FRANCO SERBLIN "THE MASTER IS BACK"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sound of heaven

Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.11.2013
    Antall liker
    973
    Torget vurderinger
    3
    Nei ikke storebroren til Essence men storebroren til storebroren :)(y)

Sist redigert:

sound of heaven

Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.11.2013
    Antall liker
    973
    Torget vurderinger
    3
    La det være sagt med en gang. Ktema går ikke ut av produksjon.
    Franco Serblin er ikke en produsent som kommer med nye modeller annen hvert år for å melke markedet.
    Når man går til innkjøp av en av modellene til Franco Serblin så kan man være sikker på langvarig eierglede og lyd av ypperste klasse :)(y)

Mvh
    Sound of Heaven

Sist redigert:

Michaelbubbles

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2024
    Antall liker
    276
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Har noen testet Accord goldberg direkte mot Electa amator iii? Hørt franco er litt mer aggressiv i diskant området en electa's.

musicus

ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    2
    Har noen testet Accord goldberg direkte mot Electa amator iii? Hørt franco er litt mer aggressiv i diskant området en electa's.
    Det er første gang tror jeg, den diskanten (jeg har også levd med den noen år) er betegnet aggressiv, vet ikke om jeg slår inn en åpen dør her nå, men regner med du vet at Mr Serblin var den som engang også startet SF? men solgte det til ett investerings selskap i 2007!
    You do rest of the math ;)

Michaelbubbles

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2024
    Antall liker
    276
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Det er første gang tror jeg, den diskanten (jeg har også levd med den noen år) er betegnet aggressiv, vet ikke om jeg slår inn en åpen dør her nå, men regner med du vet at Mr Serblin var den som engang også startet SF? men solgte det til ett investerings selskap i 2007!
    You do rest of the math ;)
    Har hørt litt forskjellig på sonus faber forumet og franco gruppen på fb, så håpet noe kunne avkrefte dette, og det gjorde du. Takk 😅😂Kan godt vær den mente den var mer 'aggressiv' i forhold til Electa, ettersom det er en ganske 'karamell' aktig høytaler i forhold.

Kjenner godt til historien ja, litt derfor jeg snuser på franco :) electa og de eldre sonus høytalerne som er designet av Franco er de eneste jeg mener er aktuelle.

musicus

ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt litt forskjellig på sonus faber forumet og franco gruppen på fb, så håpet noe kunne avkrefte dette, og det gjorde du. Takk 😅😂Kan godt vær den mente den var mer 'aggressiv' i forhold til Electa, ettersom det er en ganske 'karamell' aktig høytaler i forhold.

Kjenner godt til historien ja, litt derfor jeg snuser på franco :) electa og de eldre sonus høytalerne som er designet av Franco er de eneste jeg mener er aktuelle.
    Begge talerene har jo topnotch tweeters, så de burde levere meget flott uten å være aggressive, vil eg tru! ;) :sneaky:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.793
    Torget vurderinger
    1
    Kan vi anta at dette i grunnen er en Accordo Essence som går dypere og har mer trøkk?

Cato G.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2008
    Antall liker
    115
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Har i dag hatt gleden av å være på besøk hos Sound of Heaven i Drammen, og lyttet på Accordo Unica. Jeg har selv et par Ktema som jeg er svært fornøyd med, men jeg må nok tilstå at Accordo Unica høres bedre ut. Hadde med egne CDer og SACDer, så kildematerialet var velkjent. Og: Det hørtes fantastisk bra ut! Romlighet, dybdeperspektiv, oppløsningsevnen, og "timbre" (klangfargespekteret) var helt suverent. Sangere ble gjengitt med både kropp, strupe og lepper. Kraftige korpartier ble suverent oppløst uten å tendens til å skringring eller ubehag. Nei, dette var bra saker!! Nå er det en ganske stor høyttaler, og "den er ikke gratis", men er man på utkikk etter en high end høyttaler i det øvre prissjiktet, så er Accordo Unica virkelig noe man må høre på. Det er ingen "imponatorhøyttaler", bare en sinnsykt god og naturtro musikkformidler. Anbefales!!

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.793
    Torget vurderinger
    1
    Ser på det store nettet at Unica kommer med to alternative finisher neste år; blank rød fiolinfinish og en blank grafittfinish. Disse øker prisen med ca 50.000kr....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.793
    Torget vurderinger
    1
    De første inntrykkene av Unica begynner å komme nå...

Franco Serblin Accordo Unica: A Knockout Debut | On the Road - pt.AUDIO

Yes, this is unquestionably a high-end system, with the loudspeakers priced at just under $60,000. Still, I can say without hesitation that the Franco Serblin Accordo Unica performs at a far loftier level. Had I been told these speakers cost $150,000, I would not have questioned it at all.

Cato G.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2008
    Antall liker
    115
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Er det rett når eg har forstått Unica som ein meir konvensjonell kassehøgtalar enn Ktema?
    Det er jeg ikke sikker på. Ingen av dem har noe med "kassehøyttaler" å gjøre, de har hver sin egenartige design som skal fylle et spesielt formål: Accordo-seriens konstruksjon skal etter det jeg kan forstå, hindre stående bølger i "kassen". Fronten er buet og skinnbelagt for å forhindre tidlige refleksjoner av lyden, for å gi et klart lydbilde med god oppløsning og romlighet, mens Ktema er laget for å kunne gjenskape en scene eller et konsertlokale på en mest mulig naturtro måte. I praksis et det lydmessige bildet ikke så veldig forskjellig (etter det jeg har kunnet høre). Begge er etter min mening veldig, veldig gode høyttalere.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.538
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med Ktema!

Anbefaler sterkt å prøve mer toe in. Tror ikke de trenger så ekstrem toe in som Accordo og Accordo Goldberg som skal krysse litt foran lytteren, men jeg er ganske sikker på at de bør krysse omtrent ved lytteposisjon.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.260
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er det de sier på hjemmesiden. Det er slik jeg har satt opp mine.

Sist redigert:

musicus

ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med Ktema!

Anbefaler sterkt å prøve mer toe in. Tror ikke de trenger så ekstrem toe in som Accordo og Accordo Goldberg som skal krysse litt foran lytteren, men jeg er ganske sikker på at de bør krysse omtrent ved lytteposisjon.
    Takker så meget Trane, utgangspunktet var ca der Accordoene stod. Jeg starter der. De testet jeg med x-punktet precis foran lytteposisjon, men trivdes best med att x-punktet var rett bak hodet! Så det ble 2-3 toe-out de siste 4-6 månedene fram til det punktet!
    Men planen er spille seg litt vant med dem nu, så forsiktig justere seg inn etter hvert, jeg liker den soundstagen jeg har nu, men det kan jo være mer å hente etterhvert! :giggle:

De spiller ikke vinkelrett ut fra vegg som man kan få ett visst inntrykk av på noen bilder, men de har en svak toe-in, som disse bildene kanske viser bedre?

IMG_1023.jpeg

Skulle gjerne latt de spille i lengde retning men det lar seg ikke gjöre, vil gjerne att det skal fungere som en vanlig stue for resten av familien og..

Edit: Mye knot med mobil skriving, så det fikk bli edit på MacBooken...

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn