for at fosteret er en del av morens kropp som hun kan gjøre hva hun selv vil med.

Det andre er at man sammenligner dyr med menneske.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Torget vurderinger
0
Det er to ting som forundrer meg.
1. Det ene er argumentet om at abort ikke er å ta liv. Det blir gitt uttrykk for at fosteret er en del av morens kropp som hun kan gjøre hva hun selv vil med.

2. Det andre er at man sammenligner dyr med menneske.
1. Her er ein progresjon....på ein eller annan stad på tidsaksen frå like før foreldra var freista til unnfanginga fram til ein udiskutabelt er eit sjølvstandig menneske. Ytterpunkta er tekne med godt monn, så mitt poeng skulle vere overtydeleg.
Sjølv vil eg meine at det burde vere lite problematisk å bruke angrepille. Om denne var i fritt sal, og det var informert godt om dette tilbodet, ville det vere berre dei mest fanatiske gammaltestamentlege som hadde innvendingar, og slik eg ser det då på eit 3000 år gammalt behov patriarkane hadde for å utvide klanane sine - neppe eit argument i ei tid då menneskeslekta (og ikkje berre direkte etterkomarar etter Isak) utgjer i overkant av 6 milliardar av vår art. At det i dag skal fødast menneske som ikkje er ynskte av foreldra, burde strengt tatt vere eit moment i denne debatten.

2. Eit evolusjonsmessig interessant prinsippspørsmål. Vi er vel einige om at vi ikkje skal drepe vår neste. Men kva er vår neste? I indisk/hinduistisk filosofi inkluderast svært mykje som "neste", iallfall heile faunaen. Medan på den andre sida våre forfedre Cro Mangon for 30 -50 000 år sidan utrydda nedandertalane, endå meir effektivt enn nybyggjarane fortrengde indianarane i USA. Og GT fortel om då Ismael og mora vart sende ut for å døy i øydemarka av faren - såg ut som dette var heilt greitt. I USA er det heilt greitt med dødsstraff i mange statar, og Bush har ikkje vore redd for å gå til krigsoffensiv. Mange også her på sentralen verkar ha lite problem med dette.

Eg meiner det vert fødde for mange menneske globalt sett. Som lemen når det er år for sånt, stressast vi, og oppførerer oss irrasjonelt, kanskje ikkje så mykje på grunn av matmangel, som det at vi er i ferd med å forurense vårt eige reir til dei grader. Eit sånt perspektiv bør også vere med i ein debatt rundt fjerning av uønska foster.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Kudos til Arve for stålende innlegg i debatten.

Jeg tilstår at jeg har store problemer med enkeltes "gudliggjørelse" av mennesket. Hvordan kan vi intellektuellt VITE at vi har en større verdi enn andre skapninger fra det øyeblikket vi er et befruktet egg? Jeg føler at dette blir en ufattelig navlebeskuende og selvforherligende filososfi. For se hva vi gjør med vårt hjem og våre omgivelser! Vi er klodens soleklare sabotører! Dersom det finnes et skaperverk, står vi urovekkende tydelig fram som den art som må utryddes snarest for å redde dette! Abort? Et latterlig problem i forhold til hva vi gjør med det autonome liv av så vel dyr som memdmennesker, og jorda selv.

Honkey

Topp Bunn