Frank Zappa

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    By golly, so bitchin'.

    Takk for tips.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Seig versjon av Cosmik Debris..
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Til alle jer, der liker F.Zappa´s ironiske fremtoning, men "desværre" har de fleste pladerne hans, og ikke så meget mere at stile efter (ha-ha),
    kan jeg forslå prøve-lytte: Roger Cook, "alright", WB-rec- BS-2909 1976. i mangel af bedre (ha-ha).
    Nej, det faktisk et fabel-godt album, og kunne sagtens have været noget F. Zappa kunne have fundet på at lavet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    Hva ER det med dere dansker? Må alltid drite på noe..... Zappa er hel ved.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Hva ER det med dere dansker? Må alltid drite på noe..... Zappa er hel ved.
    ??

    Det han prøver å si er at hvis du vil reklamere for Roger Cook kan du lage en egen tråd.

    Denne tråden er for oss som har forstått Zappas storhet, eller for de som vil lære og forstå.

    Andre kan gjøre andre ting. Andre steder.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Til alle jer, der liker F.Zappa´s ironiske fremtoning, men "desværre" har de fleste pladerne hans, og ikke så meget mere at stile efter (ha-ha),
    kan jeg forslå prøve-lytte: Roger Cook, "alright", WB-rec- BS-2909 1976. i mangel af bedre (ha-ha).
    Nej, det faktisk et fabel-godt album, og kunne sagtens have været noget F. Zappa kunne have fundet på at lavet.

    Når jeg leser denne engang til ser jeg at du ikke driter direkte på Zappa.
    Men du forstår allikevel ikke. Zappa er mye mer enn ironi og man kan høre igjen og igjen og igjen.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Men nå har jeg hørt «beautiful memories» fra «alrigth» på jutub og endrer mening igjen. Datert lettvekter, null musikalsk spenning å spore. Bandet kjeder seg.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jamen kære venner, Zappa er en stor unik stjerne i min verden.
    Har en af hans koncerter (tivolis koncertsal 1984), som min stadig bedste oplevelse, unik på scenen, uhyre velspillende.
    Jeg liker hans ironi, og der er altid et ironisk skær over musikken hans.
    Jeg blev selv ironisk, da jeg skrev "desværre, har de fleste pladerne hans", for der er jo i såfald ikke mye mere stile efter, i den boldgade, og INTET andet er helt lig Zappa.
    Jeg er selv til stadighed, på jagt efter mere af den slags musik, skønt der ikke findes andet, som helt er mage til.
    Jeg nævnte pladen med Cook af to grunde: Musikken kan sagtens høres i momment med Zappa, og på frontcoveret er bildet af hovedet til Cook, som lige-gerne kunne havde været Zappa omk 1970.
    Men forlåt, det var ikke mening at bringe ind ironi omk personen Frank Zappa.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kul umulig å finne ut om om denne har vært postet før men slenger den på likevel:

    Frank Zappa (VIDEO) The Last Performances (The 1991 Prague & Budapest Concerts)
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Leste omtalene på Amazon - en av kundene hadde fått en cd med rullende stener som cd3 i settet - grøss og gru!
    Håper det var en engangblødme.
    Skal gi melding når jeg har fått hørt gjennom materialet.

    Føler meg desorientert i forhold til nyere utgivelser. Bortsett fra Halloween og Roxy utgivelsene så sier ikke titlene meg noenting som helst.
    Noe er jo tilgjengelig på spotify, noe er omtalt av allmusic men det er jo så mye mer.
    Sånn går den når man sover i timene i årevis.
    Joes Domage, Joes Christmatage (?), Buffalo, Vancouver, osv - er redd noe av dette er ompakking av bootlegger fra 'Beat The Boots' boksene, men det er det nok ikke,
    men - hvor bra er de?
    Den 'legendariske' konserten i Stockholm?
    Relativt vanskelig når man ikke har ubegrenset budsjett!
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Muffin Man Goes To College
    Providence College

    ..hvordan er lyden egentlig her?
    Kjøpte en Cpt.Beefheart utgivelse (''I may be hungry, but I shure ain't werid'')
    som kun er morsom som en kuriositet, og gidder ikke gjøre det samme en gang til :)
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Tsjekkisk utgivelse, først utgitt i 2004 av American Icons Ltd. Er vel rett og slett en bootleg?
    (På den andre siden ser det jo ut til at noe har skjedd i forhold til utgivelser fra radio/tv stasjoner, BBC har flere samlinger med f.eks Bowie og Talking Heads, og det er vel kommet noe Dylan også? Kanksje radiostasjonene har kopirettighetene til egne opptak og derfor kan gi de ut så mye de ønsker uten at noen kan si noe på det?) Edit: Vel - det er mulig, men dette er en bootleg. Alle opptyakene kan lastes ned fra zappateers.

    Cd 1 : Live at The Ritz, NYC 17/11-81

    Lyden er sånn passe, god livelyd men tydelig ikke behandlet, nokså rå og til tider skjærende i diskanten.
    Materialet er greit, med en kjempeversjon av Sinister Footwear og en litt raskere (!) versjon av 'Tryin' to grow a chin'. Premiere på 'Ride Like The Wind' med Al DeMiola som gjestegitarist – morsomt, men ikke mer.
    Avslutningen veier opp for resten av cd'en : en kjempegod 10 minutters versjon av 'Zoot Allures' som gå over i den beste versjonen av 'Whipping Post ' jeg har hørt, og til slutt 'Watermelon in Eastern Hay' helt uten overdubs rett fra scenen. Storveis.

    CD 2 : Providence College, Rhode Island 26/4-75

    Helt grei konsert. Typisk 'boks' lyd – særlig på vokalen, men helt ok. Interessant versjon av 'A pound for a brown..', 'Torture Never Stops' med van Vliet på vokal er jo alltid velkommen.
    Ellers helt på det jevne.

    CD 3: Rotterdam 25/5-80.
    Meget god lyd. Og igjen – flott å høre en ren og rå konsert uten studiobehandling. Fasinerende å høre 'Bamboozled by love' og 'Beauty knows no pain' helt uten studiobehandling. En meget god konsert er det også. Om du ikke har hylla full av konserter fra 1980 er det bare å løpe og kjøpe!

    Cd 4: Passaic, 1978 (høydepunkter) samt noe fra live TV opptredener.
    Denne har jeg rett og slett ikke hørt ennå (The Roxy Performance og Halloween 77 – til sammen 10 cd'er – kom i vegen)
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Det er DEN dagen på året igjen, og tid for å minnes.
    1993 virker altfor lenge siden, og det er faktisk hele 30 år siden den legendariske 1988 turneen, som ble hans siste.
    Jeg var på plass i Skedsmohallen i 88, og husker dette som noe av det beste han har gjort.

    Turneen i 88 satte på mange måter en helt ny standard, da det ble øvd inn 120 låter og hver konsert var forskjellig fra den/de forrige.
    Ingen over....
    Ingen ved siden....

    I særklasse den beste komponisten i moderne tid.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Det er DEN dagen på året igjen, og tid for å minnes.
    1993 virker altfor lenge siden, og det er faktisk hele 30 år siden den legendariske 1988 turneen, som ble hans siste.
    Jeg var på plass i Skedsmohallen i 88, og husker dette som noe av det beste han har gjort.

    Turneen i 88 satte på mange måter en helt ny standard, da det ble øvd inn 120 låter og hver konsert var forskjellig fra den/de forrige.
    Ingen over....
    Ingen ved siden....

    I særklasse den beste komponisten i moderne tid.
    Pussig, men savnet er der enda. Gleden av musikken og spenningen når det kom ny utgivelse. Var også i Skadsmohallen i 1988 og Zappa-utstillingen i Hennie Onstad-senteret i 1994 samt Drammen-Drammen-Drammen i 1982.
    Han etterlot seg et musikalsk univers av verdensformat.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Det er DEN dagen på året igjen, og tid for å minnes.
    1993 virker altfor lenge siden, og det er faktisk hele 30 år siden den legendariske 1988 turneen, som ble hans siste.
    Jeg var på plass i Skedsmohallen i 88, og husker dette som noe av det beste han har gjort.

    Turneen i 88 satte på mange måter en helt ny standard, da det ble øvd inn 120 låter og hver konsert var forskjellig fra den/de forrige.
    Ingen over....
    Ingen ved siden....

    I særklasse den beste komponisten i moderne tid.
    Pussig, men savnet er der enda. Gleden av musikken og spenningen når det kom ny utgivelse. Var også i Skadsmohallen i 1988 og Zappa-utstillingen i Hennie Onstad-senteret i 1994 samt Drammen-Drammen-Drammen i 1982.
    Han etterlot seg et musikalsk univers av verdensformat.
    For ikke å snakke om Kalvøya i 1973, med blant andre George Duke og Jean-Luc Ponty :)
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det på tide å feire Frank Zappa igjen! I morgen 21/12 er det hans fødselsdag, og da skal det spilles FZ til den store guldmedalje! Musikken hans fortjener å bli spilt!
    Så da er det bare å finne fram gassmaskene, hanke inn noe godt øl og HAVE A GOOD TIME!!
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Fint sammentreff at Frank Zappa og solsnu kommer på samme dato (som oftest).
    Det er min julefeiring! ;)

    Appropos Zappa; helt siden 80-tallet har jeg hatt den (barnslige?) vanen å "innvie" alt nytt hifi-utstyr som ble dratt i hus med musikk av Zappa.
    Egentlig en fin tradisjon. 8)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Dagens første skive ble Hot Rats. Første skiva jeg hørte av Zappa på tidlig 70-tall og etter konserten på Kalvøya ble ikke interessen for FZ mindre.
    Hot Rats er (nesten) like spennende i dag som for snart 50 år siden. Zappa i storform på gitaren og for noen musikere han hadde samlet her.

    Gratulerer med dagen, Frank!
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dagens første skive ble Hot Rats. Første skiva jeg hørte av Zappa på tidlig 70-tall og etter konserten på Kalvøya ble ikke interessen for FZ mindre.
    Hot Rats er (nesten) like spennende i dag som for snart 50 år siden. Zappa i storform på gitaren og for noen musikere han hadde samlet her.

    Gratulerer med dagen, Frank!

    Hot Rats er en veldig fin skive som jeg spiller en del. Det ble en rolig åpning for meg med The Yellow Shark. Følger opp med The lost Episodes.
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dessverre fikk jeg aldri vært på en FZ konsert. CRAP!!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fikk ikke sett Zappa men Grandmothers på den beryktede Hamar Festivalen -81. Snurrer litt Zappa senere ikveld:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn