Frekkhetens nådegave!

S

smog

Gjest
Fra å være en sytete, trist tråd ble den bra etterhvert. Skulle gjerne betalt eindomsskatt, men bor i Tønsberg og der er den bannlyst.

Even

S

Slubbert

Gjest
eldstaal skrev:
Har aldri helt skjønt rabalderet om formueskatten da den jo kun angår de 20 rikeste prosentene av befolkningen. Har ikke samfunnet subsidiert de lenge nok.
Jo tenk, her kunne man droppet både subsidiering, urimelig beskatning OG skjært vekk et lass byråkrater/dagdrivere i én fei!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.738
Det er et statsbudsjett det ikke er stort å si om. Her gjøres ingen endringer av betydning.

Det er ikke mange ungdommer her, det er de som har mest grunn til å være misfornøyd, siden taperne er forskning og utdanning, og fremtidige generasjoner, siden man bruker mye oljepenger, og det er ingen spesiell miljøsatsing.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
Forsvaret fikk litt mer penger, slik at de kan verve litt flere. Der kan noen av den fagre ungdommen ta seg en fremtid. ;)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Så var det i realiteten en skattelette da, for folk flest. Og likevel er det akking og ojing fra høyresiden.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.738
149 milliarder oljekroner har regjeringen tenkt å svi av neste år. Småpenger naturligvis, i kongolesisk målestokk. Men for den norske økonomien betyr dette en god del, bl.a. en sterk krone, høyt rentenivå, problemer for eksportnæringer, industrien krymper, offentlig sektor eser ytterligere ut. Snart er vi et folkeslag som kun yter hverandre tjenester og produserer pent lite, utenom å pumpe olje ut av Nordsjøen. Vi får nok bruk for den som ligger utenfor Lofoten også, ja.

Og hvordan har vi det med den 3. verden? Jo, nå skal vi bruke mer på å håndtere innvandrere som kommer hit enn vi bruker til å hjelpe dem der de er, i form av bistand.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.904
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
149 milliarder oljekroner har regjeringen tenkt å svi av neste år. Småpenger naturligvis, i kongolesisk målestokk. Men for den norske økonomien betyr dette en god del, bl.a. en sterk krone, høyt rentenivå, problemer for eksportnæringer, industrien krymper, offentlig sektor eser ytterligere ut.
Så kan vi jo alle bare lure på hva FrPs løfter hadde kostet. Selv om jeg er glad vi slipper å oppleve det, så må jeg innrømme at jeg er nysgjerring, og gjerne kunne tenkt meg å se hvilket budsjett SpareHøyre og LøfteFrP hadde klart å produsere i fellesskap, og hva slags hyl om løftebrudd det hadde medført. Om ikke annet kunne det blitt mye underholdning ut av det.

Men ellers er jeg nok enig i at jeg kunne tenkt meg et mer kontraktivt budsjett, samtidig som jeg forstår bekymringen for arbeidsløsheten.

S

Slubbert

Gjest
BT skrev:
Snart er vi et folkeslag som kun yter hverandre tjenester og produserer pent lite, utenom å pumpe olje ut av Nordsjøen.
Det er dette man kaller en sosialdemokratisk "velferdsstat". Og hva angår klimakrisen som politikere ynder å snakke om så er den "norske modellen" en del av problemet, ikke løsningen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.738
erato skrev:
BT skrev:
149 milliarder oljekroner har regjeringen tenkt å svi av neste år. Småpenger naturligvis, i kongolesisk målestokk. Men for den norske økonomien betyr dette en god del, bl.a. en sterk krone, høyt rentenivå, problemer for eksportnæringer, industrien krymper, offentlig sektor eser ytterligere ut.
Så kan vi jo alle bare lure på hva FrPs løfter hadde kostet. Selv om jeg er glad vi slipper å oppleve det, så må jeg innrømme at jeg er nysgjerring, og gjerne kunne tenkt meg å se hvilket budsjett SpareHøyre og LøfteFrP hadde klart å produsere i fellesskap, og hva slags hyl om løftebrudd det hadde medført. Om ikke annet kunne det blitt mye underholdning ut av det.

Men ellers er jeg nok enig i at jeg kunne tenkt meg et mer kontraktivt budsjett, samtidig som jeg forstår bekymringen for arbeidsløsheten.
Jeg er også nysgjerrig på hvordan i all verden Høyre og FrP skulle kunne få til å samarbeide. Når det gjelder offentlig pengebruk ligger de i hver sin ende. Men nå får vi ikke vite det de første fire årene i alle fall.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.904
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
erato skrev:
BT skrev:

Jeg er også nysgjerrig på hvordan i all verden Høyre og FrP skulle kunne få til å samarbeide. Når det gjelder offentlig pengebruk ligger de i hver sin ende. Men nå får vi ikke vite det de første fire årene i alle fall.
Ja, det samme Høyre som hyler om for ekspansivt budsjett, skulle samarbeide med et FrP som lovte 70 milliarder mer til veiene og null bompenger. Bare for å nevne en blant mange andre saker (reduserte skatter, styrket forsvar, bedre eldreomsorg.....). Realiteten er at 97% av statsbudsjettet er bundet, og gode ønsker må realiseres innenfor rammene av å omdisponere på de 3%-ene, eller bruke mer oljepenger. Alle som hiver seg på ramaskrik om løftebrudd, burde bruke to minutter på å tenke over alternativet først......

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er et viktig poeng hva man bruker penger på.

I kommentaren i VG i går beskrev forfatteren hvordan hun hadde kontaktet ulike departementer og spurt om hvilke statlige tjenester som hadde opplevd kutt/nedbemanning de siste 4 årene -som resultat av effektivisering, omprioritering eller restrukturing. Hun ble møtt med alt fra latter til fullstendig uvitenhet. I den sittende administrasjonen har man altså ingen plan i det hele tatt for å begresne størreslen på offentlig sektor - kanskje ikke så rart all den tid de rødgrønne ser på stor offentlig sektor som et gode! (og sin største velgerbase).

Jeg har ikke satt meg detaljert inn i dette budskjettet, men:
*Rundt 45 MRD oljekroner er mye - og det ble brukt omtrent det samme i fjor - hva har vi fått for disse pengene...? Hvor blir de av...?
*Hvilke anslag for skatte/moms inngang har Regjeringen lagt til grunn...? Kan tallene bli enda værre under budskjettrevidering...?
*Er det riktig at man kutter stillinger hos NAV...?
*Hvor er de store røde linjen, hvor er visjonene - dette er et forvatlningsbudsjett.
*Og ikke minst - hvordan har man tenkt å komme seg tilbake til budsjettbalanse.

Norge kommer til å fortsette å være et godt land å leve i, og vi greier oss godt på alle måter, men jeg begynner å bli dypt bekymret på en del forhold:
*budsjettbalansen begynner å bli slapp = høyere inflasjon, høyere rente,tapt konkurransekraft
*sterk vekst i offentlig sektor = mindre effektiv bruk av pengene, mindre velferd pr krone
*svak satsing på fremtiden (forskning ,grønn energi, infrastruktur, transport, skole, osv) = vi er dårlige rustet for utfordringene som kommer!
*Ingen vilje til effektivisering - dette er kanskje det viktigste problemet, og det slår i mot oss hver eneste dag man åpner en avis, hører radio eller slår på nyhetnee på TV. De rødgrønne innrømmer at de ikke har gjort nok for de fattige, de har tatt en hvileskjær på høyere utdanning, vi har ikke fått på plass insentiver til grønn energi, rusomsorgen og psykiatrien er så skakkkjørt at man bruekr mest ressurser på brannslukking og å dokumnetere at man ikke har ansvar, barnevernet er ute og kjører, behovet for en helsereform er altoverskyggende, vi har store problemer med å integrere våre nye landsmenn, trygde og støtteordninger blir missbrukt og vi har en sykere befolkning.....totaleffekten av dettet er massiv.

Det er selvsagt ingen enkel løsning på dette - på det er store forbedringepotensialer og jeg kan ikke en gnag skimte en visjon om å gjøre noe med dette.
Med pakkene til finanskrisen så skyfler man bare pengene inn i systemene som ikek virker. Hvorfor ikke komme med nye systemløsninger, og sukre de med friske penger!

Forsvaret gjennnomførte for rundt 10 års siden nye styringsprisnipper hvor et av dem var "Ansvar og myndighet følger hverandre". For oss enkle folk i gaten - så er dette en selvfølge. At de som har ansvaret for en "tjeneste" også må ha myndighet og midler til å utføre denne tjenesten. Slik er ikke på veldig mange områder.

Jeg tror Norge hadde blitt/blir et langt bedre land hvis vi får intensjonene til de rødgrønne med verktøyet og handlingskraftet til høyresiden. Problemet i dag er ikke formeuskatt/eiendomsskatt, avskrivingssatser, CO2 avgifter, bompenger eller økte egenandeler -det er bagateller, problemet i dag er at flere og flere jobber i en ineffektivt offentlig sektor eller havner utenfor arbeidsliver og ikke får rask og effektiv hjelp til å komme tilbake!

Mvh
OMF

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.904
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Problemet i dag er ikke formeuskatt/eiendomsskatt, avskrivingssatser, CO2 avgifter, bompenger eller økte egenandeler -det er bagateller, problemet i dag er at flere og flere jobber i en ineffektivt offentlig sektor eller havner utenfor arbeidsliver og ikke får rask og effektiv hjelp til å komme tilbake!

Mvh
OMF
Bortsett fra at jeg er uenig med deg i at man automatisk skal anta at offentlig sektor er ineffektiv så er jeg nok likevel enig med deg i hovedessensen i dette.

Basert på egne erfaringer vil jeg i hvert fall påstå at både ressursutnyttelse og arbeidspress er like høyt i mange offentlige etater som i privat næringsliv, og det til langt lavere lønner. Det er også store deler av privat sektor hvor konkurransen langt fra er særlig reell.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.738
erato skrev:
OMF skrev:
Problemet i dag er ikke formeuskatt/eiendomsskatt, avskrivingssatser, CO2 avgifter, bompenger eller økte egenandeler -det er bagateller, problemet i dag er at flere og flere jobber i en ineffektivt offentlig sektor eller havner utenfor arbeidsliver og ikke får rask og effektiv hjelp til å komme tilbake!

Mvh
OMF
Bortsett fra at jeg er uenig med deg i at man automatisk skal anta at offentlig sektor er ineffektiv så er jeg nok likevel enig med deg i hovedessensen i dette.

Basert på egne erfaringer vil jeg i hvert fall påstå at både ressursutnyttelse og arbeidspress er like høyt i mange offentlige etater som i privat næringsliv, og det til langt lavere lønner. Det er også store deler av privat sektor hvor konkurransen langt fra er særlig reell.
Det er ingen tvil om at arbeidspresset er stort i store deler av offentlig sektor, spesielt innenfor helse og omsorg.
Det betyr ikke nødvendigvis at offentlig sektor driver effektivt, spesielt innenfor helse og omsorg,

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
308
OMF skrev:

......

Mvh
OMF
Stort sett enig i det meste her. Jeg er redd AS Norge nå har alt for stor fart mot alt for grunt farvann, for å si det sånn. Men allikevel syter alle over at de ikke fikk nok. Alle vil ha mer, opposisjonen også. Mens virkeligheten er at vi p.t. bruker skummelt mye. Dette kan fort bli 80-tallet omigjen, det som fremlegges nå er høyrepolitikk god som noen. Handlingsregelen er kun et ord de fleste har glemt hva betyr.
Jeg er ikke optimist. Gi oss mindre, ikke mer.

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.738
Honkey-Chateau skrev:
OMF skrev:

......

Mvh
OMF
Stort sett enig i det meste her. Jeg er redd AS Norge nå har alt for stor fart mot alt for grunt farvann, for å si det sånn. Men allikevel syter alle over at de ikke fikk nok. Alle vil ha mer, opposisjonen også. Mens virkeligheten er at vi p.t. bruker skummelt mye. Dette kan fort bli 80-tallet omigjen, det som fremlegges nå er høyrepolitikk god som noen. Handlingsregelen er kun et ord de fleste har glemt hva betyr.
Jeg er ikke optimist. Gi oss mindre, ikke mer.

Honkey
Høyrepolitikk? Høyre ville aaaaaldri svidd av så mye penger.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.904
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Det er ingen tvil om at arbeidspresset er stort i store deler av offentlig sektor, spesielt innenfor helse og omsorg.
Det betyr ikke nødvendigvis at offentlig sektor driver effektivt, spesielt innenfor helse og omsorg,
Det er selvsagt også rett; dvs det er ingen automatisk sammenheng mellom arbeidspress og effektivitet. Men likevel vil jeg advare mot denne troen på at næringslivet automatisk driver så veldig effektivt, det stemmer ikke med min erfaring. Merkevarebygging, nisjer, spesialisering, karteller, oppkjøp av konkurrenter, samarbeida av ulike slag (både lovlig og ulovlig), alt dette er ting man driver med for å slippe denne jævlige konkurransen som vi skryter av er så bra.

Og de man klarer å rasjonalisere vekk havner jo på uføretrygd og flyttes over på en annen post i budsjettet.....

Jeg mener helt bestemt at dette bildet er langt mere nyansert enn det ideologiene blant norske partier later som er tilfellet.

2 av Norges rikeste menn har blitt det på å selge relativt standardiserte dagligvareprodukter "billig". I mitt hode stemmer ikke dette med de relativt banale markedsteoriene som unge og lovende økonomer undervises i, og som de politiske partiene markedsfører i stor stil. Iflg de skal marginene falle mot markedsrenta (justert for risiko ved virksomheten) siden produktene er relativt standardiserte. Når den ikke gjør det, skyldes det at konkurransen ikke er så reell (effektiv) som vi tror. Og får som konsekvens at noen sitter på verdier til noen titalls milliarder.

Virkeligheten er alltid mer kompleks og mer nyansert enn klisjeene som man selger.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
399
Hvor tror dere som er så misfornøyde att opposisjonen ville skaffet sine innekter til staten?

Inntektene består nå av:

Oljeinntekter 25%
Arbeidsgiver og trygdeavgift 23%
Merverdiavgift 19%
Inntekt og formueskatt 18%
Andre inntekter 15%.

Så hvor skal da opposisjonen dekke opp differansen.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
wotg skrev:
Dette ER en sytetråd!
Tror dere som stemte borgelig at det virkelig skulle bli slutt på arveavgift, bompenger, eiendomsskatt, formueskatt osv. hvis de borgelige kom til makten?
Hvordan skulle staten dekke inn sine kostnader?
Valgflesk er og blir valgflesk, det handler om å overby hveandre i skatteletter og andre fristelser. Faktum er at uavhengig av hvem som regjerer så vil det ikke bli radikale forandringer, mengden kake som skal fordeles er konstant og det er en overflod av potensielle kakespisere, noen er nødt til å bli skuffet samme hva.
@eldstaal
Ja du har mye rett i det du skriver, men Området rundt Oslo er større enn det du skriver og å påstå at det ikke finnes noen verdiskapning her nede er vel å forenkle sannheten en smule.
Byene vokser i rekordfart, da spesielt Oslo og det er hevet over enhver tvil at Oslo sliter når det kommer til å få politikerenes gunst og penger, distriktspolitikere elsker å hate Oslo, det er viktigere at lokalsamfunnet deres med 3000 innbyggere får en ny vei eller bro til et par milliarder enn at vi tar et tak i rusproblemene eller mangelen på politi her i Oslo...
Tror jeg må korrigere litt her. Dette er ingen sytetråd. Vi har det godt i Norge totalt sett. Skatt må man betale om man skal holde samfunnet i gang. Men, det er utslagene som skattepolitikken gir på dem som kanskje ikke har så mye penger men som gjerne vil beholde familieeiendommen etter arv. For mange blir det vanskelig. Dette innrømmer politikerne selv og de har sagt gang på gang at de vil gjøre noe med det. Men intet skjer.

Det blir for enkel argumentasjon å si at "de som arver en eiendom på x antall millioner i verdi, er det ikke synd på osv". Det er ikke det som er poenget. Poenget er at en god del som arver eiendom ikke har råd til å beholde den på grunn av arveavgift og formueskatt. Dette problemet har vært belyst i media en rekke ganger. Ikke alle som arver har penger på bok eller god inntekt men vil gjerne beholde hus/hytte/eiendom som har tilhørt familien i generasjoner.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Problemet er ikke at den enkelte arbeider er mindre effektiv, men at man ikke har systemer som virker.

AS Helse Norge er vel på størrelsen med samme organisering i en stor internasjonal by.
Likefullt har vi tre forvaltningsnivåer - stat- fylke og kommune, det er mange helseregion, og man har det er en ytterligere oppdeling av ansvaret for rusomsorg, barnevern, psykiatri, NAv osv.

Dette er sammensatte problemer - og løsningene er oftest en pakke av flere tiltak. En må jo opprettholde en del av de grunntjenestene man har i dag med NAV kontor, fastlege og legevakt.
Men når noen har et sammensatt problem - så kan de henvises videre til en spesielist på dette området, feks:

Rusproblemer - så blir man henvist til en spesialist på rusproblemer som kan sette sammen en pakke på:
- avrusing klinikk
- behandlingsklinikk
- sikre boligsituasjon ved hjemkomst
- jobbtrening, kurs, utdanning, aktivitet
- hjemmebesøk
- psykolog, legebehandling
- og ikke minst en "Instans" som er single point of contact og har totalansvar for hele pakken.

Sykemeldte - henvist til spesialt på den aktuelle plagen, som setter sammen en pakke med:
- operasjon - privat eller offentlig
- rehabilitiering
- sykemelding - overgang til delvis sykemelding
- hjemmesykepleise hvis det er aktuelt
- omsolering
- igjen en enkelt kontaktpunkt hvor den enkelte kan få en pakke som er tilpasset sin livssituasjon og hvor alle aspekter spilelr inn.

Arbeidsledige/uføre
- vurdering av bostøtte, ledighetstrygd osv
- mulig kursing, utdanning
- jobbtrening
osv.

Eldre/Syke
- vurdering av sykehjemsplass, hjemmehjelp, omsorgslønn for pårørende

Det er min drøm....at folk blir møtt som enkeltmennesker av systemet, at de får den hjelpen de skal ha - og at staten faktisk gjør et helhjerte forsøk på å hjelpe folk.

Jeg tror vi kunne fått dramatisk bedring av behandlingsresultatene - spesiellt for de som i dag har "Klippekort" på ulike tjenster - og jeg tror vi kunne spart enorme summer.

Mvh
OMF

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.904
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og samtidig sitter vi i privat sektor (i hvert fall jeg) og har tid til å skrive dette......

Helsekostnadene eksploderer både i land med offentlig og privat helsevesen, tilstanden ser ikke mye bedre ut i USA. Det betyr ikke at ting ikke kan gjøres bedre, det kan de garantert (både i Norge og USA), men jeg føler meg ikke særlig sikker på at valg av system er det avgjørende. Det er dette ropet på konkurranseutsetting som et automatisk svar på utfordringen jeg reagerer på, jeg skulle ønske at jeg var overbevist om at det var så enkelt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg skriver vel fint lite om privatisering.....

Mvh
OMF

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.904
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
I den siste posten din gjør du ikke det nei, og min kommentar var vel mer generell.

Du fokuserer på hvordan ting gjøres, og det tror jeg er en mye viktigere diskusjon enn hvem som skal gjøre det.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.738
erato skrev:
BT skrev:
Det er selvsagt også rett; dvs det er ingen automatisk sammenheng mellom arbeidspress og effektivitet. Men likevel vil jeg advare mot denne troen på at næringslivet automatisk driver så veldig effektivt, det stemmer ikke med min erfaring. Merkevarebygging, nisjer, spesialisering, karteller, oppkjøp av konkurrenter, samarbeida av ulike slag (både lovlig og ulovlig), alt dette er ting man driver med for å slippe denne jævlige konkurransen som vi skryter av er så bra.

Og de man klarer å rasjonalisere vekk havner jo på uføretrygd og flyttes over på en annen post i budsjettet.....

Jeg mener helt bestemt at dette bildet er langt mere nyansert enn det ideologiene blant norske partier later som er tilfellet.

2 av Norges rikeste menn har blitt det på å selge relativt standardiserte dagligvareprodukter "billig". I mitt hode stemmer ikke dette med de relativt banale markedsteoriene som unge og lovende økonomer undervises i, og som de politiske partiene markedsfører i stor stil. Iflg de skal marginene falle mot markedsrenta (justert for risiko ved virksomheten) siden produktene er relativt standardiserte. Når den ikke gjør det, skyldes det at konkurransen ikke er så reell (effektiv) som vi tror. Og får som konsekvens at noen sitter på verdier til noen titalls milliarder.

Virkeligheten er alltid mer kompleks og mer nyansert enn klisjeene som man selger.
Du har mange gode poenger der. Bedriftsledere agerer gjerne ut i fra hva som er det beste for bedriftens eiere. Dette er ikke alltid til det beste for samfunnet. Konkurranse er et gode for forbrukerne, men ikke for bedriftens eiere, som helst vil ha monopol for sine produkter. Men når det er konkurranse er effektivisering så og si alltid et tema med ujevne mellomrom, og effektiviseringer kommer som regel både forbrukere og eiere til gode. Reitan effektiviserte dagligvaredriften ganske mye, og kunne operere med lavere priser enn konkurrentene, og ekspandere volsomt. Dermed kunne han presse ned prisene fra produsentene og dermed øke marginene enda mer. Dette kom både forbrukerne og eierne til gode, og han ble rik. Hadde Reitan vært offentlig sektor og gjort det samme ville offentlig sektor spart store summer, i samme størrelsesorden som Reitans formue.

Det blir naturligvis en utfordring når enkeltaktører blir for store, fordi da kommer resultatene gjerne i større grad eierne til gode på bekostning av forbrukerne, men da må Konkurransetilsynet se til å gjøre jobben sin.

Men så er det med bedriftsledere som med alle andre yrkesutøvere - det er mye udugelighet ute og går. Desverre. Da blir ikke alle effektiviseringer til det bedre, og for de ansatte kan det være fatalt. Det vet jeg mye om. Jeg sitter faktisk midt i det.

Topp Bunn