Frank Zappa

hifossen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
0
Hei Dere.
Noen som kan annbefale noen gode innspillinger av Frank Zappa,
for nybegynnere?

mvh
Sindre

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
ALT av Zappa!! :)

Men for en nybegynner, ville jeg anbefale "THE MAN FROM UTOPIA" fra 1983 med den legendariske "The Dangerous Kitchen"
Denne er litt "lettere" enn de tidligere utgivelsene.
Forøvrig en bra innspilling lydmessig.

En annen kunne være "SHIP ARRIVING TOO LATE TO SAVE A DROWNING WITCH" FRA 1982.
Litt anerledes enn "standard" Zappa. Men ngenting er jo standard med Zappa :)

Men Zappa synes jeg gjør seg best på vinyl ;)

T

tjn

Gjest
Sindre skrev:
Hei Dere.
Noen som kan annbefale noen gode innspillinger av Frank Zappa,
for nybegynnere?

mvh
Sindre
Joe`s garage
One size fitz all
Roxy and elsewhere
You are what you is
Broadway the hardway
Overnite sensation
Sheik yerbouti

pluss resten etterhvert....

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Freak Out
We're only in it for the money

Hot Rats
Waka/Jawaka
The Grand Wazoo

Roxy and Elsewhere (live@theRoxy)

Overnite Sensation
Apostrophe'
One Size Fits All
Zappa in New York (live)
Sleep Dirt

Sheik Yerbouti (på grunn av 'Yo Mama')
Joe's Garage Act I
Shut up n play yer guitar (3disc instrumantal live, kanonplate)
You are what you is

en god start vil jeg mene.

Man from Utopia og Ship arriving .... er i beste fall brukbare IMO.

sikreste kort er nok trekløveret 'overnite sensation, aphostrophe og one size fits all'

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.624
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Boffen skrev:
sikreste kort er nok trekløveret 'overnite sensation, aphostrophe og one size fits all'
Enig, ville slenge med Roxy and Elsewhere i tillegg som et absolutt must.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.277
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Hvordan er denne "Frank Zappa & The Mothers of Invention - We're Only In It For The Money", er det en ok entry point? Grunnen til akkurat denne er at den er remastret av mofi, og jonifan på ebay selger denne til $25.

edit: Se der ja... den var på topp 2 til boffen *grin* får muligens prøve den da ;)

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
mteinum skrev:
Hvordan er denne "Frank Zappa & The Mothers of Invention - We're Only In It For The Money", er det en ok entry point? Grunnen til akkurat denne er at den er remastret av mofi, og jonifan på ebay selger denne til $25.

edit: Se der ja... den var på topp 2 til boffen *grin* får muligens prøve den da ;)
Har denne, men skjønner ikke helt vitsen med mfsl utgivlse.
Er i utgangspunket en ganske dårlig innspilling og er ikke mye å
hente. Men men,$25 er jo ikke all verden.

"As it turns out, the Mobile Fidelity CD is derived from Ryko's 1995 master.
No, it isn't exactly the same--it's been re-EQed, for one--but it is essentially
a gold, $30, we-sorta-turned-knobs version of what's been available since 1995
(MoFi has subsequently more or less confirmed that they used the Ryko tapes).
It's apparently nicely packaged, though."

Kjøp like godt 'standard' utgaven,eller aller best, original vinyl, gjerne mono.

edit: er ikke på topp 2, jeg har gruppert platene sånn nogenlunde kronologisk med Freak Out fra 1966 først etc....

aplodon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2004
Antall liker
2
Det är omöjligt att rekommendera en skiva av Zappa eftersom han gjort väldigt varierande musik.
Här är några av mina favoriter:

Hot Rats
The Grand Wazoo
Waka/Jawaka
Overnite Sensation
Apostrophe
One Size Fits All
Studio Tan
Orchestral Favorites
Sleep Dirt
Shut Up 'N' Play Yer Guitar (dubbel-cd med bara gitarrsolon)
Guitar (ännu en dubbel-cd med bara gitarrsolon)
Make A Jazz Noise Here

T

tjn

Gjest
Boffen skrev:
mteinum skrev:

Har denne, men skjønner ikke helt vitsen med mfsl utgivlse.
Er i utgangspunket en ganske dårlig innspilling og er ikke mye å
hente. Men men,$25 er jo ikke all verden.

"As it turns out, the Mobile Fidelity CD is derived from Ryko's 1995 master.
No, it isn't exactly the same--it's been re-EQed, for one--but it is essentially
a gold, $30, we-sorta-turned-knobs version of what's been available since 1995
(MoFi has subsequently more or less confirmed that they used the Ryko tapes).
It's apparently nicely packaged, though."

Kjøp like godt 'standard' utgaven,eller aller best, original vinyl, gjerne mono.

edit: er ikke på topp 2, jeg har gruppert platene sånn nogenlunde kronologisk med Freak Out fra 1966 først etc....
Kjøp LP`en hvis dere finner den, der er den originale musikken også. I følge hefte som er i Original Master Box no.1 så er det lagt på nye trommer og bass på det som er gitt ut i ettertid.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
rico skrev:
I følge hefte som er i Original Master Box no.1 så er det lagt på nye trommer og bass på det som er gitt ut i ettertid.
Stemmer ikke helt, første CD utgave på 80 tallet hadde ny tromme og basslyd lagt på av Chad Wakerman og Scott Thunes.
Den kom 'bundlet' med Lumpy Gravy. Jeg har den også, totalt mageplask, men er jo en kuriositet. (Zappa records)
Ryko utgaven som er å få nå er helt ok.
Samme experiment ble også utført på Cruising with Ruben and the Jets, nesten like ille. Faktisk så er den eneste bra
CD utgaven av Ruben en needledrop av original vinyl som flyter rundt på nettet avogtil.

T

tjn

Gjest
Boffen skrev:
rico skrev:
I følge hefte som er i Original Master Box no.1 så er det lagt på nye trommer og bass på det som er gitt ut i ettertid.
Stemmer ikke helt, første CD utgave på 80 tallet hadde ny tromme og basslyd lagt på av Chad Wakerman og Scott Thunes.
Den kom 'bundlet' med Lumpy Gravy. Jeg har den også, totalt mageplask, men er jo en kuriositet. (Zappa records)
Ryko utgaven som er å få nå er helt ok.
Samme experiment ble også utført på Cruising with Ruben and the Jets, nesten like ille. Faktisk så er den eneste bra
CD utgaven av Ruben en needledrop av original vinyl som flyter rundt på nettet avogtil.
Det var ikke noe eksperiment, når de skulle gi ut Old master box`ene på siste halvdel av 80 tallet (det kom 3 LP bokser, 5000 ex., alle nummererte, har alle men det har alle de svorne fra 80 tallet...) så fant de ikke 8 spors masteren til Were only... og Crusin`with....så derfor ble dette gjort. Kan jo være at de er blitt funnet i ettertid...Ellers så var mangen av masterene dårlige grunnet dårlig lagring etc., derfor en del re-mixing av platene (digital re-tweezed som FZ kalte det...) i disse boksene, som forøvrig er en kronologisk utgivelse av alle platene fra Freak out t.o.m. Zoot allures. Gitt ut på Barking pumpkin. Har du originalene spiller du dem og samler på disse.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
rico skrev:
Det var ikke noe eksperiment, når de skulle gi ut Old master box`ene på siste halvdel av 80 tallet (det kom 3 LP bokser, 5000 ex., alle nummererte, har alle men det har alle de svorne fra 80 tallet...) så fant de ikke 8 spors masteren til Were only... og Crusin`with....så derfor ble dette gjort.
Dette er det vel endel uenighet om, og vi får nok aldri vite sannheten.
Men på vinylugaven av WOIFTM på Old Masters Box 1 brukte de remixen fra 1984 (creditert Bob Stone), men låter bedre på vinyl
p.g.a bedre mastering.

Z

Zomby_Woof

Gjest
På '80-tallet hadde ikke Zappa gått opp for meg enda. Men jeg har da WOIFTM i begge utgaver på vinyl likevel.

Den med original bass og trommer er vel fra Ryko. Det er da strengt tatt ikke noe galt med lyden utover hva man må forvente av en eksperimenterende og blakk kunstner på slutten av '60tallet.

For øvrig: Jeg slenger meg på Boffen og Soundscapes anbefalinger. På Sheik er det flere bra låter; Rat tomago, Rubber shirt, og City of tiny lites (deilig låt!).

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Zomby_Woof skrev:
På Sheik er det flere bra låter; Rat tomago, Rubber shirt, og City of tiny lites (deilig låt!).
Ja Rat Tomago er jo knall, men så er det altså soloen i Torture Never stops vi snakker om her.
Fra en konsert 15 Feb 1978 i Berlin, har Z altså løftet soloen iallefall deler av den, og kalt den Rat Tomago.
Hadde vært kult med hele Torture på Sheik, da dette muligens er min favoritt versjon av Torture. (av ca. 15 versj.)

Vedlegg

T

tjn

Gjest
Boffen skrev:
rico skrev:
Det var ikke noe eksperiment, når de skulle gi ut Old master box`ene på siste halvdel av 80 tallet (det kom 3 LP bokser, 5000 ex., alle nummererte, har alle men det har alle de svorne fra 80 tallet...) så fant de ikke 8 spors masteren til Were only... og Crusin`with....så derfor ble dette gjort.
Dette er det vel endel uenighet om, og vi får nok aldri vite sannheten.
Men på vinylugaven av WOIFTM på Old Masters Box 1 brukte de remixen fra 1984 (creditert Bob Stone), men låter bedre på vinyl
p.g.a bedre mastering.
Siterte bare FZ himself, men uansett så er det beste å spille Verve platene..orig.vinylene..

Ellers så er Torture en favoritt her også, synes Nurnberg 77 på YCDTOSA vol.1 er en veldig bra versjon, blandt de (ihvertfall..) 15.

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.641
Torget vurderinger
4
Så to DVD'er med zappa her om dagen:

Does humor belong in music?

og The dub room speicial

Dub room special var absolutt høydaren her, før de begynte med de grusomme digitale trommesettene. Lyden var også mye bedre på denne, og her er ho beinharde perkusjonistdama med.

Ellers så er komboen Overnite sensation / Aphostrophe fine innstegsplater i Zappa-verdenen.

Var det forresten noen som så den dokumentaren som gikk på nrk for halvannen uke siden?

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Skal man introduseres for Zappas verden tror jeg platene fra og med
"Overnite Sensation" og utover er de rette å begynne med.
Disse platene fra rundt midten av '70tallet har til tross for en del
komplekse arrangementer allikevel fundamentet forankret i tradisjonell
rockemusikk, samtidig som man tekstmessig får oppleve Zappas for-
underlige og sarkastiske verden på sitt beste.
Selv oppdaget jeg Zappa med "One Size Fits All" fra '75, og for meg
står dette albummet som ett av tiårets beste musikalske manifester.

Topp Bunn