FRANCO SERBLIN "THE MASTER IS BACK"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når de kommer så blir det ledig en sub. Sonus Faber GravisIII. Så hvis noen trenger en slik så kommer den for salg…
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De er nok fenomenale. Og perfekt for din musikk. Koster en del, men man lever visstnok bare en gang…
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hørt dem en gang i en butikk i Praha. Mcintosh elektronikk. Det ble spilt noe saxofon-jazz som låt helt utrolig naturlig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Men hvis jeg kjøper Ktêma, hva skal jeg da gjøre med mine Guarneri Evolution og Gravis II ?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ktéma er fantastiske formidlere, som en har hatt gleden av å höre noen ganger, de er inne på shortlisten!

    mvh
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Da virker det som om beslutningen er tatt. Litt mer penger enn jeg har lyst til å bruke på høyttalere, men jeg skal jo ikke ha ny bil på noen år, så...
    Jeg har alltid ment at hvis man har 1 mill tilgjengelig til bilkjøp, kan man kjøpe en bil til 600k og sette av 400k til hifi :) Det har med prioriteringer å gjøre.

    Det kommer antagelig et sett Guarneri memento til salg etter hvert.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Har fryktelig lyst på Accordo Essence. Synes å være midt i blinken for meg. Høytalere er vanskelig å kjøpe - hvordan låter de i lytterommet mitt? Er disse på demo et eller annet sted?
     

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    304
    Antall liker
    169
    Jeg vet ikke hvor du bor , jeg bor på Jessheim og du kan gjerne høre de hos meg , hvis du bor i nærheten .
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke hvor du bor , jeg bor på Jessheim og du kan gjerne høre de hos meg , hvis du bor i nærheten .

    Takk for tilbudet men jeg bor laaaangt unna. Det er problemet (mitt) når det gjelder høytalerkjøp...
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da virker det som om beslutningen er tatt. Litt mer penger enn jeg har lyst til å bruke på høyttalere, men jeg skal jo ikke ha ny bil på noen år, så...
    Jeg har alltid ment at hvis man har 1 mill tilgjengelig til bilkjøp, kan man kjøpe en bil til 600k og sette av 400k til hifi :) Det har med prioriteringer å gjøre.

    Det kommer antagelig et sett Guarneri memento til salg etter hvert.
    Sånn tenker jeg og. Om enn i noe mindre skala enn deg.Hvilke forsterker bruker du?
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Må bare legge noen ord om importøren av Serblin, første gangen jeg handler av ham. Til tross for en (varslet) ventetid på mine Accordo grey hardwood, fikk jeg nå beskjed igjen att det trolig blir ennå litt lengre å vente (utover feb) på produksjonen...da kommer løsningen fra forhandler i form av ett låne par i samme finish som jeg har bestilt, fra en som oppgraderer (undrer om ikke dette kan være ditt par plasma).
    Helt eksemplarisk av forhandler, ikke noe problem å vente med en slik oppfølging og imøtekommenhet underveis! :)

    mvh
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    ^^Jeg er vel i en litt annen fase av livet enn deg. Bil som ikke skal byttes på mange år, hus som er nedbetalt, barn i gode jobber som ikke trenger hjelp fra far, penger i banken (dumt i disse tider) etc...
    Og så er det greit å kjøpe noe skikkelig mens hørselen fremdeles er såpass bra at det har noen mening.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Det er lang leveringstid på Ktêma også, men jeg har det ikke travelt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Sånn tenker jeg og. Om enn i noe mindre skala enn deg.Hvilke forsterker bruker du?
    Jeg har tenkt å bruke en Accuphase E-480. Signalkilde blir en Rega Saturn-R. På Guarneriene jeg har nå bruker jeg Conrad-Johnson utstyr.

    En annen ting jeg liker med Ktêma - de ser annerledes ut, de ligner ikke på noe annet. Og så er de pene - høyttalere blir en del av interiøret i et rom, og da må de passe inn estetisk.
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jo. Trekker den ene vekk når jeg fyrer. Har markert optimal plassering( tror jeg) i gulvet. Så får det heller våge seg at de spiller når ovnen er glovarm. Fin lyd uansett…
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Noen som har en formening/tanker rundt hvordan min Accuphase E-800 (50W/8ohm 100W/4ohm) kunne passe bra sammen med et par Serblin Ktema? (I dag bruker jeg Sonus Faber Guarneri Evolution og er veldig godt fornøyd med den komboen).
    DSC00790.jpeg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det vil nok være som hånd i hanske. Kjenner en som har lik forsterker. Med sine store strømreserver vil nok den drive disse høyttalerne meget godt. Et drømmeoppsett spør du meg.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Må kanskje ta turen innom Sound of Heaven for å ta disse Temaene nøyere i ettersyn og ikke minst få tatt en lyttetest :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.657
    Antall liker
    32.631
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Men hvis jeg kjøper Ktêma, hva skal jeg da gjøre med mine Guarneri Evolution og Gravis II ?
    Evolution kan godt ta en tur til meg da, ville vært flott å få testet de😎🤣
    Nå er jo Gravis III på vei hit, så dette blir spennende😃🎼

    gismo
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er Ktema konstruert for en stor lytteavstand? Fascinerende frekvenssforløp i nærfelt:


    Kilde:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hørt dem en gang, og det var med kort avstand til høyttalerne. De låt helt fantastisk da.
    Hifinews oppsummerer det ganske greit:

    "
    Hi-Fi News Verdict
    It's a challenge to describe how dazzled I am by the Ktêma. A quick demo ain't the same as living with it: you need to 'learn' the Ktêma despite the instantly simpatico first impression. It does everything right and nothing wrong. It creates soundscapes – 'soundstage' is too bland a term – suggesting whole audio vistas beyond one's walls. The Ktêma conveys intimacy. It is one of the finest speakers I have ever heard."

    Gleder meg til de kommer.

    To andre positive ting med Ktêma: Ingen har hørt om merket, og de ser annerledes (men utrolig lekre) ut.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Sånn som «highend-verdenen» har blitt, så tror jeg ingen hadde hevet ett øyenbryn om prisen hadde vært 2-3 ganger høyere enn nå på disse flotte høyttalerene, men ikke si det til Jess🤫
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Er Ktema konstruert for en stor lytteavstand? Fascinerende frekvenssforløp i nærfelt:


    Kilde:




    Så var det dette med måling av høytalere da. Jeg finner liten korrelasjon mellom mine lytteintrykk og hvordan målinger visstnok skal se ut for at en høytaler skal låte bra, i følge en viss filosofisk retning som er ganske så høylydt her på sentralen.
    Høytalere må høres i eget lytterom.
    Forøvrig måler Accordo Essence bedre, og jeg liker (målingene - har ikke hørt dem) spesielt dippen ved 1,5KHz; et område hvor mitt øre er svært følsomt....
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kêtema ser utrolig bøse ut😁kunne svært gjerne hørt de😊
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk alle sammen. Sett bort fra at de er som et vakkert møbel så er første inntrykk at de på en måte eliminerer alle audiofile uttrykk for å beskrive lyden. De bare låter NATURLIG . Det er vel egentlig mer enn dekkende… må høre mye musikk i kveld.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Takk alle sammen. Sett bort fra at de er som et vakkert møbel så er første inntrykk at de på en måte eliminerer alle audiofile uttrykk for å beskrive lyden. De bere låter NATURLIG . Det er vel egentlig mer enn dekkende…

    Utdyp gjerne mer...
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Kommer mer de neste dagene. Må bli kjent med de bedre…
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Første som slår meg at alt er så rolig. Alt er der men det er en ro over det hele. Merkelig. Aldri opplevd før at det er bare musikk . Null hi fi nevrosia. Det føles bare rett…kombo med Luxman, Lumin, Marantz, Essence er det beste ever for meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn